Raskausajan ruokavalio

Onko täällä teenjuojia? Mikä tee sopisi parhaiten raskaana olevalle? Tietenkin mahdollisimman vähän kofeiinia eikä sis inkivääriä tms.

Kahvia ei nimittäin saa alas ollenkaan.
Miten Rooibos? Oon itse kofeiinille yliherkkä, joten en juo kahvia tai teetä ikinä muutenkaan (ja kokistakin tosi vähän ja harkitusti) ja aina jos jossain on tarjolla vain teetä tai kahvia, niin yleensä löytyy myös rooibos "teetä". Sehän on kofeiinitonta.

Miten Rooibos? Oon itse kofeiinille yliherkkä, joten en juo kahvia tai teetä ikinä muutenkaan (ja kokistakin tosi vähän ja harkitusti) ja aina jos jossain on tarjolla vain teetä tai kahvia, niin yleensä löytyy myös rooibos "teetä". Sehän on kofeiinitonta.
Kuuluu yrtti teihin, joten vältettävien listalla lähinnä varmuuden vuoksi koska niitä ei ole tutkittu, niinkuin iso osa yrtti teistä.

Kuuluu yrtti teihin, joten vältettävien listalla lähinnä varmuuden vuoksi koska niitä ei ole tutkittu, niinkuin iso osa yrtti teistä.
Joo! Etsin vielä englanniksikin tästä tietoa, mutta ilmeisesti on tehty vaan muutama rottakoe: vuonna 2017 tutkijat anto rotille rooibosta 21 päivän ajan ja rotille ei tullu tästä mitään haittavaikutuksia, ja vuonna 2023 testasivat auttaisko punainen rooibos rottien jälkeläisten luunkehitystä. (tulos: ei vaikutusta) Monet englanninkieliset aikakausartikkelit taas aika varauksetta suosittelivat rooibosta, yksi artikkeli mainitsi tosin, että tieteellistä perustetta ei ole.

Nää kaikki ruokavaliosuositukset on toki sellasia, että ihmisten pitää itse päättää mitä riskejä haluaa ottaa ja mitä pitää realistisena.
Itse olen juonut pari vuotta aika säännöllisesti piparminttuteetä, joten olen raskaana ollessakin nauttinut muutaman kupposen. En enää juo säännöllisesti, mutta en usko, että muutama kuppi haittaa.

Joo! Etsin vielä englanniksikin tästä tietoa, mutta ilmeisesti on tehty vaan muutama rottakoe: vuonna 2017 tutkijat anto rotille rooibosta 21 päivän ajan ja rotille ei tullu tästä mitään haittavaikutuksia, ja vuonna 2023 testasivat auttaisko punainen rooibos rottien jälkeläisten luunkehitystä. (tulos: ei vaikutusta) Monet englanninkieliset aikakausartikkelit taas aika varauksetta suosittelivat rooibosta, yksi artikkeli mainitsi tosin, että tieteellistä perustetta ei ole.

Nää kaikki ruokavaliosuositukset on toki sellasia, että ihmisten pitää itse päättää mitä riskejä haluaa ottaa ja mitä pitää realistisena.
Itse olen juonut pari vuotta aika säännöllisesti piparminttuteetä, joten olen raskaana ollessakin nauttinut muutaman kupposen. En enää juo säännöllisesti, mutta en usko, että muutama kuppi haittaa.
Joo siis näitähän kai suositellaan lähinnä vältettäväksi, koska joillain yrteillä voi olla keskenmenoa lisääviä vaikutuksia (voin muistella väärin!). Ite ajattelen jotenkin niin, että maailmansivun on naiset yrittäneet hankkiutua ei-toivotuista raskauksista eroon vaikka millä keinoilla ja jos joku yrtti niin selkeästi ja säännöllisesti aiheuttaisi keskenmenoa, niin se olisi jo tunnistettu ja hyödynnetty 🤷🏼‍♀️

Ite juon normaalisti joka ilta kupin rooibosta, mutta nyt raskaana ei vaan ole tehnyt yhtään mieli sama kuin kahvi ei maistu yhtään. 😵‍💫

Mä oon kysynyt tiskiltä et mistä on pyydetty, jos sitä ei ole saanut muuten tietää. Ja oon ymmärtänyt et kasvatetut lohet on ainakin ihan ok. 👍🏼
Joo, siis kun ongelma juuri tämä kun heillä saattaa olla tiskillä pelkästään tieto, et pyydetty Suomesta, eikä mitään tietoa, että mistä vesistä. Jännä, että saavat mennä näin heikoilla tiedoilla..

