Raskausajan pahoinvointi

Kappi

Puuhakas puhuja
Huhtiäidit 2020
Raskausajan pahoinvointi

Raskausajan pahoinvointi koskettaa suurta osaa odottajista. Täältä varmaan löytyy paljon eri kokemuksia ja vertaistukea asiaan liittyen.

Jyllääkö aamupahoinvointi vai venyykö pahoinvointi koko päivälle? Oletko selvinnyt pahoinvoinnitta? Mikä huonontaa vointia? Oletko löytänyt korvaamattoman helpotuksen? Niksit ja neuvot jakoon, kyllä tästä selvitään! :happy:
 
Heti plussasta lähtien (25.8.) ollut tähän mennessä varhaisesta aamusta iltapäivään/alkuiltaan asti venyvää oksentelua, yleistä pahoinvointia ja rajua yökkimistä.

Tänään aamuyhdeksältä jo kolmatta kertaa oksennuksien mukana tuli verta, jota säikähdin aivan tajuttomasti.

Soitin päivystystä edeltävään neuvontaan ja jätin takaisinsoittopyynnön. Tässä vierähti 25min, ja tietty avasin netin selatakseni, miten tulee toimia jos verta tulee mukana. ⚠️ "Kiireellinen" luki heti ensimmäisenä. Pikku paniikki nousi ja huono olo jyllää edelleen. Huolestuttaa ja itkettää. Soittaisivat jo. Jatkan googlettelua etsien vähemmän kriittisiä vaihtoehtoja. Miksi Google tarjoaa AINA ne pahimmat vaihtoehdot. Muutenkin jo herkillä.:wtf:

Vihdoin soittivat takaisin. Ilmeisesti ruokatorven limakalvot ovat niin suurella rasituksella, että verenvuotoa syntyy.

Tässä saamani käytännön neuvot:
- kylmää juomaa ja ruokaa (auttavat kipuun ja turvotukseen)
- smoothieita, kylmiä marjoja
- marjat varauksella, voivat kirvellä
- lämpimiä ruokia ja juomia välttää pahimman yli

Ensi viikolla neuvolaan, jälleen yksi puheeksi otettava asia käsillä.

Jatkuva oksentaminen ja etova olo alkaa olemaan henkisesti ja fyysisesti tosi rankkaa. Puhelun jälkeen juoksin jälleen kyynelehtien hyvin läheiseksi tulleen posliinipaavon luo. Kello lähenee puolta päivää ja mitään en ole saanut aikaiseksi. Onneksi on sunnuntai, töitä kohti vasta huomenna....
 
Täällä on vaikeat pahoinvoinnit. Oksenteluja vielä aika vähän, mutta sitäkin huonompi olo. Paras neuvo minkä voin antaa, on syödä jotain mikä uppoaa. Jos syön kehoani vastaan jotain mikä ällöttää, joko oksennan sen pois korkojen kera tai sitten alkaa valua kylmä hiki pitkin selkää ja meinaan pyörtyä.
 
Saatte täydet sympatiani. Täällä myös aamusta iltaan etova, vellova pahoinvointi, en kuitenkaan ole vielä oksentanut mutta tuo vellovuus on melko lamauttavaa. Töissä on koko viikon ollut erittäin hankalaa. Tuleva viikko suorastaan hirvittää erinäisten velvollisuuksien vuoksi. Mietinkin, olisiko tässä syytä ottaa sairauslomaa? Nytkin koko aamun olen vain maannut sängyssä ja koittanut jotenkin kitkutella. Minulla tuohon liittyy kurniva nälkä, ja jos en heti syö jotain, niin olen kuin kuoleman kielissä. Parhaita juttuja ovat oikein rasvaiset ja proteiinipitoiset suolaiset ruuat, makeaa en ole syönyt plussauksen jälkeen ollenkaan. Myös maissi- ja riisikakut auttaa pahimpaan kuvotukseen jos kunnon ruokaa ei ole heti saatavilla. Olen tottunut syömään 3 kertaa päivässä ja silloin isoja annoksia mutta nyt on ihan eri meininki, sillä ruokailtava on vähintään 3 tunnin välein. Olen hyvin hoikka mutta kyllä kolesterolit sun muut vähän mietityttää, kun mikään kevyt ja neutraali ei maistu.

