Raskausajan ruokavalio

Mitenköhän saisi tarvittavan määrän koliinia päivässä, ootteko laskeskellut? 🤔 Mietin että jos sitä pitää saada yli 400mg päivässä ja yhdessä kananmunassa (mikä vissiin on se paras lähde) on noin 150mg koliinia, niin pitäis syödä kolme kananmunaa päivässä. Olisikohan helpointa ostaa lisäravinteena niin voi napata niinä päivinä kun ei välttämättä saa ruokavaliosta tarpeeksi? Sitä saa kyllä myös esim. lihasta, kalasta, soijapavuista ja joistakin kasviksista mutta en oo vielä tutkinut että kuinka paljon mistäkin!
Empä oo tuosta edes ollut tietoinen, toki syön alle 2 viikossa 60 kananmunaa, joten minun tarve sillä täyttyy😁 lihaa myös syön tosi paljon.

En mäkään niin tarkkaa tollasii oo kattellu. Syön mitä tekee mieli ja syön multivitan mama vitamiinei👍🏻

Mitenköhän saisi tarvittavan määrän koliinia päivässä, ootteko laskeskellut? 🤔
En ees tiedä mitä on koliini. 😂 Mutta oon kokenut ite hyödylliseksi kun nyt parin päivän ajan oon kirjannut chatgpt:lle mun syömiset ja pyytänyt sitä antamaan rakentavaa palautetta ja kertomaan jos jotain tärkeetä jää syömättä tai löytää muita parannusehdotuksia. Pyysin miettimään nimenomaan raskausystävällisen ja terveellisen ruokavalion kannalta. Tälleen huomasin, että mun ruokavaliossa esim. raudan riittävään saantiin on hyvä panostaa vähän nykyistä enemmän.

Tosi helppo tapa pitää ruokapäiväkirjaa kun ei tarvii ite laskeskella mitään ravinto-arvoja, vaan tekoäly hoitaa matikoinnin ja palautteen. Siltä sai myös hyviä konkreettisia ehdotuksia ton raudan lisäämiseen ja raudan imeytymisen helpottamiseen. Toki kuten aina, kannattaa tekoälyn sanomisia vähän faktatsekata eikä ottaa suorana totuutena, mutta mulle se on onnistunut enimmäkseen antamaan ihan järkeviä ohjeistuksia. Se valehteli kyllä surutta Valion Pro Feel -rahkojen olevan sokerittomia, mutta näin yleisesti enimmäkseen fiksuja neuvoja. 😁

Mulla on jo niin pitkä aika edellisestä raskaudesta, että jotain uutta tullut näköjään listalle. En ainakaan muista että olisi silloin ollut siemenet listalla🤔 Pitääkin lukea ajatuksella uudestaan vielä kaikki.

Olikin hyvä vinkki tuo chatGPT:n käyttö ravintoneuvojana (suuntaa antavana), kiitos @TonttuTulossa 😊

En oo vielä lukenut rajoituksia. Ensimmäisen odotuksen kohdalla olin hyvinkin tarkka muiden en niinkään. Listalla ei ennen ainakaan kauheasti ollut mitään mitkä muutenkaan mun lautaselle kovinkaan eksy.

Täällä tulee tekemään tiukkaa sushin ja teen kanssa. 🥹 Ja syksyiltaisin varmasti alkaa tekemään mieli punaviiniä (näitä en ole hyviä holittomia löytänyt).
Pitää kyllä kerrata täälläkin suositukset, olin esikoisen kohdalla vähätellysti tarkkana näiden kanssa. 😅

Tuolla on kans paljon raskaana oleville sopivia salmiakkeja. 😊
Tää on todennäkösesti mun pelastus!
Mulle mikään muu rajoite ei tuota niin paljon tuskaa kuin lakritsi! Tykkään lakusta siis yleensäkin, mutta raskaana siihen tulee oikein kunnon himo. Kuopuksen kohdalla otinkin sitten synnärille mukaan kilon lakritsia ja elin ekan vuorokauden synnytyksen jälkeen lakulla ja ai että kun maistui hyvältä 😂
Mulla ihan sama! Me ollaan vielä just muutettu takasin suomeen ja ihan muuttopäivään asti ehdin iloita et pääsee lakun luvattuun maahan 😂 ja nyt sit ei voikkaan syödä! Oli kova paikka irtokarkkihyllyllä tässä yks päivä

Mulle vaikein tulee olemaan kyllä kanssa salmiakki ja lakritsi 🙈 Ja kahvin juontia pitää vähentää 🙈😅

Mulle varmaa pahin on sushi, mut onneks on paljon sushei mitä saa viel syödä🙈 esikoisen aikaa suurkulutin tonnikala susheja😂

Jos kovasti kaipaa lisää kahvikuppeja päivään, nämä Little's kofeiinittomat pikakahvit ovat oikeesti tosi hyviä! En ole ennen raskauttakaan hirveästi kuluttanut normikahvia kun se toimii mulla vähän liiankin tehokkaasti ja menee pärinäksi, mutta Little's Decaf-purkit on herkkuja. 😌👌 Huom, kannattaa tarkistaa että kyseinen maku on kofeiiniton, osa näistä Little's-vaihtoehdoista ei ole kofeiinittomia!

Liitteet

• 20250818_115905.jpg
    20250818_115905.jpg
    1.7 MB · Katsottu: 10
Mulle varmaa pahin on sushi, mut onneks on paljon sushei mitä saa viel syödä🙈 esikoisen aikaa suurkulutin tonnikala susheja😂
Mitä susheja saa syödä? Mä en esikoisen aikaan uskaltanut edes noita tonnikala ku niissä taitaa olla majoneesia useesti😁 Nyt alkoi tekee kauheesti mieli sushia niin mietin et mitäs niitä uskaltais syödä😄

No siis perjaatteessa kaikkee muuta paitsi just raakoja ja hiillostettuja😇 mä ite niitä tonnikala susheja syön, vaikka niis varmaa on joo joku majoneesi, mut syön majoneesii muutenki🙈en mitenkää isoja määriä ja ehkä tietty vähän mietin et millasessa paikassa syön🙈

Okei😊Mä oon yleensä ottanut esim. Prisman tai cittarin sieltä niitten pisteeltä. Ne tekee niitä kuitenkin siinä ja on mielestäni tuoreen makuisia😃vois käydä kyselee käyttääkö ne majoneesia niissä tonnikala susheissa. Ne on ihan mun lemppareita😋Aaah olisinpa syöny nyt kesällä enemmän sushia, ennen ku raskauduin🙈

Mä jo aloin murehtia etten saa jouluna syödä graavilohta joka on mun suurinta herkkua 😅🙈

Mä jo aloin murehtia etten saa jouluna syödä graavilohta joka on mun suurinta herkkua 😅🙈
Se tässä talvella odottamisessa on pyllystä, että jää aika monet jouluherkut syömättä😩 mut muuten tää on ihanaa ku ei oo kuuma ja saa pukeutuu kunnon telttoihin😂 ja sit ku vauva syntyy ni alkaa olee jo lämmintä ni on ihanaa ku ei tarvi niin paljoo pukeutua👌🏼

Tänään herkuttelin tonnikala susheilla ja muutamalla muulla mitä uskalsin ottaa😋Ai että oli hyvää! Muutenkin ollut tosi hyvä päivä olojen suhteen tänään,ekaa kertaa pitkästä aikaa ruoka jopa maistunut🙏 Mua ei kyllä haittaa jouluruat joita ei saa syödä,koska mun lemppareita saa😁Enkä oo muutenkaan mikään jouluruan suurin ystävä.

Takaisin