Raskausajan ruokasuositukset

Mulla kahvi on noussut hankalimmaksi. Lähinnä siksi, että oon tottunut juomaan sitä töissä useita kertoja päivän aikana ja sen juomisen loppuminen todennäköisesti paljastaa tilanteen kaikille työkavereille, kunhan ihmiset alkaa palata lomilta 🫢 Sushia ja graavi- ja kylmäsavukalaa ehtii varmasti tulla ikävä.

Osaako joku sanoo onko urheilujuomat (gatorade, oshee ym.) sellasia mitä ei raskaana suositella vai voiko hyvillä mielin juoda sillon tällön?😁

Osaako joku sanoo onko urheilujuomat (gatorade, oshee ym.) sellasia mitä ei raskaana suositella vai voiko hyvillä mielin juoda sillon tällön?😁
Enpä ole tullut ajatelleeksi 🤔 googlasin ja päädyin sieltä takaisin Vau-foorumille: Urheilujuoma ja raskaus -ketjuun. sielläkään ei ole ihmeempää vastausta kuin että kannattaa kysyä neuvolasta 😅

Ovatkos nuo gatorade ja oshee siis energiajuomia? Energiajuomat ainakin kiellettyjen listalla tuossa vaun artikkelissa joka linkattu tän ketjun ekaan viestiin :)

Itselle hankalin vältettävä on kahvi, tosin nyt lomalla ehdin kahvinjuontia onneksi vähentää ennen töihinpalaamista. Lisäksi tulee varmasti ikävä sushia ja juustoja. Mutta kyllä tämä raskaus on niin toivottu että vaikka kaikki muu paitsi puuro olisi kielletty niin sillä sitten eläisi mielellään :D

Urheilujuomissa ei välttämättä ole kofeiinia, tauriinia ym. piristeitä 🤔 mutta en tiedä, onko ne siltikään ok. Urheilujuomia on niin paljon erilaisia, ennen treeniä, treenin aikana ja treenin jälkeen juotavia ja niissä voi olla tai olla olematta eroja sisällössä 😅 Itse en ole käyttänyt niitä muulloin kuin jos olen ollut yli tunnin juoksulenkillä helteellä (tämä siis ennen raskautta). Suosin urheilujuomana ihan vain vettä.

Mulla pisti silmään noista suosituksista kala-ateriat. Oon tosi huono kokkaamaan kalaa. Kiusausta osaan tehdä lohesta ja tonnikalasta ja pakasteseitikuutioista keittoa. Onko muilla vinkkejä hyvistä, helpoista ja edullisista kalaresepteistä kalalajeja vaihdellen?

Aivan, enpä ole tosiaan itse noihin niin perehtynyt 😅 kalan syöntiä pitäisi itsekin lisätä ja etsiä uusia reseptejä, perus tonnikalapasta tai kalapuikot/pakaste-seitileikkeet ym on tietty helppoja, sitten ihan lohta uunissa/pannulla muusin tms kanssa tai kalakeittona 😊

Mä mietin kalaruuissa, että mitä tarkoittaa toi suositusten ”kalalajeja vaihdellen”. Mulla loppuu ideat lohen, tonnikalan, seitin ja silakoiden (niitä saa kans valmiina fileinä pakasteesta) jälkeen. Onko riittävän ”vaihdellen”, jos kierrättää noita neljää lajia? 🤨

Mä mietin kalaruuissa, että mitä tarkoittaa toi suositusten ”kalalajeja vaihdellen”. Mulla loppuu ideat lohen, tonnikalan, seitin ja silakoiden (niitä saa kans valmiina fileinä pakasteesta) jälkeen. Onko riittävän ”vaihdellen”, jos kierrättää noita neljää lajia? 🤨
On varmasti riittävän vaihdellen. Luulen, että tuo "vaihdellen" on laitettu suosituksiin sen takia, että jos syö jatkuvasti vain yhden vesistön yhtä kalalajia, niin riski saada esim. elohopeaa tai jotain muuta ympäristömyrkkyä vaarallisia määriä kasvaa. Mutta esim. kasvatettu kirjolohihan taitaa olla turvallista syödä suurissakin määrin :smiling-eyes:

Itse tykkään syödä paljon kalaa, meillä menee lähinnä juuri tuota kasvatettua kirjolohta, kuhaa, ahventa ja erilaisia järvikalasäilykkeitä. Esim. Järkisärki ja Pirkan pizzakala on tosi hyviä, helppoja, terveellisiä ja ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja esim. tonnikalalle! Voi käyttää esim. pizzassa, pastassa tai kiusauksessa.

muhun vaikuttaa kofeiini aika voimakkaasti ja normaalistikin oon pystyny juomaan vaan sen 1-2 kuppia päivässä. ehkä ekan viikon jatkoin samalla mallilla, sit ostin kapselikoneeseen niitä kofeiinittomia kapseleita ja vedin niitä varmaan viikon, nyt ei oo tehny mieli enää kumpaakaan.

sushia, juustoja ja salmiakkia alkaa varmaan jossai kohtaa tekee mieli, erityisesti varmaa siks kun ovat "kiellettyjä"...:D en tiedä, jotenkin kyl tuntuu vähän hätävarjelun liiottelulta nää suomen pitkät kieltolistat, varsinkin muihin maihin verrattuna.

