Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on kanssa ihon pigmentti tummentunut esim. kainalossa ja nivusissa ja navan ympäristössä. Ja nänneissä tietysti, ne on tummentuneet ihan hirveästi. Yksi niistä ykköstoiveista raskauden jälkeisen palautumisen suhteen onkin, että se niiden väri muuttuisi pikkuhiljaa takaisin nykyisen ruskeasta siihen entiseen punertavaan/vaaleanpunaiseen sitten synnytyksen jälkeen.

Raskauden jälkeinen palautuminen on muutenkin vähän arvoitus mulle, kun omalle äidille ei jäänyt oikeastaan mitään merkkejä useista raskauksista (mä olen taas perinyt kaikki tällaiset geenit isältä, niin äidille ei ehkä tullut mutta mulle kyllä tulee raskausarpia ja selluliittia ja suonikohjuja ja väritys tummenee jne jne....), ja muilta suvun naisilta ei ole oikein voinut kysyä, niin en tiedä minkälaiset muutokset tuppaa olemaan pysyviä ja minkälaiset ei. Ainakin oon kuullut, että maksaläiskät ja muut tällaiset pigmenttiläikät vaalenisivat raskauden jälkeen.

Omat nännit palautuivat suht äkkiä alkuperäiseen väritykseen. Raskausarvet häipyivät miltei näkymättömiin noin puolessa vuodessa, niitä tosin ei ollut kuin muutama. Muutenkin ihon kirjavuus kyllä palautui ennalleen pikkuhiljaa. Yksilöllisiähän tällaiset jutut ovat, mutta näin täällä.

Mulla kanssa palautui kyllä hiljalleen kaikki ennalleen. Navan tummentuma ja läiskät oikeastaan heti, nännien koko ja tummuus jossain vaiheessa.. Oli ainakin palautunut ennen uudelleen raskautumista, koska huomasin ihan selkeästi taas muutoksen :D toi linea negra taisi pysyä pisimpään. Oli tosi tumma ja ihan haileana näkyi vielä vuodenkin jälkeen. Maha kiristyi hiljalleen ja yleinen turvotuskin laski nopeasti. Poika ainakin veti sellaista tahtia maitoa, että rasvaa paloi. Toivottavasti nyt on sama juttu, koska läskiä on tullut enempi... Ja toivon, että maha palautuisi tälläkin kertaa ennalleen.

Mä nyt purkaan tänne vaivoihin ja tunteisiin ennen ku meen nukkuun jos se auttais unen saantia ja nukkumista ylipäätään. Mä en enää jaksaisi kantaa tätä mahaa kun koko ajan on hankala olla ja mitään ei voi tehdä!
Toisaalta en kyllä ihan vielä (36+2) synnyttämäänkään ole valmis lähtemään..
Tunnen muutenkin itseni ihan valaaksi ja todennäköisesti sellanen olenkin! Painoa tullut alusta 10kg, joka näkyy oikeestaan mahassa, takapuolessa ja jaloissa. 35+5 oli lääkärineuvola ja siellä mitattiin, että sf menee vähän yläkäyrillä ja lääkäri kysyikin vaan, että tuntuuko maha mun mielestä suurelta ?!?!?!
Sf oli siis 35+5 huimat 34cm! Ja nyt kun katsoin niin samassa oli esikoinen, joka syntyi 37+0 ja painoi 3200g.
Eli käsittääkseni muutaman satagrammaa "liikaa" ?!?! Ja jos samalla kokokaavalla mennään ja tää tuleva syntyis laskettuna aikana niin olis yli 4kg ?!

Pitäiskö mun ottaa puhelu äitiysneuvolaan maanantaina ja kysyä, voisko kokoarvioon päästä??
Onko nää mitat ja "ennusmerkit" sitä luokkaa, että sinne voitais mut huolia?
Minkälaisin perustein niitä ylipäätään tehdään?!

Mä pääsen nyt kokoarvioon kättärille kun sf-mitta oli 35+2 37cm ja on vielä perätilaepäily... kyllähän se kai kannattaa kysäistä josko pääsisit kun kerran huolettaa, ei siinä ainakaan mitää menetä :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Voihan arpi, jos toinenkin..
Se mitä luulin mustelmaksi onkin muuttunut arveksi, ja näköjään on oikealle puolelle vatsaa tullut pari muutakin..
Tämä tyllerö hengailee koko ajan enimmäkseen tuossa oikealla puolella (sama oli esikoisellakin) ja välillä ihan työntää itseään niin, että maha tuntuu repeävän.. :oops: Ja maha on koko ajan vähän toispuoleinen, mikä näyttää hassulta.

