Raskausajan ruokasuositukset

Kun ei osta niin ei voi juoda / syödä- metodi toimii onneksi minulla. Toki kaupassa pitää keskittyä, vaan aikamoinen voittaja fiilis siitä niistä tyhjästä ostoshihnasta seuraa. 😅Endorfiineja kai siitäkin sitten irti samalla saa.
Mulla on kesäisin pakastimessa mm mintunlehti - vaniljansiemenjääkuutioita, joita jo valmiiksi jääkaapissa kylmennetyyn veteen lisään.
Raparperista tehdyt "karkkinauhat" olivat mulle 2022 kesällä karkki-ja makean himon taltuttaja. Niitäkin jääkaappiin rasiaan aina nipun tein ja ilman sokeria/ makeutusaineita. Niitäkin kai voisi pakastaa...
Oo, hyviä ideoita! 🤩
 
Mulla on esikoisen ajoilta tallella ruokasuositusmoniste ja tavailin sitä tänään. Päällisin puolin ei kyllä oo mitään mikä mun ihan päivittäisessä ruokavaliossa osuis tulilinjalle. Paitsi se salmiakki... Muutenkaan en syö pastoröimattomia pehmeitä juustoja/ homejuustoja ja kaikki liha jne kypsänä ja kasvikset kuorittuna/pestynä.

Ja silti tänään illalla kun olin lavatansseissa narikkatyttönä, vedin iloisena kitusiin meetvurstivoileivän 🤦🏽‍♀️ kotona vasta tajusin että meni vähän pieleen. On tää ku ei vaan muista vielä
 
Onko kellään tietoa, että voiko heraproteiinia syödä raskauden aikana? Yritin etsiä tietoa netistä, mutta huonolla lopputuloksella
 
Onko kellään tietoa, että voiko heraproteiinia syödä raskauden aikana? Yritin etsiä tietoa netistä, mutta huonolla lopputuloksella
Oon mukana yhdessä nettivalmennuksessa ja ainakin siellä valmentaja sanoi että perus heraproteiini on ok 😊
 
Äkkiseltään tuntuu, että eihän mun rajoituksista tarvi muuttaa oikein muuta kuin salmiakki pois, kun esimerkiksi kofeiinin oon jättänyt jo esikoisen odotuksessa. Tuohan on tullut uutena, että Ruokaviraston ohjeessa kaikki leikkeleet tulisi kuumentaa.

Tietysti nyt pitää muuten ruokavaliota parantaa ja keskittyä riittäviin kasviksiin ja hedelmiin. Ainakin ennen kuin pahoinvoinnin alkaa joilloin voi joutua mennä sillä, mikä vain menee alas.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon onnistunut tekemään jo kolme ruokavirhettä. Briejuusto, laku ja aurajuusto meni kitusiin, että heilahti. Jälkikäteen tajusin vasta, että ai niin, tosiaan.. Mistähän tän kaiken uuden saisi upotettua kalloonsa.

Kahvinjuonnin kanssa myös tosi haastavaa pysyä kahdessa kupissa. Nyt ostin kofeiinittoman ilta juhla mokan, ja maun puolesta taidan pystyä siirtymään siihen.
 
Äkkiseltään tuntuu, että eihän mun rajoituksista tarvi muuttaa oikein muuta kuin salmiakki pois, kun esimerkiksi kofeiinin oon jättänyt jo esikoisen odotuksessa. Tuohan on tullut uutena, että Ruokaviraston ohjeessa kaikki leikkeleet tulisi kuumentaa.

Tietysti nyt pitää muuten ruokavaliota parantaa ja keskittyä riittäviin kasviksiin ja hedelmiin. Ainakin ennen kuin pahoinvoinnin alkaa joilloin voi joutua mennä sillä, mikä vain menee alas.
Oon kyllä ihan näiden suositusten puolella ja seuraan niitä itse parhaan taitoni mukaan, mutta tuo leikkelehomma menee ehkä hiukan yli mun ymmärryksen 🙄😬

Pitää kyllä itsekin ruuan laadussa petrata. Kasviksia ja hedelmiä/marjoja nyt kesällä onneksi helppo lisätä. Jos vaan pahoinvoinnilta tosiaan pystyy.
 