Ja tämä on todella kuormittavaa tosiaan henkisesti ja fyysisesti. Olen aivan loppu joka päivä enkä jaksa yhtään mitään muuta kuin laahautua töihin ja sieltä kotiin. Ei puhettakaan muusta.
 
Mulla takana kaks hyperemeesiraskautta ja nyt taitaa olla vaan ihan perus raskausoksentelua.
Verta tulee joo, kun se oksentelu rasittaa ruokatorvia tms.
Noissa hypereissä en oo saanut syötyä muutakuin mehujäitä. Kaikki maitopohjanen on maailman ällöintä oksentaa eli en suosittele.

Nyt tällä hetkellä pahin olo tulee, jos ehtii tulla kova nälkä eli jatkuvasti saa olla syömässä. Toisina päivinä oksennan 10 kertaa, toisina vaan yhden kerran aamulla. Mut koko ajan on pahoinvointi läsnä.

Syön sitä mitä tekee mieli, jos yrittää jotain muuta, en saa sitä alas. Suolaista tekee jatkuvasti mieli. Makeaa ei ollenkaan.
 
Saatte täydet sympatiani. Täällä myös aamusta iltaan etova, vellova pahoinvointi, en kuitenkaan ole vielä oksentanut mutta tuo vellovuus on melko lamauttavaa. Töissä on koko viikon ollut erittäin hankalaa. Tuleva viikko suorastaan hirvittää erinäisten velvollisuuksien vuoksi. Mietinkin, olisiko tässä syytä ottaa sairauslomaa? Nytkin koko aamun olen vain maannut sängyssä ja koittanut jotenkin kitkutella. Minulla tuohon liittyy kurniva nälkä, ja jos en heti syö jotain, niin olen kuin kuoleman kielissä. Parhaita juttuja ovat oikein rasvaiset ja proteiinipitoiset suolaiset ruuat, makeaa en ole syönyt plussauksen jälkeen ollenkaan. Myös maissi- ja riisikakut auttaa pahimpaan kuvotukseen jos kunnon ruokaa ei ole heti saatavilla. Olen tottunut syömään 3 kertaa päivässä ja silloin isoja annoksia mutta nyt on ihan eri meininki, sillä ruokailtava on vähintään 3 tunnin välein. Olen hyvin hoikka mutta kyllä kolesterolit sun muut vähän mietityttää, kun mikään kevyt ja neutraali ei maistu.
Ei kannata sitä suolaa ja kolesterolia parissa kuukaudessa pelätä. Itse asiassa oksentaminen kuluttaa kehosta suolaa. Mä olen liikkunut aina paljon ja mulla on välissä ollut veren suola-arvot ihan alarajoilla. Aina voi käydä omaan laskuun ottamaan natriumit jos mietityttää vaikka synlabissa tai puhdissa.
 
Mä oon tosi pahoillani teidän kaikkien ” puolesta” mä pelkään oksentamista niin paljon että mun lapsiluku olis ehkä jäänyt yhteen jos olisin joutunut kestämään kaikkea mistä kerrotte.
Voimia kovasti kaikille. Toivottavasti oksentelut loppuu pian.
 
