Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ollut aina kans n. 110/60 ja saunassa ja ylösnoustessa kyllä huomaa. Nyt kerran oli 129/72 mutta viimeksi taas jo matalammat. Synnytyksen jälkeen muistan viimeksi, että yläpaine oli alle sata ja oli kyllä sen mukainen olokin!

Kävin kanssa tänään sen 36. vkon lääkärin, ja kaikki oli ok, mutta vähän mulla naama venähti, kun katoin leposykettä: 91... o_O

Lääkärin mukaan kuitenkin normaalia, joskin korkea; liittyy kuulemma matalaan verenpaineeseen, eli pumppu kompensoi pulssilla alhaisia paineita (tänään 90/70). Eli ehkä hyvä niin, mutta kyllä toi lukema maallikolle hurjalta kuulostaa. Hyvä syy hautautua syvemmälle sohvaan ja välttää rehkimistä :)

Miten teillä muilla "matalikoilla", ootteko sattunu kattomaan sykettä? (Meillä ite mitataan lääkärikäyntien yhteydessä, enkä muista aiemmin lukemaa vilkaisseeni, eli en valitettavasti tiedä mitä se oli sillä aiemmalla keikalla)

Eikös raskaus itessäänkin nosta sykkeitä jonkun verran, mulle ainakin kardiologi näin kertoili. Mullakin on matalat paineet, mutta osin keinotekosesti, kun joudun noita beetasalpaajia, jotka siis verenpainelääkkeinäkin käytettyjä, popsimaan tuohon sydänvaivaan. Ja siis normaalisti hyvin matala leposyke (50-60) mutta nyt raskausaikana vrk:n keskisyke holtermonitoroinnissa oli muutama viikko sitten (siis uni/levot mukaanlukien) 87! Sohvan sijaan liikkuminen tietty nostais paineita, mutta samalla toki pulssiakin. Mutta hurjasti liian matalatkaan paineet ei liene ihan optimi raskausaikana, tai siis oletan näin, kun munkin lääkitystä vähennettiin, kun yläpaineet laski. Toki siis tämä keissi ei nyt normiskenaario.

Muttta siis varmasti lekuri olis puuttunut, jos jokin olis ollut arvoissa huolestuttavasti.

Juu, kävin lukaisemassa aiheesta vähän lisää, ja normaaliltahan tuo vaikuttaisi. Etenkin, kun ei mitään perussairauksia tms ole alla. Sitä vaan maallikko säikähtää, kun en osannu yhtään odottaa tollastakin "vaivaa" :)

Loogisesti ajatellen tekee järkeä, että jos paineet on kerran alhaiset, jollainhan se veri on saatava kiertämään - eli sitten korkeamman pulssin avulla. Eikä lääkäri itseasiassa edes kommentoinut noita paineita, ne on mulla aina olleet enempi alempana ku ylempänä, eli ihan linjassa.

Summa summarum, ei ongelmaa, uutta tietoa ja oppia taas vaan =)

mul on sykkeet koko ajan yli 100, harvakseltaan on alle ja sillonkin yleensä 90+. Mulla alko tos eilen illalla särkee päätä tosi kovasti ja paineet nousi taas korkeemmalle ja soittelin jo synnärille et mitäs tehdään, otin migreenilääkkeen ja jäin odottelemaan ja lopulta onneks nukahdin. Aamusta ei särkenyt päätä mut nyt tuntuu taas tossa ohtas pahalta

Ihanaa, nyt on yksi koe takana päin ja läpi se meni (oli se sen verran helppo)!
Ja sitten..
Mä vähän ihmettelin, kun tuli käytyä sitten kokeen jälkeen wc:ssä ja huomasin siinä sitten, että ensimmäistä kertaa multa tuli vähän sellaista rusehtavaa vuotoa.. Olin sitten jonkun aikaa siellä wc:ssä, kun halusin nähdä lähteekö se vuoto punertumaan.
Noh, nyt oon kotona eikä vieläkään ole väriä muuttanut, joten en ole sillä tavalla huolestunut.
Ainakaan vielä.. :)

Eikö se voikin olla jotain hormonivuotoakin, jotenkin sillä tavalla, että jos olisi normaalisti se aika kuukaudesta?

Rusehtava vuotohan on vanhaa verta-mistä sitten tulee on vaikee sanoo?
Mä lähtisin kaikista väriä vaihtavista vuodoista näytille..