Vaikka salmiakin syöntiä rajoitan, niin en mää kyllä ajatellut täysin salmiakitonta ja lakritsitonta ruokavaliota pitää. Tää salmiakkijuttu on aika uus ja esim mun anoppi on nimen omaan vedelly salmiakkia raskausaikoina kun sitä ei sillon oo ollu kielletty ja jotenkin on tehnyt mieli. 🤷

Vaikka salmiakin syöntiä rajoitan, niin en mää kyllä ajatellut täysin salmiakitonta ja lakritsitonta ruokavaliota pitää. Tää salmiakkijuttu on aika uus ja esim mun anoppi on nimen omaan vedelly salmiakkia raskausaikoina kun sitä ei sillon oo ollu kielletty ja jotenkin on tehnyt mieli. 🤷
Moni asia on muuttunut viime vuosina. Tietoa on tullut lisää eri tutkimusmenetelmien kehittyessä. Tiesithän että on olemassa ns raskauslakuja ja salmiankituotteita. Raskaus kestää kuitenkin vain 9kk, mutta mahd äidin syömisillään/ juomisillaan aiheuttamia ongelmia joutuu maha-asukki kantamaan mukanaan koko elinikänsä.

Kyllä, mutta tutkimuksiinkin perustuen haukkaus puolison salmiakkijätksistä silloin tällöin tai lakritsipatukka kerran kuussa ei ole vaarallista. Perustan väitteeni iltalehden artikkeliin https://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/a/201702032200064712, jossa esitellään suomalainen tutkimus aiheeseen liittyen. 35g päivässä on turvallinen saanti ja sen alle mulla kyllä tämä kyllä pysyy hyvinkin, kun mitään salmiakkituotteita ei ole tarkoitus vasiten ostaa.

Salmiakkia löytyy myös glykyrritsiinitöntä (meniköhän taas oikeen), mutta itse olen raskaana salmiakin himoon syönyt Fazerin salta kattenia (uudet 70g pussit on ilman lakritsiuutetta eli glykkyritsiinitön) tai mini tv mix suolainen pussi on ainakin ollut sopiva myös raskaana.. Nämä ainakin löytyy normi kaupoista ja netistähän saa tilattua muutakin

Muokattu viimeksi:
Mun mielestä etenkin raskaana mutta muutenkin olisi tärkeintä syödä puhdasta ruokaa missä ei ole lisäaineita tai makeutusaineita. Näistä ei ehkä tarpeeksi puhuta ja olin jotenkin järkyttynyt kun vastailin etukäteen neuvolan kyselyihin netissä että vielä oikeasti viralliset suositukset suosittelee MARGARIINIA ja vähärasvaisia tuotteita? Ja oletetaan että kaikki ihmiset syövät leipää ja juovat maitoa. Tuli jotenkin sellainen flashback jonnekin 2000-luvun alkuun etten ollut oikein uskoa lukemaani.

Olen aika tarkka, koska km pelko on niin suuri. Eniten tuntuu haastavan ulkona syöminen, ravintola annoksissa on kaikenlaisia majoneeseja yms kastikkeita eikä niistä tiedä saako syödä vai ei. Salaattejakin tuntuu vaikealta syödä kun mietityttää onko ne huuhdeltu kunnolla. Lisäksi tuntuu että ruokahävikkiä tulee aika paljon, koska en meinaa uskaltaa syödä mitään mikä on ollut pari päivää avattuna, ja myöskään ei välttämättä huomenna maistu se mitä tänään tekee mieli. Miehelle yritän sanoa että söis mun tähteitä🙈

Mä kans oon huolissani ravintolassa syömisestä. Buffetissa on helpompaa, kun voi itse valita, mitä lautaselleen ottaa, mutta oon menossa vanhojen koulukavereiden kanssa ravintolaan syömään (enkä heille haluaisi tässä kohtaa kertoa) ja tuntuu, että kaikissa annoksissa on talon omaa aolia ja pinjansiemeniä 🙄 oon normaalisti tosi kaikkiruokainen, niin nyt joudun sit pyytämään annosta ilman sitä tai tätä ja kyselemään onks jotain muuta, mitä annoksen kuvaukseen ei oo kirjattu, mitä ei sais syödä. Pitää varmaan ottaa vegaaninen annos, ettei siinä ole jotain chorizomajoneesia.

@Pikkuvarpunen suosittelen kyllä tsekkaamaan vegevaihtoehdot, niillä välttää jo aika monta kiellettyä juttua! Juuri itse kävin siipipaikassa vieraiden kanssa, ja tajusin että annokseen yleensä kuuluva sinihomejuustodippi ei varmaankaan olisi sallittu tuote, mutta vegaaninen vastaava todennäköisesti on. 😊

Vegaaniset tuotteet yleensä sisältää vaan ihan jäätävän määrän kaikkea keinotekoista, lisäaineita, säilöntäaineita jne että pidemmän päälle nekään ei kovin hyvä vaihtoehto oo…

Takaisin