Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko muilla ollut sellaista repivää ja viiltävää kipua? Mulla oli eilen illalla oikealla puolella vatsaa suht alhaalla tuollaista kipua ja oli todella inhottavaa ja tuskaisaa. Ennen nukkumaan menoa kipuilu jatkui ja myös supisteli...vauva potki myös vimmatusti, tavallista kovempi oli meno.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tämmöset äkilliset helteet ei kiva! Mulla on kuuma ja turvottas, olo kuin valaalla :( täällä pohjosessaki hellerajat paukkuu. Imetys ei vieny multa ainuttakaan raskauskiloa pois. Tässä raskaudessa noita kiloja ei ole tullutkaan lisää mutta niitä onki ennestään riittävästi. Täytyy alkaa haaveilemaan ja tsemppaamaan itseä vuoden 2015 kesäkuntoon:)

Ellenolivia, mulla on jotain tuon kaltaista.
Tuntuu vähän samalta kuin olisi kramppi ,niin kuin pohkeessa, ja kestää aina jonkin aikaa ja sattuu perkeleesti.. :\
Ja vauva pyörii kyllä nykyään ihan älyttömästi. Näköjää sitä tilaa vaan sitten on, vaikka itsestäni tuntuu ettei todellakaan ole :oops:

Samanlaista kramppimaista kipua mullakin on välillä, ihan kuin vetäisi suonta tai jotain nivusissa. Halvaannuttaa ihan täysin ja tekee mieli huutaa :sad001 Eilen oli niitten kipujen kanssa paha päivä ja tänään on taas supistellu turhan paljon... Huh, nyt pitäs lähtee istuttaa mansikan taimet, mitäköhän siitäkin tulee...

Tuota ellenolivian kuvailemaa kramppikipua on mullakin. Nykyään harvemmin, jossain vaiheessa oli enemmänkin. Inhottavaa, mutta kuulunee asiaan.

Voihan arpi, jos toinenkin..
Se mitä luulin mustelmaksi onkin muuttunut arveksi, ja näköjään on oikealle puolelle vatsaa tullut pari muutakin..
Tämä tyllerö hengailee koko ajan enimmäkseen tuossa oikealla puolella (sama oli esikoisellakin) ja välillä ihan työntää itseään niin, että maha tuntuu repeävän.. :oops: Ja maha on koko ajan vähän toispuoleinen, mikä näyttää hassulta.

Ja nyt se sitten alkoi tämäkin, että kun jotain tippuu lattialle, niin millään ei enää haluaisi nostaa ylös. On se van raskasta mennä alas ja nousta ylös tommoinen lyhyt matka :grin

Hyvä juttu on nyt, kun ei tarvitse enää istua pöydän ääressä tuijottelemassa aamusta iltaan koneen ruutua, niin selkäkään ei ole enää niin kipeä :)

näköjään meillä menee nää raskaudet ihan yksiin :D mulla tuli viikko sitten kaksi ensimmäistä arpea OIKEALLE puolelle mahaa :D kyllä vatutti, ja vatuttaa edelleen mut minkäs teet. Esikoisesta kun ei tullut mahaaan yhtään arpea niin olin ehkä turhan toiveikas :(

Onpa tullut reippaasti tekstiä sitten viime lukeman, on niin paljon kommentoitavaa mut en meinaa pysyä kärryillä että mitä mun piti sanoa mihinkin... No annan tulla mitä mieleen juolahtaa.

Mä en ole koskaan imettänyt, mutta olen jo valmiiksi sitä mieltä että paskat se imettäminen mua laihduttaa. Enkä vielä tietysti osaa sanoa, että kuinka paljon sitä laihdutettavaa jää, kun tässä on vielä useampi viikko aikaa ottaa massaa.
Nyt on alkanut ilmaantua taas liitoskipuja ja maha on jo niin iso, että ottaa istuessa reisien yläosaan kiinni. Alkaa siis kumartelut ja kyykistelyt olla tukalaa hommaa, ainakaan yhtään puristavissa housuissa. Joku viime viikolla heitti ilmoitte termin "halvaantunut muumi" ja nyt musta alkaa tuntua siltä! Kävely on taas vaappumista ja tuntuu et asento on muuttunut sellaiseksi että jyrään tuolla maha edellä takakenossa. :grin

Loppuviikosta pääsin taas treenaamisen makuun flunssan jäljiltä, ja kyllä se vielä yllättävän hyvin sujuu. Itse asiassa silloin pystyy hetkeksi unohtamaan raskauden ja tunnen oloni suht mukavaksi ja kaikkivoipaiseksi, mutta sitten kun on pidempään paikallaan niin kyllä on raskas olo!

