Raskausajan sokerirasitus

hmm, miks ne sitten tahtoo tehdä uudestaan tuon testin? En ole ylipainoinen eikä ole muuta kuin äidillä ollut toisessa raskaudessa raskaudenajan diabetes ja hän olikin silloin ylipainoinen. Mummillani on lääkkeillä hoidettava diabetes ja mummin äidillä on ollut piikitettävä. En nyt muista mitkä ne oikeat termit näihin on. Ja jos arvot eivät ole koholla niin miksi se sitten uusitaan?
 
Sitä itekin mietin. Mulla oli tosiaan toi paastoarvo 0.3 mmol / l koholla muutoin ei oo ollu mitään eikä noissa kotimittauksissakaan. Mut terkkari muistaakseni sano et se eka tehdään noitten suku ym rasitteena vuoksi ja sit se toka on se joka pitäis tehä kaikille joiden painoindeksi on yli 25. Ja se rasitus tulis tehä vkojen 28-32 välillä, sillä sillon vasta äidin haima joutuu koville eikä se normaali insuliinin tuotanto kata äidin ja vauvan tarpeita. Raskausdiabetes eroaa siis 2 tyypistä sillä et haima toimii normaalisti ja tuottaa insuliinia se normi määrän, mut se ei riitä molemmille. Kun taas 2 tyypissä haiman toiminta on heikentynyt.
 
Näissä on vähä eri käytännöt eri paikkakunnilla ja ilmeisesti myös rajoissa on eroja... itse asun pohjanmaalla ja olen ensisynnyttäjä. Bmi oli ennen raskautta 25 ja suvussa diabetes monella. Kuitenkin sanottiin heti että ihan turhaa mennä alkuraskaudessa ja kävinkin siellä labrassa joskus rv20 tienoilla. Rajoiksi oma terkka sano että mielellään: paasto 5 pintaan, mutta alle 6 pitää olla (ilmeisesti pitäisi olla alle 5,3)
minulla oli paasto sormesta 4,7 ja kyynärtaipeesta 5.
1h litkun jälkeen pitää olla alle 10 ja minulla oli 9,8.
2h jälkeen pitää olla alle 8 ja minulla oli 7,9.
Mitään seurantaa ei määrätty, koska arvot ovat alle suositusten ja ilmeisesti joissakin paikoissa laitetaan seurantaan jos arvo on liian lähelle suositusta.....
 
Joo aika paljon on noita paikkakunta eroja. Tosiaan Tampereen seudulla asusta ja täälläpäin määrätään mielestäni turhan herkästi noihin juuri rajoilla oleviin arvoihinkin insuliinia tai tabletti sokerilääkkeitä. Tosiaan parille tutulle määrätty insuliinia 2 raja-arvon ylityksen takia, eikä ne olleet kuin 0.5 mmol koholla. Itse olen insuliinia ja muita sokerilääkkeitä vastaan sillä näen työssäni tarpeeksi mitä haitta ym vaikutuksia niillä on.
 
Minulla oli 4,6;5,3 ja 5,4. Kyselin itse pitääkö tulla uudelleen vaikkanoin hyvät arvot, mutta mielelläni menen jos suosittavat kun better safe than sorry. En muista mun bmi:tä (178cm ja 58kg) ja ikää 34, joten sinne vaan. :-)
 
Huomenna heti aamusta sokerirasitus ja eiköhän heti tee mieli jäätelöä ja kaikkia herkkuja kun niitä ei saa syödä!:D Nyt unelmoin millä kaikella herkuttelen huomenna sokerirasituksesta suoriutumisen ja vapaapäivän kunniaksi.
Vähän kyllä jännittää miten menee. Alkuraskaudessa oli nimittäin verikokeessa ja siellä sain jonkinmoisen paniikkikohtauksen. Pistäminen, verikokeet tai neulat ei minua pelota, eikä silloin viimeksikkään pelottanut. Yhtäkkiä en vain saanut enää happea ja näkö alkoi lähteä. Ei ollut yhtään kivaa. Toivon että nyt selviän vähemmällä draamalla! Herra Yrjökin saattaa tulla kylään kun ei saa aamupalaa syödä:sad001
 
