Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eiköhän se siinä(kin) asiassa mene niin, että jos ei pahalta tunnu niin voi maata selällään. Tiedän monta äitiä, jotka on nukkunut loppuun saakka selällään ilman ongelmia.

Viime raskaudessa itsekin nukuin usein selällään ihan lopussakin, ei tuntunut pahalta. Nyt tässä raskaudessa on jo monta viikkoa tehnyt pahaa olla selällään, joten olen siirtynyt kokonaan kyljellään nukkumiseen.

viime raskaudessa nukuin selällään loppuun asti, tai siis milloin mitenkin. mut ikinä ei tehny mitenkään pahaa selällään olo, ja siitä se kait kiinni on. Sillon tuli myös käytyä hierojalla, ja aikas loppumetreille asti makasin siellä pöydällä vatsallani, eikä tuo lapsonen ole mitenkään littana :p Että ihan kait fiiliksistä kiinni.

Mä en ollukaan ees kuullu että selällä nukkumista pitäis välttää, kertokaas tarkemmin ken tietää :)

Ei sitä tarttekkaan välttää, mutta useimmiten se on epämiellyttävää, kun painaa jotain suuria valtimoita/suonia, jotain, joten sitä itse vaihtaa automaattisesti toiseen asentoon.

No mut hui, vaarallistahan se on jos isot verisuonet puristuu, täytyy toivoa että selänkin verisuonissa sitten tosiaan on kipureseptorit, jotka älähtää ajoissa :p

Tuohon valtimoiden painamiseen se perustuu. Raskaana olevaa ei koskaan saisi elvyttää täysin selinmakuulla, näin olen kuullut. Mä en tajua miten jotkut pystyy raskaana ollessa olemaan mahallaan hierojalla, mä kokeilin just tänään pitkästä aikaa hierontaa ja aika paljon sai soveltaa, kun en tykännyt olla mahallaan. Se vaan tuntui epämiellyttävältä ja mua pelotti et vauvaan sattuu tai synnytys käynnistyy tai jotain muuta kamalaa. :D Mutta tässä huomaa kuinka erilaisia ollaan, ei ole yhtä oikeaa tapaa toimia tai sääntöjä jotka pätisi kaikkiin raskaana oleviin. :)

Onko kukaan täällä kärsinyt toistuvista pissatulehduksista? Ite tossa vähän yli parivkoa sitten sain tulehduksen, joka kait oli oudompi että lääkäri ei tiennyt mitä tehdä ja konsultoi äippäpolia, mistä sain vaahvan kuurin josta pötsi meni sekasin kokonaan.. kun kuurin olin saanut päätökseen ja odotin 4pvää ja kontrollinäytteestä löytyi toinen bakteeri joten toiselle antibiootti kuurille.. ma vien uuden näytteen ja pahalta näyttää että sieltäkin löytyisi tulehdusta taas kun on sellaset oireet.. äippäpolilla kävin keskiviikkona ja siellä vaavi oli kunnossa ja kaikki hyvin, mutta sanoi että jos on tulehdusta vielä niin joutuu antibioottikuurille synnytykseen asti... sit on hiivatulehduskierre... saakohan noita suun kautta otettavia hiivalääkkeitä käyttää raskausaikana? onko kellekään määrätty? joka raskaudessa ollut 1 tulehdus, mutta peräkkäin niin tää on uutta, samoin kaamee ristiselkäkipu johon eilen sain tukivyön, mutta toistaseks ei oo auttanut...

käyttäjä61ki ootko kokeillu jo auttasko karpalo? karpalomehun juominen päivittäin auttaa siihen et virtsarakon pinta muuttuu sisältäpäin sellaseks et siihen ei tartu kasvamaan niin herkästi bakteerit. Ja antibioottikuurin kanssa samaan aikaan suosittelen lämmöllä maitohappobakteereita kun antibiootit aiheuttaa hiivaa ja se puhkee raskaana tosi helposti ja se hiivakin voi aiheuttaa pissatulehduksia.

Eli neuvoni on et karpalomehua ja maitohappobakteereita kehiin.

