Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Kahvi on varmaankin itselle hankalin välteltävä, vaikka olenkin jo aiemmin siirtynyt sekoittamaan aamukahviin kofeiinillista ja kofeiinitonta kahvia sekä juomaan iltapäivisin pelkkää kofeiinitonta. Silti se sallittu määrä on jotenkin niin pieni. 😁

Lakritsi on varmaan toiseksi pahin. Irtokarkkeihin ostan aina tasaisesti hedelmää ja lakua, joten nekin saavat jäädä nyt kokonaan pois. Namituvan glykyrritsiinitöntä salmiakkia ostan jossain vaiheessa pahimpaan salmiakinhimoon. ♦️

Kahvi on varmaankin itselle hankalin välteltävä, vaikka olenkin jo aiemmin siirtynyt sekoittamaan aamukahviin kofeiinillista ja kofeiinitonta kahvia sekä juomaan iltapäivisin pelkkää kofeiinitonta. Silti se sallittu määrä on jotenkin niin pieni. 😁

Lakritsi on varmaan toiseksi pahin. Irtokarkkeihin ostan aina tasaisesti hedelmää ja lakua, joten nekin saavat jäädä nyt kokonaan pois. Namituvan glykyrritsiinitöntä salmiakkia ostan jossain vaiheessa pahimpaan salmiakinhimoon. ♦️
Hei mitäs kofeiinitonta juot? Mulla on kans tuon kahvin kanssa haastetta, rakastan juoda tummapaahtoa monta kuppia päivässä. Nyt oon koittanut noudattaa sitä kahden desin määrää 😅 ja mietin jos ottais kans tuota kofeiinitonta testiin.

Salmiakki on myös itelle sellainen, jota kaipaan. Mutta onneksi tämä on suhteellisen lyhyt aika kuitenkin 😊

Itse en juo enää kovin säännöllisesti kahvia, mutta mustaa teetä menee useampi kuppi päivässä ja hunajaa sen kanssa. Mulla oli ekassa raskaudessa raskausdiabetes, joka pysyi hyvin tiukalla ruokavaliolla kunnossa (ja sainkin sen ansiosta lopulta vain alle 10kg lisää koko raskauden aikana 😳), mutta tiedän jo nyt että hunajateet ei istu sen dieetin kanssa yhteen. 🙈 No, aika pieni murhe onneksi. Pitää ehkä alkaa juoda taas kahvia kun se menee ilman makeutusta. 😂

Hei mitäs kofeiinitonta juot? Mulla on kans tuon kahvin kanssa haastetta, rakastan juoda tummapaahtoa monta kuppia päivässä. Nyt oon koittanut noudattaa sitä kahden desin määrää 😅 ja mietin jos ottais kans tuota kofeiinitonta testiin.

Salmiakki on myös itelle sellainen, jota kaipaan. Mutta onneksi tämä on suhteellisen lyhyt aika kuitenkin 😊
Juon aikalailla kaikkia mitä kaupasta irti saa milloinkin, en ole kovin tarkka maun kanssa ja tykkään vaihtelusta. 😆 Olen eniten keskipaahtoisen kahvin ystävä ja useimmin ostoskoriin tarttuu kofeiinittomista Kulta Katariina, Juhlamokka tai Zoegas. Tummin noista on varmaan Segafredon Decaf ja se on kyllä hyvää myös. ☕

Juon aikalailla kaikkia mitä kaupasta irti saa milloinkin, en ole kovin tarkka maun kanssa ja tykkään vaihtelusta. 😆 Olen eniten keskipaahtoisen kahvin ystävä ja useimmin ostoskoriin tarttuu kofeiinittomista Kulta Katariina, Juhlamokka tai Zoegas. Tummin noista on varmaan Segafredon Decaf ja se on kyllä hyvää myös. ☕
Okei, kiitos vinkistä! Taidan ottaa tuon Segafredon testiin 🤔 missäs kaupoissa sitä myydään?

Mulle ei jostain syystä kahvi oo maistunut vikaan 6kk mut oon valitettavasti korvannut sen energiajuomilla ja oon ihan koukussa niihin 😬 mitäköhän keksisi tilalle 🤔 muuten ei oo itsellä muutoksia luvassa ruokavalion suhteen.

