Raskausajan ruokavalio

Mä vetelin aurajuustoa viime raskaudessa, kunnes tajusin ettei sitä sais syödä :Grimacing Face: et kyllä niitä sattuu! Ja aiemmin esim ohjeistettiin salmiakista, et sitä ei saa syödä jos on verenpaineen kanssa ongelmia ja nykyään tiedetään et lakritsin aineet aiheuttaa stressihormonin läpipääsyä istukasta, tai näin ainakin jostain luin.

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Pepsi Max on mun paheeni ja siiyä luopuminen on kyl vaikeeta 🤦‍♀️ oon vaihtanut kofeiinittomaan jo syksyllä. Mut oon päättänyt silti vähentää raskauden aikana tai niin, ettei kotiin ostais ollenkaan!
Muuten oon aivan pihalla, et mitä saa ja mitä ei saa syödä. Eiköhän ne tässä selviä!

Enpä tienny tota metvurstia ja hyvällä ruokahalulla vetäny, kohtuudella toki mut oikeen himo ollu metukkasämpylään nyt raskaana🤣 Noh, sekin meni siinä sitten..

Pepsi Max on mun paheeni ja siiyä luopuminen on kyl vaikeeta 🤦‍♀️ oon vaihtanut kofeiinittomaan jo syksyllä. Mut oon päättänyt silti vähentää raskauden aikana tai niin, ettei kotiin ostais ollenkaan!
Muuten oon aivan pihalla, et mitä saa ja mitä ei saa syödä. Eiköhän ne tässä selviä!
Mulla cokis on paha, tosin eilen kun sitä himoitsin ja lasillisen join, niin se maistu ihan hirveelle. Melkein itku pääsi pettymyksestä 🤣 et siitä on nyt ehkä sit kuitenki helppo luopua.

Kahvi on toinen. Herättyä kuppi ja töissä vuoron alussa toinen kupillinen. Vapaapäivinä ei tuu kun tuo aamukahvi juotua, niin ehkä tällä pärjää.

Mul on eka raskaus ja oon kans niin pihalla näistä, toivon että neuvolasta sais hyvät selkeät ohjeet/listat näihin. Netin listat on jotenkin hankalia mun aivoille. 🤣

Täällä kanssa tuo Pepsi on pahe, aikaisemmassa raskaudessa kävi joskus viikoilla 7-8 että ne alkoi maistumaan ihan hirveälle ja sain ensimmäisen lasillisen juotua vasta kun lapsi oli reilu 6kk

Täällä kanssa tuo Pepsi on pahe, aikaisemmassa raskaudessa kävi joskus viikoilla 7-8 että ne alkoi maistumaan ihan hirveälle ja sain ensimmäisen lasillisen juotua vasta kun lapsi oli reilu 6kk
Mä siis toivon, et mullekkin kävis noin 🤣

Silloin, kun odotin esikoista, suositukset oli vielä tiukemmat kuin nyt. Silloin esim. kaikki pehmeät juustot olivat kiellettyjä. Nyt tuorejuustot ovat sentään ok, kun ovat pastöroituja ja syödään melko vastikään avatusta pakkauksesta. Tää muuttui joskus esikoisen ja kakkosen odotuksen välissä, joten kakkosta odottaessa tuntui, että sai syödä oikeestaan melkein mitä vaan😂

Nää suosituksethan ei ole mitään ihan 100 % yksiselitteisiä, joten jokainen joutuu tekemään vähän sellaista omaa riskienhallintaa. Esim. sushia ei Suomessa suositella ollenkaan, mutta itse aion kyllä syödä niitä kasvissusheja työkavereiden kanssa lounaalla. Norin jodipitoisuus ei kuitenkaan ole kovin korkea ja varsinkin nigirit sisältävät olemattoman vähän noria. Paikassa, jossa käymme, on myös lounasaikaan todella paljon porukkaa, joten sushit eivät montaa minuuttia tarjolla ehdi olla😃 Arvioin siis itse riskin käytännössä olemattomaksi, mutta tiedän, että moni muu saattaa arvioida toisin ja se on täysin ok.

Hei metwurstin ystävät! Sitä saa syödä kun pakastaa ensin väh. 3 päivää. Laitoin tähän keskusteluun aiemmin Ruokaviraston linkin, jossa tästä lukee.

Mä viime raskaudessa olin ihan varma, että kaulan imusolmukkeet oli turvonneet ja pelkäsin listeriaa. Pääsin neuvolalääkärille ja hän totesi, että listeria on tosi harvinainen Suomessa eikä oo koskaan urallaan tavannut tapausta. Että lopeta se kaulan räplääminen niin tilanne rauhoittuu. Ja niin siinä kävikin. 😂

Mää kävinki sen listauksen kattoo minkä @Rytökärppä laitoit se oli hyvä ja selkeä!
Kofeiinia sai juoda mutta siinä oli se joku rajotus joten @Piisku ei tarvi välttis täysin luopua. 😅

Mä en juo tosiaan enää kofeiinillista kahvia, mutta pepsi maxin sallin itelleni ihan kofeiinilla, koska siinä ei kuitenkaan tarvi olla ihan nollatoleranssia. En halua tehdä elämästä myöskään liian vaikeeta

Yllättävän hankalaksi on jo tässä muutaman viikon aikana tullu tämä ettei syömisten takia paljastuisi vielä raskaus muille. Varmaan helpottuu kun itsekin on pikkuhiljaa paremmin perillä mitä voi syödä ja mitä ei.