Täällä kanssa pahoinvointia. Oli aluksi parin viikon ajan ja sitten vähän laantui. Viime viikon lopussa palasi voimalla takaisin. Eilen kaupassa sain ihan tosissaan nieleskellä ja hengitellä nenän kautta syvään, ettei tarvinnut lähteä kesken pois. Muuten ollut lähinnä sellainen jatkuva kuvottava olo, kuin olisi krapulassa tai matkapahoinvointia. Nyt taas näköjään pakko syödä parin tunnin välein jotain pientä, että pahoinvointi pysyisi jotenkin kurissa. Painonnousu vähän hirvittää, koska sitä on tullut jo reilu pari kiloa ja nyt vasta 9+3. Osa on kyllä varmaan ihan turvotusta, mutta ei tämä jatkuva napostelu auta asiaa :arghh:
 
Saatte täydet sympatiani. Täällä myös aamusta iltaan etova, vellova pahoinvointi, en kuitenkaan ole vielä oksentanut mutta tuo vellovuus on melko lamauttavaa. Töissä on koko viikon ollut erittäin hankalaa. Tuleva viikko suorastaan hirvittää erinäisten velvollisuuksien vuoksi. Mietinkin, olisiko tässä syytä ottaa sairauslomaa? Nytkin koko aamun olen vain maannut sängyssä ja koittanut jotenkin kitkutella. Minulla tuohon liittyy kurniva nälkä, ja jos en heti syö jotain, niin olen kuin kuoleman kielissä. Parhaita juttuja ovat oikein rasvaiset ja proteiinipitoiset suolaiset ruuat, makeaa en ole syönyt plussauksen jälkeen ollenkaan. Myös maissi- ja riisikakut auttaa pahimpaan kuvotukseen jos kunnon ruokaa ei ole heti saatavilla. Olen tottunut syömään 3 kertaa päivässä ja silloin isoja annoksia mutta nyt on ihan eri meininki, sillä ruokailtava on vähintään 3 tunnin välein. Olen hyvin hoikka mutta kyllä kolesterolit sun muut vähän mietityttää, kun mikään kevyt ja neutraali ei maistu.

Ja tämä on todella kuormittavaa tosiaan henkisesti ja fyysisesti. Olen aivan loppu joka päivä enkä jaksa yhtään mitään muuta kuin laahautua töihin ja sieltä kotiin. Ei puhettakaan muusta.

Joo tuo nälkä on paha! Täällä kans kurniva nälkä heti kun saa silmät auki. Pidän yöpöydällä banaania, josta voi haukata heti herättyään :D Riisikakut vois ottaa testiin päivän mittaan, ne on varmaan sopivan neutraaleja!

Sairasloma-asiaa oon kans itse pohtinut. Teen etätöitä muutenkin, voisi olla itselle helpottavaa olla hetki ihan vaan lepotilassa, ettei työ stressaa 24/7. Kun olo ei riitä tehokkaaseen työaikaan niin kuin olen tottunut, joten töitä tulee tehtyä vähän jatkuvalla syötöllä, eikä rajatusti tuntimääriä.. Ylimääräistä stressiä ei tässä kaipaa. o_O

Toivottavasti siellä alkaa väsymys ja olot helpottamaan. :)
 
Mulla takana kaks hyperemeesiraskautta ja nyt taitaa olla vaan ihan perus raskausoksentelua.
Verta tulee joo, kun se oksentelu rasittaa ruokatorvia tms.
Noissa hypereissä en oo saanut syötyä muutakuin mehujäitä. Kaikki maitopohjanen on maailman ällöintä oksentaa eli en suosittele.

Nyt tällä hetkellä pahin olo tulee, jos ehtii tulla kova nälkä eli jatkuvasti saa olla syömässä. Toisina päivinä oksennan 10 kertaa, toisina vaan yhden kerran aamulla. Mut koko ajan on pahoinvointi läsnä.

Syön sitä mitä tekee mieli, jos yrittää jotain muuta, en saa sitä alas. Suolaista tekee jatkuvasti mieli. Makeaa ei ollenkaan.

Ohhoh, et oo helpolla päässyt. Lueskelin tuosta hyperemeesistä ja todella rajulta se kuulostaa. :inpain:
Jatkuiko sulla koko ajan aiemmissa raskauksissa?
Saitko tukea tai miten jaksoit muuten?

