Raskausajan painon nousu

Kukkis92

Vauhtiin päässyt keskustelija
Toukoäidit 2020
Onko muita keitä ahdistaa tuleva painon nousu? Painoa tuli esikoisesta raskauden aikana 10kg, jotka lähtivät nopeasti synnytyksen jälkeen. Nyt olen kuitenkin lihonut niin paljon, että painan enemmän kuin viimeisilläni raskaana esikoisesta. Huoh. Itseään tästä voi tietysti syyttää. Olen nyt yrittänyt kiinnittää huomiota ruokavalioon ja alkanut käymään kävelyllä joka päivä.
 
Tuohan kuulostaa jo hyvältä, jos pystyy ruokavaliota seurailemaan ja noinkin säännöllisesti käydä kävelylenkeillä. Ethän kuitenkaan ole liian ankara itsellesi. Pienillä askelilla pääsee monesti pidemmälle. :)

Minulla paino nyt noin 5kg enemmän kuin ennen ensimmäistä raskautta, mutta ylimääräistä oli jo ennen sitä. Paino ahdistaa kun lukee mitä kaikkia komplikaatioita se voi lisätä raskausaikana. Koen kuitenkin, että minulla ja perheellä on suht terveelliset elämäntavat (ei överiherkutella ja liikutaan) ja esim. sokerit + verenpaineet on ok, joten koitan olla stressaamatta liikaa. Ulkoilua, kehonpainotreeniä ja liikkuvuutta koitan harjoittaa viikottain. Kuntosalilla kävin ennen koronaa, joten lihaskuntoharjoittelu on myös tuttua. Ruokavalioon koitan sisällyttää paljon kasviksia ja pakkaseen on kesältä säilötty marjoja, joita on helppo lisätä rahkaan tai puuroon jne. Omana tavoitteenani on ettei paino juuri nousisi nyt raskauden aikana, ja että raskauden jälkeen saisi ylimääräisiä karistettua tarkemminkin. Naistalon sivuilla on hyviä vinkkejä myös raskausajan painonhallintaan, mutta varsinaisestihan raskausaikana ei kai suositella laihduttamaan?

edit: Itse olen puhunut ylipainosta, painonnousun peloista, sekä pudotuksen haasteista neuvolassa ja esim. tuon naistalon vinkit sain neuvolasta ensimmäisen raskauden kohdalla. Toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä tällä kirjoituksella… jokainen tietää ja kokee oman painonsa omalla tavallaan. :sad001
 
Muokattu viimeksi:
joo muistattehan että raskausaikana laihduttaminen ei tosiaan oo suositeltavaa, toki kannattaa painonhallintaa harrastaa mut varsinainen laihduttaminen voi sit taas olla haitallista kasvavalle sikiölle. tärkeintä nyt että ne saavat parhaat olosuhteet kasvuun :Heartred

mulla tais tulla esikoisesta 14kg lisää josta kyllä suurin osa jäi synnärille ja loput lähti imettäessä. ongelmat painon kanssa tuli sit sen imetyksen lopettamisen jälkeen Beaming Face With Smiling Eyes mutta elämäntavoilla pääsin kyllä itse asiassa allekin aiemman raskauden alkupainon, tosin nyt taitaa olla kilo tai pari enemmän kasassa.
 
Mulla jäi esikoisestakin +15 kiloa, että todellakin pelottaa tämän raskauden painonnousu. Toivottavasti ei nouse paino montaa kiloa!

Ja muistan, että nyt ei saa sitten laihduttaa! Vaikkakin työterkkari kielsi sen minulta muutenkin viime käynnillä ja kehoitti olemaan itselleni armollisempi
 
Mua kyllä huolestuttaa oma painonnousu. Jo nyt kertynyt muutamia kiloja, koska jatkuva nälkä ja en ole päässyt liikkumaan niin usein kun normaalisti. Ennen raskautta olin lievästi ylipainoinen mittarien mukaan johtuen lihaksista, mutta nyt lihakset on selkeästi alkaneet muuttumaan läskiksi tai ainakin ylimääräistä tullut vatsaan ja reisiin sekä käsivarsiin. Tosi paljon jännittää tuleeko neuvolassa sanomista painosta.
 
