Raskausajan ruokasuositukset

Ai että oon niin iloinen, ku mun kroppa alkoi yhtäkkiä muutama päivä sitten hylkimään sen verran kahvia, että tekee mieli juoda enää puoli mukia aamulla ja puoli mukia iltapäivällä 🙏🏻:Heartred Tiedän kyllä, ettei kofeiinia suositella raskaana ollessa mielellään yhtään, mutta omassa tilanteessa oon tyytyväinen jo tähänkin muutokseen. Tuntuu, että tarvitsen kuitenkin edes vähän kofeiinia pysyäkseni hereillä päiväsaikaan 🤯
 
Ai että oon niin iloinen, ku mun kroppa alkoi yhtäkkiä muutama päivä sitten hylkimään sen verran kahvia, että tekee mieli juoda enää puoli mukia aamulla ja puoli mukia iltapäivällä 🙏🏻:Heartred Tiedän kyllä, ettei kofeiinia suositella raskaana ollessa mielellään yhtään, mutta omassa tilanteessa oon tyytyväinen jo tähänkin muutokseen. Tuntuu, että tarvitsen kuitenkin edes vähän kofeiinia pysyäkseni hereillä päiväsaikaan 🤯

mulla ei kans tee yhtään mieli kahvia. yleensä aamukahvi ollut pakollinen :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Miten tulkitsette tuon ohjeistuksen suojakaasuun pakatuista kalatuotteista? Koskeekohan vain raakaa kalaa? Itse söin äsken kirjolohipyöryköitä, jotka oli pakattu suojakaasuun. Ne toki on paistettuna pakattu. Päiväystä oli hyvin jäljellä ja toki ne lämmitettiin pannulla usean minuutin ajan, mutta vaikea sanoa kuumeniko sisältä yli 70 asteeseen. Nyt tietysti huolestuin, onko listeriariski😞
 
Miten tulkitsette tuon ohjeistuksen suojakaasuun pakatuista kalatuotteista? Koskeekohan vain raakaa kalaa? Itse söin äsken kirjolohipyöryköitä, jotka oli pakattu suojakaasuun. Ne toki on paistettuna pakattu. Päiväystä oli hyvin jäljellä ja toki ne lämmitettiin pannulla usean minuutin ajan, mutta vaikea sanoa kuumeniko sisältä yli 70 asteeseen. Nyt tietysti huolestuin, onko listeriariski😞
Siis ainakin ennen on ollu vaan vakuumipakattu se ongelma😱. Pitää vissiin lukea tarkasti et mikä kaikki on muuttunu.
 
Luin äsken ruokasuositukset uudestaan ja en kyllä löytäny mitään mainintaa suojakaasuun pakatusta kalasta. Ainoostaan tyhjiö- eli vakuumipakatut kalatuotteet piti ohjeen mukaan kuumentaa 70 asteeseen.
 
@Hannel_ Mä jouduin kanssa oikein lukea, kun mutu oli, että ei kai tuossa pitäisi olla ongelmaa. Kalapyörykät oli hyvänä vaihtoehtona yleensä kalan kohdalla ja raaka kala, graavisuolattu tai kylmäsavustettu kala oli niitä, mitä piti kuumentaa kauttaaltaan 70 asteeseen.
 
@Hannel_ Mä jouduin kanssa oikein lukea, kun mutu oli, että ei kai tuossa pitäisi olla ongelmaa. Kalapyörykät oli hyvänä vaihtoehtona yleensä kalan kohdalla ja raaka kala, graavisuolattu tai kylmäsavustettu kala oli niitä, mitä piti kuumentaa kauttaaltaan 70 asteeseen.
Näin itsekin jälkeenpäin tulkitsin, että koski raakoja kaloja tuo suojakaasu. Jossain ei virallisessa ohjeistuksessa oli kuitenkin mainittu, että kaikki suojakaasuun pakatut tuotteet, joita ei kunnolla kuumenneta, sisältää listeriariskin.
 
