Raskausajan ravinto (vitamiinit ym)

Pakko muuten todeta vielä tuohon, että rautalisä tosiaan vaikuttaa myös itselläni vatsan "sekaisuuteen". Olen sen vuoksi suosinut rautalisän ottamista aina ennen nukkumaanmenoa ja muiden vitamiinien ottamista sitten aamupäivällä. :angelic:
 
Pakko muuten todeta vielä tuohon, että rautalisä tosiaan vaikuttaa myös itselläni vatsan "sekaisuuteen". Olen sen vuoksi suosinut rautalisän ottamista aina ennen nukkumaanmenoa ja muiden vitamiinien ottamista sitten aamupäivällä. :angelic:

Itse kanssa otan monivitamiinin juuri raudan vuoksi iltaisin, muuten tulee herkemmin pahoinvointia ja vatsaoireita.
 
Foolia oon syönyt vajaan neljä vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti, eli yrittäessä jo. Rautaa söin lääkärin määräyksestä aluraskauden ja nyt syön sitä joka toinen päivä neuvolantädin kehoituksesta. Lisäksi jo yritysaikana meni d-vitamiini, joka menee edelleen. Se tarvis vaihtaa siihen raskausajan monivitamiiniksi, mutta sain luvan syödä vanhan purkin ensin tyhjäksi :p
 
Mä olen syönyt alusta asti multivita raskaus monivitamiinia ja nyt olen syönyt rautalisää kolmisen viikkoa.
 
Minun pitäisi syödä rautalisää, mutta vatsa ei oikein kestä sitä. Infuusioonkaan ei helposti pääse, niin on kyllä kurjaa, kun on huoli ettei vauva saa tarpeeksi rautaa.
 
Mä oon käyttäny ferrodan 100mg, mut oon ottanu vaan puolikkaan. Mä oon sietänyt sitä kohtalaisen hyvin, ei oo tullu mitään pahoja haittavaikutuksia.
 
Mulla on maltofer-rautatipat käytössä, otan suunnilleen joka toinen päivä. Nää on sopinut mulle, ei mee masu sekasin. Apteekissa suosittelivat.
 
Mulla on maltofer-rautatipat käytössä, otan suunnilleen joka toinen päivä. Nää on sopinut mulle, ei mee masu sekasin. Apteekissa suosittelivat.
Eikös maltoferia ole purutbl myös? Onko se neste jotenkin parempi?

Mä olen myös vaihtanut irtopillerit nyt solgarin prenataliin, tästä on hyvät kokemukset itsellä toisen raskauden ajalta. Sen lisäksi otan 100mg obsidanin ja 50ug D-vitamiinin. Ainiin ja magnesiumia iltaisin.
 
Eikös maltoferia ole purutbl myös? Onko se neste jotenkin parempi?

Mä olen myös vaihtanut irtopillerit nyt solgarin prenataliin, tästä on hyvät kokemukset itsellä toisen raskauden ajalta. Sen lisäksi otan 100mg obsidanin ja 50ug D-vitamiinin. Ainiin ja magnesiumia iltaisin.

On sitä kai myös purutablettina, mut itse päädyin noihin tippoihin. En tiedä onko sen parempia kun purutabletitkaan, mutta toimii mulla :)
 
Minun pitäisi syödä rautalisää, mutta vatsa ei oikein kestä sitä. Infuusioonkaan ei helposti pääse, niin on kyllä kurjaa, kun on huoli ettei vauva saa tarpeeksi rautaa.

Oletko kokeillut eri valmisteita? Toki yksilöllistä, mutta mulla Ferrodan Fe++ 100 mg ei ole aiheuttanut vaivoja ja ainakin tuotteessa maininta, ettei pitäisi ärsyttää vatsaa. Haluaisin päästä mittauttamaan ferritiinin, jotta tietäisi, imeytyykö tuo valmiste. Työterveydestä tänään kysyin, mutta kehotti kysymään neuvolasta. Huomenna neuvolalääkäri, saa nähdä.
 
