Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista.

Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai syötkö esim. lakritsia?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.

Piti ihan kerrata tuolta linkistä, mitä saa syödä. Graavin pois jättäminen on vaikeinta, mutta tietenkin jätän. Kahvista en muutenkaan tykkää ja lakritsikaan ei ole lempikarkkejani. Tulen kyllä toimeen suklaalla ja hedelmäkarkeilla. Mutta voikohan sitten jouluna ottaa vähän maksalaatikkoa. Heh, hyvä miettiä joulua kesäkuussa. 😂

Lakritsi/salmiakki ja sushin kanssa tulee olemaan vaikeinta. :Grimacing Face: Kahvia en juo. Ja taas jää jouluna kalat syömättä, mutta ensi vuonna sit taas.

Syön vegaanisesti, joten aika monet vältettävät ovat muutenkin poissa ruokavaliosta. Raskauden aikana pitää tietysti vielä tarkemmin varmistaa että kaikkia ravintoaineita tulee riittävästi. Kahvinhimo katosi kokonaan edellisen raskauden aikana (keskenmeno), siitäkään ei siis varmaan tule ongelmaa!

Noudatan kaikkea parhaani mukaan, aiemmin join esim. kahvia 2-4 kuppia päivässä. Nyt kahvi ei maistu oikein samalta ja en jotenkin uskalla edes kofeiinia näin alussa juoda. Vaikeimmilta tuntuu kaikki kalajutut ja juustot, jotenkin hankala hahmottaa, että milloin on ok syödä ja milloin ei 😅

Kahvi on mulle vaikein. Mulla on ADHD jonka lääkitys on tietenkin nyt poissa ja kahvi yleensä edes vähän jeesaa etten ole niin sählä mutta nyt sekin on kielletty. Juon kupillisen aamulla ja myöhemmin vihreää teetä toisen kupin.

Aamupuuroon oon tottunut laittamaan aina pellavansiemenrouhetta, ja vaihtelevasti eri siemeniä/pähkinöitä ja mulle tuli ihan puskista että tosi monet siemenet on kielletty! Nyt ei oo puuro oikein maistunut enää.

Olisiko teillä ehdottaa hyviä, helppoja ruokia mitä syödä. Voisin olla täysin syömättä, niin nyt tarvitsen vinkkejä!

Myös hyvät naposteluideat otetaan vastaan. Nyt toimii kirsikkatomaatit :)

Olisiko teillä ehdottaa hyviä, helppoja ruokia mitä syödä. Voisin olla täysin syömättä, niin nyt tarvitsen vinkkejä!

Myös hyvät naposteluideat otetaan vastaan. Nyt toimii kirsikkatomaatit :)
Kuivatut hedelmät on ollu mun pelastus, helppo pitää mukana kassissa! Ruokaa tehdään isoja satseja semmosta helppoanja "mautonta" 😂 esim. makaronilaatikko, lihaperunasoselaatikko, kinkkukiusaus

Ensimmäisen kohdalla eka kolmannes oli todella vaikea ruuan suhteen: edellispäivän ruokaa ei enää toista kertaa voinut syödä. Tuolloin tein lounaseväät töihin ja edellispäivän lämmin ruoka ei todellakaan maistunut enää työpäivän lounaaksi, vaan meni suoraan roskiin lämmityksen jälkeen. Ensimmäinen kolmannes meni siis pääsääntöisesti salaattiruualla.. ja vihreillä omenilla! :tears:

Onneksi teen nyt etätöitä ja voin vapaammin syödä silloin kun tuntuu. Nyt pohdin jo etukäteen mitä voisin tehdä, jotta tässä raskaudessa ei alkaisi heti etomaan nuo lämpimät ruuat.

Minulla on Piltti-välipaloja (150 g kokoisia, jotka voi syödä suoraan pussin suusta), kurkkua, banaania ja leipää aina käden ulottuvilla. Teen usein myös pirtelöä pakastemarjoista. Toimii minulle. Juurikin miedon makuinen perusruoka maistuu myös. Mutta kaikki makkarat ällöttää. Paha näin kesällä, kun joka paikassa grillataan. Omat nugetit ja kebakot on oltava mukana.

Viimeisimmät päivät kun ollaan ajeltu aika paljonkin, on autossa ollut mukana hedelmiä. Nyt viinirypäleitä ja vesimelonia. Ja kylmiä sellaisia. Vie vähän etomista pois. Ajattelin että kun työt alkaa niin työpöydän äärelle myös juurikin valmiiksi leikattuja omenan paloja, kurkkua yms kaikkea helppoa, nopeasti suuhun saatavaa. Viime raskaudessa oli paljon välipalapatukoita, niitä en aio nyt ottaa ollenkaan, sillä tuovat pahoinvoinnin mieleen 😅

Suolaista ruokaa tekee vähemmän mieli, ainakin tällä hetkellä

Täytynee taas perehtyä kiellettyjen ruokien listaan. Aamuisesta kahvikupista luovun vasta sitten kun aamupahoinvointi alkaa iskemään sen joka tapauksessa ylös. Salmiakki oli viimeraskauden heikkous. Muutaman kerran tuli nimittäin salmiakkijätskit vedettyä, mut muuten ei pitäis olla ongelmia. Toki joulun juustot ja kalat jää harmittamaan.

Kahvinjuonti on kyllä huomaamatta vähentynyt ihan itsestään, ei vaan maistu.
Vaikeinta on luopua sushista 🤤

Mulle eniten vaikeuksia tuottaa se, että kaikki yrttiteet (ml. rooibos) olisi kiellettyjen listalle :Grimacing Face: Oon teen suurkuluttaja ja aamuisin juon aina vihreää teetä, mutta iltaisin oon tykännyt juoda rooibosta tai jotain yrttihaudukkeita. Tästä ajattelin vielä neuvolassa kysäistä, että olisiko mitään kofeiinitonta teen kaltaista juomaa, mitä olisi turvallista käyttää vaikka päivittäin :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Toi rooibos on kiellettyjen listalla vain, koska sitä ei ole tutkittu. En tietenkään voi mitään suosituksia antaa, mutta tutut raskaana olevat ovat kyllä nimen omaan vetänyt rooibosta, koska siinä ei ole kofeiinia.

Kahvin osalta lueskelin aikaisempien alkuraskauksien päiväkirjoja ja onhan se kahvi ihan alkuviikoilla pois jäänyt. Oletan että tässä viikon kahden sisällä alkaa itselläkin kahvi taas niin paljon närästämään, etomaan ja kiertämään mahassa, että se jää itestään pois. Siihen asti juon kyllä aamukahvini. Toki sen verran nykyään varaudun, että ensin syön jotain muuta ennen sitä kahvin juontia.

Itselle vaikeimmat on kahvi ja lakritsi/salmiakki. Ja siemenet 🤔Kahvinjuontia olen jo vähentänyt paljon, mutta pieni kupillinen aamulla ja iltapäivällä vielä menee. Raakaa kalaa en syö muutenkaan niin se ei tuota ongelmia.

Nuo siemenet tuli mulle yllätyksenä ja on ollut yllättävän vaikea jättää pois! Oon tykännyt laittaa salaatin päälle siemensekoitusta, ruokien päälle seesaminsiemeniä ja lempigranolassakin on ainakin pellavan- ja auringonkukansiemeniä.

Vaikeinta on varmaan luopua salmiakista/lakritsista 🤔 Täytyypä, muutenkin vielä kerrata nuo ruokasuositus asiat..

Takaisin