Raskausajan sokerirasitus

... Onko enää ketään muuta jonka ei ole tarvinnut mennä sokerirasitukseen? Kävin nlassa maanantaina Helsingissä eikä minua passitettu rasitukseen.
 
Mun ei oo tarvinnut. Tosin kahen viikon päästä neuvola. Saapi nähä sit. On kyllä aina sanonut että mulla ei tarvetta mennä. Normaali painoinen ikää 22.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Jep näin kävi niinku ajattelin kans. Eli uus purkki liuskaa mukaan ja mittailua sillon tällöin. Ja kun paino noussut ihan valtoimenaan vaikka syön ihan normaalisti. Siis vaikka arvot ollu tosi hyvät nyt koti mittauksessa. Nii jos vielä jatkuu painon nousu samalla tavalla nii saapa nähä mitä loppu raskaudesta..
 
Minuakaan ei ole lähetetty sokerirasitukseen. Alan jo miettiä, että pitäisikö pyytää pääsyä sinne varmuuden vuoksi, kun tuntuu, että muualla kaikki passitetaan sinne. Olen 27, painoindeksi oli muistaakseni 21 ennen raskautta. Olin itse iso vauva syntyessäni, 4,4 kg.
 
Ei näissä taida olla kauheesti logiikkaa! Ei sukurasitetta, painoindeksi 19 ja ikää 20 -> rasitukseen. Mulle sanottii myös, että suositellaan kaikkien menemistä. Tuntui koko homma hyvin turhalta, kun olin ihan varma, että keho toimii ihan hyvin ja hybät arvothan sieltä tuli. Toisaalta haluan synnyttää aliteitse, joten ehkä ihan hyvä olla ns. ylivarovainen.
 
Varmastikin juuri tästä on kyse, että suosituksen ovat menneet uusiksi, mutta on se vähän kumma, että kuukausi sitten ei tarvinnut mennä ja nyt pitäisikin, vaikka mikään ei ole muuttunut. Aion kyllä koittaa välttää ton rastin keinolla millä hyvänsä! Mä en selviä 12h syömättä. Oksennan jos ruokailuväli on yli 3h :sad001 Minäkin tosiaan 22v, ei sukurasitetta eikä ylipainoa. Miksi hitossa sinne pitää kaikki lähettää, jos ei ole mitään tarvetta? Onhan se selvä, että silloin mennään, jos on pelko radista, mutta munkin kohdalla tuo on ihan turhaa.
 
Eihän kukaan sua voi pakottaa sinne menemään! Voit vaan sanoa, että et halua, pysty tai aijo.
 
Ja sen litkun nieleminen on ihan kaameaa. Hyi helvata. onneksi mulle sattui ihana labratäti joka päästi takahuoneeseen köllöttämään.
 
Onneksi pääsit Lillukka omaan rauhaan huilimaan, ei varmasti ollut kovin kiva olo siinä vaiheessa.

Ja joo, ehkä täytyy vielä keskustella th:n kanssa, että onko se nyt niin tähdellistä... toisaalta sitten jos jotain tulisikin, niin kyllähän sitä taas itseään piiskaisi kun ei mennytkään rasitukseen...
 
Maatunen, siitä syystä itse menin, ettei tule myöhemmin katumus. Oli kyllä lohduttavaa kun testin tekijä vaan kylmästi totesi, että pitää tehdä uusiksi, jos oksentaa testin aikana:/
 
Siis painoindeksillä, sukurasituksella ja iällä ei voida rajata sitä ettei radia tulis. Vaikka olisikin 20v ja painoindeksi alle 25 eikä sukurasitusta niin radi voi puhjeta. Noi rasitteet vaan lisäävät radin mahdollisuutta ja siks ennen niitten perusteella ollaan menty. Ja vauvan ja äidin terveyden vuoksi se tehdään.
 
Eihän mikään takaa, etteikö jotakin vaivaa/sairautta/ongelmaa tulisi. En vaan näe, että mikä järki tuo rasituskoe on kuitenkaan kaikille tehdä, jos siis ei ole mitään perusteluja sille. Eri asia on sitten jos siihen on jotain syytä tai alkaa oireita ilmenemään. Eihän siitä mitään tule, jos jokaiselta testattaisiin kaikki mahdolliset ihan vaan sen takia, että ne sairaudet ja vaivat on olemassa. Noihinkin "turhiin" testeihin käytettävät on aina pois jostain muusta, varsinkin kun taloudellinen tilanne on mikä on ja kaikesta leikataan.
 
Minähän siis kävin siellä sokerirasituksessa vähän ennen uutta vuotta, mutta kuitenkin. Toi on varmaan niitä pienen paikkakunnan etuja, että pääsee labran takahuoneeseen huilimaan. Ja täällä on tosi ihanat labrahoitajat, ovat lapsillekin niin enkeleitä toisin kuin keskussairaalalla.
 
Mulla jää rasitus väliin, vaikka lähete on tehty ja olisin sinne hyvin voinut mennä.
Vointi ei vaan salli :/
 
Neuvolalääkäri sanoi, että nykyään on suurempi ongelma suuret vauvat kuin että äiti saisi liian pienen vauvan. Tällä on varmaan jotakin tekemistä noiden sokerirasitustestien tekemisen kanssa, että saataisiin lapsikoko pysymään normaalimmissa mitoissa. Eli ehkä tämän takia noita sokerirasitustestejä tehdään, että saataisiin aikaisemmin seulottua ne riskit suuremmista vauvoista.
 
Butterfly, ehkä ironista, että minä joudun ravaamaan äippäpolilla juurikin sen takia, että tyyppi on noin viikon pienempi kooltaan kuin viikkotilanne.
 
Mun ei oo myöskään tarvinnut käydä siinä sokerirasitustestissä. Oonkin ihmetellyt että miksei, kun viime raskaudessa kävin, onkohan mun neuvolatäti unohtanut asian kokonaan. Enkä kyllä muistanut asiasta kysyä viime neuvolakäynnillä. Voikohan tuos sokerirasitukses vielä käydä? Vai onko joku takaraja et tietyn raskausviikon jälkeen ei voi enää mennä? Nyt mulla on rv 27+4 muistaakseni.
 
Oma terkkari sanoi, että viikoilla 24-26 pitäs käydä. En tiedä kuinka ehdotonta on.
 
Takaisin
Top