Persikkako se kyseli alilämmöstä? En osaa vastata sun kysymykseen, mutta viikko sitten kun olin kipeä ja mulla oli vähän kuumeinen olo, niin mittari näytti 35... Sit kun olo koheni, päästiiin jo 36 asteen paremmalle puolelle.

Niin ja vielä imettämisestä... Mä en tosiaan usko, että imettämällä laihtuisin, mutta toivon silti, että imetys onnistuisi muutaman kuukauden. Toisaalta mua kyllä pelottaa, että jos maitoa tuleekin runsaasti ja saan imetysajaksi itselleni vihdoin ne jättitissit - mikä olis kyllä ihan kiva - niin mitä näistä onkaan sitten jäljellä imetyksen päätyttyä...? Kun lähtökohta ei muutenkaan ole kovin terhakka. o_O Varmaan sit siinä vaiheessa tajuan kun on vaan rukkaset jäljellä, että mullahan oli loppujen lopuksi ihan kivat tissit ennen imetystä. Sama kun nyt on tajunnut sen että olikin ennen raskautta ihan kivassa ja hoikassa kunnossa, mut silloin sitä näki tietysti vaan ylimääräistä joka puolella. :rolleyes:

Mäkään en todellakaan ollut tyytyväinen omaa kroppaani ennen raskautta, mutta kyllä nyt kelpaisi!
Kuntokaan ei kovin hyvä ollut, mutta kyllä sekin nyt kelpaisi! :grin
Nyt sitä näillä ilmoilla hikoaa jo pelkästä ajattelemisesta...Muuuutta, en valita vieläkään :p

Tisseistä ja maidosta.... Esikoisen syntymän jälkeen sinä aikana kun imetin kävin ulkona 2 tai 3 kertaa ja tissejä alko pakottaa vasta siinä vaiheessa kun tuli kotiin, sillon yritin lypsää tyhjemmäksi ja ne on ollu ainota kertoja kun tisseistä on saanut ulos enemmän kuin 10ml. Ei ollut illan aikana lainkaan sellanen olo et tissit posahtais :D

Sillon kun itse oon imetysaikana ollut liikkeellä ilman lasta, niin on pumppu kulkenu kassissa ja on sitä joka kerta joutunu käyttämään. Etenkin jos otti bissee, niin se nostatti maitoa. Ja en mä kokenu hankalaks käydä kerran, max. 2 krt, illassa pumppaamassa vessassa hieman tyhjempää oloa. Pumppasinpa kerran leffassakin (lähes tyhjä teatteri) :grin. Ainoa hankalauus olisi ehkä ollut se maidon säilyttäminen, mutta suosiolla kaadoin viemäriin, kun en päässyt kunnolla pesemään pumppua käytön jälkeen. Mutta mulla maitoa tulikin reilusti yli omien tarpeiden, kaikillahan ei niin käy. Ja heruin hyvin pumpullekin.

Mullekin tuli kilpirauhanen mieleen, jos ei meinaa laihtua vaikka tekee kaiken oikein. Mulla todettiin vajaatoiminta alkuraskaudessa (tai arvot vielä ns. normaalinaisen viitteissä, mutta alkuraskauden rajat on tiukemmat) ja aloitettiin siihen pieni lääkitys, oireita ei silloin ollut kuin tosi kova väsymys. En ole huomannut sinänsä eroa olossa nyt lääkityksen myötä verrattuna aikaan ennen raskautta, mutta mulla ei ennen raskautta vajaatoimintaa ollutkaan. Raskaus ja synnytyksen jälkeinen vaihe voi kuulemma usein saada kilpirauhasongelmat puhkeamaan, että kannattaa kyllä pitää mielessä jos sen suuntaisia oireita on!

