Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Oudoimmalta tuntuu jättää leikkeleet 😅 En sit tiiä kuinka suuri riski niiden syömisessä olis 🤔
 
Oudoimmalta tuntuu jättää leikkeleet 😅 En sit tiiä kuinka suuri riski niiden syömisessä olis 🤔

Ei ole riskiä jos pakkauksessa hyvin päiväystä ja ei ole ollut pitkään avattuna :) minä syön edelleen metukkaa mutta tykkään että se käy mikron kautta anyways. En tosin tiedä kuumeneeko tarpeeksi. Mutta en syö mitään kovin vanhoja. Tänään olin paniikissa kun tehtiin kanaa 😁
 
En muistanut että leikkeleitä pitäis välttää 😅 ehkä syön paketin loppuun ja en osta enää 🫣
 
Mä tyhmä tilasin eilen pizzassa aurajuustoa 🙈 ja nyt syön vikan slicen, no toki mikrasin kuumaksi, toivottavasti tarpeeksi.. ihme riskejä mä nyt otan koko ajan 😅
 
Muokattu viimeksi:
Täytyy taas palauttaa mieleen nämä. Tosin pitkään imettäneenä tuo kahvi, joka muuten on itselle vaikein, on minimoitunut siihen kahteen kuppiin. Voi olla, että raskauspahoinvointi tekee oman osansa enkä edes halua kahvia tässä alussa.

Esikoisen odotuksessa olin hysteerinen enkä halunnut syödä paitsi itsetehtyjä ruokia. Nyt olen rennompi, mutta tarkka silti. Mikään muu tuon kahvin lisäksi tuskin aiheuttaa hankaluuksia. Siihenkin tottuu.
 
Täytyy taas palauttaa mieleen nämä. Tosin pitkään imettäneenä tuo kahvi, joka muuten on itselle vaikein, on minimoitunut siihen kahteen kuppiin. Voi olla, että raskauspahoinvointi tekee oman osansa enkä edes halua kahvia tässä alussa.

Esikoisen odotuksessa olin hysteerinen enkä halunnut syödä paitsi itsetehtyjä ruokia. Nyt olen rennompi, mutta tarkka silti. Mikään muu tuon kahvin lisäksi tuskin aiheuttaa hankaluuksia. Siihenkin tottuu.
Mullakin on kahvinkulutus aika kovaa normaalisti, mut kummasti ainakin viime raskaudessa kahvi tökkäsi niin pahasti kun pahoinvointi alkoi että eipä sitä oikein tehnyt enää mieli :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: saa nähdä miten nyt käy, ainakin tällä hetkellä se yksi kupillinen kahvia aamulla maistuu edelleen.
 
Mua ei oo kahvi alkanut vielä etomaan, mut ei enää siihen kyl niin kovaa himoakaan mitä normaalisti 😄

Eniten harmittaa, ku ei voi syödä Kouvolan lakua tai leivän päällä leikkeleitä 🤔
 
Kova googlaaminen taas jääkaapilla että mitä saa syödä ja mitä ei 😄 Jääkaapissa on esim fetajuustokuutioita öljyssä ja se piti tarkistaa että saako syödä (tehty pastöroidusta maidosta eli ilmeisesti saa?).
 
Kova googlaaminen taas jääkaapilla että mitä saa syödä ja mitä ei 😄 Jääkaapissa on esim fetajuustokuutioita öljyssä ja se piti tarkistaa että saako syödä (tehty pastöroidusta maidosta eli ilmeisesti saa?).
Ja minä heitin omani pois, voi eiii!! 🥺
 
Kova googlaaminen taas jääkaapilla että mitä saa syödä ja mitä ei 😄 Jääkaapissa on esim fetajuustokuutioita öljyssä ja se piti tarkistaa että saako syödä (tehty pastöroidusta maidosta eli ilmeisesti saa?).
Juu saa syödä. Tiedän tunteen kun googlailu alkaa ja miettii, pitäisikö kuitenkin jättää varuilta väliin :tears:

Aamukahvi maistuu toistaiseksi. Mutta kovin herkullinen maku siinä ei ole :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Aikamoinen lista kaikkea mitä ei saisi syödä. 😅 Kavereilta kuullut, että on tarkkaa mutta mutta jotkut tuli yllätyksenä niinkuin nuo leikkeleet.

Ilmeisesti kaikki voikkaritkin pitää vaihtaa lämpääreihin, jotta leikkeleitä voi syödä. 🙈
 
Mulla hankalin varmaan kahvin rajottaminen + energiajuomien poisjättö. Ja lakritsi 😁
 
Hei mikä tää leikkelehomma oikeen on? Meetvursti aika selkee, mutta muutki kinkut, en oo mistää löytäny suoraa kieltoa vetää ihan leivän päälläkin ilman lämmitystä 🧐
 
Hei mikä tää leikkelehomma oikeen on? Meetvursti aika selkee, mutta muutki kinkut, en oo mistää löytäny suoraa kieltoa vetää ihan leivän päälläkin ilman lämmitystä 🧐

Ruokaviraston sivuilla lukee, että leikkeleet kuumennettuna tai hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää
 
Ruokaviraston sivuilla lukee, että leikkeleet kuumennettuna tai hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää
Aa no sitten! Oon ollu viimesten käyttöpäivien kans aina muutenki tarkka, ni ehkä vaan ohitin tuon sillä että juu, syödä saa 😂
 
Mullekin oli tuo leikkeleet uus tieto. Toki kaikki on aika uutta muutenkin. :D Kahvin vaihdoin teehen ja energiajuomat jätin kokonaan, se on ehkä ainut semmonen radikaalimpi muutos. Varmaan noiden ruokienkin kanssa tulee vielä säätöä, tässä on yllättävän paljon mitä pitää huomioida.
 
En oo ainut!!! 😂 viime ryhmässä olin.. nimittäin energiajuomat.. se on itelle se on isoin ja vaikein kun en polta tai juo muutenkaan niin ei haittaa mutta toi energiajuoma. Aina kaupassa käydessä jään siihen kuolaamaan hetken😅😅
 
Takaisin
Top