Mulla kokoajan nälkä, mutta mitään ei tee mieli, kaikki ällöttää tai jos ei just sillä hetkellä ällötä niin ruokailun jälkeen nousee ylös vuorokauden ajasta riippumatta.
Kylmät ja jäiset jutut on hyviä. Eikä ne haise.. :troll:
 
Koko raskauden ollut kuvottava olo ja huippaa. Viellä en kuitenkaan ole oksentanu. Tänään ensimmäinen saikkupäivä raskauden takia, kun ei vaan pysy pystyssä. Nyt makaan sängyssä luultavasti iltapäivään asti, kunnes pitää hakea esikoinen kotiin.
 
Tähän asti olen selvinnyt pelkällä huonolla ololla. Eilen kaupassa alkoi tekemään todella pahaa, kun joku oli lätrännyt aika reilusti hajuvettä. Nyt laitoin ruokaa ja avattuani uunin, sain juosta vessaan. Edellisissä raskauksissa tämä vaihe on kestänyt onneksi vain pari viikkoa
 
Ohhoh, et oo helpolla päässyt. Lueskelin tuosta hyperemeesistä ja todella rajulta se kuulostaa. :inpain:
Jatkuiko sulla koko ajan aiemmissa raskauksissa?
Saitko tukea tai miten jaksoit muuten?

Mulla kokoajan nälkä, mutta mitään ei tee mieli, kaikki ällöttää tai jos ei just sillä hetkellä ällötä niin ruokailun jälkeen nousee ylös vuorokauden ajasta riippumatta.
Kylmät ja jäiset jutut on hyviä. Eikä ne haise.. :troll:
Mulla kesti se kummassakin raskaudessa puoleen väliin asti. Luojan kiitos! Se on yks helvetti, ei voi paremmin kuvata. Ja kun kaikkialla ei saa edes hoitoa. Esikoisen aikaan asuttiin Vantaalla ja yritin päästä tiputukseen, niin lääkäri teki tutkimukset ja sanoi "olet kyllä kuivunut, mutta pärjäät kotona." Kiitti :finger: Silloin en edes vielä tiennyt koko hyperemeesistä, joten se oli ihan kauheaa aikaa.
Toisen kohdalla asuttiin Turussa, mutta ekan kokemuksella en edes yrittänyt päästä hoitoon, vaan kärsin kotona. Silloin onneksi tiesin jo mistä oli kyse ja facessa on tukiryhmä, joka auttoi. Mies on ollut suurin tuki ja toki oma perhe.
En tiedä mikä hulluus sai mut lähtemään vielä kolmannelle kierrokselle, mutta tässä sitä ollaan :grin (ja onneks tällä kertaa sitä hyperemeesiä ei oo tullut, mitä ihmettelen joks päivä suuresti)
 
Hyi hitsi, tänään on ollut ehkä pahin päivä tähän mennessä. Päivä meni kivasti, nälkä oli ja kahden tunnin välein söin mutta etovaa oloa ei ollut ollenkaan. Kunnes lähdin töistä kotiin ja pahoinvointi tuli oikein korkojen kera, alkoi huimatakin. Ihan hirveä olo ollut siitä asti yhtä soittoa.

Tässä muutamia juttuja, joiden olen todennut auttavan eli kuiva ruoka pahimpaan ällötykseen, esim. ne maissikakut tai riisikakut tai sitten jokin maitotuote, esim. raejuusto, mantelit, kylmä vesi ja raitis ilma, parhaita nämä kaikki yhdessä. Piimästä olen myös lukenut, että voisi kokeilla. Mutta olo on kuin syöttöporsaalla, kun syön koko ajan ja kehoni ei ole ollenkaan tottunut siihen. Olen vuosia esimerkiksi syönyt töissä klo 11, sitten kotona klo 16-17 maissa ja sitten seuraavan kerran aamulla eli keho on voinut hyvin tuollaisella pätkäpaastotyyppisellä ruokailuvälillä. Ja nyt sitten kahden tunnin välein :depressed:Syön lähinnä marjasmoothieita, tuota raejuustoa, kurkkua, pähkinöitä, yms. kunnon ruoan lisäksi. On äklö olo jo tuon jatkuvan syömisen vuoksi.
 
