Raskausajan ruokavalio

Jos on kovat himot, niin sitten kannattaa kyllä jemmata niitä glykyrritsiinittömiä😁 miten se salmiakki voikin raskaana maistua niiiiiin hyvälle! Mä aikanaan esikoisen raskaudessa pidin autossa aina suolasalmiakkipastillirasiaa ja söin niitä kauheen syyllisyyden kanssa aina muutaman pahaan oloon, kun nälkäsenä ajoin töistä kotiin. En sillon tiennyt mistään luvallisista korvikkeista😅
Mä en oo löytäny vielä yhtäkään hyvää glykyrritsiinitöntä salmiakkia 😪 esikoisen raskaudessa ostin kerran salta katteneita ja ne oli ihan hirveitä. Nyt sitten ostin jotain kovia salmiakkeja(en nyt just muista mitä oli) ja ne oli yks iso kova köntti siellä pussissa. Yritä siinä sitten salmiakkihimoissa saada sieltä jotain irti 😂

Onko täällä teenjuojia? Mikä tee sopisi parhaiten raskaana olevalle? Tietenkin mahdollisimman vähän kofeiinia eikä sis inkivääriä tms.

Kahvia ei nimittäin saa alas ollenkaan.

Musta tee sisältää vähiten kofeiinia, valkoinen eniten. Liotus kannattaa pitää lyhyenä. Itse tykkään eniten vihreästä, joten juon sitä, jos teetä tekee mieli.

Mä en oo löytäny vielä yhtäkään hyvää glykyrritsiinitöntä salmiakkia 😪 esikoisen raskaudessa ostin kerran salta katteneita ja ne oli ihan hirveitä. Nyt sitten ostin jotain kovia salmiakkeja(en nyt just muista mitä oli) ja ne oli yks iso kova köntti siellä pussissa. Yritä siinä sitten salmiakkihimoissa saada sieltä jotain irti 😂
Ootko kokeillu niitä namituvan salmiakkeja? Ne on musta todella hyviä kalliita kylläkin

Taisi olla kahvin juonnit omalta osalta tässä. Alkuviikon kurkkukipu teki sen, ettei kahvia tehnyt mieli ollenkaan ja viikon myötä pahentunut pahoinvointi aiheuttanut nyt sen, että kahvin ajattelukin kuvottaa. Onneksi tuli kevään aikana vähennettyä sitä kahvin määrää ja viimeajat join vain sen 1dl päivässä, niin ei ole mitään päänsärkyä tms ollut.

Micaron kovat glykyrritsiinittömät on mun mielestä parhaita sallittuja. Niissä on sisällä salmiakkijauhetta. Ne saattaa kyllä ainakin avauksen jälkeen mennä köntiksi, jos pussiin menee kosteutta, mutta saa ne käsin irrotettua.

Täällä hillitön himo suolakurkkuihin ja kaikkeen suolaiseen. Normaalisti en roskaruokaa syö mutta ihan jäätävä himo kaikkeen rasvaiseen ruokaan😅 näin oli myös esikoisen raskaudessa. Makeaa ei taas tee yhtään mieli.
Sama täällä! Varsinki ne amerikkalaiset suolakurkut🤤 ja ylipäätään kaikki suolainen ja rasvanen. Mulla oli sama kanssa esikoisen kanssa, onko sulla esikoinen tyttö vai poika?🙈

Sama täällä! Varsinki ne amerikkalaiset suolakurkut🤤 ja ylipäätään kaikki suolainen ja rasvanen. Mulla oli sama kanssa esikoisen kanssa, onko sulla esikoinen tyttö vai poika?🙈
Meillä esikoinen tyttö😊

Hirveässä nälässä olin miehen kanssa asioilla kaupungilla ja nälkä nosti sitten myös pahoinvointia maksimaalisesti. Oli pakko käydä ostaan valmisleipä, että selviää kotia asti. Sitten autossa sitä natustaessa tajusin, että siellähän on kanan kanssa aurajuusto makuna. En jotenkin huomannut sitä, toki ainesosissa oli selkeästi kirjattu. Söin sitten sen leivän vaikka aurajuusto pitäs kuumentaa kiehuvaksi ennen kuin sitä voi nauttia.