Tänään on kyllä ollut tosi epämukava olo fyysisesti. Kamala helle, ja sitten päälle kamalat allergiaoireet on vaivanneet koko päivän. En nyt yhtään tiedä mikä siitepöly täällä nyt kukkii, mutta muutaman päivän ajan on silmät kutisseet jatkuvasti ja nenä vuotanut, ja tänään rupesi ihan hengitys vinkumaan koulussa. Voi tietysti johtua kodin kissoista (mulla on puhjennut allergia meidän kissoille nyt raskausaikana, joka pahimimillaan on aiheuttanut hengenahdistusta), mutta silti en usko että kodin ulkopuolella voisi kotona olevat allergeenit aiheuttaa oireita, että varmaan jotain ihmeellistä on nyt ilmassa.

Oon koittanut pärjätä ilman suun kautta otettavia allergialääkkeitä tähän asti, mutta nyt kyllä luovutan ja haen zyrtecit! Allergiasilmätippoja ja hengitystä avaavaa lääkettä (jota en haluaisi käyttää ollenkaan raskauden aikana, mutta minkäs teet jos ei saa henkeä :() menee nykyään sitä tahtia ettei ole tottakaan. En ole ikinä kärsinyt näin pahoista allergioista, ja vielä just nyt kun allergialääkkeet on vähän nou-nou tai ainakin haluaisin niitä välttää raskauden takia. En edes tiedä voidaanko me oikeasti pitää meidän kissoja, jos tää jatkuu näin pahana. Täytyy vaan toivoa, että helpottaa raskauden jälkeen eikä jää pysyväksi vaivaksi.

Sain just reseptillä setiritsiini-pohjaista allergialääkettä (mm. Zyrtec), ja vaikkei sitä tietenkään erityisesti suositella, niin lääkäri totesi, että hyöty/haittasuhteeltaan parempi ennemmin ottaa (pahaan) allergiaan, kuin jättää ottamatta. Nimenomaan setiritsiiniä silloin määräävät, ei siis muita vaikuttavia aineita.

Mä syön allergiaan ataraxia ja cetiriziniä, tosin mulla on käyny taas sama ilmiö kun esikoista odottaessa et allergiat on ainakin ruoka-aineiden osalta lähes kadonneet <3 pystyn siis syömää mm. hedelmiä ja juureksia raakana mitä normioloissa ei voi kuvitellakaan kun ne aiheuttaa anafylaksian.
Multa on tuo kilppari tutkittu ja ei löytyny mitään poikkeavaa, nyt kun tulin uudelleen raskaaksi niin mulla alkoi aluksi paino putoomaan, lähtöpaino oli 86-87kg ja se laski 83, nyt se on 90kg.

Täällä kans allergikko! Tai no koivu on pahin ja vaan paristi olen nyt käyttänyt (oisko avamys) nenäsumutetta (kuulemma auttaa myös silmiin). Mutta tänään oli pakko käydä hakemassa kans se cetirizin paketti. Mulla siis molempiin lääkäriltä reseptit. Kaikista hassuinta musta on, kun viime keväänä mulla ei ollut yhtään allergia oireita kun imetin. Toi koivuallergia ollut aikasemmin paha. Mulla myös lievähkö koira-allergia ja meillä on kaksi koiraa, eikä tosiaan tarvinnu imetyksen aikana lääkkeitä. Mulla se koira-allergia aiheuttanut vain tukkoisuutta ja karvahommissa vähän kutinaa, henki ei ole mennyt ahtaalle, joten ei ole tarvinnut miettiä luopumista. Mutta on ne vaikeita asioita miettiä. :/
Niin ja mä esikoista oottaessani kuulin lääkäriltä, että se cetirizin on niin vanha lääke, eikä ole ilmennyt vaikutusta sikiöön, joten siksi olisi turvallinen. Eihän nuita lääkkeitä oikein voi testata mitenkään muuten kuin kokemuksen kautta.

Mä jouduin myös ekassa raskaudessa syömään allergialääkettä ja käyttämään nenäsuihketta. LA olis silloin heinäkuussa ja olin koko kevään kyllä ihan tukossa. Ja raskauden jälkeen tunnuin olevan vaan enemmän ja enemmän allerginen, jopa uusille jutuille. Mulla myös koira-allergia. Toisentyyppisistä koirista pahempi ja toisista lievempi. Meillä oli silloin ekan raskauden aikana myös sisäkoira, josta en aikaisemmin ollut saanut juurikaan mitään oireita mutta synnytyksen jälkeen en voinut kauheesti edes rapsutella sitä kun iho oli jo nokkosrokolla :( Nyt tässä raskaudessa ei ole vielä tullut kertaakaan tarvetta allergialääkkeelle. Innolla odotan mitä synnytyksen jälkeen tapahtuu.. Olisko mennyt toisinpäin ja allergia hävinneet ?!? :wink