Hyi hitsi, tänään on ollut ehkä pahin päivä tähän mennessä. Päivä meni kivasti, nälkä oli ja kahden tunnin välein söin mutta etovaa oloa ei ollut ollenkaan. Kunnes lähdin töistä kotiin ja pahoinvointi tuli oikein korkojen kera, alkoi huimatakin. Ihan hirveä olo ollut siitä asti yhtä soittoa.

Tässä muutamia juttuja, joiden olen todennut auttavan eli kuiva ruoka pahimpaan ällötykseen, esim. ne maissikakut tai riisikakut tai sitten jokin maitotuote, esim. raejuusto, mantelit, kylmä vesi ja raitis ilma, parhaita nämä kaikki yhdessä. Piimästä olen myös lukenut, että voisi kokeilla. Mutta olo on kuin syöttöporsaalla, kun syön koko ajan ja kehoni ei ole ollenkaan tottunut siihen. Olen vuosia esimerkiksi syönyt töissä klo 11, sitten kotona klo 16-17 maissa ja sitten seuraavan kerran aamulla eli keho on voinut hyvin tuollaisella pätkäpaastotyyppisellä ruokailuvälillä. Ja nyt sitten kahden tunnin välein :depressed:Syön lähinnä marjasmoothieita, tuota raejuustoa, kurkkua, pähkinöitä, yms. kunnon ruoan lisäksi. On äklö olo jo tuon jatkuvan syömisen vuoksi.
Tsemppiä! Mulla kans toi sama, että normaalisti on pitkät ruokailuvälit ja nyt kun joutuu ihan koko ajan syömään, ettei oksenna niin sekin tuntuu kauhealta :sick009
 
Mulla kesti se kummassakin raskaudessa puoleen väliin asti. Luojan kiitos! Se on yks helvetti, ei voi paremmin kuvata. Ja kun kaikkialla ei saa edes hoitoa. Esikoisen aikaan asuttiin Vantaalla ja yritin päästä tiputukseen, niin lääkäri teki tutkimukset ja sanoi "olet kyllä kuivunut, mutta pärjäät kotona." Kiitti :finger: Silloin en edes vielä tiennyt koko hyperemeesistä, joten se oli ihan kauheaa aikaa.
Toisen kohdalla asuttiin Turussa, mutta ekan kokemuksella en edes yrittänyt päästä hoitoon, vaan kärsin kotona. Silloin onneksi tiesin jo mistä oli kyse ja facessa on tukiryhmä, joka auttoi. Mies on ollut suurin tuki ja toki oma perhe.
En tiedä mikä hulluus sai mut lähtemään vielä kolmannelle kierrokselle, mutta tässä sitä ollaan :grin (ja onneks tällä kertaa sitä hyperemeesiä ei oo tullut, mitä ihmettelen joks päivä suuresti)

Noniin just, osalla lääkäreistä on kyllä ihan ihmeellisiä asenteita, toivottavasti nykyään useampi suhtautuu avuliaammin. Hienoa että ollut läheiset tukena, se on iso voimavara! (Ja huippua että tällä oot päässyt ilman hyperemeesiä..)
 
Hyi hitsi, tänään on ollut ehkä pahin päivä tähän mennessä. Päivä meni kivasti, nälkä oli ja kahden tunnin välein söin mutta etovaa oloa ei ollut ollenkaan. Kunnes lähdin töistä kotiin ja pahoinvointi tuli oikein korkojen kera, alkoi huimatakin. Ihan hirveä olo ollut siitä asti yhtä soittoa.