Itse soittelin neuvolaan aamulla ja meinasi että on normaalia että tuo paine vaihtelee, kunhan pysyy mulla alle 95 alipaine korkeimmillaan- mutta lääkäri katsoo sitten viimeistään ensi viikolla tarvitaanko toimenpiteitä. tässä tilanteessa kyllä olis hyvä että synnytys lähtis kutakuinkin ajallaan käyntiin..I WISH -eipä vaan taida ennen juhannusta tulla.(la 9.6)
sormet toisessa kädessä kutakuinkin kokoajan puutuneet- turvotus siis painaa jotain hermoja, kuulemma, mutta jos mukaan tulee kipua, voi kysessä olla veritulppa:eek::eek::eek:
voi luoja, kyllä ottaa hermolle..meinas että heti vaan synnärille jos paine nousee yli 150/95 ja mukaan tulee näköhäiriöitä, päänsärkyä, kipua tai kovaa turvotusta.:sad001

Odecca, tunnut ottavan sun painetilanteen jotenkin niin rauhallisesti, kunpa itse pystyisi samaan, eihän se hermoilemalla parempaan suuntaan muutu!

no mä kuulostelen kroppaa aika tarkkaan ja oon semmonen et tuppaan seuraamaan tosi kauan ennen kuin huolestun oikein kunnolla ja toisaalta kun tän on kokenut aikasemminkin niin uskaltaa kattella et kuin tää tästä kehkeytyy. Olo kuitenkin on kaikesta huolimatta ihan siedettävä vielä :)

Noh, se vuoto tuli ja meni. :confused005 Voisihan sitä kyllä huomenna soitella ja kysellä, että minkälaisesta vuodosta pitäisi ottaa oikeasti yhteyttä, jos vaikka uusiutuu enkä tykkää yhtään tällaisesta epätietoisuudesta. Huomenna olen sitten taas fiksumpi :)

Alkoi tuossa taas supistelemaan niin menin kokeilemaan sitä lämpöistä suihkua. Nyt se tuntui vähän helpottavan.
Hassua on vaan, kun monesti vauva tyrkkää itsensä tuohon ihan eteen, kun suihku osuu vatsaan :p

Onko kellään muuten mitään vinkkejä, jolla sais alaselän jotenkin "auki"?
Se on nyt ollut kipeä ja tuntuu ihan kuin jokin olisi jumissa, mutta en saa venytettyä sitä :D

Eikä!!
Mua taitaa närästää. Sellainen raskas polttava tunne tuossa mahan yläpuolella (???)
Just kun aattelin, että voisin mennä nukkumaan..
Onko mitään keinoja saada sitä helpottumaan ilman närästyslääkkeitä?

Siis tänään ollut niin ihmeen vaivainen taas... :smiley-angry002

EDIT: Joo en tosiaan ole varma, että minkälainen se närästys oikein on, kun ei ollut esikoista odottaessa eikä koskaan muulloinkaan :grin

Maitotuotteet auttaa närästykseen :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mulla närästys helpottuu usein jäätelöllä, hyvä syy antaa itelleen lupa herkutella. ;) maitokin toki ajais saman asian..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

vajaa lasi vettä ja sekoittaa joukkoon lusikallisen perunajauhoa auttaa myös

Nukkumaan mennessä ei kuitenkaan kannata juoda liikaa,
mulla ainakin auttanut silloin kun närästystä ollut (kaikissa aiemmissa raskauksissa, ei nyt:grin)
siis yrittänyt tankata aiemmin illalla nesteet niin että vatsa on jo tyhjempi sitten makuulle käydessä..

Kiitos neuvoista!

Mukavuuskissan neuvoa voisinkin kokeilla tänään illalla, jos taas vaivaa :p

Aamulla närästi taas, toivottavasti tää menis ohi, koska se tuntuu todella inhottavalta ja häiritsee olemista.. :oops:

alaselän saa auki esimerkiksi seuraavilla:
1. pyöristysliike: kontillaan nostaa selkää ja hartioita kaarelle niinkun kissa.
2. selkä seinää vasten ja laskeutuu reisien varaan sen verta et saa sen selän ihan suoraks.
3. lattialla polvien päällä taivuttaa eteen.tässä vaiheessa vaan maha on jo niin tiellä et pitää avata jalat ja laittaa korotusta otsan alle (esim ittellä just ja just kaks nyrkkiä päällekkäin riittää).
4. selinmakuulla (jos pystyy tän mahan kans taas o_O) jalat ylös ja keinuttelee sen alaselän päällä selkä pyöreenä.
5. eteentaivutus jalat lantion alla ja lantion levysessä asennossa,ja jalkaterät suoraan tai jopa hieman sisäänpäin kääntyneenä.jalka-selkäkulma 90astetta ja pää käsien välissä.käsillä työnnetään seinästä selkää pitkäks silleen että käsistä käännetään samalla hieman ulospäin (kämmenten kuitenkaan kääntymättä).aukoo aika hyvin kyljet ja alaselän.

ai mitenniin paska perintöselkä? :p jokapäiväsiä juttuja täällä,muuten ei tars kävellä kohta ollenkaan o_O

Kiitos heidi79!

Noita on ihan pakko kokeilla, koska jokin mulla on nyt jumissa tuolla, että välillä ihan sattuu kunnolla.
Pitäisi kyllä varmaan enemmänkin yrittää pitää kehoa liikkeellä. En yhtään ihmettele että paikat menee jumiin, kun ei tee mitään.. :rolleyes:

Mulla kans närästää iltasin. En oo saanu sitä oikein millään pois. Happamien, kuten marjojen vähentäminen on auttanu. Eiks se muuten ollu niin, että jos vauvalla on tukkaa, niin sillon närästää? :)

Takaisin