Raskausajan ruokavalio

Täällä myös peruna maistuu erityisen hyvin. Siis oikein kunnon perinteinen perunamuusi 👌

Sitten pahoinvointiin auttaa juomana parhaiten maito. Liekö sitten kalsiumin tarvetta 😂

Mulle on maistunut vähän vaihtelevasti makea esim. kovat karkit joita en yleensä syö. Ehkä enemmän makea kuin suolainen,musta tuntuu et kaikki vähänkin suolainen maistuu tooosi suolaselta😅Et makuaisti on herkistynyt kai jotenkin.. mut eniten tekee mieli raikkaita hedelmiä😋Paahtoleivän hajua en voi sietää🤢Se ja kahvin haju yhdistettynä yöööh😆Mies syö välillä aamulla noita niin on inhottava haju!
Onpa tosi outoa että paahtoleipä tökkii! 😮 Onko se joku tietty paahtoleipälaatu vai ihan kaikki paahtoleipä?
Amerikkalaisissa keskusteluissa oon tosi usein törmännyt BRAT-dieettiin (banana, rice, apple sauce, toast) kun on vatsatauti tai oksentelua, ne vissiin on sellaisia mahdollisimman vähän kehoa ärsyttäviä höttöruokia joiden pitäisi helposti mennä alas ja pysyä alhaalla. Mutta siinä toki jää paljon ravintoaineita pois niin sitä ei kai muutenkaan suositella kuin ihan poikkeustilanteissa. Mutta ainakin siinä listassa on juuri tuo paahtoleipä listattuna "turvallisena ruokana" pahoinvointiin, paradoksaalista jos se sulla nimenomaan aiheuttaa yökkimistä. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Huomasin että uudet turkin pikkurit:

Tyrkisk Peber sokeriton pastilli ja Tyrkisk Peber Super Salty salmiakkipussi eivät sisällä lakritsiuutetta (glykyrritsiini) ollenkaan. Eli sama kuin Salta Katten, eikös näitä voisi siis vähän turvallisemmin herkutella?​

Mä muuten ostin näitä yks päivä ku kanssa huomasin että ois ollu ok, mutta oli ihan ku suolapalaa söis 😅 ei ainakaan omaan makuun ollu ollenkaa hyviä

Täällä myös peruna maistuu erityisen hyvin. Siis oikein kunnon perinteinen perunamuusi 👌

Sitten pahoinvointiin auttaa juomana parhaiten maito. Liekö sitten kalsiumin tarvetta 😂
Hei ihan sama nyt mulla! Eli pottumuusia syön välillä lounaaksi ihan sellaisenaan😆Sekoitan vielä välillä fetapaloja sekaan niin johan maistuu! Mies ihmettelee tätä mun uutta lempiruokaa😄

Onpa tosi outoa että paahtoleipä tökkii! 😮 Onko se joku tietty paahtoleipälaatu vai ihan kaikki paahtoleipä?
Amerikkalaisissa keskusteluissa oon tosi usein törmännyt BRAT-dieettiin (banana, rice, apple sauce, toast) kun on vatsatauti tai oksentelua, ne vissiin on sellaisia mahdollisimman vähän kehoa ärsyttäviä höttöruokia joiden pitäisi helposti mennä alas ja pysyä alhaalla. Mutta siinä toki jää paljon ravintoaineita pois niin sitä ei kai muutenkaan suositella kuin ihan poikkeustilanteissa. Mutta ainakin siinä listassa on juuri tuo paahtoleipä listattuna "turvallisena ruokana" pahoinvointiin, paradoksaalista jos se sulla nimenomaan aiheuttaa yökkimistä. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:
Joo oon kuullut et monet just syö paahtoleipää kun on huono olo😃Mulla enemmänkin jotenkin se paahtoleivän haju on niin etova,kun sen siis paahtaa. Mut en myöskään syö mitään vaaleeta leipää kun nekin ällöttää😁Ruisleipää sensijaan syön nyt päivittäin. On nää raskausruoka jutut kyl jänniä,kun normaalisti syön lähes kaikkea eikä mikään ruoka ällötä😃

Minä tykkäsin viime raskaudessa Micaro - Glykyrritsiinivapaa salmiakista! Muistutti jotain lapsuusajan kovaa Bon Bon-karkkia. 😊

Joo oon kuullut et monet just syö paahtoleipää kun on huono olo😃Mulla enemmänkin jotenkin se paahtoleivän haju on niin etova,kun sen siis paahtaa. Mut en myöskään syö mitään vaaleeta leipää kun nekin ällöttää😁Ruisleipää sensijaan syön nyt päivittäin. On nää raskausruoka jutut kyl jänniä,kun normaalisti syön lähes kaikkea eikä mikään ruoka ällötä😃
No on kyllä jännää! Mulle iski nyt ihan päinvastainen, ihan hirvee himo paahtoleipään vaikka normaalisti syön ruisleipää. Ostin paketin ja söin sitten 4 palaa iltapalaksi kun 2 ei tuntunut riittävän :rolling:

Mäkin oon syönyt nyt kokoajan vaan paahtoleipää vaikka normaalisti syön ruisleipää ja vaaleaa harvoin 😆 mut paahtoleipä tuntuu jotenkin paremmalta syödä jos sattuu olee huono olo.