Joo siis nuo leikkeleet, mitäh? Siis normi voileipääkään tässä ei vois enää syödä 😳 listeria varmaan syynä mutta siis oikeasti? Äääääh…. 🤦🏼‍♀️
 
Tää leikkelejuttu on mun mielestä kans kyllä uutta, en muista aiemmista….
 
Olen kyllä ihan normaalisti syönyt leikkeleitä 🫢 Ehkä tarkemmin katsoo vaan että on päiväystä kunnolla eikä syö välttis enää jos paketti ollu kovin pitkään auki 🤷🏻‍♀️
 
Ennenhän ohjeistus noissa leikkeleissä oli, että piti syödä hyvissä ajoin ennen käyttöpäivää ja mun mielestä meetvurstit sun muut kunnolla kuumennettuna. Kyllähän tuo vähän tekee sen olon, että mitä tässä saa syödä. Kotiin me harvoin ostetaan leikkeleitä leivän päälle, mutta esim. kyläillessä, kun muutenkin joutuu miettiä enemmän.
 
Olen kyllä ihan normaalisti syönyt leikkeleitä 🫢 Ehkä tarkemmin katsoo vaan että on päiväystä kunnolla eikä syö välttis enää jos paketti ollu kovin pitkään auki 🤷🏻‍♀️
No näin mäkin ajattelin mennä, tällä hetkellä kun yritän ruokavalion mukaan syödä niin on niin helppo proteiini toi kalkkunaleike leivän päälle kasata 🙈 ei jaksa vaan rahkaa syödä 😂
 
Mitenkäs kalat? Lohi on ok ilmeisesti, entäs tonnikala?
Kalaa suositellaan monipuolisesti 2-3 krt/vko ihan väestötasolla, tonnikala näköjään mukana vaihtoehdoissa. Ruokaviraston sivuilla on hyvä tuo taulukko missä ruoka-aineittain ja kohderyhmittäin suositukset:

Tuohon taulokkoon pohjautui ainakin Helsingin neuvolassa jaettu liuska kun odotin esikoista.
 
Jaahas, leikkele mullekin ihan uus juttu, tänäkin aamuna niitä söin...:Grimacing Face:Kahvi ei oo onneks tuottanu vaikeuksia kun iltapäivällä vain ei tee yhtään mieli sitä, ennen tätä meni varmaan 4-5 kuppia niin jo etukäteen jännitin, miten pysyn rajoituksissa mutta kroppa näköjään on fiksu ja estää juonnin :Grinning Face:
 
Mulle ainakin syksyllä sanottiin neuvolassa, että kyllä ihan normaalit leikkeleet on ok, nehän on kypsiä 😄 Tyyliin savustettu kinkku ja ylikypsä kinkku, kunhan noudattaa päiväyksiä.
Meetvursti ja raa’at leikkeleet kuten ilmakuivattu kinkku on sitten ne, joita suositellaan vaan kunnolla kuumennettuina. Esim salamipizzaa oon syönyt koska pizzauunissa on kyllä sellaiset lämpötilat että kuolee kaikki pöpöt 😄
 
Siis mistä tää leikkelehomma on tullut?🤔 mä oon tavannut tuota ruokaviraston taulukkoa ja siellä sanotaan vaan, että hyvissä ajoin ennen päiväystä😮 vai onks mulla ny joku väärä taulukko😁
 
Siis mistä tää leikkelehomma on tullut?🤔 mä oon tavannut tuota ruokaviraston taulukkoa ja siellä sanotaan vaan, että hyvissä ajoin ennen päiväystä😮 vai onks mulla ny joku väärä taulukko😁
Just siitä ruokavirasto.fi taulukosta, toki lukeehan tuossa pilkun jälkeen että hyvissä ajoin ennen päiväystä myös. 😁1000031299.jpg
 
Just siitä ruokavirasto.fi taulukosta, toki lukeehan tuossa pilkun jälkeen että hyvissä ajoin ennen päiväystä myös. 😁View attachment 133813
Oho, oonpa lukenut huolimattomasti! 🙈 Itsekin syksyllä ihmettelin tuota muutosta, mutta silti se oli jäänyt mieleen, mutta ei yhtään tuo, että on siinä se vanhakin ohjeistus 😅
 
Takaisin
Top