Eilen oltiin kavereiden kanssa pitsalla ja siinä paniikkigooglasin kaikkia näitä perus saako olla katkarapua / salamia / aurajuustoa yms ku kaikissa pitsoissa tuntu olevan jotain enkä vielä muista ulko miten nää menee.

Yllättävän hankalaksi on jo tässä muutaman viikon aikana tullu tämä ettei syömisten takia paljastuisi vielä raskaus muille. Varmaan helpottuu kun itsekin on pikkuhiljaa paremmin perillä mitä voi syödä ja mitä ei.

Eilen oltiin kavereiden kanssa pitsalla ja siinä paniikkigooglasin kaikkia näitä perus saako olla katkarapua / salamia / aurajuustoa yms ku kaikissa pitsoissa tuntu olevan jotain enkä vielä muista ulko miten nää menee.
Kaikkea noista saa syödä kun käyvät uunin kautta! Eli lähes kaikkea saa syödä jos kypsentää hyvin. Varovaisempi pitää olla kaiken raa'an kanssa.

Susheista puheen ollen, mitenköhän ne tonnikalamössö nigirit, onkohan ne ihan ok myös? 😊
Veikkaisin ehkä, että on, koska eikö se tonnikala ole kypsää ja sen kaverina ehkä jotain majoneesia? Yleensä valmiina myytävä majoneesi on tehty pastöroiduista kananmunista, jolloin on se ok. Jos haluaa olla ihan varma, kannattaa tietty tarkistaa erikseen ravintolasta, mitä ne sisältää.

Okei, keittelin kofeiinitonta kahvia ja hyh, että oli pahaa😒 Toki sekin saattaa vaikuttaa, että pakkaus on ostettu joku vuosi sitten ja avattu puoli vuotta sitten😅 Mutta jos joku tietää jonkun hyvän kofeiinittoman kahvin, niin saa vinkata.

Okei, keittelin kofeiinitonta kahvia ja hyh, että oli pahaa😒 Toki sekin saattaa vaikuttaa, että pakkaus on ostettu joku vuosi sitten ja avattu puoli vuotta sitten😅 Mutta jos joku tietää jonkun hyvän kofeiinittoman kahvin, niin saa vinkata.
Mulle pauligin kofeiiniton ”ilta” kahvi on maistunut. On aika neutraali/pehmeä, mitä pidän tässä hyvänä asiana.. :D

Mä oon käyttäny tosiaan tollasta Änglamarkin pikakahvia ja ollu ihan tyytyväinen - ei tietysti sama kun normaali, mutta just maustetun kauramaidon kanssa menee hyvin 😂

Esikoinen tuloillaan ja teen itseni hulluksi näiden ruokajuttujen kanssa.. kokoajan googletusta, mitä voi tai ei voi syödä 😂 Toivottavasti ”oppisin” pian nää ulkoa eikä tarvis niin kovin miettiä kokoajan.

Kaikkea kiellettyä tekee mieli: mm. laku, salmiakki, sushi, graavilohi, meetwursti, homejuustot jne. 🤤

Suomessa ei pitäisi kananmunissa olla salmonellariskiä, eli sen suhteen kotitekoinen majoneesikin on ok. Enemmän noissa tonnikalanigireissä ym on riskinä se, että jos ne on seissyt kauan ja niissä on ehtinyt muhimaan jotain. Mutta, siitäkin huolimatta vedin kyllä pahimpaan sushihimoon esikoisen raskausaikana noita. Jossain tutkimuksessa todettiin että suomessa tuoreimmat sushit oli isoissa marketeissa, joissa menekki on kovaa, eli esim cittarit. Lisäksi, isoja petokaloja ei kannata syödä isoja määriä/säännöllisesti, koska raskasmetallit kertyy sitä enemmän mitä isompi kala.

Mä menin just viikonloppuna syömään burgerin mediumina, kun en muistanut tilatessa pyytää kypsänä ja kun ruoka saapui kotiin, olin niin järkyttävän nälkäinen että vaikka syödessä asian tajusin, niin sinne meni ääntä kohti. :No Evil Monkey: Seuraavalla kerralla pyydän kyllä kypsänä!

Mä oon tehnyt aamukahviksi blendauksen, osa ihan tavallista suodatinkahvia ja osa kofeiinitonta Änglamarkin pikakahvia. Toimii ihan jees, itsesuggestion voimalla 😬

Tuo kahvi on kyllä isoin muutos ollut mulla (ja alkoholi, argh), ruokien suhteen ei ole vegaanina kauheasti tarvinnut muuttaa mitään.

Takaisin