Raskausajan ravitsemus

Kultu, suosittelen kuumentamista. Jos niissä jotain kasvaa niin olet raskaana paljon herkempi sairastumaan ja tauti on vakavampi. Evira suosittelee ulkomaisten vadelmien kuumennusta, mutta ihan yhtä lailla mansikat on viljeltyjä kuin vadelmatkin. (kasteluvesiriski, ja tietty eurooppalaisilla on melko paljon yleisempiä nuo hepatiitit)

Minä en tosin normaalistikaan syö ulkomaisia marjoja Suomessa ilman kuumennusta. Jos lähtee vaikka siitä ajatuksesta liikkeelle miten pitkään marja normaalisti säilyy hyvänä pellolta poiminnan jälkeen ja kauanko ulkomaisella tuoremansikalla kestää siirtyä pellolta suomalaiseen markettiin. Pakkohan niissä on olla torjunta-aineet mukana näin maalaisjärjellä ajatellen. Ja onko muistettu noudattaa torjunta-aineiden varoaikoja jne, jos marjat kypsyykin nopeammin kuin on arvioitu etukäteen. Huuhtele ne ainakin, jos aiot syödä.... Sama asiahan tässä on kyseessä kuin muissakin rajoituksissa. Toiset ottaa rennommin, toiset varovaisemmin ja jotkut ovat hysteerisiä. Onneksi harvoin sattuu mitään.
 
Mä oon kyllä syönyt ulkomaisia mansikoita ihan huoletta, tosin hyvin huuhdellen.
 
Takaisin
Top