Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Ootteko te muut jo ruokavaliosuosituksia tiirailleet?

Eka konkreettinen tuli vastaan, kun ravintolassa pihvin kypsyyksiä kyseltiin ja minähän syön naudanlihani medium- . Nyt jouduin ottaa kypsän pihvin - ei oo mun juttu se. Myös jälkkärin kohdalla tuli ongelma, kun lakritsia ei suositella. Olisin halunnut sorbetin lakritsikastikkeella.

Mulla on ruoka-aineallergioita, niin ne vaikuttaa kans kaikkeen..

Alkoholi ei oo ollut vaikea jättää pois, koska vuoteen en oo muutenkaan tippaakaan juonut. Sitä mietin noissa holittomissa että onko vaarallista jos on maininta, et alkoholia enintään 0,5til-%?

Olen tiiraillut ja itseäni huolettaa kuinka sitä muistaa kaiken mitä saa ja ei saa syödä 🤭

Ite oon valinnu alkoholittomia juomia jossa on maininta 0,0%. Kai tähän voi ainaki luottaa? 🙈 Sitte rakastan esim kahvia ja sen suhteen oonki löytänyt kahdenlaista tietoa... Max Kaksi kuppia ja myös, että ei kahvia ollenkaan... Onko joku kokeillu kofeiinitonta kahvia?

Kofeiinitonta join yks ilta. Ei nostanut sykettä, eikä vaikuttanut yöuniin.

Ei se ihan sama asia oo ku perinteinen tummapaahtoinen kahvi.

Oon kahvia juonut koko ikäni, vaikee olis olla täysin ilman. Työkaverit on varmasti hiilenä, kun herään vasta kahvilla ja sillä pysyn töissä hereillä 🤣 ajatella, ku sitä ei saa..

Kahvi ja laku tulee olemaan vaikeita.
Kahvin juontia oon yrittänyt nyt vähentää. Normaalisti menee vähintään 6 kuppia päivässä, tänään meni enää vaan neljä. 😅
Lasten lauantaipusseista oon aina syönyt salmiakit, miten niistä nyt sitten kieltäytyy. Meidän 13v on ainakin hyvin tarkka tällaisissa, ja aina kyselee että söinkö salmiakkia hänen raskausaikana, kun on adhd diagnoosi. 😂

Mä juon kofeiinitonta kahvia aamusin! Itelle menee ihan yks yhteen normikahvin kanssa, mutta en oo muutenkaan kovin tarkka kahvistani :D kerran tai pari oon juonu normikahvia nyt, kun on käyty jossain kahvilassa tai vastaavassa.

vaikeinta on tulee varmaan olemaan lakritsi ja salmiakki, melkein itkin eilen kun tajusin että lakritsitaatelitkin on pannassa. Toki myös raaka kala, koska rakastan sushia ja meillä esim. juhannuspöytäänkin kuuluu erilaisia kalaruokia..

Mä juon kofeiinitonta kahvia aamusin! Itelle menee ihan yks yhteen normikahvin kanssa, mutta en oo muutenkaan kovin tarkka kahvistani :D kerran tai pari oon juonu normikahvia nyt, kun on käyty jossain kahvilassa tai vastaavassa.

vaikeinta on tulee varmaan olemaan lakritsi ja salmiakki, melkein itkin eilen kun tajusin että lakritsitaatelitkin on pannassa. Toki myös raaka kala, koska rakastan sushia ja meillä esim. juhannuspöytäänkin kuuluu erilaisia kalaruokia..
Mulle taas on pakko olla se kofeiini siinä, muuten tulee pää kipeäksi. Oon juonut kahvia ala-asteikäisestä asti, niin vaikeata aina nää raskausajat. Jossain vaiheessa tulee se, ettei maistu, silti pitää väkisin juoda kuppi tai kaks, ettei tuu särkyä. 😅

Siis elämä ilman salmiakkia ja lakua tulee oleen niin vaikeeta…😩🤣 Mä oon sellanen karkkihiiri, että niiden välttely oli edellisessä raskaudessa ainakin ehdottomasti vaikeinta. Toinen haaste on myös toi kofeiini. Tykkään kahvista ja vielä näin vauvavuonna en kyllä tiedä miten olisin selvinnyt väsymyksestä ilman kofeiinia.😅 Mulla kyllä edellisessä raskaudessa tuli ihan täys stoppi kahvin suhteen aika nopeesti plussan jälkeen ja kesti suunnilleen ekan kolmanneksen loppuun. Vielä ei oo kahvi tai sen haju ällöttänyt, mutta ehkä ei samallailla himota iltapäiväkahvi kun normaalisti. Eli hyvin pärjännyt yhdellä kupilla ja pienellä pääkivullq annoksen puolittamisesta johtuen.😁

Ite aion pitää kofeiinisuosituksen ainakin liki siinä missä pitää. Muihin suosituksiin olen vähän laiskasti tutustunut. Lakritsin ja sushin tiedän kyllä jättää pois.