Tässä muutamia juttuja, joiden olen todennut auttavan eli kuiva ruoka pahimpaan ällötykseen, esim. ne maissikakut tai riisikakut tai sitten jokin maitotuote, esim. raejuusto, mantelit, kylmä vesi ja raitis ilma, parhaita nämä kaikki yhdessä. Piimästä olen myös lukenut, että voisi kokeilla. Mutta olo on kuin syöttöporsaalla, kun syön koko ajan ja kehoni ei ole ollenkaan tottunut siihen. Olen vuosia esimerkiksi syönyt töissä klo 11, sitten kotona klo 16-17 maissa ja sitten seuraavan kerran aamulla eli keho on voinut hyvin tuollaisella pätkäpaastotyyppisellä ruokailuvälillä. Ja nyt sitten kahden tunnin välein :depressed:Syön lähinnä marjasmoothieita, tuota raejuustoa, kurkkua, pähkinöitä, yms. kunnon ruoan lisäksi. On äklö olo jo tuon jatkuvan syömisen vuoksi.

Hyvä listaus! Piimää voisi kokeilla. Jatkuva syöminen on outoa, nuo marjat ja pähkinät varmaan ajavat asiaa! Ateriakoosta en tiedä, riittäisikö välillä esim ihan nyrkillinen pähkinöitä ja muuta pientä väliin?
 
Saatte täydet sympatiani. Täällä myös aamusta iltaan etova, vellova pahoinvointi, en kuitenkaan ole vielä oksentanut mutta tuo vellovuus on melko lamauttavaa. Töissä on koko viikon ollut erittäin hankalaa. Tuleva viikko suorastaan hirvittää erinäisten velvollisuuksien vuoksi. Mietinkin, olisiko tässä syytä ottaa sairauslomaa? Nytkin koko aamun olen vain maannut sängyssä ja koittanut jotenkin kitkutella. Minulla tuohon liittyy kurniva nälkä, ja jos en heti syö jotain, niin olen kuin kuoleman kielissä. Parhaita juttuja ovat oikein rasvaiset ja proteiinipitoiset suolaiset ruuat, makeaa en ole syönyt plussauksen jälkeen ollenkaan. Myös maissi- ja riisikakut auttaa pahimpaan kuvotukseen jos kunnon ruokaa ei ole heti saatavilla. Olen tottunut syömään 3 kertaa päivässä ja silloin isoja annoksia mutta nyt on ihan eri meininki, sillä ruokailtava on vähintään 3 tunnin välein. Olen hyvin hoikka mutta kyllä kolesterolit sun muut vähän mietityttää, kun mikään kevyt ja neutraali ei maistu.

Ja tämä on todella kuormittavaa tosiaan henkisesti ja fyysisesti. Olen aivan loppu joka päivä enkä jaksa yhtään mitään muuta kuin laahautua töihin ja sieltä kotiin. Ei puhettakaan muusta.


Tuohon saikkuasiaan palaten - kannattaa!
Pohdin myös tätä jonkin aikaa ja podin huonoa omaa tuntoa. Totesin että aivan sama onko kipeänä vai raskaana, kun työkykyinen tässä ei ole kuitenkaan joka tapauksessa.

Kävin tänään lääkärissä ja sain nyt alkuun viikon saikun ja lähetteen labraan. Katotaan, ettei kropassa oo kuivumisen merkkejä ja että muutenkin arvot ok. Ens viikolla soittelee ja katsotaan oloa, jatketaanko saikkua. Ihan helpottunut olo, että saa paremmalla omallatunnolla levätä ja voida pahoin ilman velvollisuuksia, toisaalta pää ei meinaa antaa saikulle aikaa ja armoao_O

B6-vitamiinia lääkäri suositteli kokeilemaan pahoinvointiin. Sitä en tosin löytänyt omana valmisteenaan kaupoista tai apteekista, täytyy selailla nettiapteekit ja muut.. Sekoituksia en uskaltanut ottaa ettei tule liikaa, kun tossa mun syömässä raskausajan monivitamiinissa on nuo muut B:t melko hyvin edustettuna..
 
Takaisin
Top