Mutta joo, kerta useampiki ottaa ne omegat purkista, niin ehkä en sitten stressaa jos itsekin otan ja kalansyönti on melko satunnaista 😊

Joo siis näitähän kai suositellaan lähinnä vältettäväksi, koska joillain yrteillä voi olla keskenmenoa lisääviä vaikutuksia (voin muistella väärin!). Ite ajattelen jotenkin niin, että maailmansivun on naiset yrittäneet hankkiutua ei-toivotuista raskauksista eroon vaikka millä keinoilla ja jos joku yrtti niin selkeästi ja säännöllisesti aiheuttaisi keskenmenoa, niin se olisi jo tunnistettu ja hyödynnetty 🤷🏼‍♀️

Ite juon normaalisti joka ilta kupin rooibosta, mutta nyt raskaana ei vaan ole tehnyt yhtään mieli sama kuin kahvi ei maistu yhtään. 😵‍💫
Joo ja siis erityisesti aika moni yrtti voi aiheuttaa kohdunsupistelua ja varmaan halutaan turhia säikähdyksiä välttää.

Itse join alkuraskaudessa laimeaa kamomilla teetä vähän, mutta nyt ei ole sitäkään tehnyt mieli.. syksyisin alkaa aina tekemään enemmän mieli teetä ja ennustan jo että siitä tulee tuskaa, jos ei viitsi hirveästi mennä noita teitä juomaan. En välitä tavallisesta teestä, vaan just yrttiteet on se oma juttu.

Joo ja siis erityisesti aika moni yrtti voi aiheuttaa kohdunsupistelua ja varmaan halutaan turhia säikähdyksiä välttää.

Itse join alkuraskaudessa laimeaa kamomilla teetä vähän, mutta nyt ei ole sitäkään tehnyt mieli.. syksyisin alkaa aina tekemään enemmän mieli teetä ja ennustan jo että siitä tulee tuskaa, jos ei viitsi hirveästi mennä noita teitä juomaan. En välitä tavallisesta teestä, vaan just yrttiteet on se oma juttu.
Tää nyt on mennyt multa ihan täysin ohi. 🙈 Mä oon syönyt säännöllisesti salaattia mihin otan yrttikastikkeen. Tunnen itseni tosi tyhmäksi, sillä yrttiteen olen osannut jättää väliin. 🙄

Ja onpa outo ettei osata kertoa mistä kala on pyydetty. 😅 En mäkään kyllä sitten uskaltaisi ottaa.

Tää nyt on mennyt multa ihan täysin ohi. 🙈 Mä oon syönyt säännöllisesti salaattia mihin otan yrttikastikkeen. Tunnen itseni tosi tyhmäksi, sillä yrttiteen olen osannut jättää väliin. 🙄
En usko että tuossa on ollut mitään hätää 😊 salaatinkastikkeessa ne määrät on muutenkin niin pieniä. Ja esimerkiksi ihan perus basilika on ok, vältettävien listalla sanotaan normi yrteistä esim persilja ja mintut, mutta enemmän nää koskettaa teehen käytettyjä yrttejä. Mutta, näissäkin painotetaan että erityisesti suurina määrinä käyttöä ei suositella, joten niistäki voi itse miettiä että onko niistä kevyessä maustekäytössä haittaa vai ei, kuhan ei mene kaksin käsin vaikka tuoreena syömään.

Muokattu viimeksi:

Ja onpa outo ettei osata kertoa mistä kala on pyydetty. 😅 En mäkään kyllä sitten uskaltaisi ottaa.
Nämä ruokaviraston ohjeet koskee pelkästään yrttihaudukkeita eli juomia, ja ainoastaan sen vuoksi, että "Turvallisuudesta ei ole tietoa". Kävin tämän vielä nyt erikseen tarkistamassa ruokaviraston sivuilta.

Kaikki basilikat, persiljat, tillit, timjamit, ym. pitäs olla ihan turvallista käyttää (niistä ei erikseen mitään mainintaa), ja varsinkin kun niitä muutenkin syödään ruuan mukana niin suhteellisen pieniä määriä, ja jossain salaatinkastikkessa pääraaka-aine taitaa muutenkin olla öljy. Aina itselle muistutan, että jos ruoka on yleisesti syötyä/normaalia, jota ihmiskunta on syönyt satoja vuosia, niin siinä on mulle jo ihmiskoetta tarpeeksi :Grinning Face:

Jos nyt oikein tulkitsen tuota ruokaviraston toimialakohtaisia vaatimuksia, niin kyllähän niiden pitäisi kalan nostoalue tietää: Tuossa artikkelin lopussa lukee vielä tuossa kohdassa että pakkaamattomien kalastustuotteiden merkinnät, että pyyntialue pitää luetella.

