Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun alkoi kyllä eilen tehdä mieli pepsi maxia hirveästi, nyt sama juttu kun heräsin äsken. 🤣 Harmi ettei kaupat vielä auki että pääsisi ostamaan, kun meillä ei nyt ole sitä harmillisesti jääkaapissa.. 😂

@Kali No niinpä muuten onkin! Ja oon mä sitäkin ostanut, eilen kirjotellessa ei jotenki välähtänyt🤣

Nyt juuri pistin kahvin tippumaan, ei oo vielä tullut ainakaan mitään vastenmielisyyttä sitä kohtaan. Silleenhän se tosiaan vierottautuminen sujuis näppärästi. 😅 @Henskuu onko sulla tullut enemmänkin pahoinvointioloja? Muistaakseni itsellä se on alkanut joskus viikolla 7-8.
Ei vielä pahempia oloja, välillä huono olo vaan. Mulla on alkanut yleensä rv 6 pahentua olot eli ihan just se on edessä 🤢 Kahvi on aina tosi nopeesti jäänyt pois ja Sit tulee kauheet vieroitusoireet 😂 Hankin kyllä heti lääkkeen jos tulee yhtä huono olo kuin aiemmissa raskauksissa.

Mä ajattelin nauttia ruuasta vielä kun voi. Rv 6 eteenpäin onkin sit tod näk pahoinvointia ja nyrpistelyä kaikelle ruualle. Huoh, leppoisaa keskiraskautta odotellessa - jos sinne asti päästään!

Kahvia en juo, mutta Noccoa tulee ikävä. Koitan korvata vihreällä teellä. 😅

Mä onneks luovuin kahvin juonnista kokonaan päänsärkyjen vuoksi jo kesällä niin ei tarvitse sitä miettiä nyt!

Ainut ”haaste” tulee olemaan sushit, joita rakastan. Just äidin kans mietittiin mitä ens viikolla tehtäis yhdessä ja ekana hän sit ehdotti tottakai sushille lähtemistä 🥲 Pitääpä nyt sit ehdottaaki jotain muuta aktiviteettia sen sijasta 😆

Täällä kahvin vähennys 2 kuppiin aamulla sujunut ihmeen helposti 🙏 aamulla tekis mieli kolmatta kuppia mutta päivällä oikeastaa enää ei. Vielä ruoka maistuu mut pian varmaa tulee stoppi 😅

Meillä on espressokone ja kahvimylly jolla tehdään kahvit. Oon laittanut pienpaahtimon kofeiinittomia kahvipannuja tavallisten sekaan aamulla ja iltapäivällä tehnyt kokonaan kofeiinittoman cappuccinon joka menee kyllä kuin väärä raha! Vähensin kyllä kofeiininkäyttöä jo ennen yritystäkin kun huomasin että väsyttää niin sairaasti aamuisin vaikka nukkuisi hyvin (huononsi kai unenlaatua niin). Joka raskaudessa oon syönyt kasvissusheja. Ne on kyllä muutenkin ihan lempiruokaa 😊

Sushia ja wakamea tulee kyllä raskaana ikävä, mutta pitää vain korvata muilla sallituilla ruuilla. Oon sen verran laiska ruuanlaittaja, etten ehkä jaksa tehdä itse susheja. 🙈 Viimeksi söin Subwayn sämpylöitä niin paljon, etten ole käynyt siellä esikoisen raskauden jälkeen eikä houkuttele hirveästi vieläkään. 😅

Muokattu viimeksi:
Raskausajan suositukset ei ihan hirveästi hetkauta omaa ruokavaliota, koska en oo vuosiin syönyt mitään eläinperäistä. Vaikein rajoite tulee olemaan punaviini 😅 Se on vaan pimeään vuodenaikaan niin herkullista. Ja salmiakki tietenkin. Merileväähän ei myöskään ainakaan isoissa määrin suositella, mutta aattelin kyl silloin tällöin syödä vegesushia jos tekee mieli. Ei sitä voi kaikista herkuista luopua 😌