Huh! Koe on nyt ohi! En yrjönnyt, litkut meni helposti alas ja pistämiset meni ok. Nyt vaan tuloksia odottelemaan:)
 
Kiva kuulla pookkana että arvot olivat hyvät! :)
Itse istun täällä nyt toistamiseen (geenisyistä riskiryhmään kuuluvana).. Eka verikoe otettu ja Litku juotu, ja olo on kyllä aika hirveä tällä hetkellä.. :hungover: pitää toivoa että pysyis sisällä nyt kuitenkin.. Omituista kun ei viime kerralla tuntunut yhtään näin pahalta, ja liemikin oli ihan ok, mutta tällä kertaa tuntui tosi pahalta saada se alas..
No onneksi tästä on kerran jo selvitty kunnialla, niin kova luotto on että tälläkin kertaa selviän :)
 
12 tunnin paasto menossa ja huomenna aamulla tk:n pojottaan rasitukseen :/
 
Rasituksessa käyty ja ei ollu niin paha, ku olin aatellu. Litku oli onneksi kylmää ja ihan ok vadelman maku, toki sokerisen paksua. Lämpimänä ei ois varmaan menny, mut kylmänä uppos hyvin. Takapuolihan siinä meinas puutua odotellessa :D meillä pitää istuskella labran yleisessä odotusaulassa, ei pääse minnekään levähtään sen kummemmin. Mulla oli padi ja kuulokkeet ja katsomosta kattelin sarjoja. Meni aika onneksi suht nopeesti, eikä tullu huonoa oloa. Evästä olin ottanu vähä mukaan ni sai sit autossa heti jotain syötävää.
Huomenna neuvolaan kuulemaan tulokset, ainaki paastoarvo sormesta oli ok, 4,4.
 
Meillä labrassa kaksi pehmeää nojatuolia, jossa oli mukava istuskella ja lukea kirjaa. :grin
 
Mäkin ihan "pääsin" sinne yleiseen odotustilaan kovalle puupenkille:/

Sitten sinne tuotiin yhdessä vaiheessa läheiseltä synnytysosastolta ihan pikkusia vauvoja veritesteihin ja tietty ne huus siellä kuin nyljettäviä... istu siinä sitten vauvoje huutoa kuunnellen ja yritä kesksittyä kirjan lukemiseen...
 
Voi paska, joudun tarkempiin tutkimuksiin kun oli se eka arvo 5.3. Ottaa niin päähän..
 
Mä kanssa oon joutunu kotona mittaamaan nyt viikon verran. Kun se tunnin arvo oli yli rajan.mutta eipä oo ollu kotona mittaillessa lähelläkään niitä raja arvoja. Joten huomenna neuvola lääkäri nii sit katotaan yhessä mitä oon saanu mitattua ja toivon mukaa ei tarvii jatkaa mittaillu enää..
 
Ahomelskaaja, todennäköisesti sulle suositellaan mittausten jatkamista, koska arvot voivat nousta loppuraskaudesta. Näin mullekin suositeltiin, mutta tosiaan mittauksia tarvis tehdä nyt harvemmin ja ainakin itse olen suhtautunut niihin aika huolettomasti. Kipeänä ollessa en mitannut ollenkaan eli mittaan aina välillä silloin kuin jaksan. Jos arvot alkaa nousta niin sitten teen tarkempia mittauksia.
 
Mulle th sanoi neuvolassa joku aika sitten, että ei tartte mennä rasitukseen kun olen normaalipainoinen, alle 25v, eikä sukurasitetta ole. No, tänään sitten neuvolakäynnin päätteeksi th pamautti, että pitäisi varata aika sinne rasitukseen :O Kuulemma nyt kaikkien pitääkin mennä. Melko kummallista, että reilu kuukaudessa muuttu noin... ei nappais yhtään, mä niin oksennan siellä.
 
Ne on voinu suositukset vaihtua vuoden vaihteessa, eivätkä ittekään ole perillä olleet asioista.
 
Takaisin
Top