Raskausajan ruokajutut

Jannski, homejuustoissa on muistaakseni syynä se listeriariski. Aurajuusto kai periaatteessa on ok, kun on tehty pastöroidusta maidosta, mutta en oo tainnu sitäkään raakana syödä, vaan pelkästään kypsennettynä esim. pizzassa. Kiehuvaksi/kuplivaksi kuumennetut juustot on kaikki turvallisia. Mutta oon minäkin jo tehnyt surutyötä, että joulun herkku pipari+aurajuusto jäänee väliin tai ainakin aika minimiin tänä vuonna.
 
Tuota mullekin sanottiin neuvolassa että ne oikeastaan ovat turvallisia ja riskit liittyvät lähinnä siihen että kun usein on pitkät päiväykset ja voi säilyttää avattuna kauankin jääkaapissa ja vasta sitten se listeriariski näissä tuotteissa olisi todellinen. Terkkari sanoi olleensa aiheesta vielä valioon yhteydessä siis ja saaneensa tällaisen vastauksen. Mutta sanoi että virallinen suositus on silti että vain kuumennettuna voisi syödä pehmeitä juustoja.
 
Mä oon niin varma et jos tällä kertaa olisin vähän rennompi näissä ruokajutuissa, niin varmasti saan jonkun hyppykupan sit :D Söin kyllä esikoista odottaessa tuoreesta lohesta itsetehtyä graavia vähän (ei pahemmin maistunut edes) ja salmiakkia söin surutta kun verenpaineet oli alhaiset (ja nyt siinäkin selvinnyt olevan jotain haitallista ainetta :sad001) Tänään pitäisi tehdä sushia ja arvon justiinsa kuinka paljon merilevää uskallan syödä ja jos sitä tuorelohta maistais pikkasen, kovat taistelut itseni kanssa :D Noh, ainakin riisipallerot avokadon kanssa odottaa nam!
 
Hei, mä kaipaisin vähän vinkkejä töihin eväiden suhteen. Ei jaksais joka päivä leipää syödä ja oon tosi huono tekemään salaatteja. Ja kun meillä ei oo mitään mikroa, vedenkeitintä yms. käytössä. Syödään yleensä eväät työautossa. Mulla on pieni kylmäkassi jossa saan ne kuitenkin pysymään kylmänä. Mutta mitä muuta vois töihin ottaa ku pari leipää? Ideoita? :anyone
 
Hedelmiä, myslipatukoita. Ja jos kerta pysyy kylmänä niin yksittäispakattuja jogurtteja ja mysliä sekaan. Entäs joku smoothie jonka tekee aamulla valmiiksi vaikka termariin? Ja termarissa muutenkin vois kuljettaa esim. jotain sosekeittoa, tomaattikeittoa jne. Toivottavasti sait ideoita!
 
Jos suolaista ruokaa haluaa niin vähän vaihtelua leipiin vois tuoda wrapit... /rieskarullat. Niitähän voi rullailla normi rieskoista (netistä varmaan löytyy täyte ideoitakin... Siitä säilytysajasta varmaan riippuu uskaltaako laittaa lohta/kanaa vai sitten vaikka kalkkunaleikkelettä, joku savuporotäytekin ois ihana... Jotain kasviksia,juustoa, tuorejuustoa(jos uskaltaa!) lisäksi. Mulla hedelmäpiltit on sellaisia hätäeväitä jos on paha olo, mutta ne ei ihan lounaaksi riitä :D Itsekin laiska tekee salaatteja... vaik eihän siinä tarvis ku pestä ja pilkkoa! Hankala kyllä jos ei oo mitään lämmitysmahdollisuutta. Toi termari idea oli kyllä hyvä! Karjalanpiirakoita juuston kera saattaisin itse syödä autoeväinä. Onhan niitä kaikkia juotavia jugurtteja ja smoothieita kaupoissakin myös...
 