Rautalisissä tuntuu olevan kyllä melkoiset erot. Siedän itse hyvin Retaferia, mutta neuvolassa ei meinattu uskoa tätä, vaan sanottiin ettei se sovi useimmille. Siitä huolimatta että tuota tulee 100 mg vedettyä, on jonkinmoinen huoli omasta ja vauvan raudan saannista :nailbiting: oli raudanpuute ennen plussaa jo. Nelisen kuukautta varmaan ehdin syömään rautaa ennen sitä.
 
Oletko kokeillut eri valmisteita? Toki yksilöllistä, mutta mulla Ferrodan Fe++ 100 mg ei ole aiheuttanut vaivoja ja ainakin tuotteessa maininta, ettei pitäisi ärsyttää vatsaa. Haluaisin päästä mittauttamaan ferritiinin, jotta tietäisi, imeytyykö tuo valmiste. Työterveydestä tänään kysyin, mutta kehotti kysymään neuvolasta. Huomenna neuvolalääkäri, saa nähdä.

Olen kokeillut eri valmisteita. Mutta minulla on siis taustalla sekä refluksitauta että ummetusta ja rautalisä pahentaa niitä molempia. Närästys on äitynyt ihan ruokatorven tulehdukseksi pari kertaa, niin pakko aina lopettaa raudan syönti.
 
Olen kokeillut eri valmisteita. Mutta minulla on siis taustalla sekä refluksitauta että ummetusta ja rautalisä pahentaa niitä molempia. Närästys on äitynyt ihan ruokatorven tulehdukseksi pari kertaa, niin pakko aina lopettaa raudan syönti.
Raudanpuute saattaa aiheuttaa refluksivaivoja, ehkä sen jo tiesitkin. Ihan ”kiva” ristiriita. Itselläkin tulee helposti refluksioireita, ja varsinkin palan tunne on karsea. Mutta kun saa tuon ferritiinin nostettua tietyn tason yli, niin oireet helpottaa. Ja sitten happosalpaajat myös aiheuttaa sen että rauta ei imeydy optimaalisesti.

Ainiin, olen tätä mainostanut ennenkin. Ummetukseen tepsii hyvin magnesium! Nimim. En koskaan unohda ottaa magnesiumia illalla :wink
 
Moniko käyttää magnesiumia lisäksi?
Mulla on MAMA, d vitamiini, kalaöljy ja maitohappo käytössä, joista Maman otan illalla.

Nyt on ollut jalkakramppeja niin ajattelin että voinko ottaa kuurin. Lueskelin että vois ehkä ottaa, mutta ajattelin vielä kysellä että moniko täällä käyttää säännöllisemmin sitä.
 
Mullakin magnesium käytössä iltaisin. Nyt uutena aloitin myös raudan neuvolan suosituksesta. Muuten menee mamma vitskut.
 
Käytän lisämagnesiumia mamavitan lisäksi, myös rautaa silloin tällöin kun muistan ottaa illalla.
 
Raudanpuute saattaa aiheuttaa refluksivaivoja, ehkä sen jo tiesitkin. Ihan ”kiva” ristiriita. Itselläkin tulee helposti refluksioireita, ja varsinkin palan tunne on karsea. Mutta kun saa tuon ferritiinin nostettua tietyn tason yli, niin oireet helpottaa. Ja sitten happosalpaajat myös aiheuttaa sen että rauta ei imeydy optimaalisesti.

Ainiin, olen tätä mainostanut ennenkin. Ummetukseen tepsii hyvin magnesium! Nimim. En koskaan unohda ottaa magnesiumia illalla :wink

Sepä se. Minulle on tehty tähystys ja siellä ei ollut mitään erityistä. Ei palleatyrää, ei falskaavaa läppää, jotka selittäisivät närästystä. Siksi olen jo pitkään miettinyt, että johtuisiko oireet raudanpuutteesta. Mutta kun sitä rautaa ei vain pysty syömään, vaikka se varmaan auttaisi. Tein kummin päin vain, niin kurjia oireita riittää. Mutta infuusioon ei pääse ja yksityiseen ei ole varaa. Pitää siis vain kärsiä :sad001 Syön puhdistamon triplamagneusiumia ja tuntuu auttavan ummetukseen. Tosin syön lisäksi kuitulisää ja magnesiamaitoa sekä juon runsaasti vettä. Ummetus siis hyvin hallinnassa, närästys vaihtelevasti.
 
Takaisin
Top