Mulle ei jostain syystä kahvi oo maistunut vikaan 6kk mut oon valitettavasti korvannut sen energiajuomilla ja oon ihan koukussa niihin 😬 mitäköhän keksisi tilalle 🤔 muuten ei oo itsellä muutoksia luvassa ruokavalion suhteen.
Mulla onneks kahvi tökkii raskausaikana mut noi energiajuomat on kans itelle paha😬

Mä vaihdoin aamun energiajuoman nyt hetki sitten ihan siis mehulasilliseen ja/tai makukivennäisveteen, Bonaqualta oli tullu tosi kivoja uutuusmakuja! Joku Juicy-sarja. Eihän siinä tietysti kofeiinia ole, mutta ajaa mulle saman asian kun saa aamulla jonkun "freesin juoman piristämään" :Face With Tears Of Joy: :No Evil Monkey:

Mä vaihdoin aamun energiajuoman nyt hetki sitten ihan siis mehulasilliseen ja/tai makukivennäisveteen, Bonaqualta oli tullu tosi kivoja uutuusmakuja! Joku Juicy-sarja. Eihän siinä tietysti kofeiinia ole, mutta ajaa mulle saman asian kun saa aamulla jonkun "freesin juoman piristämään" :Face With Tears Of Joy: :No Evil Monkey:
Mä juon energiajuoman iltapäivällä, ei maistu aamuisin vaan juon pelkkää vettä 😁 oon kokeillut limsaa ja makuvesiä mut ei toimi korvikkeena. Toki särkee myös pää jos ei saa kofeiinia päivän aikana 🤣

Mulla kans tuo kahvi ja lakritsi pahimmat vältettävät. No kahvi rupee kyllä aina jossain kohtaa sentään tökkimään niin sit on vaan tuo lakritsi/salmiakki😅

Mä en juo kahvii ollenkaan enkä tykkää lakritsista niin ne on ok. Koitan putsata hyvin hedelmät, vihannekset ym ja kuumentaa ruoat hyvin. Haluaisin puhua näihin liittyen vähän tarkemmin, mutta en tässä julkisessa ryhmässä vielä.

Ainiin ennen raskautta ollut ääretön makean himo, juonu kokista reilusti ja muutenkin epäterveellisesti. Koitan todella syödä terveellisemmin nyt raskauden aikana (ja jatkossa). Luin, et colajuomien juominen alkuraskaudessa voi lisätä radin riskiä ja sitä pelkään (mulla ei oo ollut sitä, mutta tähänkin liittyen lisää tiedossa salaisessa ryhmässä).

Ainiin ennen raskautta ollut ääretön makean himo, juonu kokista reilusti ja muutenkin epäterveellisesti. Koitan todella syödä terveellisemmin nyt raskauden aikana (ja jatkossa). Luin, et colajuomien juominen alkuraskaudessa voi lisätä radin riskiä ja sitä pelkään (mulla ei oo ollut sitä, mutta tähänkin liittyen lisää tiedossa salaisessa ryhmässä).

Voi perkele, mä juon ihan liikaa (kofeiinitonta!) pepsi maxia :Grimacing Face::Grimacing Face:

Mä oon ihan koukussa sokerittomiin cola juomiin, Radia ei oo silti onneksi koskaan ollut 😅 En oo koskaan tän 10v aikana edes kuullut että cola juomat voisi vaikuttaa asiaan.

Mulla alkoi kahvi tökkimään jo ennen plussaa niin sen määrä oli helppo pudottaa sallittuun. Normaalisti kun juon kuitenkin sen 4-5 kuppia päivässä 🫣 Mulla oli myös edellisessä raskaudessa radi, joten todennäköisesti tälläkin kertaa joutuu olemaan aika tosi tarkka siitä mitä syö.

@Henskuu ompas kiva kuulla! Mä olen ajatellut, että tutkin vielä enemmän tuota colajuoman ja radin yhteyttä. Voihan se olla, että jos radi olisi tullakseen niin colajuomat voisi sitä edesauttaa, mutta kaikillehan ei tule radia. Mulle joskus joku lääkäri puhui, että radi olisi myös riippuvainen miehestä eli saman miehen lapsista tulee todennäköisemmin radi uudelleen (mutta helpottaa raskaus raskaudelta), mutta esim jos mies menis vaihtoon niin toisen kanssa ei välttis tule ollenkaan radia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

@hosulijasosuli mulla on ollut tavallinen kokis sen jälkeen, kun tavalliseen pepsiin lisättiin makeutusaineita. Ihan liikaa. Mut jostain kumman syystä plussan jälkeen ei oo tehnyt enää niin paljoo mieli. Positiivinen asia :smiling-eyes:

Takaisin