Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Onko majoneesi siis kielletyllä listalla raan kananmunan takia? Sori, oon vielä vähän pihalla näissä ruoka suosituksissaVoi vattu. Tajusin just ruokkiksella vetäneeni kana-ceasar patongin majoneesilla lähikahvilassa.Täytyy vähän skarpata.
Käsittääkseni just se kananmuna raakana. Olen muutenkin vähän huono muistamaan kaikkea. Metwursti on yks lempparini. Kahvia voi mennä paljonkin. Lakritsi, ja ei saisi liikaa suklaata ottaa, kun naama kukkii.Onko majoneesi siis kielletyllä listalla raan kananmunan takia? Sori, oon vielä vähän pihalla näissä ruoka suosituksissaenkä oo nähnyt suoria suosituksia missään siitä, että majoneesia varmasti ei saisi syödä.
Hei täällä on sama ton suklaan kanssa!Täällä on kahvi vaihtunu teehen ja kaakaohon ihan luonnostaan kun ei vain tee kahvia mieli. Ei se mitenkään ällötä (ainakaan toistaiseksi), mutta ei vaan uppoa mitä nyt olen kokeillut sen yhden kupin päivässä juoda... Parempi näin! Täällä on ainaki aika heikon itsehillinnän omaava tyyppi, joten onneksi juuri ennen raskautta vedin sushiakin ehkä vähän överisti, niin nyt ei tee sitäkään liiemmin mieli.Salmiakin/lakritsin oon ajatellu olevan mulle yks pahin haaste, mutta toistaiseksi olen himoinnut vaan suklaata eikä salmiakki oo käynyt mielessäkään (sopivasti kaupat täyttyykin eri suklaista tähän aikaan vuodesta).
![]()
Ostin kofeiinitonta kahvia, ei muuta vaihtoehtoa kun aamuvuoroa täytyy tehdä (6:30->). Se maistuu onneksi.Täällä on kahvi vaihtunu teehen ja kaakaohon ihan luonnostaan kun ei vain tee kahvia mieli. Ei se mitenkään ällötä (ainakaan toistaiseksi), mutta ei vaan uppoa mitä nyt olen kokeillut sen yhden kupin päivässä juoda... Parempi näin! Täällä on ainaki aika heikon itsehillinnän omaava tyyppi, joten onneksi juuri ennen raskautta vedin sushiakin ehkä vähän överisti, niin nyt ei tee sitäkään liiemmin mieli.Salmiakin/lakritsin oon ajatellu olevan mulle yks pahin haaste, mutta toistaiseksi olen himoinnut vaan suklaata eikä salmiakki oo käynyt mielessäkään (sopivasti kaupat täyttyykin eri suklaista tähän aikaan vuodesta).
![]()
Taitaa olla se Pauligin iltakahvi sulle. Itellä nyt kokeilussa Paulig Los Angeles kofeiiniton. Se on minusta vaaleampaa.Kahvi on mulle ehdottomasti suurin surun aihe nytaiemmin meni helposti aamulla puolisen litraa jopa ja sit vielä lounaalla kuppi
Energiajuomatkin oli vakioherkku satunnaisemmin. En oo jättänyt kokonaan pois kahvia vaan kärvistelen tuon yhden pienen aamukupin kanssa. Energiajuomat on täytynyt unohtaa ja poden tosta kahvin pienestäkin määrästä vähän huonoa omatuntoa kun luin jotain tutkimuksia että sen pienenkin määrän oltiin voitu todeta aiheuttavan haittaa
Täytynee alkaa kokeilemaan niitä kofeiinittomia kahveja. Suosituksia otetaan vastaan jos on löytynyt jo hyvä! Meillä menee yleensä vahvaa tummapaahtosta kahvia niin ei saisi ihan liruakaan olla.
A-vitamiinia ei suositella yliannostuksen vuoksi. Riski sikiölle, jos saa liikaa.Onko joku vitamiini ehdottomasti kielletty? Tai joku mitä pitäisi ehdottomasti syödä? Tällä hetkellä syön rautaa, foolihappoa, b- ja d-vitamiinia sekä sinkkiä.