Päätin, etten koe moisista vahingoista morkkista. En toki tieten tahtoen halua syödä mitään, missä on riski listerialle tai muulle, mutta en myöskään suostu tuntemaan pahaa omaatuntoa satunnaisista virheistä. Suomalainen ruoka on kuitenkin pääsääntöisesti turvallista ja matalariskistä, ja riski saada se listeria on tosi pieni jo muutenkin.

Jälkeenpäin aloin miettimään, että olikohan se kanakin ongelmallinen, eli saako kanaa syödä kylmänä eineksenä?

Noniin, hillitön morkkis. Söin fondueta, ja vasta jälkikäteen tajusin että juusto ei välttämättä ollut pastöroimatonta. Mitä todennäköisimmin oli kuitenkin riittävän kuumaa, kun juusto oli sulaa (listeria kuolee 70 asteessa) mutta silti olen nyt ihan paniikissa. Kaiken lisäksi fonduessa oli hieman alkoholia - siitä en ole nyt niin huolissani mutta perus listeriapelko perseessä. Lohduttavia sanoja?

@Muruli1985 En olisi huolissaan, kun on kuitenkin kuumennettu. Ymmärrän kyllä pelkosi, itsellä kävi valmisruuan kanssa että oli ei suositeltavia ainesosia ja huomasin vasta jälkikäteen tarkistaa kunnolla ainesosaluettelon. :Grimacing Face: Sillä hetkellä mietin sitten, että aina kotona tehdyt eväät töihin mukaan, ettei tuu sitte näitä.

Tää keskustelu täällä on aikalailla lopahtanut, mutta katsotaan josko joku huomaisi.

Miten te olette noudattanut tuota kalansyöntiä? Tuntuu jotenkin todella vaikealta asialta, kun pitäisi syödä 2-3 kertaa viikossa, mutta nuo kalavaihtoehdot ja vaihtelut saa pään särkemään. Ja ennenkaikkea se, että kalatiskillä saattaa olla vain tieto siitä, että on suomesta pyydetty, mutta ei ole tietoa siitä onko sisävesiltä vai itämerestä pyydetty, joten ei ole varmaa tietoa onko se turvallista vai ei.

Ruokavirasto:

Hedelmällisessä iässä olevat naiset, raskaana olevat ja imettävät
Rajoituksetta voi syödä kasvatettua kalaa ja sisävesiltä pyydettyä särkeä.

Oman alueeni raskaana olevan suositukset:
Sisävesiltä pyydettyä särkeä sekä
kasvatettua kalaa voit syödä
rajoituksetta.
• Itämerestä pyydettyä
luonnonlohta, taimenta,
nahkiaista tai isoa,
perkaamattomana yli 19 cm:n
silakkaa voit syödä kerran
kahdessa kuukaudessa.

Ja sitten toki mainittuna nuo pikkukalat joita voi syödä vaihdellen.

Jotenkin näen helpoimmaksi sitten tuon lohen, jos ei saa tietoa noista pikkukaloista, että mistä se kala on pyydetty. Mutta näettekö tämän niin, että suomalaista kasvatettua kirjolohta ja norjalaista kasvatettua lohta voi syödä mielinmäärin? (Eettisyydet on sitten asia erikseen)

Sain kyllä myös asiaa neuvolassa tuskailtuani luvan syödä raskausajan Omega3:sta sinne toisen kolmanneksen loppuun saakka.

Tää keskustelu täällä on aikalailla lopahtanut, mutta katsotaan josko joku huomaisi.

Miten te olette noudattanut tuota kalansyöntiä? Tuntuu jotenkin todella vaikealta asialta, kun pitäisi syödä 2-3 kertaa viikossa, mutta nuo kalavaihtoehdot ja vaihtelut saa pään särkemään. Ja ennenkaikkea se, että kalatiskillä saattaa olla vain tieto siitä, että on suomesta pyydetty, mutta ei ole tietoa siitä onko sisävesiltä vai itämerestä pyydetty, joten ei ole varmaa tietoa onko se turvallista vai ei.

