Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli nyt Hb laskenut aika reilusti ensimmäisestä neuvolasta, jolloin Hb oli 138. Nyt se oli 115. Mulla siis nyt rv 17+6. Sain neuvoksi syödä Obsidania oman maun mukaan joko joka päivä tai joka toinen päivä. Taidanpa ottaa sitä nyt joka päivä, niin jos tää väsymyskin helpottais.

Mulla aika sama, 138 oli ja nyt eilen 115. Ja joka päivä pitäis syödä, vaikka ei niistä ennenkään mitän apua ole ollut, mutta syödään nyt kun käsketään :) Joka kerralla se on laskenut sinne alle sadan, mutta ihme kyllä, ei silloinkaan mitenkään erityisen väsynyt ole ollut :)

Mä olen koittanut kaikkea mahdollista paitsi nestemmäistä, ja sitä en koitakkaan. Mutta ei niistä ole mitään sivuoireita tullut yhtään sen enempää kun on hyötyäkään ollut :)

Mä söin esikoista odottaessa obsidania ja sain alle kahdes viikossa arvot nousemaan todella hyvin. Mä otin sen illalla juuri ennen nukkumaan menoa niin se sai imeytyä rauhassa eikä mikään muu syöminen tai juominen vaikuttanut sen imeytymiseen ja vatsa kesti hyvin. Iltapalan olin yleensä syönyt vähintään tuntia aikaisemmin.

mä otin kans obsidanin illalla ja ripuloin töissä koko seuraavan päivän :( ei sopinu mulle. Nyt ei oo hb ees laskenu niin pahasti et rautaa tarttis, kiva näin :)

Mulla oli tammikuun alussa hb laskenu 110 nii syön nestemäistä maltoferia. Ainaki synnytyksen jälkeen nosti hbn nopeesti eikä aiheuta mulle mitään oireita. Helppo ku 20tippaa otan iltasin ja juon omenamehua päälle, eikä oo edes pahanmakusta :)

Heips! En oo aikoihin kirjotellu tänne mut sillon tällön käyny aina lukemassa muiden kuulumisia.
Nyt kiinnostaa onko muilla vielä supistellut minkä verran? Mulla on siis toinen raskaus ja viikko 21+6 menossa. Nyt on tullu kivuttomia supistuksia tosi paljon ja yölläkin ne ikävästi herättelee. Eilen kävin kävelyllä ja köpöttelykshän se meni kun alko juilimaan tosta häpyluun päältä. Ja sit on välillä semmosta paineen tunnetta alhaalla lantiossa. Ekassa raskaudessakin oli jonkun verran harjotussupistuksia mutta ei läheskään näin paljon varsinkaan vielä tässä vaiheessa raskautta.
Mulla on nyt jo tosi iso maha ja vähän mieityttää kun töissä pitäs jaksaa olla vielä sinne huhtikuun puoleen väliin asti..Ja mites te muut joilla on jo lapsia ja varsinkin pieniä semmosia? Mä oon nostellu tähän asti 13 kilosta puoltoista vuotiasta esikoistani ihan normaalisti, mut pitäskö sitäkin yrittää nyt jotenki vältellä?

mäki nostelen 10kg esikoista ihan huoletta, en oo ees tullu aatelleeks et seki painaa niin "paljon" :D en siis oo vältelly mitään. Lätkän lopetan kyllä tän kuun lopussa ku on kuiteski aika riskialtis laji enkä treeneistäkään oo pystyny nauttii entiseen tapaan. Alkuraskauden oireet ohi niin en aina edes muista olevani raskaana :)

Supistelee välillä kun touhuaa liikaa. Esim laittaa lakanoita, kantaa kauppakasseja yms. Esikoisen kantelu ei aiheuta supistuksia (onneksi), häntä on pakko kantaa kun ei vielä liiku. Ikää 10kk ja painoa 8-9kg..

Mulla harkkasupisteluja aika usein. Tässä raskaudessa ne alkokin aika myöhään lisääntymään (rv 20+) kun ekassa oli paljon aikasemmin. neuvolan ohje oli, että jos eivät rauhoitu ollenkaan levossakaan, niin sitten tarkastetaan tilanne, muuten ei hätää. Yleistä tässä vaiheessa kun kohtu kasvaa vauhdilla.

Ja esikoista, 15 kg, nostelen ihan normaalisti.

Täällä ei oikeestaan harj supistuksia oo(no istuessa tulee joskus iltapäivisin, kaikki mun vaivat tuntuu liittyvän ansiotöihin..), onneksi, en tiedä miten nuo 10-15 kg vesisaavit liikkuis eläimille aamuin illoin muuten.. nuorimmaisen kanniskelu alkaa kyllä jo hiukka hengästyttää-jos vaikka aamulla kiireessä pitää liikkua ulkona auton ja tarhan väliä tms, ei ihan samaan malliin liiku nopeaan tämä mamma.. mutta saapahan pikkuiset vauhtia jalkoihin pakon edessä:rolleyes:.

Mutta alkaa kyllä olla puhki töissäkäymisestä, perjantaisin on aika loppu ja maanantaisin vaikea lähteä..ja mulla kuitenkin rento ja kiva toimistotyö.. motivaatiokato??