Uutena iski myös joku maitokaakaon himo. Oon juonut 24 tunnin sisään litran maitokaakaota (joku Valion valmis kaakao) ja kävin jo ostamassa kaupasta lisää. Sen sentään voi selittää kalsiumilla! 😅 Ja peruna ilmeisesti boostaa progesteronia (kun sisältää mm. kaliumia ja B6-vitamiinia) joten se selittyy sillä.

Mitähän siinä paahtoleivässä on kun se niin maistuu? No heti selvitin, Google kertoi että hiilarinälkä raskaudessa on asia (lohturuokaa? hormonien aiheuttamaa?) ja toisaalta on siinä paahtoleivässä ainakin B-vitamiinia, ehkä siinä on jotain mitä keho kaipaa. No jatkan samalla linjalla sitten!

Oi nyt alkoi tehdä mieli myös tuota valmiskaakaota!Yks päivä teki mieli maitoa,mut en sit pystynyt juomaan sitä kuitenkaan vaikka mieli teki😆Et jos toi maitokaakao menis! Kalsiumia keho huutaa varmasti nyt niin tekis hyvää. Huomasin et vaikee on juoda pelkkää vettä et pitää olla joku maku siinä, muuten ei tuu juotua riittävästi päivän mittaan.

Onko teille maistunut alkuraskaudessa paremmin makea vai suolainen? 🍫🍔

Minulla menee nyt tuoremehuja, joita en normaalisti juo. Jöävesi ollut myös hitti. Muutoin tekee mieli enemmän suolaista. Pieniä välipaloja tulee syötyä paljon. Normaalisti syön paljon pidemmillä ruokailuväleillä.
Nyt kun kysyit, niin suolaista! Yleensä oon enemmän makean perään.

Mutta appelsiinimehu on poikkeus! Sitä on tullut juotua korkeintaan jossain hotelliaamiaisilla, mutta nyt menee litra viikossa 😋

Siis eilen alkoi tehdä aivan hirveästi mieli makaronimössöä eli paistettua jauhelihaa ja makaronia 🙈😅 No tänään sitä oli pakko sitten tehdä ja olipahan hyvää 😋😅

Suositusten mukaan pitäisi saada 5-6 dl nestemmäisiä maitotuotteita, jotta kalsiumin tarve täyttyisi. Itselläni tuo tulee harvoin täyteen, joten ostin kalsiumlisää (nieltäviä koska ne purutabletit on kamalia). Toki jostakin kasviksista voisi varmaan myös saada tarpeeksi, jos osaisi valita oikein, mutta en ole vielä tarpeeksi perehtynyt siihen.

Maito ei maisu sellaisenaan, mutta kaakao kylläkin :Face Savouring Delicious Food: Siinä vaan on paljon sokeria, samoin jossain esim. Valio Gefilus mehuissa, joissa olisi kalsiumia ja jotka mielestäni maistuvat oikein hyvälle.

Suositusten mukaan pitäisi saada 5-6 dl nestemmäisiä maitotuotteita, jotta kalsiumin tarve täyttyisi. Itselläni tuo tulee harvoin täyteen, joten ostin kalsiumlisää (nieltäviä koska ne purutabletit on kamalia). Toki jostakin kasviksista voisi varmaan myös saada tarpeeksi, jos osaisi valita oikein, mutta en ole vielä tarpeeksi perehtynyt siihen.

Maito ei maisu sellaisenaan, mutta kaakao kylläkin :Face Savouring Delicious Food: Siinä vaan on paljon sokeria, samoin jossain esim. Valio Gefilus mehuissa, joissa olisi kalsiumia ja jotka mielestäni maistuvat oikein hyvälle.
Tässä kaakaossa oli piirun verran vähemmän sokeria kun vertailin kaupassa niin olen sitten juonut tätä:

Ja tällaisen juon joka aamu, tää on kyllä kiva kun ei ole sokeria eikä makeutusaineita ja maistuu musta hyvältä (kaikki variantit paitsi appelsiini, se oli jotain syystä kauhea).

Ja onneksi kreikkalainen jogurtti tuntuu edelleen maistuvan jos höystää hedelmillä 🙏

Joo hedelmähimo iski kyllä täälläkin. Sanoin eilen ääneen istuessani sohvalla että "olispa omenaa". Miestä rupes jo naurattamaan että taasko tuli käsky mahasta :tears: Toi sitten kaupasta tänään omenoita, tuhosin just yhden ja hitto kun oli jotenkin hirveän hyvää!

Joo hedelmähimo iski kyllä täälläkin. Sanoin eilen ääneen istuessani sohvalla että "olispa omenaa". Miestä rupes jo naurattamaan että taasko tuli käsky mahasta :tears: Toi sitten kaupasta tänään omenoita, tuhosin just yhden ja hitto kun oli jotenkin hirveän hyvää!
Mulla meni esikoisen aikaan vihreitä omenoita ihan hulluna ja tuntuu et nytkin tekee koko ajan niitä mieli🙈 unohdin ostaa kaupasta ja nyt vähän ottaa päähän

Mä kans ensimmäisen tai toisen aikaan halusin omenoita ja välillä oli pakko maistellakkin vaikka oon allerginen🤣

Mulla meni esikoisen aikaan vihreitä omenoita ihan hulluna ja tuntuu et nytkin tekee koko ajan niitä mieli🙈 unohdin ostaa kaupasta ja nyt vähän ottaa päähän

Sama homma täälläkin. Golden delicious omppuja meni esikoisen aikaan hurjat määrät.🤣

Takaisin