Raskausajan ruokavalio

Esikoista odottaessa en syönyt lakritsia ja salmiakkia missään muodossa yhtään, mutta myöhemmissä raskauksissa olen saattanut syödä pari karkkia tai annoksen lakritsijäätelöä. Jossain ihan "virallisessakin" lähteessä oli, että yksi pala lakritsijäätelöä on ok. Eihän siinä ole kuin pikkuisen sitä lakritsikastiketta yleensä, ainakaan sellaisessa perinteisessä kaupan pakettijäätelössä 😊 Ja huomasin, että paljo helpompi on välttää lakuja ja salmiakkia, kun syö pikkuisen joskus, kuin että ei söisi ollenkaan 😊 Mutta sitten taas nuo tartuntariskit sun muut olen ottanut vakavasti.

En uskalla itse edes harkita salmiakin tai lakujen syömistä, kun tiedän että jos mä otan edes yhden, niin mun on ihan saakelin hankala olla vetämättä sitä koko pussia 😅

Onko teidän helppo ravintolassa katsoa mitä syötte? Mulle siis eilen tuli joku aivopieru ja otin katkarapuruokaa varmistamatta erikseen onko se kypsennetty. Se sit jäi syömättä, kun ei voinut oikein seuralaisten takia siinä varmistaa (en halua vielä kertoa). Nyt itseasiassa aloin miettimään, että söinköhän vahingossa majoneesia..🙈 Muuten olen yrittänyt semiluottavainen olla, että maitotuotteet on täällä varmasti pastoröitu.

Ollaan myös mietitty ulkomaan reissua puolison kanssa ja miettinyt just, että mitenkähän ruokailut siellä sitten onnistuu. Riippuu toki varmasti matkakohteesta. Täytyy varmaan jättää maitotuotteet pois ellei ole kuumennettu ja sitten vaan varmistua ruuan kypsyydestä ja välttää vähän epämääräisiä paikkoja, missä ei välttid kylmäketjua ole huomioitu. 😅

Mä en oo ollut ravintoloissa huolissaan ja oikeastaan en normaalistikkaan syö juuri siellä asioita jotka on kielto listalla.

Matkustaessa olisin enemmän varovainen, mutta sekin riippuu siitä minne matkustaa. Monta huolta välttää riskimaissa syömällä just riittävästi kuumennettua kasvis ruokaa. Pahimman vatsataudin oon tuollaisissa paikoissa saanut keskihintaisissa ravintoloissa, en koskaan katuruuasta.

Mä oon tuota majoneesia vältellyt sen raa'an kananmunan ja salmonellariskin takia, mutta tämä on toki oma valinta myös. 😅 Toki mitä olen nyt lueskellut, niin näistäkin on niitä pastöroituja vaihtoehtoja olemassa 🤔
Majoneesia saa syödä 🙂 ehkä suosisin suomalaista.

Mä oon tuota majoneesia vältellyt sen raa'an kananmunan ja salmonellariskin takia, mutta tämä on toki oma valinta myös. 😅 Toki mitä olen nyt lueskellut, niin näistäkin on niitä pastöroituja vaihtoehtoja olemassa 🤔
Juu, tottakai kaikki tekee kuten parhaaksi näkee. Suomalaisissa kananmunissa se on tosin erittäin harvinainen (vaikka nyt olikin epäily menossa kesäkuussa, en seurannut oliko lopuöta vai ei). Ite en ihan pysty hampurilaisistakin luopua ja nehän ei ole hyviä ilman majoa 🤣 einpohjoismaalaisia välttelen vähän, en ainakaan tietoisesti osta ja jos seisoo jossain buffassa saa jäädä sinne

Ekassa raskaudessa kysyin neuvolalääkäriltä, että voinko syödä miehen tekemää munakasta, joka ei ole täysin kokonaan kypsää, niin hän sanoi että voi huoletta, suomalaisissa munissa on tosi pieni riski. En sitten ole majoneesejakaan vältellyt.

Tää oli kyllä hyvä, kun sovittiin puolison kanssa lounastreffit yhteen hamppapaikkaan. Keskityin itse tuohon kananmuna-majoneesiasiaan niin paljon etukäteen, etten tajunnut varmistaa pihvin kypsyyttä etukäteen.🫠 Mediuminahan se tuli, en parin haukun jälkeen uskaltanut koskea siihen. Tästä on vissiin kanssa kahta kuntaa, osa uskaltaa syödä mediuminakin..Vedin sitten hamppasämpylän sillä vegaanisella majolla ja ranskalaisilla, meni se niinkin 😅 Vielä joutuu kyllä miettimään tietoisesti näitä asioita etukäteen, ei ihan muista kaikkea.

Tää oli kyllä hyvä, kun sovittiin puolison kanssa lounastreffit yhteen hamppapaikkaan. Keskityin itse tuohon kananmuna-majoneesiasiaan niin paljon etukäteen, etten tajunnut varmistaa pihvin kypsyyttä etukäteen.🫠 Mediuminahan se tuli, en parin haukun jälkeen uskaltanut koskea siihen. Tästä on vissiin kanssa kahta kuntaa, osa uskaltaa syödä mediuminakin..Vedin sitten hamppasämpylän sillä vegaanisella majolla ja ranskalaisilla, meni se niinkin 😅 Vielä joutuu kyllä miettimään tietoisesti näitä asioita etukäteen, ei ihan muista kaikkea.
Tuo on inhottavaa kun ei millään muista kaikkea kerralla. Mä sain yhdessä hampurilaispaikassa jauhelihapihvin missä oli pikkuisen punaista seassa, mutta uskaltauduin silti syömään sen kokonaan, eikä toistaiseksi ainakaan ole tuntunut missään

Mä söin tänään vahingossa pari siivua meetwurstia. 🫤 Tein kyläpaikassa aamupalaleivän ja ladoin siihen päälle metukkaa, mitä normaalisti meillä ei kotona ole. Noh, tuskinpa mitään pahaa tapahtuu!

Tultiin kesälomareissulle mun veljelle ja hällä oli käytössä niitä mun vakiomerkkisiä nikotiinipusseja. Oli pakko pyytää voitko laittaa purkin piiloon jonnekin mistä en näe sitä, kun alkoi niksat hiipiä päälle. 🤪 Ei ole muuten pyörinyt pussit mielessä kyllä!

Takaisin