Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Mulla ei ole nyt suositella mitään, mutta muistan esikoista odottaessa, kuinka neuvolatäti sanoi, että luomutuotteita ei saa käyttää. Syynä oli silloin se, ettei tiedetä miten se sikiöön vaikuttaa. Tässä melkein 12 vuoden aikana ruokasuositukset ovat muuttuneet ihan hurjasti, joka raskaudessa on ollut jotain eroa edelliseen ruokasuosituksissa.

Mä asun ulkomailla (keski-Euroopassa) ja eilen tein teetä mikä oli jäänyt viime raskaudesta yli, oli nimeltään "raskaustee" ja pääaineena oli rooibos. Aloin sitten päivällä googlaamaan vielä että mitkä olikaan ne raskausajan asiat mitä piti välttää ja huomasin että Suomessa pitää ehdottomasti välttää rooibosta kun täällä taas sitä oikein suositellaan! Molempien maiden suosituksiin luotan että tällaiset ristiriidat on aika jänniä.

Mä asun ulkomailla (keski-Euroopassa) ja eilen tein teetä mikä oli jäänyt viime raskaudesta yli, oli nimeltään "raskaustee" ja pääaineena oli rooibos. Aloin sitten päivällä googlaamaan vielä että mitkä olikaan ne raskausajan asiat mitä piti välttää ja huomasin että Suomessa pitää ehdottomasti välttää rooibosta kun täällä taas sitä oikein suositellaan! Molempien maiden suosituksiin luotan että tällaiset ristiriidat on aika jänniä.
Mun mielestä näihin olis kiva perehtyä lisää! Just että miksi Suomessa kielletty mutta siellä suositeltu.

Mun mielestä näihin olis kiva perehtyä lisää! Just että miksi Suomessa kielletty mutta siellä suositeltu.
Muakin kiinnostaa tämä just siks, että miksi täällä kielletty ja muualla ei? Miksi Suomessa kielletään niin paljon sellaisia, mitä muualla suositellaan syötävän/juotavan. Itellä viimeraskaudessa oli inkivääritee suurta herkkua niin neuvolasta sanoi, että kupposen päivässä uskallan nauttia vaikka on kielletty 🤔

Mua kanssa ihmetyttää nämä suositukset. Juuri inkivääri. Keskenmenneessä raskaudessa jossakin valmiskeitossa oli inkivääriä ja pahoinvointi helpotti. Suomessahan sen käyttö on kielletty, mutta muualla sallittua. Tätä voisin kaivella vähän lisää, kun jos auttaisi pahoinvointiin, niin saisi työt tehtyä.

Muuten mun ajatus on mennä sellaisella maalaisjärjellä. Raaka liha ja kala saa jäädä, mutta suomalaisia juustoja meinaan kyllä käyttää. Samoin, kun on jossain liikenteessä, niin sellainen järkevä valinta mitä syö, mutta en selvitä kaikkia mahdollisia ainesosia.

Okei en tiennyt inkivääristä ollenkaan... ostin nimenomaan inkivääri-sitruuna teetä pahoinvointiin. Pitää sitten vaihtaa johonkin muuhun.

Tässä ruokaviraston viime vuonna päivitetty teksti inkivääristä:

Varovaisuusperiaatteella siis mennään suomalaisissa suosituksissa - jos ei ole tutkittu että ei ole vaaraa niin silloin ei lähtökohtaisesti suositella jonkin tuotteen käyttöä. Maustekäytössä siis inkivääriä voi käyttää, esim kuivattua inkivääriä wokissa/keitossa tms, mutta noita inkiväärivalmisteita on paljon muitakin ja erityisesti niihin tämä ruokaviraston teksti liittyy.

Tätä ihmettelen itsekin. Siinä ei oikein ole logiikkaa. Mä en voi oikein juoda mustaa teetä nyt verenpaineeni takia tässä raskausaikana ja sit kun rooiboskin on kielletty, niin mitä mä sit juon? Kuumaa vettä? 🤔😂

No rehellisesti myönnän, että olen juonut rooibosteetä nyt silloin tällöin ja kaikissa raskauksissani, koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Tietty voin siitä luopua myös kokonaan.

Kofeiinitonta mustaa teetä?

Tätä ihmettelen itsekin. Siinä ei oikein ole logiikkaa. Mä en voi oikein juoda mustaa teetä nyt verenpaineeni takia tässä raskausaikana ja sit kun rooiboskin on kielletty, niin mitä mä sit juon? Kuumaa vettä? 🤔😂

No rehellisesti myönnän, että olen juonut rooibosteetä nyt silloin tällöin ja kaikissa raskauksissani, koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Tietty voin siitä luopua myös kokonaan.

Kofeiinitonta mustaa teetä?
Mä join junnuna aina hopeateetä eli kuumaa vettä, maitoo ja sokeria🤣

Takaisin