Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla iski jäätävä himo ruisleipään, siis semmoiseen "oikeaan" kiekon malliseen viipaloitavaab ruisleipään. Vesi kielellä rouskutin melkein puolikkaan leivän kaupasta tultua :Face With Tears Of Joy:

Söisin kyllä säilykehedelmiäkin, mutta maalaisjärjellä ajatellen ei liene kovin vaarallista kun ei missään lue erikseen että kyseessä olisi vältettävä tuote :Smiling Face With Smiling Eyes:

Minä oon jo pidempään noudattanut melko kasvispainotteista ruokavaliota, niin en onneksi joudu hirveästi ruokailutottumuksia muuttelemaan, mutta lähestyvän joulun graavilohien väliin jääminen hiukan itkettää. :rolling: Se on yksi niistä muutamista jouluruuista mitä tykkään syödä. Täytyy sitten vaan vedellä perunalaatikkoa, waldorfinsalaattia, poronkäristystä ja herneitä graavilohenkin edestä.

Meillä olis ollut töissä tänään kakkua, mutta siinä oli tuorejuustoa kuinmyös salmiakkia. Olis varmasti hyvää, mutta en nyt sit ottanut. Onneksi kukaan ei sen perusteella osaa epäillä mitään, vois sit sanoa ettei välitä hirveesti makeasta tai ettei suklaa käy. 😁 Oon elokuussa aloittanut täällä niin ei kukaan tiedä kuinka sokerihiiri oikeesti on

Voi itku! Eikö pinjansiemeniä saa syödä paistettunakaan? 😭 rakastan niitä pastassa ja meinasin tänään tehdä sellaista pastaa mihin niitä tulisi vähän paistettuna pinnalle ja jostain syystä osasin alkaa varuilta googlaamaan ja eipä vissiin saa 😭 ”pieniä määriä esim leivässä” saisi mutta enpä taida uskaltaa…

Mulla iski jäätävä himo ruisleipään, siis semmoiseen "oikeaan" kiekon malliseen viipaloitavaab ruisleipään. Vesi kielellä rouskutin melkein puolikkaan leivän kaupasta tultua :Face With Tears Of Joy:

Söisin kyllä säilykehedelmiäkin, mutta maalaisjärjellä ajatellen ei liene kovin vaarallista kun ei missään lue erikseen että kyseessä olisi vältettävä tuote :Smiling Face With Smiling Eyes:
Mullakin oli viimeksi tää ruisleipähimo..

Voi itku! Eikö pinjansiemeniä saa syödä paistettunakaan? 😭 rakastan niitä pastassa ja meinasin tänään tehdä sellaista pastaa mihin niitä tulisi vähän paistettuna pinnalle ja jostain syystä osasin alkaa varuilta googlaamaan ja eipä vissiin saa 😭 ”pieniä määriä esim leivässä” saisi mutta enpä taida uskaltaa…
Joo ei saa 😑 harmittaa myös. Sopii niin hyvin paahdettuna avokadopastaan.

@Liliann_ on kyllä. Toki sekin vähän päivästä vaihtelee. Tuossa yks päivä meinasin kuolla nälkää koko päivän 😆 nyt on ollu helpompaa taas.

Joo myös muut siemenet suositellaan jätettäväksi pois. Olen yleensä aamupuuron sijasta (kun ei joka aamu jaksa samaa syödä) nauttinut sieminillä (reilusti) ryyditetyn tuhdin hedelmä/marjasmoothien ja nyt siemet on pannassa. Yleensä tein sen Chia-geelipohjaan tai laitoin Chia-geeliä (siis vedessä turvotettuja Chia-siemeniä) ihan jugurtin/maitorahkan ja/tai murojen/myslin sekaan. Leipääkin jos olen tehnyt itse niin olen yleensä siihenkin heittänyt reilusti siemeniä joukkoon.

Pitää varmaan ottaa Psyllium käyttöön lisäkuiduksi, kun mulla maha alkaa kapinoimaan heti jos kuidun saanti tippuu.

Perseelleen meni tuo mun eilinen pastan teko 🤣🤣 pinjansiemenet jätin pois mut mies rakastaa pastassa parmesaania niin laitoin sitä pastakastikepohjaan kunnes siitäkin luin että ei perkele sitäkään saa syödä 😂 luki että periaatteessa kuumennettuna joo niin kyllä mää sitä pastaa sitte söin, miehen pastaan ripoteltiin vielä pinnalle lopuksi mut mun ei 😅

On tää hankalaa 😂 vaikka oon tienny että juustojen kaa pitää olla tarkka mut en yhtään eilen tajunnu, normaalisti meillä kuluu vaan ihan tavallisia ”suomalainen arkijuustoviipale” tms niin en oo sen kummemmin ajatellu. Sen aurajuuston oon kyllä sisäistäny ja lujaa koska se on vaikee ja sitä oon kyllä kuumennettuna syöny esim pizzan päällä.

