Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Syönyt leivässä kun lukenut, ettei haittaa. Mutta muuten en todellakaan syö kun ei voi tietää paljon on imeytynyt raskasmetalleja, jotka eivät tuhoudu kuumennettaessakaan.

Onko ideoita mitä voisi juoda teen tilalla?

Paleltaa päivittäin ja lämmin juotava lämmittäisi kivasti mutta teetä (mustaa tai vihreää) ei oikein sen kofeiinin takia uskaltaisi juoda. Glögiä oon viime päivinä juonut mutta se on ihan supermakeaa vaikka sokeritonta ostan aina ja vähän sen puoleen äklöttää 😬 jotain raikasta haluaisin. Voiskohan vaan keittää vettä ja puristaa sinne sitruunamehua?

Oon juonu kuumaa kaakaota ja kofeiinitonta kahvia (jossa siinäkin toki on vähän) mut en mäkään päivittäin kun jompi kumpi alkaa tökkii nopeesti. Iteki oon kaivannu sitä lämmittävää juotavaa… Mietin kans jotain mustaherukkamehua vois välissä lämmittää mut en oo muistanu sitä kaupasta tilata.

Oon juonu kuumaa kaakaota ja kofeiinitonta kahvia (jossa siinäkin toki on vähän) mut en mäkään päivittäin kun jompi kumpi alkaa tökkii nopeesti. Iteki oon kaivannu sitä lämmittävää juotavaa… Mietin kans jotain mustaherukkamehua vois välissä lämmittää mut en oo muistanu sitä kaupasta tilata.
Aa joo mustaherukkamehu vois toimii! Sitä ostan kyl seuraavalla kauppareissulla 👌🏼

Joo, taidan jättää nuo siemenet väliin. Luin niistä nyt enemmän, joissakin on että voi vähän syödä jne mutta ei kannata ottaa riskejä. Ne saa odottaa tuolla keittiön kaapissa ensi kesää sitten :) Pähkinät ei ole kieltolistalla käsittääkseni :)

Kiva… oon niitä siemeniä vältelly ja äsken tajusin että ollaan varmaan joku viikko syöty pehtoorileipää joka on TÄYNNÄ siemeniä… siis tyytyväisenä oon sitä aamupalaks syöny joka aamu 😂 miten voi ihminen olla näin töhö… ite vielä sitä oon ostanu meille 😂 muistan ku näin sitä kaupas ja olin heti voi nam pitää ostaa, en muistanu että tollastaki leipää on, joskus vuosia sitte viimeks syöny 😅 joo ei se varmaan haittaa ku leiväs oli sallittuja, mut harmittaa ku oon yrittäny olla tosi tarkka ja tuota nyt päivittäin syöny ja siinä on tosi paljon siemeniä, noh enpä osta enää 😅

Hitsi ku ei tiedä tasan mikä on vaarallista ja mikä ei 😅 esim neuvolassa puhuttiin lähinnä raa'asta lihasta. Sitten ite en oo kuitenkaan hirveän huolissani suomalaisten tuotteiden listeriariskistä, ja olen silloin tällöin saattanut syödä homejuustoa vähän. Olen vältellyt ylimääräistä sokeria, koska paisun kuin pullataikina. Enkä ole juonut keinomakeutettuja juomia. Paitsi tänään, miehellä oli jäänyt cokis zero kaappiin, enkä pystyny vastustaan kiusausta. Hirveä makeanhimo ollut pari päivää. Nyt olen varma että pilasin lapsen aivojen kehityksen 😅

Hitsi ku ei tiedä tasan mikä on vaarallista ja mikä ei 😅 esim neuvolassa puhuttiin lähinnä raa'asta lihasta. Sitten ite en oo kuitenkaan hirveän huolissani suomalaisten tuotteiden listeriariskistä, ja olen silloin tällöin saattanut syödä homejuustoa vähän. Olen vältellyt ylimääräistä sokeria, koska paisun kuin pullataikina. Enkä ole juonut keinomakeutettuja juomia. Paitsi tänään, miehellä oli jäänyt cokis zero kaappiin, enkä pystyny vastustaan kiusausta. Hirveä makeanhimo ollut pari päivää. Nyt olen varma että pilasin lapsen aivojen kehityksen 😅
Mä oon kyllä sokerittoman limsatölkin silloin tällöin huoletta juonut, toivottavasti ei vaikuta vauvaan 🙈 ja aurajuustoakin on tullut syötyä kuumennettuna, Valion sivuilla lukee että olis turvallista syödä raskausaikana mut toki joka paikas muualla kielletään niin aurajuusto kuin kaikki muutkin homejuustot. Mutta kuumennettuna oon antanu mennä 😂

