Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista.

Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai syötkö esim. lakritsia?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Yritän parhaani muistella... mitä sanottiinkaan teestä tai onko joku yrttijuoma mitä saisi raskaana juoda? Vähän hämmentyneenä, ja iloisena nyt opetellaan pitkästä aikaa, mitä piti muistaa, mistä ei kannata stressata ja eihän vahingossa vain..
Ostin leipää, jossa olikin pellavansiemeniä...
Yritän mahdollisimman tarkasti noudattaa suosituksia :)

Yrttiteet taisi olla ei suositeltuja 🤔 tavallista teetä mun käsittääkseni saa juoda, kunhan ei kauheita määriä juo niin, että kofeiiniraja ylittyy 😊

Mua harmittaa suunnattomasti yrttiteen kielto, haaveilin lämmittäväni kohmeista oloa keittämällä illalla Nighty Night teetä, mutta rooibos onkin kiellettyjen listalla 😔 Muutama päivä nyt takana täysin kofeiinitonta elämää, joten en viitsi yötä vasten sitäkään juoda. Harmitus on suuri!

Mulla lyö jotenkin ihan tyhjää, että pitikö tässä nyt muka jotain rajoittaa.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ei tule mieleen kuin sellaisia, mitä muutenkin syön tosi satunnaisesti, eli ne nyt sit vaan jää pois. Täytyy ehkä vielä lukaista lista läpi jossain vaiheessa varmuuden vuoksi.

Yrttitee-kielto harmittaa muakin 😐 Olen muutenkin kofeiinille herkkä, niin iltapäivällä ja illalla rooibos ja yrttiteet on olleet kovassa käytössä. Täytyy alkaa kaivelemaan tutkimuksia, löytyykö jostain turvallista rajaa. Toisaalta uskon, että kohtuullisella käytöllä ei ole haittavaikutuksia, jos ei käytä sellaisia yrttejä joilla on pienenäkin annoksena lääkkeen kaltainen vaikutus. Vaatii vaan aika paljon perehtymistä löytää jotain turvallisia vaihtoehtoja.

Tänä vuonna uusi päivitys, leikkeleitä pitöis välttää. Meinaako et leivän päälle tästä lähtien juustoa juustoa ja juustoa?

Tänä vuonna uusi päivitys, leikkeleitä pitöis välttää. Meinaako et leivän päälle tästä lähtien juustoa juustoa ja juustoa?
Joo huomasin tän kans ja nyt ollut käytössä pelkkää juustoa 🙈 voi olla, että juusto tulee jo korvista 9kk jälkeen 😅

Mä ymmärsin että leikkeiletä saa kyllä syödä, kunhan viimeinen käyttöpäivä ei ole ihan nurkan takana. Vaihtoehtoisesti ne voi myös lämmittää. Täällä lukee, että kuumennetaan ja syödään hyvissä ajoin, mutta ruokaviraston ohjeessa kuumennetaan tai syödään hyvissä ajoin 🤔

En ajatellut kyllä jättää leikkeleitä pois. Leipää ym. en syö muutenkaan paljon, joten en koe muutaman leikkelesiivun viikossa kaatavan venettä.

Mua harmittaa ettei voi syödä sushia. Se on ollut mulla semmonen erityistilanteiden herkku; esim. viimeksi kävin sushibuffassa kun sain tietää opiskelupaikasta.

Näillä näppäimillä muut ei oikein harmita, inhoon salmiakkia enkä oo ikinä oppinut juomaan kahvia tai teetä.
Kinkkumakkaraa kyllä aion jatkossakin syödä leivän päällä, oon vähän semmonen maalaisjärkimutsi.

Mulle vaikeinta on kaikki ihanat juustot mitkä on kiellettyjen listalla. Ekassa raskaudessa en syönyt niitä missään muodossa mut nyt oon kyllä kuumennettuna uskaltanut esim pizzan päällä ni se helpottaa.
Rakastan myös graavikaloja. Joulusta tulee vaikea kun meillä tapana laittaa iiiiso kalalautanen ja on myös erillinen juustolautanen ja nää on just ne joulupöydän kohokohdat. :loudlycrying:
Onneksi sentään joitain juustoja voi syödä ja kypsiä kaloja.
Kahvia juon edelleen yhden kupin aamussa. Suunnittelen ostavani kofeiinitonta että voin tehdä 50/50 seoksen ni vähenisi vielä tosta hieman.
Salmiakkia oon nyt viime päivinä tietenkin alkanut himoitsemaan kun ei sitäkään saisi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Varmaan jossain vaiheessa tilaan niitä raskaana oleville sallittuja jos tää tästä etenee.

