Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onneksi olen jo valmiiksi nirso, niin ei tuota mitään vaikeuksia olla syömättä esim. raakaa kalaa. Yhh.
Ainut, minkä rajoittamisen luulin tuottavan vaikeuksia, oli kahvi. Sitä olen vuosikaudet litkinyt kuppitolkulla päivittäin. Nyt koko litku oksettaa, pelkkä hajukin etoo. 😅

Jaa, onpa erikoista 😅
Kun tutkii syyt noiden suositusten takaa, niin ymmärtää vähän paremmin. Esimerkiksi listereesitapaukset, 60-80 sairastunutta vuoteen ja suurin osa ikäihmisiä😃 pistää miettimään, onko kala osattu valmistaa tai säilöä oikein.

Tai salmiakki ja lakritsi, nostaa verenpainetta ja kortisolitasoja mutta Ruotsissa saat syödä suositusten mukaan 50g/päivä?

Se on erikoista, että suositukset vaihtelee maittain.

Kun tutkii syyt noiden suositusten takaa, niin ymmärtää vähän paremmin. Esimerkiksi listereesitapaukset, 60-80 sairastunutta vuoteen ja suurin osa ikäihmisiä😃 pistää miettimään, onko kala osattu valmistaa tai säilöä oikein.

Tai salmiakki ja lakritsi, nostaa verenpainetta ja kortisolitasoja mutta Ruotsissa saat syödä suositusten mukaan 50g/päivä?

Se on erikoista, että suositukset vaihtelee maittain.
Joo sanoisin itse, että maalaisjärkeä käyttäen kohtuudella voi syödä ja katsoo vain, että on tuoretta.

Ääh oonko nyt syöny kiellettyjä asioita... hotellin aamiaispöydässä oli broilerileikkeleitä joita meni ja äsken oli pakko saada Atrian Gotleria, sianlihaan on siis himo ja gotleria sattu olee ja näissä nyt sit saattaa olla se listeria- ja toksoplasmoosiriski 😥

Joo sanoisin itse, että maalaisjärkeä käyttäen kohtuudella voi syödä ja katsoo vain, että on tuoretta.
Nimenomaan😊 ihan harmittaa kun pelotellaan odottajat kun se fakta on paljon laajempi niiden ”kieltojen” takana.

Espanjassa jätin raaka-makkarat syömättä, koska en tiennyt niiden peräsyyttä mutta Suomessa uskaltaa syödä pitkälti kaikkea.

Suomessa on aika vahvassa varovaisuusperiaate, missä lähtökohtaisesti suositellaan välttämään jos jotain riskiä voi olla - ja esim. listeriassa on sikiöön kohdistuva riski, jolloin varovaisuusperiaatteen mukaisesti suositellaan välttämään tyyliin kaikkea missä listerian riski on. Mut ne on tosiaan vaan suosituksia helpottamaan raskaana olevia tekemään päätöksiä, ja jokainen sitten valitsee itse riskit, joita itse haluaa ottaa. Ite yleensä suosittelen jengiä seurailemaan ruvin listaa ja sen pohjalta tekemään itse omat valinnat, koska en halua ottaa vastuuta tällaisissa asioissa, koska aina jollekin se epätodennäköinen kuitenkin osuu tilastojen valossa kohdalle.

Kasvissyöjänä tosin homma on mulle aika helppoa jo lähtökohtaisesti, kun monet riskit liittyy nimenomaan lihatuotteisiin, ja kaikkea vegeä oon ruvin listalta yksittäisiä kertoja nauttinut. Merkittävimmät muutokset arjessa liittyy itsellä alkoholiin ja kahviin, joista jälkimmäisen käyttö loppui lähinnä pahoinvoinnin vuoksi.

Ääh oonko nyt syöny kiellettyjä asioita... hotellin aamiaispöydässä oli broilerileikkeleitä joita meni ja äsken oli pakko saada Atrian Gotleria, sianlihaan on siis himo ja gotleria sattu olee ja näissä nyt sit saattaa olla se listeria- ja toksoplasmoosiriski 😥
Lueskelin tuossa juuri terveyskirjaston ja ruokaviraston aineistoja aiheesta. Leikkeleethän on kypsää lihaa, joten toksoplasmoosiriskiä ei pitäisi olla, jos ja kun noudattaa normaalia käsihygieniaa. Listeriariskikin on äärimmäisen pieni, kun tuotteet on tuoreita ja oikein säilytettyjä. En usko, että sinulla on mitään syytä huoleen! ♥️ Ja ainahan voi soittaa neuvolaan, sieltä saa varmasti asiantuntevat neuvot.

Takaisin