Ja nyt se sitten alkoi tämäkin, että kun jotain tippuu lattialle, niin millään ei enää haluaisi nostaa ylös. On se van raskasta mennä alas ja nousta ylös tommoinen lyhyt matka :grin

Hyvä juttu on nyt, kun ei tarvitse enää istua pöydän ääressä tuijottelemassa aamusta iltaan koneen ruutua, niin selkäkään ei ole enää niin kipeä :)

Mulla kans alkanut kyykkäilyn välttäminen. Ajattelin kyllä kohta lakata varpaankynnet... Ja eihän se sf-mitta niinkään vauvan koosta kerro, mutta kannattaa kysellä sitä kokoarviota, jos otseä yhtään vaivaa!

Alilämpö !?! Mulla alkoi torstaina flunssa ja kun tuntui, että on kuumetta ainaki 40astetta niin mittasin lämmön. Se oli 35,5'c. Nyt flunssa aikalailla ohi mut lämpö oli päivällä vieläkin 35'c :O Mistä alilämpö ylipäätään johtuu? Ja onko sillä jotain merkitystä, että oliko noin jo ennen flunssaa vai tuliko sen mukana? Eihän tää nyt olemiseen vaikuta mutta pakkaa jäädä sellaset asiat vaivaan, joille ei tiedä selitystä/syytä. :)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Täällä ollut nyt illalla outoja tuntemuksia vatsanseudulla, särkee, supistaa tai sattuu.
En tiedä yrittikö vauva mennä jossain vaiheessa poikittain, mikä tuntui ihan kamalalta etten pystynyt kunnolla seisomaan niin oli pakko mennä makuuasentoon :oops:

Ollut kamalan tukala olo muutenkin, en sitten tiedä onko tämä lämpö vähän lisännyt tätä vaikeaa olotilaa.
Kuitenkaan ei tahtoisi valittaa, ihanaa kun aurinko paistaa.. :Heartred
Pieni masennus kyllä vaan iski päivällä, kun tajusin etten todellakaan ole rantakunnossa tänä kesänä..
Ei haittaa, että vatsa kasvaa raskauden aikana, se menee pois, mutta tuli vähän katseltua kroppaa peilistä niin on sitä ihraa vaan tullut ympäri kehoa...:scared001

Mulla on vähän sama Gemini, huomaa kyllä että lihottu on! Se on helppo sivuuttaa, kun mitkään omat vanhat vaatteet ei menis päälle muutenkaan mahan takia ja raskauden aikana painon kuuluukin nousta, mutta kyllä sen kuitenkin huomaa että selkeä rasvakerros on ilmestynyt ainakin raajoihin ja kylkiin (ja pieni kaksoileukakin mulla on nykyään jos painan päätä alas!). Ei kyllä ole harmainta aavistusta, miltä kroppa näyttää sitten synnytyksen jälkeen, mutta ei ainakaan samalta kuin ennen raskautta. Mutta no, lähdinkin raskauteen vähän sillä asenteella että olis hyvä kerätä vararavintoa imetystä varten, ja nyt sitä on tosiaan kerätty. :)

Vähän kyllä kaiholla muistelee, miten vuosi sitten kävi uimassa uudessa uimapuvussa ja kaikki vaatteet istui niin hyvin tai jopa oli liian reiluja. Tänä vuonna taas voi olla, että mies saa yksin käyttää meidän saaman kylpylälahjakortin, sillä ei ole ihan semmoista fiilistä että viitsisin uimapukuja sovitella ihan lähiakoina (ja vanha oli niin pieni jo valmiiksi, ettei varmasti mene päälle vähään aikaan).

En kyllä malta odottaa, että tulee kesä ja pääsen tästä painon tunteesta eroon, käyttämään normaaleja ei-raskausvaatteita jotka ei purista mistään, ja tekemään pitkiä kävelyitä ilman että mahaa rupeaa kiristämään ja supistelemaan. Ja nauttimaan ulkoilmasta vauvan kanssa! Mun raskaus on ollut tosi helppo, mutta silti tässä loppuvaiheessa rupeaa kyllä tuntemaan itsensä aika liikuntarajoitteiseksi ja se on aina ajoittain raskasta.

