Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Esikoisen aikana olin kyllä aika tiukkana kaikesta ja edelleen tulen olemaan, just raaka liha ja kala ym. mut esim yhden lakun tossa nappasin ja kyllä aamulla tarvii se vähän isompi kahvikupillinen saada🙈 esikoiseen ei vaikuttanut (paitsi että on sellanen vauhtihirmu) niin enkähän aika samoilla linjoilla mene kun esikoisenki kanssa👍🏻

Mä lueskelin noita ruokaviraston sivuilta, niin siellä oli aika kivasti lajiteltu niihin, mitä ei pidä mennä syömään ollenkaan, ja niihin, mitä ei nyt varsinaisesti suositella mutta voi syödä hiukan. Lakritsi ja salmiakki oli molemmat sellaisia, mitä nyt voi kuitenkin napata satunnaisesti 😊👍🏻 Ja tykkäsin siitä, kun siellä oli myös kerrottu miksei suositella. Ja esimerkiksi joissakin muuten kielletyissä lihatuotteissa oli, että voi syödä, mikäli pakastaa vähintään kolme vuorokautta -18 asteessa, että mahdollinen toksoplasma kuolee. (Tuo toksoplasmariski liittyy muuten myös kissan ulosteisiin! Itellä on koiria, niin olen googlaillut asiaa, mutta ilmeisesti koirista se ei tartu)

Jos muuten joku muukin innostuu kattelemaan noita sieltä ruokaviraston sivuilta, niin siellä saa järjestettyä ne ruoka-aineet eri kategorioiden mukaan. Jos klikkaa kohtaa ”keitä koskee”, niin se laittaa kaikki kohderyhmät aakkosjärjestykseen, jolloin kaikki raskaana olevia koskeva löytyy kätevästi yhtenä pötkönä R:n kohdalta 😄

Mä lueskelin noita ruokaviraston sivuilta, niin siellä oli aika kivasti lajiteltu niihin, mitä ei pidä mennä syömään ollenkaan, ja niihin, mitä ei nyt varsinaisesti suositella mutta voi syödä hiukan. Lakritsi ja salmiakki oli molemmat sellaisia, mitä nyt voi kuitenkin napata satunnaisesti 😊👍🏻 Ja tykkäsin siitä, kun siellä oli myös kerrottu miksei suositella. Ja esimerkiksi joissakin muuten kielletyissä lihatuotteissa oli, että voi syödä, mikäli pakastaa vähintään kolme vuorokautta -18 asteessa, että mahdollinen toksoplasma kuolee. (Tuo toksoplasmariski liittyy muuten myös kissan ulosteisiin! Itellä on koiria, niin olen googlaillut asiaa, mutta ilmeisesti koirista se ei tartu)
Meetvursti ja salami on sellanen pakastettava ja voin sanoo, että mä pakastin😂 10kk ilman meetvurstii ja salamii ei käy mulle😂

Mä jatkan aika samaan tyylikäs n syömisiä ja juomista. Kahvia menee ihan liikaa todennäköisesti jossain välissä. Muutenkaan en syö mitään mikä on kiellettyjen listalla. Korkeintaan jouluna syön graavilohta.

Onneksi en juo alkoholia tai syö lihaa niin pääsee suht helpolla listan mukaan! :smiling face with heart-eyes:
Siemeniä olen kyllä tykännyt laittaa salaatteihin tai jogurtin sekaan, se on nyt paha kun niitä kannattaa välttää, mutta onneksi on pähkinät. 🤞
Lakua tai salmiakkia olen lähinnä tykännyt syödä Sirkus-aakkosten muodossa, mutta onneksi pärjään ilman niitä 9kk kun on muitakin karkkeja, ilman suklaata en kyllä pärjäisi :rolling:
Kalasta olen lukenut että sitä kannattaisi syödä 2-3 kertaa viikossa tai jopa 4, pitääpäs olla tarkkana ettei ole noita kiellettyjä kaloja tai liian raakaa 🤔 Lämminsavulohi on juuri herkkua, ehkä pitää opetella kuumentamaan se ennen syömistä!

Esikoisen kanssa olin hyvin tarkka kaikista listalla. Enkä syönyt/juonut mitään mitä ei suositeltaisi.

Nyt aion olla vähän rauhallisempi, esimerkiksi juustojen/kalan kanssa. Jos joskus yksittäisen palan ”ei suositeltua” juustoa tai kalaa syö, en koe pahaksi. Eri asia olisi jos lähtisi vaikka reissuun eri maahan, sitten olisin tarkempi kaikessa.

Joo täällä myös esikoisen aikaan olin tosi tarkkana suosituksista, mut nyt ajattelin vähän "höllemmin" olla🙈 maalaisjärjen kanssa mennään ja toki jos epäilyttää nii tsekata netistä ennen ku suuhunsa pistää🫣

Ite olin esikoisen aikaan alussa aika tarkka suosituksista, mut sitten hölläsin kyllä loppua kohden ja noi on kuitenki suosituksia, et mun mielestä maalaisjärkiki auttaa aika pitkälle ettei nyt mitään raakoja kaloja syö ym. mistä tietää et todella isolla todennäkösyydellä jotain sais. Kun miettii et noi on suomen suosituksia ja jos esim menee ruotsiin niin siellä raskaana olevat saa syödä esim sushia ihan huoletta🙈 en tietysti sitä raakaa kalaa menis syömää raskaana, mut kuitenki näissä on paljon eroja.

Mulle mikään muu rajoite ei tuota niin paljon tuskaa kuin lakritsi! Tykkään lakusta siis yleensäkin, mutta raskaana siihen tulee oikein kunnon himo. Kuopuksen kohdalla otinkin sitten synnärille mukaan kilon lakritsia ja elin ekan vuorokauden synnytyksen jälkeen lakulla ja ai että kun maistui hyvältä 😂

Mulle mikään muu rajoite ei tuota niin paljon tuskaa kuin lakritsi! Tykkään lakusta siis yleensäkin, mutta raskaana siihen tulee oikein kunnon himo. Kuopuksen kohdalla otinkin sitten synnärille mukaan kilon lakritsia ja elin ekan vuorokauden synnytyksen jälkeen lakulla ja ai että kun maistui hyvältä 😂
Niitä on onneks nykyään raskaana oleville sopivia lakuja myös!😇

Aa niinpäs olikin et vaan noita salmiakkeja on😩muistin ihan et jotain lakujakin olis ollu

Meen varmaan samoin kuin esikoisen raskaudessakin. Joskus söin aurajuustoa ja metukkaa. Lakua vähän, jos sattui mielitekemään. Lisäksi porukoilla käydessä laitoin kahviin tankkimaitoa.
Raakaa kalaa syönyt ollenkaan.

Hei mitä on noi raskausystävälliset salmiakit? Kiinnostaa! 🤤

Itellä esikoinen tulossa ja melko tarkasti yritän niitä ruokaviraston ohjeita noudattaa ja muutenkin panostaa terveellisyyteen ruokavaliossa. Terveellisyyspuoli menee vähän väsymysasteesta riippuen niin ja näin, mutta noiden kiellettyjen tai ei-suositeltujen asioiden välttelyä en oo kokenut hankalaksi. Paitsi sitä salmiakkia tekisi mieli. 😂 Myös vuohenjuustosta ja aurajuustosta kokonaan luopuminen ois voinut tehdä tiukkaa, mutta kuumennettunahan ne on varsin fine.

Hei mitä on noi raskausystävälliset salmiakit? Kiinnostaa! 🤤

Itellä esikoinen tulossa ja melko tarkasti yritän niitä ruokaviraston ohjeita noudattaa ja muutenkin panostaa terveellisyyteen ruokavaliossa. Terveellisyyspuoli menee vähän väsymysasteesta riippuen niin ja näin, mutta noiden kiellettyjen tai ei-suositeltujen asioiden välttelyä en oo kokenut hankalaksi. Paitsi sitä salmiakkia tekisi mieli. 😂 Myös vuohenjuustosta ja aurajuustosta kokonaan luopuminen ois voinut tehdä tiukkaa, mutta kuumennettunahan ne on varsin fine.
Ooh vuohenjuusto on niin ihanaa, täytyy tehdä siitä jotain laatikkoruokaa tai keittoa jos tekee hirveästi mieli!
Mä kerkesin jo säikähtää että eikö fetakaan käy kun se on myös yksi mun lemppareista mutta kyllä se on pastöroitua mitä kaupassa katsoin 😍 Hyvin tästä selvitään! 💪

@Feronia hah itellä "saako fetaa syödä raskaana" oli yks ekoista kysymyksistä mitä googlasin ekan positiivisen raskaustestin jälkeen. 😂 Sama juttu, että tiukkaa tekisi jos se olisi kielletty, mutta onneksi ei ole!

Mitenköhän saisi tarvittavan määrän koliinia päivässä, ootteko laskeskellut? 🤔 Mietin että jos sitä pitää saada yli 400mg päivässä ja yhdessä kananmunassa (mikä vissiin on se paras lähde) on noin 150mg koliinia, niin pitäis syödä kolme kananmunaa päivässä. Olisikohan helpointa ostaa lisäravinteena niin voi napata niinä päivinä kun ei välttämättä saa ruokavaliosta tarpeeksi? Sitä saa kyllä myös esim. lihasta, kalasta, soijapavuista ja joistakin kasviksista mutta en oo vielä tutkinut että kuinka paljon mistäkin!

Takaisin