Enpä ollut koskaan aikaisemmin kuullut, että persiljaa tai minttua pitäisi välttää🙈 Ja mulla on jo kaksi lasta ja varsinkin esikoisen raskaudessa olin mielestäni tosi tarkka. Yrttiteen toki tiesin, mutta rooibosta olen jonkun verran juonut kaikissa raskauksissa. Mutta joo, yrttien määrät tosiaan on mausteina varsin pieniä, joten tuskin sellaisina aiheuttavat mitään. Ja onhan esim. inkiväärikin sallittu pieninä maustekäytössä vaikka muuten syömistä pitäisi välttää.

Vitsi mulla meinasi tänään mennä puolisoon hermot, kun hän oli tehnyt kalalle kastikkeen, johon oli käyttänyt yli viikko sitten avattua fetaa. Onneksi tajusin ennen syömistä kysyä, että ethän vaan laittanut sitä jääkaappiin jäänyttä ja ennen meidän reissua avattua fetaa. Hän vaan vastasi haistaneensa ja katsoneensa sitä ja todennut vaikuttaneen normaalilta ja käyttäneensä siihen kastikkeeseen. Mä itse olisin varmaan heittänyt sen pois ihan ilman raskauttakin, mutta nyt en missään tapauksessa söisi. Jotenkin ärsytti, että miten miehellä ei tuollainen ilmeisesti edes käy mielessä, vaikka oon kyllä noita rajoituksia koettanut hänellekin opettaa.

Vaikka kyllähän noissakin on ammonuimkloridia, niin ei pidä ihan överiksi vetää. 🙈

Siis miksi ammoniumkloridia pitäisi varoa?
Sitä ei ole oikein tutkittu ihmisillä (yllätys yllätys), mutta eläinkokeissa nähty altistavan sikiön kehityshäiriöille. Noissa kokeissa käytetyt annokset on kyllä yleensä sen verran isoja, etteivät ole suoraan verrannollisia tosi tilanteeseen, mutta joka tapauksessa tän takia ei suositella raskaana jatkuvaa käyttöä tai isoja kerta annoksia.

Sitä ei ole oikein tutkittu ihmisillä (yllätys yllätys), mutta eläinkokeissa nähty altistavan sikiön kehityshäiriöille. Noissa kokeissa käytetyt annokset on kyllä yleensä sen verran isoja, etteivät ole suoraan verrannollisia tosi tilanteeseen, mutta joka tapauksessa tän takia ei suositella raskaana jatkuvaa käyttöä tai isoja kerta annoksia.
Ohoh, ihan uusi juttu. Mitenhän ovat voineet poissulkea ammoniumkloridin vaikutukset sitten siinä suomalaistutkimuksessa, jossa lakritsihapon todettiin aiheuttavan pitkälle ulottuvia haittoja sikiön kehitykselle. 🤔

Ohoh, ihan uusi juttu. Mitenhän ovat voineet poissulkea ammoniumkloridin vaikutukset sitten siinä suomalaistutkimuksessa, jossa lakritsihapon todettiin aiheuttavan pitkälle ulottuvia haittoja sikiön kehitykselle. 🤔
Lakritsissahan ei ole ammonuimkloridia, vain salmiakissa on. 🤔

Mutta tosiaan, en usko että nimenomaan ammoniumkloridin vaikutusta raskaana oleville on tutkittu, niin noi on noita varmuuden vuoksi suosituksia.

Lakritsissahan ei ole ammonuimkloridia, vain salmiakissa on. 🤔
Niinhän se on, mutta ovat siis jotenkin määritelleet, etteivät äidit ole syöneet salmiakkia lakritsin lisäksi. Aika moni lakritsia syövä syö varmaan myös salmiakkia. 😄

Niinhän se on, mutta ovat siis jotenkin määritelleet, etteivät äidit ole syöneet salmiakkia lakritsin lisäksi. Aika moni lakritsia syövä syö varmaan myös salmiakkia. 😄
katsoin tutkimuksen läpi, ja ei ole siinä mitenkään seurattu ammoniumkloridin määrää. Pelkkään glykyrritsiinin määrään verranneet. Eli ei voi tuon tutkimuksen pohjalta tehdä huomioita suuntaan eikä toiseen. 🤔

Nyt kun täällä on salmiakista ja lakritsista puhe, niin mistähän läytäis PEHMEITÄ raskauden aikana sallittuja, meinaa tilasin namituvalta kolme pussia ja pettymykseksi ne oli kovia😭 maksoin posteineen 25€ kolmesta pienestä pussista ja kuvittelin saavani pehmeitä, niin nyt v*tuttaa kyllä🙈😂

Takaisin