Täälläkin osaan nyt suhtautua vähän rennommin kuin ekalla kerralla! Kahvi on mullakin ainoa suurin vaikeus. Jotenkin pakko juoda sitä, jos aikoo pystyä tekemään töitä ja olemaan hereilläKahvi on mulle tuskaisin luopua. Juon aamulla 1 desin, puolen päivän aikaan 1 desin ja iltapäivällä 1 desin. Jollain kerroilla voi mennä 1,5 dl, mutta en stressaa siitä.
Viime raskauden olin niin menetyksen pelossa, että noudatin vauhkosti ruokasuosituksia ja ylikin. Loppuraskaudesta onneksi jo pystyin rentoutumaan. En alkuun käyttänyt majoneesia, mutta loppuraskaudessa jo käytin. Selvitin nimittäin asiaa, että Suomessa teolliset majoneesit ja salaatinkastikkeet on tehty pastoroiduista kananmunista /keltaisista, vaikka sitä ei lukisi tuoteselosteessa. Esim lähetin Forssan perunasalaatista kyselyn asiakaspalveluun ja vastasivat, että kananmuna siinä on pastoroitua (vaikkei se silloin ainakaan lukenut tuoteselosteessa). Mutta alkuraskaudessa kävin pikaruokapaikoissa ainoastaan Hesessä, kun heidän sivuillaan sanotaan, että majoneesin kananmuna on pastoroitua. Lisäksi myös kananmuna/keltuaisjauheista tehdyt majoneesit ovat varmasti turvallisia. Toinen juttu, minkä selvitin loppuraskaudessa, oli että salmonella ei kuitenkaan olisi sikiölle vaarallinen toisin kuin vaikka listeria, joten siksikin vähän rentouduin. Tässä raskaudessa aion syödä majoneeseja ja salaatinkastikkeita ilman rajoituksia. (Nehän eivät siis ole "virallisella listalla".) Ehkä en kuitenkaan kotitekoisia, sillä vastahan se salmonellaepäily oli suomalaisissa kananmunissa, vaikka harvinaista se on.
Mutta kyllä noudatan suosituksia. Pehmeitä juustoja en syönyt viimeksi alkuun ollenkaan, paitsi kuumennettuna, mutta Valion sivuja tutkittuani tein lopulta niin, että söin Valion tuotteita, esim raejuustoa, juuri avatuista purkeista. Se oli minulle paljon se, tein mielenterveyshoitajan kanssa kovasti töitä ruokapelkojeni suhteen ja saimmekin niitä jonkin verran laimennettua. Tässä raskaudessa minulla ei nyt ole semmoinen olo, että listeria tai toksoplasmoosi voivat hypätä minkä nurkan takaa tahansa, vaikka aion silti olla varmaan tarkempi kuin moni muu.
Onneksi yksi kerta persiljaa tai muuta samankaltaista tuskin on todella haitaksi!Täälläkin osaan nyt suhtautua vähän rennommin kuin ekalla kerralla! Kahvi on mullakin ainoa suurin vaikeus. Jotenkin pakko juoda sitä, jos aikoo pystyä tekemään töitä ja olemaan hereilläTosin mulla on kahvin himoakin nyt, mikä on outoa kun ekassa oksensin jo pelkästä hörpystä. Mulla tosiaan maidoton, munaton ja gluteeniton ruokavalio, niin ei tarvi kaikkea miettiä samoin kun muiden, mut koska mun valkosipulinhimo on kauhea, niin haluaisin syödä maidottomia valkosipulilevitteitä, mut törmään koko ajan siihen, että monissa on persiljaa (tai muuta maustetta) joka on kiellettyjen listalla, koska saa kohdun supistelemaan ja voi lisätä keskenmenoriskiä. Siksi pitää olla tarkkana ja tänäänkin söin sitten kumminkin vahingossa persiljaa tommosen levitteen kanssa...Ongelma on, että kaikki kielletty maistuisi nyt tosi hyvin, mut mikään muu ei.
![]()