Muistin yhden mikä tulee olemaan kaikkein vaikein vältettävä. 😭 Naudanlihapihvit, toki niitä voi syödä, mutta tykkään syödä aika lähellä raakaa tai medium maximissaan. Mutta ne on pahoja täysin kypsinä mun mielestä... 🙄 Ja luin että riistaa sitten ei saisi syödä ollenkaan?? Se oli ihan uutta tietoa. Kalasta ei väliä, vaikka en allerginen olisi kaikelle merenelävälle en sitä muutenkaan söisi, haisee niin pahalle muutenkin ja luulen että raskaana vielä enemmän. 😂

Raskausajan suositukset ei ihan hirveästi hetkauta omaa ruokavaliota, koska en oo vuosiin syönyt mitään eläinperäistä. Vaikein rajoite tulee olemaan punaviini 😅 Se on vaan pimeään vuodenaikaan niin herkullista. Ja salmiakki tietenkin. Merileväähän ei myöskään ainakaan isoissa määrin suositella, mutta aattelin kyl silloin tällöin syödä vegesushia jos tekee mieli. Ei sitä voi kaikista herkuista luopua 😌
Mulla sama että (lähes täysi) vegaaniruokavalio auttaa aika paljon. Ja kun se vähentää monia riskejä, niin joissain jutuissa voi sit joustaa enempi.

Mulla sama että (lähes täysi) vegaaniruokavalio auttaa aika paljon. Ja kun se vähentää monia riskejä, niin joissain jutuissa voi sit joustaa enempi.
Hauska kuulla, että muitakin vegaaneja ☺️🌱Ootko muuten harkinnut mitään ylimääräisiä ravintolisiä raskauden ajaksi? Mä oon vähän miettinyt, et ottaisinko normivitamiinien lisäksi vegaanisen Omega3:n. Vähän kuitenkin hämää, että se on peräisin merilevästä ja pellavansiemenistä, joita ei periaatteessa suositella, mut sit purkis kuitenkin lukee et sopii raskaana oleville 😅 Ota näistä sit selvä.

Mulla ei kauheasti tule rajoitteita syömisen ja juomisen suhteen kun en kahvia, sushia, alkoholia, maksaruokia jne käytä muutenkaan. Ainut mikä on hieman haitannut on siementen ja intilaisten mausteiden rajoitus, tykkään laittaa siemeniä jogurttiin ja syödä intialaisia ruokia, joiden maustamiseen käytetään kanelia, neilikkaa, kurkumaa, kanelia, persiljaa, inkivääriä jne.
Se harmittaa, mutta jos ruoassa on käytetty vaikka 1 tl (jotain noista) koko pataan ja syö sitä pienen annoksen itse niin ei sitä altistusta tule tavallaan kyllä paljoa. Oletteko te vältelleet kyseisiä mausteita tai muita yrttejä?

Ootteko kaikki muistaneet syödä foolihappoa? Mulla on käytössä nyt sellainen pureskeltava yhteisvalmiste (beko strong foolihappo +B12 + B6) niin otan sitä muutaman kerran viikossa.

Mä oon syönyt folirenia jo päälle vuoden joka päivä, johonkin syksyn alkuun asti ja viime verikokeissa (2023) ei ollut folaatista puutetta. Joten en oo nyt niin stressannut siitä. Viitearvo on hyvä kun on yli 6 ja mulla oli yli 39.5 nmol/l, jonka jälkeen viime syksystä asti vasta syönyt foolihappoa. Eli pitäisi olla kunnossa :)

Nyt alkoi kuitenkin epäilyttää, että pitäskö sitä ottaa kuitenkin joka päivä 😳🫣

Eikö siis kanelia tai persiljaa saisi käyttää? 😳 Tykkään myös syödä intialaisia ruokia joten jos niin että noita kaikkia ei saisi syödä pitänee vältellä sitten intialaisia ravintoloita....