Mä otin esikoisen jälkeen vähän hälläväliä asenteen tosta painosta/ulkonäöstä. En uskaltanu imetyksen aikana laihduttaa kuin kuntoilemalla ja 7 kiloa jäi pyörimän, kunnes taas tulinki raskaaksi. Käytiin siis vauvauinnissa (jossa muuten kaikilla äiteillä sama homma, yhden oikeasti hoikan muistan nähneeni) ja muutenki käytin toppeja yms. Nyt on itellä vähän eri fiilis, haluisin onnistua pudottaan edellisetkin jääneet kilot jo imetyksen aikana. Saa nähä miten onnistuu. Viime yönä ainakin laihduin hikoilun myötä pari kiloa! Ihan älytöntä miten voi olla näin hiki! Ja en normaalisti ole yhtään hikoilevaa tyyppiä, muuta ku reenatessa. :grin

Mäkin toivoisin, että pikkaisen nopeammin pääsisin kiloista eroon tällä kertaa, mutta enpä tiedä mahtaako näin tapahtua. Ainakin viimeksi keho piti viimeiseen asti kiloista kiinni imetyksen aikana. Joten voihan se olla, että vasta siinä vuoden jälkeen alkaa taas kilot tippua.

Maksaläiskiä (tai mitä lie) on tässä raskaudessa ilmaantunut ihan älyttömästi.

Ja tuo kuumuus, ei mulla normaalisti ole näin tukala olo, mutta nyt lämpö hikoiluttaa ihan hulluna ja tulee huono olokin.

Mulla viimeksi tuli 12 kg ja 14 kg oli pudonnut jälkitarkastukseen. Mutta sit kun imetyksen lopetti, niin tulikin muutama kilo taas takaisin ja sitten alkoikin jonraskauslilojen keräys. Nyt tullut muutama kilo enempi kuin esikoista odotellessa ja selkeästi selkäläskejä kerrytetty.

Mä en esikoisen kohdalla oikein osannut stressata, mitä kehossa tapahtuu, kun en osannut aavistaakaan minkälaisia jälkiä se raskaus saattaa jättää. Kaikki vaan ympärillä toitotti, että "Nyt on lupa syödä, nautiskele", "Ei haittaa vaikka lihot, oot nuori ne kilot lähtee heti" Bullshit :rolleyes:
Kaksi vuotta paino jojoili kunnes sain kilot pois. Ei siis kovin kauan, mutta kuitenkin liian kauan..
Mulle sitten sen kahden vuoden aikana kehittyi vääristynyt kehonkuva ja syömishäiriö, mutta en tajunnut sitä kunnes sitten pääsin kolme vuotta sitten opiskelemaan ja oli terveystarkastus eikä omat puheet kuulostanut terveydenhoitajan mielestä kovin fiksulta :smiley-ashamed005

Vähän jännityksellä odotan vauvan jälkeistä aikaa, että miten reagoin, kun olen oikeastikin (enkä vain omassa päässäni) normaalia isompi. Yritän tietenkin järkeillä itselleni asiaa, että se on ihan normaalia ja ne kilot lähtee kyllä aikanaan.
Mulla kun on kuitenkin tarkoitus palata jossain vaiheessa takaisin urheilun pariin niin eiköhän se kunto kohoa ja kilot tipu siinä samalla :)

Mulla on varmaan jonkin sortin ennätys tossa painon nousussa... Tällä hetkellä +27kg lähtöpainosta. Ja tosiaan aluksi paino tippui sen pahoinvoinnin takia 6kg - eli aika hyvää vauhtia on tullut. :eek:

Osa on varmasti nestettä, kun turvotusta tuntuu olevan ihan reippaasti jaloista nenään asti. Nyt olen yrittänyt vältellä kovin suolaisia ruokia ja juoda vettä, mutta ei siitä näin helteellä tunnu kauheasti apua olevan. Jos en koko ajan makaa jalat ylhäällä, niin jalkapöydät turpoaa saman tien. Ja naama on aamulla herätessään ihan pallo. Hyvä jos silmiä erottaa. Ja nenäkin tosiaan levenny kaksinkertaiseksi (kuinka se on edes mahdollista?! - sama juttu oli esikoista odottaessa).