Ruokavirasto:

rajoituksetta.
• Itämerestä pyydettyä
luonnonlohta, taimenta,
nahkiaista tai isoa,
kahdessa kuukaudessa.

Jotenkin näen helpoimmaksi sitten tuon lohen, jos ei saa tietoa noista pikkukaloista, että mistä se kala on pyydetty. Mutta näettekö tämän niin, että suomalaista kasvatettua kirjolohta ja norjalaista kasvatettua lohta voi syödä mielinmäärin? (Eettisyydet on sitten asia erikseen)

Sain kyllä myös asiaa neuvolassa tuskailtuani luvan syödä raskausajan Omega3:sta sinne toisen kolmanneksen loppuun saakka.
Noudatan vegaaniruokavaliota, joten tämä ei nyt ehkä ihan osu. Mutta kösittääkseni kalasta ei mitään muuta ”erityistä” saa kuin omega-3:t ja D-vitamiinia. Itse vedän molemmat purkista, tämä voisi olla vaihtoehto jos ei kala maistu. ☺️ Omega-3:t pitää sitten toki lopettaa tarpeeksi aikaisin ennen synnytystä, olikohan viikolla 36 (pitää tämä itsekin tarkistaa sitten kun lähestytään näitä viikkoja!)

Edit. Jaaaaa nythän tajusin, että taisin lukea sun viestin jotenkin laput silmillä 🙈 sisävesillä kasvatettua särkeä saa syödä rajoituksetta, esim järki särki voi olla siis kätevä ja helppo vaihtoehto, jos yleensä tykkää esim. tonnikalasäilykkeistä☺️

Ruokavirasto:

rajoituksetta.
• Itämerestä pyydettyä
luonnonlohta, taimenta,
nahkiaista tai isoa,
kahdessa kuukaudessa.

Mie oon kans pähkäillyt tätä kalan syöntiä, mutta en oo uskaltanut yksinkertasesti ostaa, muutoinkaan mikään suuri kalansyöjä ole ikinä ollut. Otan tarvittaessa omegat purkista👍

Mä oon kysynyt tiskiltä et mistä on pyydetty, jos sitä ei ole saanut muuten tietää. Ja oon ymmärtänyt et kasvatetut lohet on ainakin ihan ok. 👍🏼

Toi kalalajien vaihtelu on kyllä hankala rasti, tuntuu että lohta on kyllä kaikkialla mutta muita ei tuu kyllä oikeen syötyä. Mulla tosin huolettaa enemmän se, että tuntuu etten edelleenkään saa syötyä juuri mitään. Tänään käytiin torilla että söisin muikkuja, mutta sit ku oltiin kojulla, niin totesin, etten pystykään syömään niitä. Miten teillä muilla? Onko kellään muulla vaikeuksia saada syötyä? Mulla on lähinnä hedelmät ja marjat mikä menee aina, muitten kanssa saa vähän pinnistellä ja varsinkaan liha ei meinaa maistua vaikka ennen se on ollu ihan mieluista, samoin ennen oon ollu kunnon pullahiiri mutta nyt ei tee mitään makeaa mieli (paitsi mehuja ja mehujäätä). Paino mulla ei oo onneks juuri tippunut, eli ehkä tää on vaan ihan normaalia. Mutta ankee syödä kuivaa leipää kun ei haluta syödä mitään ja on kauhee nälkä. En sit tiiä kuin paljon toi hellekin vaikutti, onneks se on nyt ohi.

Mä olen syönyt kalaa ilman isompaa stressiä, harva syö kalaa niin paljon, että siitä isoa ongelmaa tulee. Vaihtelee vaan vesistöjä. Kirjolohi taitaa olla aina kasvatettua. Luonnon/villikala usein mainitaan ja se on sen verran harvinaista, ettei taida kovin monille tiskeille eksyä. Nieriä on myös hyvä vaihtoehto. Kuhaa, siikaa, seitiä, turskaa kun vaihtelee siihen päälle. 😊

Takaisin