Ei oo helppoo olla raskaana 😂

Edit. Miten ihmeessä ravintolassa syöminen onnistuu raskausaikana?? Eihän sitä aina edes tiedä mitä kaikkia aineksia ruokaan tulee ja kyllä esim tuota parmesaania ripotellaan ravintoloissa pastan päälle 🫣 pitääkö oikeesti tilauksen yhteydessä kysyä soveltuuko raskaana olevalle vai? 😂

Nyt kunnon siemenpsykoosit! Siis miten pitää toimia 😄

Miten olette tehneet siemenien kanssa? Ostin juuri päivää ennen plussaa pellavan- ja seesaminsiemeniä sekä salaatti mix siemenpussin (auringonkukansiemeniä, kurpitsansiemeniä, pinjansiemeniä). Ajattelin että kiva ja terveellinen aamupala jogurtin kanssa.

Kuitenin pellavansiemenet, seesaminsiemenet, kurpitsansiemenet, auringonkukansiemenet ovat raskaana oleville kiellettyjä.

Muistaakseni tätä kieltoa ei ollut vuonna 2011 kun odotin esikoistani. Onko joku syönyt siemeniä raskausaikana? Tuliko lapselle mitään oireita? Kuinka paljon siemenet sisältävät raskasmetalleja?

Mietin että onko pitoisuus niin pieni ettei se vahingoita...?
Onhan kuitenkin esim. ihan tavalliseen ruokaakin (perunat, porkkanat) ja hanaveteen imeytynyt maaperästä pieniä (ei haitallisia pitoisuuksia) määriä esim. kuparia ja tuholaismyrkkyjä jne..

Mietin, että pitääkö tässä sitten siirtyä vain Vi- siblin kuitulisään, että saa jotenkin edes kuitua...

Siemenet on vaan niin hyviä. Onko muiden maiden syönti kieltolistoilla siemeniä? Entä pinjansiemenet? Saako niitä syödä?

Ennen plussaa kerkesin syömään jogurtin kanssa näitä siemeniä...että silleen 😄...toisaalta istukka ei ole vielä kehittynyt että ei ne ehkä imeytynyt..

Ajatuksia ja tietoa tästä!

Justiin tänään sano terkka ettei saa esim heittää salaattiin juuri näitä pellavansiemenet, seesaminsiemenet, kurpitsansiemenet ja auringonkukansiemenet mutta leivän päällä ok?!

Voisko noiden siemenien kohdalla olla kyse kuumennuksesta. Jos leivässä on siemeniä niin nehän on uunissa paistettuja ja kuumennus tappaa monet ökkömönniäiset :)

Varmaan tarkotti että jossain siemensämpylöissä niitä on vähemmän niin se on ok, mut entä jos laittaa salaattiinki vaan muutaman 😂
No jep… 😆 ostettiin viikonloppuna bageleita ja huomasin että jaa seesaminsiemeniä siinä päällä 😅 tehtiin sillai ku leikattiin puoliks niin mies söi ”kannet” joissa oli siemeniä ja mä ne pohjat missä ei ollu 😂 kuinka surullista ku just se kansi siemenineen olis ollu parasta 😂

Oon ymmärtänyt ohjeistuksen niin, että päivittäin, esim teelusikallinen, on vaarallista. Mutta jos syöt nyt muutaman siemenen (mitä leivän päällä yleensä on) ei vielä ole haitaksi.
Kuituja kannattaa hankkia muista lähteistä, paljon kasviksia ja kohtuullisesti hedelmiä, kokojyvätuotteita ja tarpeeksi liikuntaa. Ite otan säännöllisesti myös luumuja, jos alkaa tuntuun, että jumittaa. Niitä pitää syödä kyllä aika paljon

En oo koskaan juurikaan siemeniä syöny muutenkaan niin en oo tota ohjeistusta tarkemmin miettiny. Nyt tää pahoinvointi on vaikuttanu kasvisten kulutukseen, etten oikeen saa muuta ku kurkkua ja uuniperunoita/bataattia alas. Kasvikset lämpiminä on muutoin yök. Kaurapuuroon tuli täys stoppi mut onneks leipä ja karjalanpiirakat menee alas. Hedelmiä sit senkin edestä 😶. Vatsa toiminu toistaseks ok…

Takaisin