Niin ja foolihaposta, kävin nyt ton vitamiinien jotka sisältävät foolihappoa tarpeeksi niin hakemassa pelkkiä foolihappo tabletteja, vaikka vähän pitkin hampain niitä ylimääräisenä syön. Kun lukenut miksi niitä suositellaan otettavan lisäksi vaikka raskausvitamiinit sisältää jo tarpeeksi sitä... Niin ja mulla ei ainakaan niiden syiden takia pitäisi ottaa, neuvolasta vaan annettiin epämääräistä tietoa että muka pitäisi. 🤔 Ja siis en tykkää syödä "ylimääräisiä" tabletteja koska muutenkin menee muutama per päivä perus lääkkeiden ja vitamiinien ansiosta. Niin tuntuu turhalta kun ei oikeastaan mitään syytä syödä foolihappoa kahta annosta... 😓

Mä tykkään kans intialaisesta, enkä kyllä oo rajoittanut sen syömistä - ei kuitenkaan joka päivä tai edes viikko tuu syötyä 😊 en juo inkivääri-juomia, mutta ruuassa kastikkeen seassa ne ei haittaa. Sama muissa mausteissa 😊 persiljaa en suoraan välttele, mutta en tee/syö sellaisia ruokia, joissa se on pääaineena. Jos sitä on keittoliemessä vähän, niin ei haittaa 😊

Eikö siis kanelia tai persiljaa saisi käyttää? 😳 Tykkään myös syödä intialaisia ruokia joten jos niin että noita kaikkia ei saisi syödä pitänee vältellä sitten intialaisia ravintoloita....

Niin ja foolihaposta, kävin nyt ton vitamiinien jotka sisältävät foolihappoa tarpeeksi niin hakemassa pelkkiä foolihappo tabletteja, vaikka vähän pitkin hampain niitä ylimääräisenä syön. Kun lukenut miksi niitä suositellaan otettavan lisäksi vaikka raskausvitamiinit sisältää jo tarpeeksi sitä... Niin ja mulla ei ainakaan niiden syiden takia pitäisi ottaa, neuvolasta vaan annettiin epämääräistä tietoa että muka pitäisi. 🤔 Ja siis en tykkää syödä "ylimääräisiä" tabletteja koska muutenkin menee muutama per päivä perus lääkkeiden ja vitamiinien ansiosta. Niin tuntuu turhalta kun ei oikeastaan mitään syytä syödä foolihappoa kahta annosta... 😓
Kaneli ja persilja saa aikaan kohdun supistelua ja se voisi johtaa keskenmenoon, mutta tosiaan pitoisuuksista en tiedä, että aika paljon niitä varmaan pitäisi syödä. Kaneli on nyt joulun alla paha kun sitä on glögissä, pipareissa ja joissakin maustetuissa rahkoissa. Tykkään itse siitä luumurahkasta jossa on kanelia ja oon syöny yhden sellaisen 🙈

Muistin yhden mikä tulee olemaan kaikkein vaikein vältettävä. 😭 Naudanlihapihvit, toki niitä voi syödä, mutta tykkään syödä aika lähellä raakaa tai medium maximissaan. Mutta ne on pahoja täysin kypsinä mun mielestä... 🙄 Ja luin että riistaa sitten ei saisi syödä ollenkaan?? Se oli ihan uutta tietoa. Kalasta ei väliä, vaikka en allerginen olisi kaikelle merenelävälle en sitä muutenkaan söisi, haisee niin pahalle muutenkin ja luulen että raskaana vielä enemmän. 😂
Ai riistaakaan ei saa syödä, arvatkaas kuka teki viikko sitten juuri hirvipaistia mitä söin monta päivää 😂🥵🙈

Kaneli ja persilja saa aikaan kohdun supistelua ja se voisi johtaa keskenmenoon, mutta tosiaan pitoisuuksista en tiedä, että aika paljon niitä varmaan pitäisi syödä. Kaneli on nyt joulun alla paha kun sitä on glögissä, pipareissa ja joissakin maustetuissa rahkoissa. Tykkään itse siitä luumurahkasta jossa on kanelia ja oon syöny yhden sellaisen 🙈
Musta alkaa tuntua et oon rikkonu kaikkia ohjeistuksia 🥵😂 oon ihan glögihullu ja juon joka ilta valion glögiä sokerittomana kupillisen. Siinähän on kanelia 🥹 nyt en taida enää uskaltaa juoda 😅

Takaisin