Raskausajan ruokajutut

Eleanora

Kommentoinnin ninja
Tehdäänpäs näille ruokajutuille ja rajoitteille nyt oma ketjunsa. Olikos jollain linkittää se THL:n suositukset? Ja muitakin juttuja mitä tulee vastaan ja mikä mietityttää saa jakaa ja kysellä.

Itseä mietityttää nyt tämä glykyrritsiini.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/74...sta+glykyrritsiinia+sadoissa+elintarvikkeissa
http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/E...saikana-voi-haitata-lapsen-aivojen-kehitysta/

Neuvolassakin saatetaan ajoittain jopa neuvoa syömään salmiakkia, jos on alhainen verenpaine, mutta tämän tiedon mukaan kannattaisi ennemminkin välttää salmiakkia ja lakritsia mahdollisimman paljon.
 
Muokattu viimeksi:
Juu kyllä ruokajutuista varmaan riittää puhumista koko ketjun verran :) Enpä ole kuullutkaan mistään glykyrritsiinistä :0 Jostain tosin lukenu että lakritsi vois haitata sikiön aivojen kehitystä... Mutta ei ole pitkää aikaa kun näin tutun raskaana olevan LÄÄKÄRIN syövän salmiakkia alhaiseen verenpaineeseen... Onkohan sillä väliä missä vaiheessa raskautta sitä syö? Luulis että suurin vaikutus ois alussa kun kaikki kehittyy... Itsekin syöny sekä lakritsia että salmiakkia :S Lakritsissahan neuvolan mukaan kai yhä se max 50g/vrk suositus?
 
Luulisin kans että isoin vaikutus alkuraskaudessa... mutta en oo nyt syöny ollenkaan kumpaakaan kun mulla helposti lähtee sitten käsistä. Tuo 50g taitaa tosiaan olla se neuvolan suositus mutten jaksaa alkaa punnita lakupusseja ja paljonko saisin syödä niin helpompi sitten olla syömättä niitä ollenkaan.
 
Jos sitä on yli 400:ssa tuotteessa eikä siitä tarvitse olla mainintaa ni khusessa tässä ollaan :D
 
No siis tietenkään ei voi välttää sellaista mitä ei tiedä mutta aion joka tapauksessa varoa noita mistä varmaksi tietää että niissä on ja isohkoja määriä.
 
Syöttekö esim feta-/salaatti-, tuorejuustoa tai muita pehmeitä juustoja, jos ovat kumminkin pastöroitu?
 
Mä olen syönyt salmiakkia, mulla on ollu aina tosi alhaset verenpaineet. Tosin nyt oon hillinny sitä.
 
Olen syönyt juustoja jos on tehty pastöroidusta maidosta. Ja mitä tahansa muutakin juustoa jos on kuumennettuna ruuassa.
 
Mä syön kaikkea pastöroitua, kun pitäs olla sallittua. :) Toisaalta en maitotuotteita nauti kuin ehkä kerran viikossa ni eipähän määrät oo isoja.
 
Evira suosittelee että riskiryhmät (vanhukset, raskaana olevat...) välttelisivät pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja ellei kuumenna ruuanlaitossa kuplivaksi. Itse edellisessä raskaudessa lopetin syömästä kaikkia pehmeitä juustoja, mutta nyt tuntuu siltä että fetaa pitäisi saada suuhun tunkea. Thl:n sivulla annetaan lupa syödä, jos on pastöroitu. Hoooh, huomasin juuri että samasta asiasta on ollut puhetta myös 'äidin terveyshuolet raskausaikana' osiossa. Neuvolassa käsittääkseni mennään melko pitkälti Thl sivujen mukaan.
 
Mä just ostin eilen leipäjuustoa (pastöroidusta) kun teki niin mieli mutta ilmeisesti en nyt saakkaan syödä? :sad001
 
Mulle lääkäri sanoi viime käynnillä, että "voit syödä mitä vaan, kunhan muistat vaan varmistaa että liha ja kala on kunnolla kypsennetty." Että näin täällä.. Noudatan siis ehkä mieluummin noita suomalaisia ohjeistuksia. :meh:
 
Kyllä mä pastöroidusta maidosta tehtyjä syön. En suostuis olemaan yheksää kuukautta ilman aurajuustoa :P
 
No mullekin neuvolassa sanottiin että pastöroitua fetaakin sais syödä. Kai se vähän ylihuolehtimista näin Suomessa ois niitäkin varoa... Kun niissähän listeria lisääntyy hyvin jos tuotantolinjalta tuotteeseen pääsee,mutta onhan listeriaa todettu kai voissakin joskus? Bonjour juustot kielsi (ei oo kai pastöroitua?) mutta Violaa saa syödä.
Niin ja siitä raa'asta lihasta sitten... Eihän sitä sais syödä.. Mutta eilen söin kyllä aikas mediumia härkää. Aattelin että se toksoplasma tartunta ei alkuraskaudessa ees tuu helposti (vaikka äiti sairastuis nii riski alkuraskaudessa siirtyä vauvalle on 3-10% lopussa sitten jo 70%!) Ja noi EHEC:it ym Suomessa harvinaisia kuitenki. Ja ei nyt ollu mitään verta tirskuvaa lihaa kumminkaan. Tietty oman mielenrauhan takia ois järkevää olla syömättä
 
Kyllä creme bonjour -tuorejuustot on pastöroidusta maidosta. Miksköhän niitä ei sit sais muka syödä? :anyone Kyllä mä oon pistelly menemään...
 
Mun tekis kauheasti mieli sushia! Oliko merilevälle joku rajote Suomessa? Toisaalta vaikee uskoa että siitä olis oikeesti haittaa kun Japanissakin varmasti raskaana olevat naiset sitä syö. Tai surimi, sellanen rapuvalmiste? Ehkä mielenrauhan vuoksi tosiaan pitää vaan jättää syömättä :rolleyes:
 
Sushi ja muut merileväruuat ovat Aasiassa "terveysruokaa" ja niitä pikemminkin suositellaan odottaville levien sisältämien vitamiinien ja hivenaineiden takia. Toisaalta kasvupaikasta riippuen merileviin saattaa kertyä myös raskasmetalleja ja radioaktiivisia isotooppeja, joten turhan usein niitä ei toki pidä syödä (vrt. Silakka). Sushissa myös sisällön tuoreus ratkaisee kannattaako sitä syödä. Ite jätän tässä tilassa marketti- ja buffettisushit väliin ja taltutan himoni oikeissa sushiravintoloissa (Helsingissä Sushibar+Wine on oma lempparini).

Mä en ite jaksa seurata noita suosituksia, vaan käytän tervettä maalaisjärkeä. Meillä on varmaan pisin kieltolista raskaanaolijoille koko maailmassa, mutta silti allergisten ja vatsaongelmaisten vauvojen määrä on ollut koko ajan räjähdysmäisessä kasvussa. Panee vähän miettimään...
 
Joo mun mielestä merilevässä joku pitoisuus on vaikea mitata tms niin ei suositella sit ollenkaan. Mut mä aion kyllä sushia syödä, jätän sit lohen yms väliin, mulle kelpaa pelkät riisipallerot avokadon kanssa, mies saa sit herkutella :) ja nuudelin kanssa merilevää, nam!
 
Takaisin
Top