Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Kahvista tykkään, mutta kotona se on vaihdettu kofeiinittomaan varmaan pari vuotta sitten. Ulkona/kylässä tulee joskus juotua mutta aina on vähän syyllinen olo siitä. Pelkään siis, että edesauttaa keskenmenoa vaikka ei siitä olekaan tutkimuksissa todisteita. 🙈🫠

Kahvi on mulle kaikkein pahin paikka. Ostinkin pari erilaista kofeiinitonta kahvia kokeiluun, jos niillä saisi perinteisen kahvin korvattua. Muuten vältettävä ruoka-aineet eivät ole ongelma ja ruokavalio on melko terveellinen jo alunperinkin.

Mä lopetin kofeiinillisen kahvin juonnin viime kuussa koska ajattelin että sillä voisin edistää raskaaks tulemista, ja oon huomannu että kofeiinittomalla kahvilla saan saman lumevaikutuksen aamuisin että piristyisin.

Vältettävistä ikävimmät on ehkä raaka liha ja kala, rakastan medium-pihviä ja kylmäsavulohta. Mutta onneks kumpikaan ei nyt arkiruokavalioon kuulu. Arjessa yks hankala on chiansiemenet kun musta on kiva laittaa niitä joka-aamuiseen tuorepuuroon, ja sille en edellisen raskauden aikana löytäny oikein korvaajaa.

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Mulle vaikein on kahvi, varsinkin nyt kun esikoisen takia yöunet voi olla mitä sattuu eikä siihen voi juuri itse vaikuttaa ja silti pitäisi olla töissä tuottava. Onneksi edellisen raskauden aikana löytyi omaan makuun sopiva huijaus eli kofeiiniton kahvi (Lidl) ja se helpottaa vähän.

Myös yrttiteekielto kirpaisee vähän, koska näin kofeiiniherkkänä tykkään iltapäivällä juoda haudukkeita. Nyt pitää vaihtaa ne kofeiinittomaan mustaan teehen, onneksi siihenkin on löytynyt hyviä.

Sama juttu noissa raaoissa lihoissa, sushi ja mediumpihvi vähän kirpaisee mutta pahin on varmaan arjessa keitetyt kananmunat, kun keltuainen pitää keittää kovaksi.

Minäkin liityn kahvinjuojien jonoon! Juon kyllä edelleen aamukahvin normaalisti, mutta päiväkahvit jätän välistä tai keitän kofeiinitonta. Esikoisen alkuraskaudesta kahvi jäi pois kun se etoi niin paljon (ikinä en ois uskonu et niin voi käydä 😂) ja se päänsärky oli tolkuton.. Jatkoin kahvin juontia kyllä taas keskiraskaudessa normaalisti.

Lakritsista ja salmiakista pidän, mutta nyt on kestettävä 😅 Kylmäsavulohta, sushia ja erinäisiä juustoja kaipaan kans haikeudella, mutta aivan kestettävissä.

Muokattu viimeksi:
Niin juustot, se on paha. Meillä tehdään lauantaisin aina pitsaa ja teki niin mieli syödä aurajuustoa ym. suoraan paketista niin kuin yleensä. Samoin metwurstia.
Lakua ainakin on muuten sellaisia raskaana oleville sopivia. Niissä ei ole lakritsiuutetta, se on se mitä ei saa syödä. En nyt muista merkkejä, mutta netistä löytynee. 😋

Mä juon kahvia lähes normaalisti, en sitä normaalistikaan mitenkään hirveästi juo 😄

Juustot, meetvursti ja sushi on pahimmat. Salmiakkia myös mulla on tehny mieli ihan hulluna koko tämän alkuraskauden, ja oon sitten pahimpaan himoon syönyt niitä sallittuja salmiakkeja. Mutta voi luoja kaupassa lakuhyllyllä Kouvolan lakut tuoksui hyvälle!
Teki mieli ottaa pussi käteen ja haistella oikein antaumuksella 😂

Mä en ole jättänyt kofeiinia pois, enkä kokonaan aikonutkaan. Se mistä oon tarkempi on se, etten juo kofeiinia enää klo15 jälkeen, ettei yöunet kärsi. Olin ekan raskauden aikana tosi tarkka suosituksista, mut nyt en oo niin varma osaanko olla niin huolissani jostain yrriteestä tms.

Mä oon saanut jo hirveen ahdistuksen aikaan näistä, vaikka sanoin että jos tuun uudestaan raskaaksi niin sitten otan kyllä rennosti enkä murehdi mitään! Tuntuu, että yllättävän paljon näitä suosituksia on ja se käy vähän mun luonteen päälle. 😅 Tänään otin pari raakasuklaa-vadelmaa ja sit mietin, että ainii saikohan raakasuklaatakaan muuten syödä ja jätin loput syömättä..
Juustot on kans vaikee ja savulohi 🥲

Kaiken lisäks meille selvis just, että meidän vesikaivo on saastunut. 😭 Vesi muutti väriä ja otettiin siitä näytteet ja siinä oli kolibakteereja ja muita bakteereja... Ja siis ollaan otettu siitä 3v sitte näytteet ja ollaan huollettu se kaivo ja pidetty siitä huolta enkä ymmärrä miten näin voi edes käydä just nyt! Ärsyttää!! Mitään oireita ei olla saatu siitä vedestä. On meillä kyllä ollut myös hanasuodatin, joka suodattaa aika tarkasti kaiken.. mutta mies on tietty huuhdellut vihanneksia ilman suodatinta 🥲