Mie oon syöny kylmänäki😅 vähän ja harvoin, ku ei sitä usein ole kaapissa. Mutta nuista makeutusaineiden vaaroista olen stressissä 😂 mutta kiva kuulla, että muutkin saattaa joskus juoda

Mitäs mieltä olette, kun graavilohta tekee hirmuisesti mieli: Jos kuumentaa 75 asteessa lohen ja sitten graavaa pakastimessa -20asteessa. Eikös tämä olisk Ruokaviraston ohjeiden mukaan ok? 🤔

Itse olen juonut kahvia (ja teetä), maks sen 3dl päivässä, keskimäärin kuitenkin alle 1dl päivässä. Se on ollut ainoa toimiva keino ummetukseen. Muutaman kerran keinomakeutettuja juomia juonut, mutta yrittänyt välttää. Kylmäsavulohta ja meetvurstia molempia tullut vahingossa syötyä, kun olen unohtanut olevani raskaana. 😅 Siemeniä tullut muutaman kerran leivässä ja myslissä syötyä, mutta onneksi vain pieniä määriä. Ostin leipäkoneen, jotta saa tehtyä mieluisia herkkuleipiä, kun ainoat herkulliset leivät kaupassa tuntuivat olevan siemenillä kyllästettyjä. En oo katunut! 😍 Hunajavesi on myös ollut pelastus, kun on kaivannut jotain lämmintä juotavaa ja päivän kofeiinikiintiö on jo täynnä.

Mulla autto ummetukseen iso puurolautasellinen höysteillä aamuisin. Pari päivää meni, että alkoi auttaan. Sen jälkeen ei ole ummettanut, vaikka ei joka päivä söiskään. Koitan syödä kasviksia myös reilusti, tosin en kyllä tarpeeksi. Mutta onneks hedelmissäkin on kuituja, niitäkin menee nykyään enemmän.

Mietin onko muilla haasteita kalan syönnin kanssa? Nähtävästi pitäisi syödä useamman kerran viikossa kalaa, mielellään rasvaista. Itse olen ehkä joka toinen viikko raaskinut ostaa vähän lohta, vaikka tosi kallista se tuntuu olevan. Lisäksi tullut syötyä pakasteseitiä eri muodoissa (kalapalat ja -puikot) 1-2 kertaa viikossa. Tonnikalaa oon syöny pari kertaa, mutta sitäkään ei taideta isoina määrinä suositella elohopean vuoksi. Muut kalat, kuten muikut tms. ei kuitenkaan oo mun juttu. Tuntuu ahistavan, kun ei aina meinaa viikkosuosituksiin päästä ja pitäisi varmaan joku kalaöljykapseli ottaa käyttöön. 🤔

En syö tarpeeksi kalaa, mutta en ole kyllä stressannut asiaa. Olen syönyt kuitenkin useammin kuin ennen. Noin kerta viikkoon. Tonnikalaa ja Välillä lohta, voishan niitä muitakin, mutta on vähän mielikuvituksetonta sen kanssa.

Mulla tökki monta viikkoa kala sen hajun vuoksi😷 nyt on taas pystynyt syömään.

Multivitalla on ainakin omegalive kalaöljykapseleita raskaus- ja imetysajalle. Niitä saa netistä tilattua vähän edullisemmin kuin apteekissa myydään (maksoin ekasta apteekkisatsista melkein 30€, netistä saikin sitten tarjouksella 15€) . Normi kalaöljyissä on monesti A-vitamiinia mukana, toi oli ainakin turvallinen.

Kalaa saa välillä edullisemmin metsästettyä kauppojen salaattibuffista, mutta ne ei kyllä välttämättä ole tuoreimmasta päästä🤔 Harmi kun tuoretiskin kalat on niin tyyriitä. Yritin "kalalajeja vaihdellen" hakea tuoretiskistä siikaa kokeiluun, mutta yli 40e kilohinnalla jäi tiskiin😅

Suosituksia olen noudattanut mutta muuten ollut kyllä tosi rajoittunut ruokavalio pahoinvoinnin vuoksi.. Kaurapaahtoleipä ja raaka porkkana on semmoiset mitkä menee aina. Harmittaa kun normaalisti en juo mitään limsoja ikinä, niin nyt olen alkanut juoda pepsi maxia kun se auttaa huonoon oloon ja närästykseen, ja en kyllä ymmärrä millä ihmeen logiikalla kun normaalisti en voi edes juoda sitä kun on niin hapokasta että vatsaan sattuu ja tuntuu että hampaat syöpyy :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin