Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Musta alkaa tuntua et oon rikkonu kaikkia ohjeistuksia 🥵😂 oon ihan glögihullu ja juon joka ilta valion glögiä sokerittomana kupillisen. Siinähän on kanelia 🥹 nyt en taida enää uskaltaa juoda 😅
Mä en oikeasti usko että se määrä mitä glögissä on kanelia oikeasti tekee mitään. Sitä kanelia pitäis lapata aika iso määrä, että tekisi mitään 😀 en jois esim. Kaneliteetä, mutta glögissä se on vaan yksi mauste muiden joukossa 😊

Mä ostin apteekista näitä, oli joka kolmannekselle oma pakkauksensa :) lisäksi mulla foolihappo joka päivä käytössä, kalkki+d, rauta, magnesium. Omegat varmaan pitäis kans aloittaa 🤔
Screenshot_20251109_074136_Gallery.jpg

Musta alkaa tuntua et oon rikkonu kaikkia ohjeistuksia 🥵😂 oon ihan glögihullu ja juon joka ilta valion glögiä sokerittomana kupillisen. Siinähän on kanelia 🥹 nyt en taida enää uskaltaa juoda 😅
Mä luin just eilen suositukset läpi ja huomasin, että muikkua suositellaan max. 2 kertaa viikossa. Me saatiin alkuviikosta varmaan kilo muikkuja ja sitä on tullut syötyä tässä koko viikko. 😂 Vaikea uskoa kuitenkaan, että mitään hirveän suurta vahinkoa on päässyt syntymään. 🙈

Ai riistaakaan ei saa syödä, arvatkaas kuka teki viikko sitten juuri hirvipaistia mitä söin monta päivää 😂🥵🙈
Juu riista oli kyllä mulle uusi juttu. 🤣 Luin jotain ohjeistuksia lihasta ja tuo samalla osui silmään, todella harmi kyllä, isoäiti hänen miehensä kanssa tilaa ainaa peuraa tai hirveä jostain tuttujen kautta josta mekin ollaan aina vähän saatu. 🥲

Mä söin ekassa raskaudessa persiljaa vaikka kuinka paljon😅 Siihen tuli aivan järkyttävä himo.

Mä söin ekassa raskaudessa persiljaa vaikka kuinka paljon😅 Siihen tuli aivan järkyttävä himo.
Ai vitsi, näitä himoja odotellessa. 🤣 Mulla oli loppuraskaudessa jäätävä himo porkkanoihin. Esikoisella on punertava tukkakin, ehkä enemmän tosin geeneistä kuin porkkanahimosta johtuva. 😆

Aijaa en mä tuolta lukenut, oli joku sivusto johon päädyin googlettelun kautta.. 😂
Netti on täynnä kaikenlaista höpsöä tietoa. Tuo on se ainoa virallinen ja ihan järkevä perusteluineen. Vältettäviä ruokia ei ole tosiasiassa juuri lainkaan, kokonaan ainakaan.

Muistuttaisin myös, että esim. medium pihvejä saa kyllä syödä. Liha vain pitää ensin pakastaa vähintään 3 vuorokaudeksi (-18 asteeseen). Sillä siitä kuolee toksoplasmoosi ihan yhtälailla kuin kypsentämälläkin. Sama koskee vaikkapa salamia. ("Vältetään kaikkia sellaisia lihatuotteita, joita ei ole missään vaiheessa kuumennettu. Myös kokoliha (pihvit, paisti) kypsennetään läpikypsäksi. Vaihtoehtoisesti tuotteet pakastetaan -18 asteen lämpötilaan vähintään 3 vuorokauden ajaksi ennen käyttöä toksoplasmaloisen tuhoamiseksi." sanoo yllä linkkaamani ohjeistus).

Suurimmassa osassa ravintoloitakin kokoliha tulee pakkasesta. Joten, en vältä medium pihvejäkään raskaana ollessa. Kunhan tiedän, missä se liha on majaillut.

Muokattu viimeksi:
@Loddde Mäkin söin viime torstaina ison pihvin medium miinuksena, no en oo vielä saanu mitään bakteeria 😄

Mä ostin apteekista näitä, oli joka kolmannekselle oma pakkauksensa :) lisäksi mulla foolihappo joka päivä käytössä, kalkki+d, rauta, magnesium. Omegat varmaan pitäis kans aloittaa 🤔
View attachment 149893
Mä voisin myös tätä ostaa kun nuo normivitamiini purkit alkaa kohta tyhjenemään. Mulla on vähän kaikkea E-vitamiinista, rautaan + C-vitskuun, omega 3, sinkki, magnesium jne.

Mä en kyllä oo ensimmäisen raskauden jälkeen kattonukkaan mitä on kiellettyjen listalla. Nyt katoin ku aloin ihmetellä myös tuota riistaa😅 ei oo listalla kauheasti vaikutusta mun elämään. Oikeestaan salmiakki mut niitäkin oli joitain mitä pystyi syödä🤔

Ai vitsi, näitä himoja odotellessa. 🤣 Mulla oli loppuraskaudessa jäätävä himo porkkanoihin. Esikoisella on punertava tukkakin, ehkä enemmän tosin geeneistä kuin porkkanahimosta johtuva. 😆
Joo aivan käsittämätöntä oli tuo persiljan rouskutus. Inho tuli mm. kanaan ja riisiin. 🤢

Joo aivan käsittämätöntä oli tuo persiljan rouskutus. Inho tuli mm. kanaan ja riisiin. 🤢
Joo, etenkin tossa keskenmennessä raskaudessa muistan kans syvän inhon kanaa ja vähän muutakin lihaa kohtaan. Olin lähes vegaani, kun en käytä maitotuotteitakaan. 😅

Ei mausteita tosiaan tarvitse vältellä raskausaikana. Inkivääriä esimerkiksi shotteina tai yrttivalmisteina ei Suomessa suositella koska on jotain teoreettisia tutkimuksia että voi vaikuttaa mm. juuri tuohon kohdun supistukseen. Mitään kliinisiä tai satunnaistettuja tutkimuksia ei tietääkseni ole asiasta tehty, mutta suomalaiseen tapaan on varmuuden vuoksi kielletty. Ulkomaillahan sitä edelleen suositellaan raskauspahoinvoinnin hoitoon. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Itsehän mm. juon normaaliin tapaan mm. piparminttu- ja rooibos-teetä. En ole mitään järkevää syytä löytänyt miksei näitä voisi kuppia silloin tällöin juoda.

No niiin, ajatuksena tehdä joku päivä itse tonnikalatahna-susheja. Mies oli ostanut varuilta kahta eri tonnikalaa: vedessä ja auringonkukkaöljyssä olevia. Saako sitä öljyssä olevaa tonnikalaa syödä?? Oli myös seesaminsiemeniä ostanut, mutta niitä ei ilmeisesti saa syödä? 🥺

Tarkkaa puuhaa tämä raskaus 🫣

Takaisin