Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Teidän limatulppakeskustelujen myötä näinkin sellasta unta, että se meni. :) Toivottavasti ei kuitenkaan vielä mene! Mä en sitä esikoisesta huomannu ja vedet meni kotona. Nyt mulla rv 34+5 ja esikoisen aikaan alle kaks viikkoa. Aika pelottava ajatus, jos tämäkin jo kohta haluaa ulos! Pittää vissiin laittaa oikeasti kaikki valmiiksi. :)

Ja nostan hattua opiskelijoille! Ei olis musta nyt siihen täältä sohvan pohjalta, kun muutenkin supistelee niin paljon.

Hei onko tällä foorumilla muita odottajia, jotka ovat kuulleet masusta vauvan liikkeen yhteydessä napsahduksia?? Ikään kuin nivel napsuisi tai kuplamuovin kupla puhkeaisi :) Olen huomannut, että asiasta on muillakin odottajilla kokemuksia netti pullollaan, mutta ainakin oma neuvolalääkäri tai hoitajat vain pyörittelevät päätään kun kyselen asiasta? Kuulin napsuntaa ensimmäistä kertaa jo varmaan vkolla 25 tjs. ja edelleen kuuluu - jopa useammin kuin aikaisemmin. Olisi mielenkiintoista kuulla onko muilla vastaavaa kokemusta ja mistähän ääni voisi olla peräisin? Koska oma miehenikin on kuullut ko. äänen en epäile että omassa päässä olisi vikaa ;)

Mä en kuule napsuntaa, mutta tunnen kyllä välillä. Vähän niinkuin nivelen naksuntaa mahan puolelta. o_O

Kaksi kertaa olen kuullut, toisella kerralla myös mies todistamassa (ekalla kerralla väitti, että kuulen omiani ja sohva se vaan narisee mun allani :mad:)
Vähän sama kuin naksauttelisi sormien niveliä, mutta hennompi ääni.

Mä olen kuullut pari kertaa ja ihmetellyt samaa, että mikä saa aikaan sen äänen :)

Muokattu viimeksi:
täällä oli jossain vaiheessa puhetta tosta naksumisesta mutta en muista missä ketjussa

Mulla kanssa napsunut, ja ekassa raskaudessa kun siitä kysyin neuvolassa, niin th kertoi sen tulevan siitä, kun vauva napsuttelee kalvoja.

Täällä menossa päivä 35+4. Esikoisen syntymäviikkoihin vaivaiset 1+3 jäljellä :eek:
Olo on kyllä jo sellainen, et olis noita viikkoja kasassa ainakin sen 37.
Maha kovettuu edelleen jatkuvasti, nyt on alkanu oleen tosi tosi kipeitä kipupistoja tuolla jalkovälissä ja selkää alkanu särkeä. Tuo selkäsärky jännittää eniten, koska viimeksi synnytys alkoi selkäsäryllä ja kaikki supparit ja kivut tuntui aluksi vain alaselässä.

Voisiko joku kuvailla sillain hyvin tarkasti, että miltä omat supistukset on tuntunu?? :)
Mä ihmettelen mitä noi mun jutut on kun yhtäkkiä maha kovettuu (jota siis on kyllä koko ajan) mutta siihen lisäksi on tullut se kova kipeä kipupistos jalkojen väliin. Niin, että sinne sattuu ihan pirskuleesti :confused: Yleensä siis kävelyn aikana esiintyy tätä enemmän. Ei lenkillä (ne on jo kielletty) vaan ihan sisälläkin siirtyessä paikasta toiseen :grin
Onneksi on huomenna taas ylimääräinen lääkärineuvola niin ei tarvi miettiä mikä tilanne on.

Täälläkin tänään masu napsahti hyvinkin äänekkäästi ja ehdin jo toivoakin, että josko vedet ois menny vaan ei.. :D sais beibe kyl jo alkaa tulemaan, kun tän vuorokauden puolella 37+0, jee <3 pisimmillään enää 5 viikkoa odotusta!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla on alkanut olemaan tukala olo oikean puolen kylkiluiden alla, kun ei ole enää tilaa olla yhtään huonossa asennossa, vaan vauva alkaa heti potkimaan ja tönimään jos yritän esim. pissalla käydessä nojata kyynärpäillä polviin tai olen muuten vaan huonossa ryhdissä. Tämä suorassa jatkuvasti pönöttäminen ja jännittäminen sitten aiheuttaa sen, että mulla on selkä samalta "korkeudelta" ihan krampissa. Tuskaa istua töissä koneen ääressä tai ajaa autolla.
Enää ei onneks kuin 5 päivää töitä jäljellä. :)

Mutta sanottakoon, että tosi pieni vaiva tämä mun selkäkramppi kuitenkin on, siihen nähden että voisi olla jatkuvia liitoskipuja tai alaselkävaivoja, joilta onneksi olen tähän asti lähes kokonaan säästynyt. Alaselän kanssa mulla ei ole ollut mitään ongelmaa, mikä on entiselle selkävaivaiselle tosi iso voitto.

täällä kans ihan samaa ongelmaa kun pihlalla;että pitäs olla suorassa kun sotilas koko ajan jos ei halua monoo :p.sen johdosta alkaa kohta oleen hartiat ja lavat aivan jumissa o_O