Joku täällä suunnitteli lakkaavansa varpaankynnet... No ei onnistu multa, kun ei enää taivu edes itse kunnolla leikkaamaan niitä. Onneksi sain äitienpäivälahjaksi manikyyriin ja pedikyyriin. Tänään ois tarkoitus mennä tohon pedikyyriin. Jos sais ees jollain hoidolla ja lakkauksella säälliseen näköiset kintut. :wink

Jos joku mulle ikinä vielä kehtaa väittää, että imetys kyllä sulattaa raskauskilot, niin pieksän sen :mad: Mulle koko esikoisen odotusaika hoettiin, että elä ressaa niistä kiloista, kyllä ne putoo sit imettäessä. Ja kilinv***t! Tasan vauvan ja muiden roippeiden painon sain pois ja muut jäi pyörimään. Sama homma kakkosen kanssa. kakkosesta tosin keräsinkin vain pari ylimääräistä vauvan lisäksi. Mutta kyllä ärsytti, just olin laihduttanut melkein 20 kiloa ennen kuin aloin esikoista odottamaan ja ne samat kilot, joka helkkarin gramma, tuli odottaessa lisää :angry4! Onneksi nyt ei oo tullu kun joku 6-7 kiloa, eli se vauva lisä härpäkkeineen, mutta ahistaa silti... Etenkin kun mulla oli kuntoon kolmekymppisiksi projekti menossa ennen raskautta ja nyt ei enää viikon 24 jälkeen oo voinu mitään liikuntaa harrastaa, kun supistelee niin paljon. No, jospa ne kilot tippus nyt kesällä, kun on lääkityskin kunnossa...

Mä onnistuin pari viikkoa sitten vielä geelaamaan omat varpaankynnet :grin No, menihän siihen se pari tuntia normaalin tunnin sijaan, kun piti pitää taukoja, mutta taivuin silti! Nyt taitaa olla jo mahdotonta, masu niin alhaalla, että kaikki istuminen jossa pitää eteen nojata on vähän ikävää.

Mulle tuli esikoisesta +26kg ja ne jäi jokaikinen päälle, mikään ei lähteny pois, vaikka oli ruokavalio kunnossa, liikuin paljon kun ei autoakaan sillon ollut ja imetin 8,5kk imetyksen aikana sain viel muutaman kilon lisää. Mä todella toivon et mulle ei grammaakaan enää tule painoa, mua vituttaa olla tän kokonen kun kuitenkin tehnyt tosi paljon hommia sen eteen et paino lähtis mut kun vaan ei lähtenyt :( Mä koen olevani jäätävä tonikeiju, vaikka mä en tän raskauden aikana ole painoa saanutkaan kuin pari kiloa ja sit paino vaihtelee +/- 3kg riippuen millanen turvotus millonkin on, nyt viime viikon neuvolassa oli tasan viikossa tullu 2kg kun turvotus yläkropassa on ihan jäätävä.

Mä toivon, että voisin edes muutaman kuukauden imettää, jos se auttaisi mun kohdalla vähän saada omaa rasvavarastoa pienemmäksi :p
Esikoisen kohdalla imetys loppui aika nopeasti, kun maitoa ei tullut tarpeeksi.

Toisaalta pelottaa, että meneekö rinnat vielä enemmän pilalle, jos imetän.
Esikoisen jälkeen rinnat olleet ihan kamalat, vaikka eipä kukaan muu ole valittanut.
Mutta ei kyllä todellakaan mitkään terhakkaat ja täyteläiset.

Ja mites sitten, kun haluan vaikka mennä jonnekin pidemmäksi aikaa ilman vauvaa, niin turpooko rinnat sitten milloin missäkin, että pitää lypsykonetta kanniskella mukana. Olisikin kiva tilanne, jos olisi baarissa tanssilattialla kavereiden kanssa ja tissit yhtäkkiä turpoaisi niin, että pitäisi mennä baarin vessaan lypsämään :rolleyes:

Ääk, mihin mä olen sitoutumassa :grin

Tutulla oli kilpirauhanen osoittautunut syypääksi, kun ei vuoteen synnytyksen jälkeen ollut saanut kiloakaan pois (ja sama kuin odeccalla, eli liikkui paljon ja katsoi mitä söi yms). Ei käsittääkseni vieläkään kaikki kilot ole karisseet, mutta paino lähti laskemaan, kun lääkitys oli saatu viilattua kohilleen.

Maksaläiskiä, niitä muuten riittää... Iän myötä niitä on tullut hiusrajaan jo parina viime kesänä, mutta nyt pukkaa kyllä ihan uutta tahtia :) Ja todella mielenkiintoisesti. Läiskät (tai no, eilisen aurinkopäivän jäljiltä voi sanoa, että yksi jättiläiskä) kiertää silmän alareunaa, eli kulmakarvasta melkein silmän sisänurkkaan. Jep, pandaltahan se näyttää. Yksisilmäiseltä pandalta, koska toisella puolella läiskä vasta aloittelee.

Takaisin