No jopas tuo leikkelekielto... Kun sitä on mutustanut tyytyväisenä menemään edellisissäkin raskauksissa, ei ihan heti ymmärrä miksi se olisi pahasta. Toki vanhoja tuotteita on aina hyvä välttää.

Yrittiteet ovat täälläkin tutkimuksen alla. Jätin hyllyyni lähinnä maustettua mustaa teetä, ja sitä kuppi pari päivään. Pitää vähän vielä opiskella että uskaltaako inkivääriä, piparminttua tai ehkä kamomillaa juoda teenä. Ehkei niitäkään alkuraskauteen. Korkeintaan tuore inkiväärisiivu mustan teen höysteeksi, suositukset kun vaihtelevat kovin. Vadelmanlehtitee sopii sitten loppuraskauteen, näin alussa en ehkä uskaltaisi ottaa sitäkään. Pitää vähän tutkia tuota teejuttua ja kirjoitaa tännekin. Muistaa sitten paremmin kun on lista jossain tallessa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mua tuo leikkeleiden lisäys ei kovin paljon hetkauta. En muutenkaan kovin usein syö leikkeleitä. Enemmän tulen kaipaamaan meetvursia, mutta onneksi voi syödä salamipizzaa (nam, voisin laittaa vaikka heti uuniin...).

Minäkin aatellu tähän asti et ei kyllä vaikuta nämä kieltolistan syötävät minuun, kunnes tuli eilinen ja kävin ensimmäistä kertaa hakemassa irtokarkkeja. Hyvä ettei itku päässyt kun tulin pussin kans kotiin ja kerroin miehelle kuinka jäi melkein joka toinen normaalisti valikoituva karkki sinne hyllyyn kun on puoleksi salmiakkia 🤣🙈

Yritän mennä kultaista keskitietä ja maalaisjärkeä käyttäen, kahvia koitan rajoittaa siihen muutamaan kuppiin, kofeiiniton cola täytyy ottaa nyt käyttöön. Sushista en vielä tiedä mitä ajattelen, juustoja katson vähän mitä suuhuni laitan. Salmiakki tulee olemaan vaikea, mutta kokeilen vähentää.

Mä ajattelin kyllä joulupöydässä syödä kohtuudella aurajuustoa ja graavilohta. Jos kyseiset rajoittaa muuten, niin tuskinpa viipale tai kaksi maata kaataa kerran raskauden aikana. 🤔 Sushin pois jättäminen on täälläkin ollut iso uhraus, mutta siitä yritän pitää kiinni.

Mä ajattelin kyllä joulupöydässä syödä kohtuudella aurajuustoa ja graavilohta. Jos kyseiset rajoittaa muuten, niin tuskinpa viipale tai kaksi maata kaataa kerran raskauden aikana. 🤔 Sushin pois jättäminen on täälläkin ollut iso uhraus, mutta siitä yritän pitää kiinni.
No epätodennäköistähän se listeria saaminen Suomessa on. Mut jos siinä epäonnisessa lotossa voittaa niin seuraamukset voi olla tosi vakavat raskaana oleville ja sikiölle varsinkin. Eikä siihen käsittääkseni sitten tarvitse kun sen yhden palan. :Grimacing Face:
Mutta tosiaan aika todella huonoa tuuria pitäis olla matkassa jos niitä nyt kerran jouluna maistaa ja sieltä iskisi.:Face Without Mouth:

Pyrin noudattaan maalaisjärkeä, jos syön silloin tällöin esim. vähän lakritsia niin se ei maailmaa kaada. Työkaveri kertoi syöneensä melkein joka päivä salmiakkia esikoisen raskausaikana jolloin tuota suositusta ei ollut, ja ihan normaali lapsesta tuli :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Päihteisiin on tietysti nollatoleranssi, mikä ei kyllä ota koville kun käytän alkoa muutenkin niin vähän. Viime raskaudessa oli ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes, mutta ei sekään hirveästi rajoittanut, herkuttelin kun teki mieli. Veikkaan että diagnoosi tulee tälläkin kertaa.

Leikkeleet?? No enköhän niitä syö ihan normaalisti, kunhan ovat kypsennettyjä (paahdettu kanafilee nyt jääkaapissa) ja tuoreita. Minkä vuoksi rooibosta ei saisi juoda? Pitänee googlata. Yrteistä riippuu varmaan aika paljon että mitä yrttiä. Ja pitoisuudet tietty täytyy pitää kurissa. Raakaa kalaa aion tässä raskaudessa välttää, vaikka se listerian riski onkin pieni. Sushilla aion kyl käydä, mut jättää vaan raa’at kalat tiskiin. 👌🏻 Alkoholista oma reaktio oli plussan jälkeen että ihanaa, mun ei tarvi vuoteen juoda alkoholia 😅

Takaisin