Alkaa tuon nukkumisen kanssa hieman olemaan ongelmia. Närästys vaivaa aika tavalla ja noista perus lääkkeistä ei mitään hyötyä. Yöllä vasen lonkka kipeytyy, kun pönöttää pitkään samassa asennossa ja levottomat jalat vaivaa iltaisin. Uni ei meinaa tulla millään ja sitten, kun tulee heräilen vähän väliä ja aamulla olo on sen mukainen. Hyvää asentoa nukkumiseen todella hankala löytää, tekisi mieli käydä vatsalleen, mutta eihän se nyt millään onnistu... tää mamma olisi jo ihan valmis synnyttämään :) Täytyy varmasti vielä odotella kuukauden päivät, toivottavasti ei yhtään pidempään!!! Tänään on virallisesti viimeinen työpäivä, mutta teen vielä tämän viikon fyysisesti hommia. Yrittäjän vaimona taitaa vaan työt jatkua äippälomallakin ainankin epävirallisesti. Odotan kyllä jo ensi viikkoa ja sitä ettei enää aamulla tarvitse tälläytyä ja lähteä töihin vaan voi jäädä tyttären ja koiran kanssa vauvalomalle :)

Mulla onneksi maha sen verran laskeutunut, että ei enää ahdista. Varsinkin autossa istuminen oli ainakin mulla tuskaa. Tsemppistä vikoille työpäiville! Mä kanssa keräilen täällä vaan voimia kauppareissua varten tuntitolkulla :)

Kiitos tsempeistä, voiton puolella ollaan! Vielä kun sais hommat jotenkin kasaan ennen viimeistä työpäivää, ettei tarttis silloin iltamyöhään tavaroita pakkailla. :grin Tai saatika tulla ekana lomapäivänä vielä töihin, se olis noloa.

Vähän jännittää äitiysloma, kun on tässä montaakin projektia lykännyt ajatellen, että lomalla sitten. Että kuinkahan se sitten meneekin ihan laiskotteluksi, kun ei ole selkeää päivärytmiä. :oops: Mutta ihanaa, kun ei ole enää montaa aikaista aamuherätystä (ennen kuin ne sit taas alkaa uudestaan :rolleyes:)!

Mä kun oon nyt kolme viikkoa tiiviisti joutunut persettäni pitämään koneen äärellä, niin sellainen ero tullut huomattua, kun aloitin näiden kouluhommien tekemisen, että tämä istuminen on nykyään tuskaa! :confused:
Vauva ei yhtään tykkää, jos vähänkin istun lysyssä, koko ajan pitäisi olla selkäsuorana.

Tänään oli taas yksi koe ja taas vauva potki ja kääntyili minkä kerkesi ja sattui ihan pirusti, joten keskittyminenhän siinä herpaantui jatkuvasti... o_O

Alan muuten olla aika hupaisa näky, kun yritän esim. sohvalta nousta seisomaan, kun se on nykyään sellaista ähkimistä ja puhisemista. Sama juttu on portaissa, kun kävelee ylös päin. Viime viikon alussa kävelin mun mielestä ihan reippaastikin ne ylös, mutta viikossa ehti näköjään paljon tapahtua :p

Joo tää kyllä ahdistaa välillä älyttömästi, kun rentoa asentoa ei löydy ja joutuu olemaan ihme takakenoasennoissa.

Sit mua on alkanut inhottaa toi navan ympärys, kun se on ihan kosketusarka ja iho tuntuu siltä et se repeäis ihan just. Muutoin koen olevani vielä suht ketterä, mutta toi kipee navan ympärys saa pelkäämään kaikkea ylösnousemista, kun tuntuu et pian sieltä pullahtaa jotain ulos tai ainakin nahka ratkeaa. :confused: Niin sit tosta makuuasennosta nousemisesta on tullut sellaista könyämistä, kun pelottaa käyttää vatsalihaksia ettei samalla vaan tuu mitään napatyrää. :grin

verenpainelääkitys sitten aloitettava- lääkäri meinas että paras aloittaa nyt ennakoivasti, kun noi aamupaineet on kummallisen korkeat. siihen kun ei oikein omilla toimillaan voi vaikuttaa jos yön jälkeen on korkealla..ja sitten taas touhuamisen myötä laskevato_O.
jotenkin henkisesti helpotti tuo päätös, onpahan vauvalla ehkä turvallisempaa kohdussa jos paineet on tasaisemmat. ei kyllä muita raskausmyrkytyksen oireita onneksi!
On muuten varmaan suurimpia lapsi-/äitikuollleisuuden syitä noin niinkun maailmanlaajuisesti tuo raskausmyrkytys. Varsin etuoikeutettu olo taas olla osallisena suomen terveydenhuollossa!

mutta saanee heittää hyvästit toiveelle nopeasta osastolta kotiutumisesta:sad001-vaikka eipä sillä pitäisi olla mitään osaa kun on kahden ihmisen terveydestä kyse! näin sitä mieltä taas pakkokoulutetaan..

Kyllä se vaan niin on, vaikka välillä jostain lääkäristä tai th:sta valittaisikin, niin se on kuitenkin aina parempi kuin ei mitään, kun miettii miten muualla maailmaa on asiat.

Suomi kuitenkin on loppuen lopuksi hyvinvointivaltio, vaikka systeemit ei aina ihan toimikaan jokaisen kohdalla, mutta apu on jollain tavalla aina tarjolla :)

Joten kiva kuulla Lambi, että nyt sun kohdalla päätettiin tehdä noin, pysytte vauvan kanssa kunnossa :Heartred

Takaisin