Joo, kyllä mä noista jotain ideaa sain :) Jogurttia mullon yleensä ollutkin, mut nyt ei oo uponnu.. ostin nyt juotavaa jogurttia, jos se menis paremmin alas. Joskus teen pasteijoitakin, mut ku ne ei näytä sit miehelle uppoavan. Välipalakeksit yms on jotenkin niin kuivia, ettei tee mieli..tota rieskajuttua täytyy kokeilla joskus :)
 
Mustakin välipalakeksit on liian kuivia, mutta ne sellaset patukat, jossa on vaikka jogurttia tai suklaata päällä vähän on musta parempia. Se rullarieska kuulosti mustaki kyllä hyvältä! :)
 
Mulla esim tänään mukana lounaan lisäksi (joka on kanaa ja riisiä) jogurtti, omena, vesimelonia, rinkeli ja karkkipussin jämät. Kuulostaa paljolta, mutta ihan helppoa tuhota noi päivän aikana :D.
 
Mulla tänään aamulla kotona muroja+ mehua, töissä aamukahvilla viili+päärynä, lounas makaronilaatikko+tomaattia, välipalaksi leipä ja vähän huolestuttaa kun en jaksanu tehdä "töistälähtö välipalaksi" enää toista leipää, että tuleeko kuin huono olo ennen kotiin ehtimistä, mutta aattelin että ehkä selviin kun vaan kolmen päivä ja kotona nopeesti valmistuvaa päivällistä... (ja sitä valmistellessa voi napostella). Mutta niukemmat eväät siis nyt ku normaalisti ollu, nii kattoo nyt... vettä hörpin joka välissä.
 
Mullakin on joka päivä pakko olla lounaan lisäksi töissä kamala määrä muuta naposteltavaa että selviän. Tänään matkassa omena, banaani, satsuma, pähkinöitä ja rusinoita, välipalakeksejä ja pieni suklaapatukka. :grin
 
Mulla menee välipalana alas vaan kurkku ja esikoisen mangopiltti. Jälkimmäinen tosin pitää syödä lapselta salassa, tai se loukkaantuu verisesti. Tänään tosin sain pitkästä aikaa taas ite laitettua ruokaa, success! Muuten onki käyny samalla tavalla kun ekassa raskaudessa, eli ruoan haju ällöttää. Kaikki pitää syödä kylmänä (haisee vähemmän), ja kokkaaminen ei juurikaan onnistu. Eletään sit eineksillä :/
 
Itse ajattelin mennä maalaisjärjellä. Rajoitukset on tosi tiukat, mutta esim. listerian riski on Suomessa tosi pieni. Olen syönyt veristä pihviä, pehmeitä juustoja, Creme bonjouria, jopa pastöroimattomasta maidosta tehtyjä juustoja ravintolaillallisella. Ajattelen niin, että kunhan on laadukasta niin varmasti riski on häviävän pieni. Neuvolassa suositeltiin erityisesti Valion tuotteita turvallisina. Sushiakin ajattelin vielä syödä, kunhan himo iskee, mutta jossain kunnon ravintolassa.

Eihän tässä jää muuten mitään syötävää, kun en välitä leivistä ja muista viljatuotteista, enkä maitotuotteitakaan syö paria desiä enempää/pvä.
 
Ihan pakko kommentoida kun itse hoksasin mainion evään töihin. Vispipuuro! Sehän kylmänä hyvää ja meillä on pakkasessa ihan hirveesti puolukoita :)
 
Laitetaan nyt tänne kun noita vitamiineja kauhistelen :D Syön tosiaan päivässä 1tbl mamma monivitamiinia, 2tbl raskaus kalatabletteja, 1tbl foolihappoa, 2tbl kalkkia ja 2tbl magnesiumia. Välillä myös 1tbl lactoladya. Nämä siis kerran päivässä. Ja hyvässä lykyssä laskee hemoglobiini loppuraskaudessa jolloin joutuu syömään 2tbl rautaa :sad001 Ihan kamala määrä mutta tarpeellisia kaikki, ei vaan tuu syötyä niin monipuolisesti, nyt varsinkaan kun ei mene alas. Saiskohan noita mitään jotenkin muussa muodossa, alkaa kyrsiä tablettien nieleminen :sad001
 
Takaisin
Top