Mua on supistellut ihan alusta asti. (En tiedä onko edes mahdollista, mut tunsin ekan supistuksen ennen kun olin tehnyt testiäkään..) Toinen raskaus, edellisestä harkkasupistukset alkoi vasta näin puolenvälin tienoilla. Nyt on jo ikävän tuntuisia jos paljon touhuaa.. Kerran piti ihan itkuun parahtaa kun tuntui, et kohtu kramppaa!! Se oli kamala tunne, mut meni onneksi nopsaan ohi! Esikoista nostelen ja kannan melkein kun ennenkin, hankala sitä on vältelläkään... Mut iltaisin on pakko vähän lepuuttaa sohvalla ja yrittää rauhoittaa elämää :/

Mulla supistelee kans ja esikoisestakin alkoi tosi varhain. samaan malliin tuota esikoista kanniskelen kuin tähänkin asti, tosin se ei paina kuin reilun 8kg ja paljon tuo onneks haluu kävellä jo ihan itse, tai enemmänkin se nyt juoksee kun oppi eilen juoksemaan :) Mulla oli eilen ekan kerran säännöllisiä supistuksia ja ne ei menny ohi istumalla, tosin ei onneks kestäneetkään kuin puolisen tuntia, ei ollu kipeitä niin jätin omaan arvoonsa.

Mä olen taas alkanut tulla sinuiksi raskauden ja muuttuvan kropan kanssa. Olin varmaan tulossa kipeäksi tuossa pari viikkoa sitten, tai sitten raskaudessa oli joku ihme notkahdusvaihe, joka vei kaikki voimat. Tuota pariviikkoista lukuunottamatta olen voinut tosi hyvin ja nyt taas tuntuu, että on virtaa ihan normaalisti. Vaikka yöunetkin ovat jääneet hieman liian vähäisiksi, ei se silti ole vaikuttanut jaksamiseen kummemmin (tiedän kuitenkin, että riittävä uni olisi tärkeää, siinä on parannettavaa!).

Nyt on taas treenit sujuneet ihan mahtavasti (olosuhteisiin nähden) ja tuntuu, ettei raskauden alkuun verrattuna kunto ole oikeastaan kovinkaan paljoa heikentynyt, sittenkään. Mitä nyt joutuu käymään pissalla 2-3 kertaa treenin aikana ja jumppatunnilla saa ihan tosissaan keskittyä, ettei pissaa housuun, kun se hätä tietysti yllättää heti alkutunnista ja tuntuu 100 kertaa normipissahätää kovemmalta. Kiva siinä hyppiä... Enkä mä kesken jumpan viitti enää vessaan lähteä, kun kuitenkin käyn aina just ennen, ehkä parikin kertaa. Eikä se rakko oikeasti edes kovin täynnä ole, joku puoli desiäkin voi tuntua puolelta litralta. :D

Mutta nyt olen tosi iloinen siitä, että ehkä mä saan sittenkin ylläpidettyä ihan kohtuullista kuntoa loppuun asti, eikä synnytyksen jälkeen tarvitse aloittaa ihan alusta. :)

Täälläki nostellaan 13kg pikku miestä ihan normaalisti, mut ei se aina niin kivalta tunnu ja alkaa puuskututtamaan helposti. Harjotussupistuksia tulee sillon tällön, mut ei oo kivuilaita (onneksi), vaan pikkasen epämiellyttäviä.

Onko harjoitussupistukset siis sellaisia, että kohtu kovettuu/"turpoaa", muttei satu? Entäs mitä ne sitten on, kun kohtua/alavatsan seutua kouristelee tai sattuu? Onko ne sitten kasvukipuja? Niitä kipuja oli rv 6-8 usein ja tosi voimakkaita, nyt toisinaan vähän lievempinä. Mulla kun on kaksi keskenmenoa taustalla, niin uskoisin ehkä jotenkin tietäväni, miltä synnytyssupistukset tuntuu. Kai? Siis sellaisia älyttömän kovia ja tuskaisia alavatsan ja -selän kouristeluita, jotka tulee aaltomaisesti. Sellaisia ei onneksi ole ollut. Mutta nyt on tuota mahan kovettumista ollut muutaman viikon aina välillä.

Joo harjotussupistuksissa kohtu kovettuu muttei satu.. Niitä mulla oli esikoisen raskausaikana joskus rv25 jälkee ehkä välillä.. Nyt ollu kivuliainaki välillä rehkimisen jälkeen..

jees ei ne repäsyt on niitä kasvukipuja ja kovettuminen ja kiristäminen harkkasupistuksia :)

Siis viimeiset pari päivää ja yötä on ollut kyllä niin tuskaa. Alamahassa juilii koko ajan, ei kipeästi mutta välillä repäisee ja välillä vain... juilii. Olkoon sitten mitä on. Vasemmalla kyljellä maatessa olo on ihan paras, mutta sitten pakottaa lonkkaa ja polvikin on alkanut temppuilla. Alkaa siis huomata että lapsi kasvaa vauhdilla. Ainoa mikä todellisuudessa huolettaa on mun työkunto. Voi olla et hoitotyötä ei pysty tekemään kovin kauan jos jo nyt tuntuu tältä :( Anteeksi kauhea valitus, mutta pari yötäkin on mennyt valvoessa jne.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Takaisin