Komppaan! Kofeiiniton on ihan pelastus jos on kahviriippuvainen niinkuin minä :D

Oon miettinyt vaihdanko kofeiinittomaan. Suositus taitaa olla 2 kuppia päivässä ja juon aamuisin sen puolikkaan kupin. Nyt ainakin ensimmäisessä raskaudessa oon tosi skeptinen ja mietin pitäisiko kofeiinikin jättää pois että vauva voisi mahd hyvin.

Oon miettinyt vaihdanko kofeiinittomaan. Suositus taitaa olla 2 kuppia päivässä ja juon aamuisin sen puolikkaan kupin. Nyt ainakin ensimmäisessä raskaudessa oon tosi skeptinen ja mietin pitäisiko kofeiinikin jättää pois että vauva voisi mahd hyvin.
Kofeiiniton on kyllä tosi hyvää jos löytää hyvän merkin. Juhla Mokka ilta on tummapaahto, mutta tosi hyvää ja pikakahveista nescafe gold kofeiiniton on pehmeämmän makuinen ja aavistuksen kermaisempi. Itse käytän molempia. 😁

Mulla on nyt neljäs raskaus (yksi elävä lapsi) ja olin kolmessa raskaudessa tosi tarkka ihan alusta asti. Nyt en oo ollut lähimainkaan. Ehkä se johtuu siitä, että on niin skeptinen olo et miten tässä käy, enkä oo halunnut liikaa rajoittaa itseäni näin alussa.
Selkeitä juttuja oon kyllä noudattanut siirtopäivästä asti. En syö esim. lakritsia tai sushia. Kahvia olen vähentänyt paljon, mutta se tulee siitä et kahvi on alkanut etomaan. Mäkin aamulla juon yleensä enää vain puoli kuppia ja senkin siksi et pää ei tulisi niin kipeäksi.

Ja täytyypä tutustua noihin kofeiinittomiin versioihin! Varsinkin iltapäivällä olisi ihana juoda kahvia vähän enemmän.

Noudatan täysin kasvipohjaista ruokavaliota ja pitääkin käydä tarkastamassa, mitä pitää jättää pois - ainakin siemenet, jotka itselle ollut hyvä rasvojen ja proteiinin lähde. Onneksi muuten aika vähän muistaakseni vaikuttaa. Toki aion raskausaikana sallia itselleni enemmän vaihtelua normiruokavaliosta eli jos tekee mieli lihaa, niin sitten sitä syödään 😂 kahvia join edellisessä raskaudessa suositusten ylärajoilla, paitsi alkuraskaudessa, kun se ällötti. Nyt taidan vaihtaa kofeiinittomaan, kun olen löytänyt itselle maistuvan (paulig Los angeles). Olen enemmän hedelmäkarkkien kuin lakun ystävä, joten se ei tule olemaan vaikea ja alkoholin kulutus ollut ihan minimaalista jo kymmenisen vuotta. Alkoholittomat saunaoluet mökillä tulee kuitenkin kuulumaan kesään ☺️

Tuoreet vege sushit on kyllä meikäläisen herkkua enkä niistä aio luopua, niissä on niin vähän sitä merilevää ettei saantisuositukset tuu millään täyteen vaikka söis kilon sushia 😁 Lakujätski on pahin, vedin sitä viime kesänä aivan hulluna heti esikoisen syntymän jälkeen kun oli vaje 😂 Viime raskaudessa ei tarvinnu kahvi asiaa paljon miettiä, kun pelkkä haju alko etomaan tyyliin rv 5 alkaen. Nyt juon kofeiinitonta, katotaan kuin kauan saa vielä juoda ennen kun tulee kuvotus..

Mulla vaikein, tai oikeastaan ainoa, joka minuun vaikuttaa, on salmiakki- ja lakukielto. Kalsiumin saantia pitää vähän myös seurata. Synnärille sit pussillinen salmiakki-irtokarkkeja mukaan. 😋

En ole vielä listoja vilkuillut, mutta kahvin vähentäminen on vaikeaa. 4 kuppia on ennen mennyt päivässä. Nyt olen kahteen vähentänyt. Pitäisi varmaan hakea kofeiinitonta kahvia.

Olipa muuten hankalaa valita irtokarkkeja pussiin, kun kaikki lempparit piti jättää hyllyyn. 😅

Takaisin