No nyt se iski sittenmkolmannen flunssannjo tämän raskauden aikana. Vähän rankemman sellasen. Kuume ylimmillään eilen 38.2. Viimeyö(kin) meni keuhkoja ylös yskiessä ja tein limaan tukehtumista. Viiden aikaan oli pakko nousta ylös kun mieskin jo heräs yskimiseen. Tän aamun lämpö lukemat jo nyt paremmat kuin eilen aamulla eli 37.8. Tästä se varmaan sit lähtee taas nousuun. Panadolia olen syönyt eilen 2 g ja kai sitä sais sen 3 g syyä kun lääkäri määräs selkäkipuun sen verran nyt raskausaikana. Silti tuntuu ettei kehtais syyä niin paljon. Toivottavasti tää ei ole mikään saamarin influenssa. Kauhee huoli vauvasta. Mikä avautuminen...

Jos jollain on ollut (tai epäilee, että on ollut) supistuksia, niin miltä ne on teistä tuntuneet?
Itse tässä pähkäilen, että onko vai eikö, kun vatsan alueelle saattaa tulla välillä semmoinen outo kireä tunne.
Öisin näen nykyään paljon painajaisia ja herään siihen, kun sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja vatsan alue tuntuu epämukavalta. Ihan kuin turpoaisi hetkellisesti.. o_O

Mulla ainakin kohtu muuttuu hetkeks kivikovaksi, tuntuu vähän ummetukselta. Uutena lisänä näihin supistuksiin tullut tällä viikolla menkkamaiset kivut. Eipä täs ookkaa enää ku 13 viikkoo synnytykseen jos poitsu malttaa pysyä tuol masussa. :/ työkavereiden mukaa sit alkaa olla tositoimet kysees ku supistukset tuntuu selässä asti, toivottavast siihe on viel matkaa..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Karpalomehua vois koettaa joskos se auttas, paikallishoitoo käyttänyt nyt tän aikaa.. vaikka kuinka yrittää välttää makeisia ym. hiiva ja vaalee vehnäjauho hommeleita niin hiivaa tuntuu tulevan enempi kun taas muuta... maitohappoja menee joka pvä ennen raskautta ja tän aikana.. samoin vitskut.. nyt sitten kärsitään oksennustaudista, kuumeesta ja yskästä... mukava koktaili taas tähänkin lisäykseen,,, asiaa ei auta et tos on nuo 3 ja 5v muksut pyörimässä ja kärttämässä ulos, onneks on tarha huomenna niin saavat tekemistä.. tää hiihtoloma kun on mennyt kokonaan sairastellessa, ensteks muksut, mies ja nyt minäkin vielä.. lapset tuntuu terveinä jo olevan, mieskin jo suht hyvässä kondiksessa.. ite nyt vaan ihan kuitti kuumeesta ja oksentelusta :( vaavikin potkii väliin mahassa niin lujaa jo että tekee hieman kipeetä, mikäköhän vipeltäjä poika sielt tupsahtaa... viel olis 15vkoa jäljellä ja toivottavasti paremmin menisi tää loppuodotus kun vaan taudeista pääsisi eroon,,, ja kun ei vaan uusis enää tulehdus, tällä viikolla sen saa selville kun huomenna menee näyte analysoitavaks.. huh, olipa taas tuuletusta...

Mulla harjotussupistukset tuntuu kohdun kovettumisena eli siis maha on ihan kova. Ja sit sellanen tunne et pissattaa vaikka oikeesti ei pissata. Tässä raskaudessa mulla on ollu myös kivuliaita supistuksia rasituksesta johtuen ja niihin sit liittyy lievää kipua alavatsalla. Esikoisesta ekat kivuliaat supistukset tuli synnärillä, mutta nyt huomaa että varsinki jos noukkii lattialta tavaroita nii alkaa supisteleen..

Töissä tullut myös huomattua, että vatsan seudulla kiristää, kun yrittää tehdä töitä nopeampaa tahtia tai painavampia tavaroita nostella.

Tänään en ole töissä ollut enkä tehnyt mitään raskasta, mutta nyt on tässä illan aikana ollut todella epämukava olo. Vatsa tuntuu kireältä ja turvonneelta ja ihan kuin särkisi..
Pitää varmaan alkaa suunnata sänkyyn ja toivoa, että olo vähän tästä helpottuisi, jotta jaksaa sitten maanantaina töissä taas touhuta.
Ensimmäisestä raskaudesta muistan kyllä ne oikeat supistukset, jolloin piti synnyttämään lähteä. Silloin en kyllä edes seisomaan pystynyt. Kunhan ei semmoiseksi mene niin kestän kyllä :gen113

Mulle tulee kanssa noita harkkasuppareita ihan jatkuvasti, useita kertoja päivässä. Siis että koko kohtu kovettuu ja tuntuu hieman epämukavalta. Niitä tulee myös levossa. Niistä en osaa olla erityisen huolissani, esikoista odottaessa niitä tuli tosi aikaisessa vaiheessa eikä ne tehnyt mitään missään vaiheessa.

