Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen odottanut, että kahvi ei enää maistuisi, kum tähän mennessä maistunu liiankin hyvin, ja vaikea ollu pysyä mukillisessa. No tänään vihdoin se kävi. Sain juotua ehkä puoli desiä. Taidan suosiolla lopettaa tähän. Paitsi jos alkaa päätä särkeä, niin siihen voi ottaa kulauksen jos maistuu. Muuten ei mikää ruoka ällöttä tms. Ite en välttele kananmunaa. Eikös se ollu niin, että salmonella ei ole vaarallista sikiölle? Ja sen saaminen suomalaisista munista on aika vaikeaa. Eli syön siis majoneeseja.

Määkin oon ihan huoletta syönyt majoneesia. Ja kahvia keitän joka aamu mutta huomaan että menee just joku max puoli desiä ja loput viemäriin 😂 sama ois olla keittämättä mutta jotenkin niin tottunut siihen ja se kuuluu aamurutiiniin 😂

Ahaa okei, mulla meni vaarat sekaisin 😄 Mä en muista esikoisen ajoilta, että olisin majoneesia vältellyt mutta nyt vaan jostain hoksasin että raaka munahan on no-no.
Kiitos @maikimamma vinkistä, täytyypä etsiskellä noita pastöroituja niin saisi ainakin jotain ihania mössöjä syödä joulun aikaan ☺️
Nojoo siis minäkin ihan sitten googletin. 😅 Mutta sitä kananmunakieltoa ei kai siis löydy edes noista suosituksista täällä Suomessa, kun aika vähän kai sitä salmonellaa on noissa ja eihän se vaarallinen sinänsä ole vauvallekaan. 🤔 Ainakaan itse en viime raskaudessa löytänyt. Vaikka ei sitä varmasti kukaan halua. 💩 🥺 Salmonellaa siis. 😅

Nuo raskausruokavalion rajoitukset on kyl välillä vaikee muistaa. Iteki esim ekassa raskaudessa söin vahingossa kalanmätiä 😒 Suomessa nuo on kuitenkin hyvin laajat suositukset.

Joo kieltämättä pitää aina tosissaan pohdiskella, että mitä sitä saikaan syödä. Viime kerrasta kun on vielä aikaa useempi vuos, niin ei voi enää muistaa. Eniten ”harmittaa” juustojen rajotukset ja tauko sushin syömiseen.

Just löysin kamomillateetä kaapista ja heti alko tehdä sitä mieli. Pienen selvittelyn jälkeen sekin nyt sit osottautui sopimattomaks, joten pitääpä säilöö takasin kaapin uumeniin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Yleensä mun tekee mieli sushia ns. kokoajan mutta nyt ei oo monee kuukauteen tullu syötyä eikä oo tehny ees mieli kun edellisen sushikerran jälkeen mulla oli about vuorokauden aivan järkyttävän kipee maha 🥵

Ärsyttää ku subissa tilasin aurajuustoa leipään ja se paahto sitä liian vähän aikaa. Oli asiakas vieressä, niin en voinu alkaa syyttä vaatimaan lisää paahtoa 😅 en oo kovin hysterinen sen listerian kanssa, kun ei niitä tapauksia paljoa ole. Mutta sen kerran ku ajattelin, että se on turvallista ku se lämmitetään kunnolla..

Ärsyttää ku subissa tilasin aurajuustoa leipään ja se paahto sitä liian vähän aikaa. Oli asiakas vieressä, niin en voinu alkaa syyttä vaatimaan lisää paahtoa 😅 en oo kovin hysterinen sen listerian kanssa, kun ei niitä tapauksia paljoa ole. Mutta sen kerran ku ajattelin, että se on turvallista ku se lämmitetään kunnolla..
Mä söin auraa kaksin kösin ennen ku älysin testata raskauden. Mietin kans yhtä kaveriani joka eli normaalisti 4 kk ml. joi välillä alkoakin koska ei tajunnu että on raskaana. Joo en tieten tahtoen lähtis riskeeraa ja ymmärrän varovaisuusperiaatteen, mut onhan monet riskeistä silti aika minimaalisia. Kyllä sitä silti jotenkin kuulostelee olotilaansa että vääntääkö mahaa kun söi pastaa jossa päällä pecorinoa tms. 😅

Joo en noista juustoista jotenki osaa olla super hädässä kun se on aika pieni riski. Toki sitten semmoset ruuat, jotka aiheuttaa haittaa jo ilman mitään bakteeria, niin niitä vältän.

Just plussasin ja jo tänään lounasravintolassa piti alkaa miettiä että mitä uskallan syödä :D Kananmunat tais olla ihan okei.

Mites noi tommoset maitopohjaiset kylmät kastikkeet. Niistä ei suoraan lukenut mitään, toki niistä ei voi tietää onko pastöroitu, mutta eikös lähes kaikki ole, ellei sitten ole jotain luomutuotteita? Mutta tietysti onko riski isompi, jos tommonen kylmäkastike on tarjolla pitkään 🤔

Mites noi juustot. Oon niin hukassa, koska en ole mikään ruuanlaittaja ja olin vielä melkein 10 vuotta vegaanina, joten vähäinenkin tietous juustoista hävisi. Nyt kyllä syön maitotuotteita, mutta tiedoissa on aukkoja :D
Onko vuohenjuusto, halloumi, feta ja salaattijuustokuutiot noita pehmeitä juustoja, joita saa syödä kunhan syö reilusti ennen parasta ennen päivää? Vai pitääkö nuokin aina kuumentaa?

@Vaaleanpunahippu Onnea plussasta! 😊 Ja joo muistelen että pastöroidut pehmeät juustot kuten mozzarella, feta, ricotta kai myös olisi hyvä syödä reilusti ennen vikaa käyttöpäivää. Siihen oli joku muistisääntökin kuinka reilusti mutta en muista sitä 🙄

Homejuustot niinku aura ja brie pitää ymmärtääkseni kuumentaa kunnolla. Chevre myös?

Halloumi pastöroituna ok.

Pastöroimatonta juustoa pitäisi taas välttää. Jotkut kovat juustot niinku pecorino ja parmigiano on vissiin usein pästöroimattomia mut toisaalta ne on kovia joten riski on pieni.

Edam gouda emmental maasdam ainakin ok semmosenaanki.

Oon miettiny kans tuota että jos syö raflassa niin ei voi tarkkaan tietää valmistusprosessista tai aineista. Tod näk mitäänhän ei tapahdu - ite söin koko ekan raskausajan työpaikan kanttiinissa. Mut sit toisaalta kaveri sai kaameen ruokamyrkytyksen 7. kuulla ravintolan kanasta ilmeisesti niin pitäskö sit koittaa pysyä kotiruoassa. En tiedä 😅

Takaisin