Näin itsekin jälkeenpäin tulkitsin, että koski raakoja kaloja tuo suojakaasu. Jossain ei virallisessa ohjeistuksessa oli kuitenkin mainittu, että kaikki suojakaasuun pakatut tuotteet, joita ei kunnolla kuumenneta, sisältää listeriariskin.
Ruokaviraston virallisilta sivuilta listeriasta seuraavaa:

Esiintyminen elintarvikkeissa
Listeriaa voi esiintyä satunnaisesti useissa lämpökäsittelemättömissä elintarvikkeissa kuten raa’assa lihassa ja kalassa, pastöroimattomassa maidossa ja tuoreissa kasviksissa sekä näistä valmistetuissa tuotteissa silloin, kun valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa. Listeria tuhoutuu, kun elintarviketta kuumennetaan kauttaaltaan riittävästi, esim. yli +72 °C:n.

Elintarvikehuoneiston tuotantoympäristöstä peräisin oleva listeria voi saastuttaa tuotteen kuumennuksen jälkeen, jos tuotanto- tai käsittelyhygieniassa on puutteita. Jälkisaastumisen riski on sitä suurempi, mitä enemmän tuotetta käsitellään kuumennuksen jälkeen (esimerkiksi siivutus, suikalointi, paloittelu). Tuotteet, jotka on pakattu kuumana lopulliseen pakkaukseensa ovat suojassa jälkisaastumiselta.

Mitä pidempi elintarvikkeen säilytysaika on, sitä enemmän listerialle tarjoutuu kasvuaikaa ennen tuotteen syömistä. Tästä syystä suositellaan, että riskiryhmiin kuuluvat henkilöt söisivät sellaisenaan syötävät elintarvikkeet mahdollisimman tuoreena, hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää. Sellaisenaan syötävällä elintarvikkeella tarkoitetaan elintarviketta, jonka voi syödä suoraan pakkauksesta ilman kuumentamista.

Listeria pystyy lisääntymään elintarvikkeissa myös jääkaappilämpötilassa, jos tuotetta säilytetään pitkään. Listeria sietää myös korkeaa suolapitoisuutta ja se voi lisääntyä jopa yli 10 % suolapitoisuudessa. Elintarvikkeen pakastaminen ja kuivaaminen estävät listerian kasvun tuotteessa, mutta eivät tuhoa sitä.

Riskielintarvikkeet
Listerian suhteen riskielintarvikkeita ovat sellaisenaan syötävät tuotteet, joiden valmistusprosessi ei tuhoa listeriaa tai joilla on riski jälkisaastumiselle ja joilla on pitkä säilyvyysaika. Myös jotkut lyhyen aikaa säilytettävät tuotteet voivat aiheuttaa merkittävän sairastumisriskin. Kypsän tuotteen runsas käsittely, kuten siivutus, suikalointi ja paloittelu, lisäävät tuotteen listeriariskiä.
----
Itse vältän, jo nyt, niitä tuplaviivoja odotellessa, esim valmissalaattisekoituksia ja valmis voileipiä. Leikkeleet ja kaikki einekset kuten myös ne suojakaasukalapullat, meillä syödään kuumennettuina.
Ei vara venettä kaada - tässäkään tapauksessa!
 
Osaisko joku antaa mulle selkeän vastauksen kysymykseen; Täytyykö Kotimaista -merkin mannapuuroa ja riisipuuroa kuumentaa kunnolla mikrossa ennen syöntiä, vai voiko ne syödä sellaisenaan suoraan purkista?

Yritin jo jonkin aikaa googlettaa ko. aihetta, mutta en saanut absoluuttista, selkeää vastausta, jota etsin. Mua kävi totaalisesti sekoittamaan tuo 'homogenoimaton maito' -merkintä purkin kyljessä, että mitä se käytännössä tarkoittaa raskaana olevalle 🥵🙈
 
Osaisko joku antaa mulle selkeän vastauksen kysymykseen; Täytyykö Kotimaista -merkin mannapuuroa ja riisipuuroa kuumentaa kunnolla mikrossa ennen syöntiä, vai voiko ne syödä sellaisenaan suoraan purkista?

Yritin jo jonkin aikaa googlettaa ko. aihetta, mutta en saanut absoluuttista, selkeää vastausta, jota etsin. Mua kävi totaalisesti sekoittamaan tuo 'homogenoimaton maito' -merkintä purkin kyljessä, että mitä se käytännössä tarkoittaa raskaana olevalle 🥵🙈
Homogenoimaton=maidossa nousee rasva pintaan, esim. luomumaito. Ihan turvallista raskaana. Pastörointi on se kuumennus, jossa tuhotaan pöpöt.

Minä söisin kylmänä jos päiväystä on selvästi jäljellä. Joku tarkempi varmaan varmuudeks kuumentas. Yks selitteistä ohjetta ei varmaan oikein edes ole.
 