Nyt tulee kivuliaitakin välillä. Tai siis eihän ne nyt siinä mielessä kivuliaita ole, että synnytys alkaisi, mutta välillä kyllä silti epäilyttää joko ne availee paikkoja vaiko eikö.

Mä nyt soitin ihan neuvolaan noista kipeistä supistuksista ja sain lääkärin keskiviikolle. Saa nähä joutuuko jäämään sairaslomalle, kun kuitenkin fyysistä työtä teen. Eipä mul työsopimustakaan ois enää ku viikko jälellä, mut turhaa ottaa jatkoja jos ei oo työkykynen.. Vaikka työnantajan ongelmahan se siinä vaihees on, mut en kyl osais jäädä hyväl omatunnol saikulle :/

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla tulee supistuksia ihan koko ajan, suurin osa on kivuttomia, mutta on nyt muutamaan otteeseen tullut myös todella kipeitä ja säännöllisinä, mul on niiden vuoksi kohdunsuuta ja kaulaa täs jo seurattu tovin ajan. Mulla noi kipeet tuntuu samanlailla tosi alkhaalla selässä kuin synnytyssupistuksetkin ja tarttee ottaa joihan tukea et pystyy olemaan ja keskittyy hengittämiseen siks aikaa et menee ohi. Kivuttomia on koko ajan ja sillon menee maha kovan tuntuiseks ja vähän kuin jännittäisi vatsalihakset ilman et ite saa niitä rentoutumaan, ne ei satu mutta tuntuu pinkeeltä. Supistuksista ei tartte olla huolissaan jos ne ei oo kipeitä ja jos ne ei ole säännöllisiä. Jos taas muuttuu säännöllisenä tuleviksi niin se on syy käydä näytillä vaikak olis kivuttomia ja jos on useampi kipeä niin kannattaa käydä näytillä.

Nonnih, kyllä nämä taitaa sitten jotain harjoitussupistuksia olla, kun samankaltaisia tuntemuksia teilläkin ^_^
Täytyypi vaan hetken ottaa rauhallisemmin, kun alkaa tuntua, että vatsan seudulla tuntuu pahalta. En oikein mitään sairaslomaa tällaisen takia haluaisi nyt ottaa, vaikka fyysistä työtä joudunkin tekemään. Tietenkin jos kivut alkaa olla sietämättömiä niin sitten vasta..

Mulla on kyllä neuvolalääkäri muutaman viikon päästä, jos sinne asti jaksaisi, että saa paikat tutkittua niin sittenhän sen viimeistään näkee, että onko alettava kunnolla rauhoittumaan :)

Mulla on sitten oikein kunnon vaivaksi äitynyt viime viikkoina vasen pakara. Se on kyllä jo loppuvuodesta saakka välillä ilmoitellut itsestään, mutta ei lähelläkään tässä määrin kuin nyt. Kävelykin tekee jo kipeää. :( Mä olen kohta ihan liikuntakyvytön ja rampa. Vähän väliä tulee oikein kunnon tuikkaisuja, ihan kuin puukkoa iskettäisiin syvälle pakaraan. Just nyt kun tuntuu, että maha on taas menossa paremmin mukana, eikä kipeydy tai supistele samalla tavalla kuin aiemmin, niin eikös joku muu paikka kenkkuile. Tää on ihan perseestä (kirjaimellisesti).

Fyssarilla kävin kertaalleen ja hän oli sitä mieltä, että kaikki nivelet ja nikamat alaselässä on ihan ok, mutta mulla on vaan niin kireällä toi vasen lonkankoukistaja, että se pistää hermokanavat (tms) tukkoon selän puolelta ja se sitten heijastuu pakaraan. Onneks meillä saa työnantajan piikkiin käydä 5 kertaa vuodessa fyssarilla, niin jospa sais jotenkin ammattilaisen avuin hoidettua tän siedettävään kuntoon ennen synnytystä. Olis kiva pystyä liikkumaan loppuun asti. Muuten koen olevani varsin hyväkuntoinen viikkoihin nähden, mutta pelottaa, että hajotan pian jonkun paikan, jos kivusta huolimatta vaan väkisin treenaan. Olen jo kertaalleen 4-5 vuotta sitten kuntouttanut itseni välilevyn pullistumasta, joten en missään nimessä haluaisi saada taas käydä läpi samaa ruljanssia.

Takaisin