Nyt pelkään et oon saanu listerian ja toksoplasman ja varmaan anelen verinäytettä siitä toksoplasmoosista neuvolasta.. 😂 Vaikka no, olishan se nyt ihan super huonoa tuuria. Ehkä oon sit saanut sen toksoplasman jo aiemmin, jos oon saanut. 🤞🏼 Tietysti mietin et kaikki mahdolliset koirien, kissojen, kettujen, lintujen ja peurojen kakat on varmaan valunut sinne kaivoon jostain reiästä sulamisveden mukana tai sit siellä on hiiriä... Oon päättänyt, että yritän kuitenkin luottaa, että meille käy hyvin ja ottaa tulevaisuuden vastaan päivä kerrallaan. 💞😊

Tänään otin pari raakasuklaa-vadelmaa ja sit mietin, että ainii saikohan raakasuklaatakaan muuten syödä ja jätin loput syömättä
Perustuuko tää suklaan sisältämän kofeiinin rajoittamiseen vai onko raakasuklaassa jokin muu asia joka tekis siitä vältettävän raskausaikana?

Kaiken lisäks meille selvis just, että meidän vesikaivo on saastunut. 😭
Voi ei, tsemppiä asian selvittelyyn ja arkeen 🙏🏼 Toivottavasti selviäis pian, mistä bakteerit sinne on päässyt ja pääsis täsmähuoltaan. Mutta varmasti turhauttavaa ja ylimääräistä huolta!

Perustuuko tää suklaan sisältämän kofeiinin rajoittamiseen vai onko raakasuklaassa jokin muu asia joka tekis siitä vältettävän raskausaikana?

Voi ei, tsemppiä asian selvittelyyn ja arkeen 🙏🏼 Toivottavasti selviäis pian, mistä bakteerit sinne on päässyt ja pääsis täsmähuoltaan. Mutta varmasti turhauttavaa ja ylimääräistä huolta!
Kiitos! Ilmeisesti kaivoon on päässyt pintavettä ja sauma vuotaa.. Asian pitäs korjaantua saumojen tiivistyksellä, desinfioinnilla jne... 😅 Mutta kyllä harmittaa, kun oon niin tarkka ja nyt ei juomavesikään oo sitte ollu puhdasta..🫠

Heh, kyllä raakasuklaata varmaan saakin syödä!? Rupesin vaan sitäkin yhtäkkiä miettimään, että saakohan tätäkään syödä! 😂 Sitä ei oo samalla lailla kuumennettu, mutta ei kai se suklaan kohdalla haittaa! En osaa kyllä sanoa tarkemmin..

Luin juuri Ruokaviraston sivulta, että kuumentamattomia leikkeleitä, kuten metvurstia saa syödä jos sitä ensin pakastaa 3 päivää. Muistan kuulleeni joskus, että Briteissä on ollut kauan sallittua tällä ohjeella. Kiva, että tännekin päivittynyt.

Kahvia oon juonut aamuisin mutta taidan vähentää vaan yhteen kuppiin 😅 mut ei tuo tee tiukkaa..

Itsellä pahimmat on varmaan energiajuomat! Ja brie!
Mietin tuossa hetki si että olisi pitänyt käydä syömässä kunnon sisäfile mediumina mutta ehkä sitä kerkiää sit loppu vuodesta 🤭

Mie en edes muista mitä kaikkea piti välttää tai mitä ei saanu syödä. Pitänee ottaa varmaa nuo ruokaviraston sivut käyttöön 😅

Pahimpia himotuksia on kyllä varmaan kylmäsavulohi, juustot ja salmiakki. Sitten taas ei niin himottavat, mutta mitä on tottunut käyttämään päivittäin, on kaikki siemenet mitkä oli listassa, pitää varmaan koittaa korvata ne pähkinöillä...

Sushit tulee kyllä olemaan haaste... Käydään työkavereiden kanssa suunnilleen kerran viikossa sushilla ja mietin vaan, että miten en jää raskaudesta heti ensi viikolla kiinni... Ehkä kukaan ei huomaa tai kehtaa sanoa mitään, jos otan vain avocado nigireitä?😅

Mullekin sushi ja juustot on pahimmat haasteet. Ja salmiakki. Tuli yllätyksenä ettei enää meetwurstia ja ilmakuivattuja kinkkua saa syödä. Mua ällöttää kaikki leikkeleet ni nyt on vaikea keksiä leivälle päällisiä. Jännästi kyllä raskaana kaikki terveellinen maistuu paremmalta, marjat ja pikkutomaatit on ihan must ❤️

Mulla tuli mieleen et kuinhan useesti käy niin et unohtaa jonku rajotteen ja syö sitä silti esim just tuo meetwursti ? 😬

Aika helposti varmaan 🙈 kuopusta oottaessa puolivälin tienoilla söin vakuumiin pakattua graavilohta, olin ollu tosi tarkka etten syö mitään kiellettyä ja sit se vaan unohtui 😂

Takaisin