Homogenoimaton=maidossa nousee rasva pintaan, esim. luomumaito. Ihan turvallista raskaana. Pastörointi on se kuumennus, jossa tuhotaan pöpöt.

Minä söisin kylmänä jos päiväystä on selvästi jäljellä. Joku tarkempi varmaan varmuudeks kuumentas. Yks selitteistä ohjetta ei varmaan oikein edes ole.
Kiitos vastauksesta 🙂 Niin kovasti vain tykkäisin syödä puurot kylmänä ❤️
Mua ehkä eniten hämäsi tuollainen teksti, jonka löysin:

"Homogenointi pilkkoo rasvan niin pieneksi, että se sekoittuu maidon joukkoon. Käsittelyssä maito lämmitetään 60-asteiseksi ja johdetaan korkealla paineella ohuen raon läpi."

Kun täällä aika moni vinkkaa siihen suuntaan, että olisi hyvä lämmittää vähän sitä sun tätä min. 70 asteeseen.
En oo kyllä ikinä ennen joutunu miettimään näin tarkkaan jokaista suupalaa 🙊😃
 
Mää ajattelin, että onpas kiva lähteä vähän reissuun ulkomaille, mutta tää on kyllä super stressaavaa, kun en uskalla syödä mitään😂😂 huoh!!🫠
 
Mää ajattelin, että onpas kiva lähteä vähän reissuun ulkomaille, mutta tää on kyllä super stressaavaa, kun en uskalla syödä mitään😂😂 huoh!!🫠
Onneksi mäkkäri löytyy lähes kaikkialta... minne olet menossa?
 
Mää ajattelin, että onpas kiva lähteä vähän reissuun ulkomaille, mutta tää on kyllä super stressaavaa, kun en uskalla syödä mitään😂😂 huoh!!🫠
Mekin mietitty ulkomaan reissua, kun vielä olis mahdollisuus kahdestaan mennä. Mut just noi ruoka-asiat mietityttää. 🙈 Mitään en varmaan uskaltaisi reissussa syödä. 😂😂
 
Onneksi mäkkäri löytyy lähes kaikkialta... minne olet menossa?
Ollaan Ranskassa 😊 Mäkkärissä kyllä käyty pari kertaa ja pizzaa on syöty🤣 Mut kaipais jotain raikasta jo pikkuhiljaa..
En mä edes tiedä voiko jäätelöä syödä😁 Etenkin, kun on näin alussa, niin jännittää kyllä kaikki mitä suuhunsa laittaa🫠
 
Ääh. Pelkään tota listeriaa joka puolella, vaikka se on kyllä harvinainen. Tänään kävi työpaikassa suussa yksi pakastemansikka, kunnes tajusin et sehän oli pakastettu, sylkäsin pois, huuhtelin suun jne😢Ei ole yhtään tietoa onko kotimainen vai ulkomainen. Se kävi vaan suussa, ei menny mahaan asti mun mielestä… Oon nyt vähä paniikissa..😭
 
Ei hitsi oikeesti. Ei näitä pysty oikee välttää, kun joka puolelta tuputetaan sitä ”kiellettyä”ruokaa..

Kävin eilen syömässä Prisman ihan omassa ravintolassa, ei edes ollut mikään erikoinen vaan ihan suomalainen Prisman omistama ravintola. Tilasin lohikeittoa… Söin sitä muutaman lusikallisen, ja arvaas mitä sielt läytyi… seassa oli raaka lohi paloja!!! Mutta oli myös kypsiä lohipaloja. Niitä mä siis söin. Mut heti ku tuli ne raat pistin ne tarjottimelle, ja toivon et ne listeria bakteerit ei menny siihen lieemeen tai muuhun sekaan. kyl loppui se keiton syöminen siihen.

Itken ja tärisen täällä nyt ku selvisin siitä eilisestä shokista..
Pelkään et tosta tulee nyt listeriaa, koska niitä perunoita ja kypsiä lohipaloja ja lientä söin.. mut en syönyt niitä raakoja.. en voi ymmärtää et miks ne pisti raakaa lohikeittoon??? Mä kuvittelin et lohikeitossa on aina KYPSIÄ lohta… ei ne missää ilmoittanu et sisältää raakaa kalaa!
Missään ei voi olla turvassa raskausaikana!!
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top