Miten muuten muilla, onko vauvan liikkeet yhtään vähentyneet loppua kohden?
Mulla on ollut tää vauva koko ajan aika liikkuva mutta nyt (36+4) tulee yhä enemmän päiviä, että alan jo hermoilla kun liikkeitä ei niin hirveesti tunnu. Liikelaskentaa on ihan turha yrittää tehdä täällä päivisin taapero seuranaan!
Muutenkin jatkuvasti olo, että pitäiskö käydä näytillä.. Mahaa kiristää niin perskuleesti, varsinkin sivuilta.
Varmaan täytyy joku päivä oman mielenrauhan takia ainakin käydä tarkistuksessa kun jostakin tää hermoilu juontaa juurensa kuitenkin..

Ja vaikka kilpirauhanen sotkee ton laihtumisen monella, niin ihan tosiaan se imetyksen aikainen hormonitoiminta voi tehdä sen, ettei laihdu. Mulla tosiaan laihtuminen oli todella hankalaa imetyksen ajan, liikuin paljon ja söin pääasiassa tosi hyvin, mutta kiloja ei meinannut lähteä mitenkään. Kroppa piti kiinni kiloista viimiseen saakka. Sitten kun imetys loppui tai lähinnä vähentyi reippaasti ennen siinä vuoden ikää, alkoi kilot ropista vaikken elämäntapoja muuttanutkaan... eli ne hormonit, hormonit. Ihanat kamalat hormonit. :grin

Kyllä täälläkin "supervilkas" vauva on rauhottunut loppuaikoina ihan huomattavasti, ei liiku enää yhtään niin paljon. Luonnollista kun tila loppuu. :)

Mulla kans ei tunnu enää yhtä usein liikkeitä, vaan tulee sellaisina pidempinä yksittäisinä jaksoina möngerrykset. Varmaan vaihtaa muutaman kerran päivässä kunnolla asentoa...

Sama täällä noiden liikkeiden suhteen, muutenkin aina ollut rauhallinen kyytiläinen ja nyt entisestään rauhottunut. Sen verran kuitenkin aina ilmottelee itsestään, ettei oo tarvinnut huolestua. Tosi hiljasina päivinä teen liikelaskentaa, jotka on toistaseksi täyttynyt.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Täällä on liikkeet muuttunu semmoseksi kiehnäämiseksi:) Välissä muljuaa niin että maha heiluu mutta ei enää tuu napakoita potkuja. Mulla allergialääkkeenä heinix ja nasonex.

Tänään ollut toistaiseksi vähän rauhallisempaa liikkumista. Jospa tyllerö nyt ymmätäisi ettei sitä tilaa ole enää samalla tavalla kuin muutama viikko sitten :p
Vaikka silloinkin se pyöriminen tuntui aika epämukavalta, mutta nyt se kyllä jo sattuu..

Mä tuossa tuijottelin peilistä mahaani ja aloin miettimään onko se alkanut jo laskeutumaan..
Esikoisen kohdalla en mistään laskeutumisista tiennyt, mutta nyt kun tiedän, niin sitäkin tutkailee vähän väliä, ja mun mielestä menee vatsa vähän jotenkin alaspäin. Mutta toisaalta, en ole ihan sata varma miltä se laskeutunut vatsa oikeasti näyttää :grin

Tänään ei ole maistunut oikein mikään ruoka.. Syönyt vain banaanin, leipää ja muutaman keksin.
Tuli juotua myös pari kuppia kahvia (iski niin kova väsymys), mikä luultavasti kohta kostautuu sillä, että olo tulee olemaan taas pirun kuuma, kun se on jo nyt.

Mulla on nyt jokin älytön väsymysvaihe menossa. Eilen menin jo nukkumaan ennen kymmentä, heräilin yöllä kyllä muutamaan otteeseen, mutta mielestäni nukuin ihan hyvin. Aamulla oli silti kovin vaikea nousta sängystä, ja nyt on vähän väliä semmoinen olo, että tekisi mieli mennä vain nukkumaan.

Takaisin