Täällä myös huolettaa painonnousu. Esikoisesta oli radi ja ruokavaliosta huoli atta paino nousi yli 20kg! Tähän mennessä on tullut vaan kilo, mutta en vielä noudata mitään ruokavaliota yms. Ja sokerirasitus on tammikuussa. Nyt olis 10+4
 
Itsellä menossa nyt RV 18+2 ja paino ei ole vielä noussut yhtään, onneksi. Luo uskoa, että ehkä paino ei nouse 10 kiloa enempää raskauden aikana.. Mites muilla menee ?
 
Rv 16+6 ja paino noussut tähän mennessä maltillisen 0,8kg. Esikoisestakin alkoi kyllä nousta vasta toisella kolmanneksella, joten mielenkiinnolla seurailen, mutta olen koittanut olla ottamatta liikaa stressiä. :Slightly Smiling Face:
 
mulla on tullut alkupainoon 2kg ekan kolmanneksen aikana, mutta ne tuli melkein heti turvotuksen myötä. nyt ei oo ainakaan kuukauteen noussu paino. tulkoot mitä tulee, jos ei nyt ihan räjähdä käsiin...
 
Vähän tuo ahdistaa, ylipainoa muutenkin jo ennen raskauttakin. Tän hetken lukema on +1,2kg, viikkoja 15+5.

Mutta armoa pitää osata antaa itselleen.
 
Miul oli ekalla neuvolakerralla turvotusta ja tokalla oli paino siitä 2kg vähemmän et veikkaan et nyt ei oo tullu vielä yhtään.
 
Mulla on nyt (viikkoja 15+3) paino suurinpiirtein sama kun ennen raskautta. Aluksi laski vähän, mutta nyt nuo pari kiloa on tullut takaisin.
 
Viikkoja 17 + 4, paino pysynyt samana edelleen. Toki lähtöpaino on vähän suurempi kuin edellisten raskauksien lähtötilanteessa, olin ajatellutkin että varmaan nousee sitten vähän myöhemmin. Saas nähdä miten tästä etenee!
 
Tänään 15+3. Paino oli pudonnut 2kg eilisen ja ekan neuvolakäynnin välillä. Painan kyllä 7kg enemmän kuin ekan raskauden alussa, että jos nyt painan 5 kg enemmän niin se on oikeastaan se ja sama! :No Evil Monkey: Painon noususta en nyt jaksa stressata, vaikka minulla ei edes kaksosten imetys pudottanut painoa mihinkään, päinvastoin kaikki kilot pysyivät tiukasti kiinni koko imetyksen ajan ja niitähän kaksosraskauden jälkeen riitti! Samaa odotan tässä raskaudessa.
 
Täällä tullut jo n. 5kg lisää painoa raskauden myötä ja kyllä pistää vähän kauhistuttaa että mihin lukuihin päästään tällä kertaa. Lähtöpainokin isompi kuin kahdessa aiemmassa raskaudessa joissa paino noussut n. 20kg joten sitä kauhulla odottelen, vaikka kilot kyllä sitten pian tippuivatkin synnytyksen jälkeen. :D
 
Mulla oli viimeksi neuvolassa (rv21+0) n. 8 kiloa tullut lisää alkupainoon. Osittain johtui aivan varmasti siitä, että en ollut liikkunut koronan takia pariin viikkoon oikeastaan yhtään, mutta ruoka (herkut) maistui. Nyt kun olen taas töissä ja päässyt liikkumaan muutenkin, tuntuu että ainakaan ihan kamalasti ei ole kiloja tullut, mutta hankala sanoa kun en omista vaakaa. Kyllä tuo paino stressaa, ruokahaluni tuntien voisin helposti kerryttää kiloja, pakko yrittää vain jotenkin hillitä ruokahaluja :tears:
 
täällä 22vk just täynnä ja painoa tullut kuutisen kiloa. ihan sopiva tahti, jos ei valtavasti kiihdy loppua kohden.
 
Takaisin
Top