Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tämä viesti kuuluu nyt tuonne "tunteet" osioon :wink
Eilen juttelin ensimmäistä kertaa oikein pitkän kaavan kautta pikkuiselle, kauheat tunnepurkaus porut siihen päälle sitten.
Pisti miettimään, että vaikka nuo kaikki asiat on jo itse tiennyt, mutta heti kun ne sanoi ääneen niin ne tulivat niin paljon konkreettisemmiksi. Harvoin silti sitä niin paljon tunteitaan ääneen vuodattaa ja nyt vielä hänelle jota niin ehdottomasti rakastaa.
Sitten lopulta tuntee itsensä ihan aasiksi kun poraa yksin kotona ihan vaan omia tunteitaan :rolleyes:

Nyt on sitte sekä erittäin huvittavia että huomattavasti vähemmän naurattavia vaivoja:

Napa on pullahtanut lopullisesti ulos ja näyttää ihan porsaan kärsältä :D Mulla oli kyllä lapsena aika "tasanapa", eikä se aikuisenakaan ole kovin syvälle vararenkaaseen ehtinyt kaivautua, mutten silti ajatellut, että se tulisi ulos (etenkään näin aikaisin). Huvittava vaiva - ja vähän kosketusarkakin, täytyy sanoa.

Mutta peräpukamat ei sitten nauratakaan niin paljoa... Neljä päivää on nyt mennyt scheriproctin voimin, muttei niitä viitsisi, eikä kai saisikaan, kovin kauaa käyttää :( Nyt jo mietityttää pitäisikö ollenkaan, vaikka teoriassa kai saisi sen viikon verran (tässä vaiheessa raskautta, ensimmäisellä kolmanneksella ei lainkaan). Oireet vaan on niin pahat, että ilmankaan ei meinaa pärjätä. Tietää vähän huonoa loppuraskautta/synnytystä ajatellen, olen ymmärtänyt... Itsellä siis ensimmäinen kerta menossa, niin en tiedä kuinka pahaksi tää voi vielä muuttua :/

Mulla säily viimeks napa ihan loppuunasti ei pullahtanu lainkaan ulos vaikka sf mitta huiteli ihan yläkäyrillä, mun napa oli ja pysy kraaterina :D

Mulla viimeks napa nousi vähän mut pysy tasaisena kuitenki eikä noussu koholle. Nyt taitaa nousta, uhkaavasti näyttää siltä :/ En haluais ku tahon et se pysyy kuopassaan. (Suuret on murheet) Mutta nousee jos nousee..

Mää en ennää muista, onko muilla lonkkien kans ongelmaa?
Me käytiin kahestaan miehen kans perjantaina keilaamassa tunnin verran, nii sillon jo alko kipiästi vihlomaan nivusista. Sillai että oli vähä vaikia kävelläkki. No eilen käytiin kahestaan kaks tuntia keilaamassa. Se tais olla erittäin suuri virhe. nimittäin kotia ku päästiin ja laitoin hetkeksi päikkäreille, nii nivuset tuli todella kipiäksi ku nousi. Ja samalla ku otti askelia, nii mahaa vihlo pahasti. Se meni kyllä ohi istuskelun jälkee, mutta nivuset on edelleen sillai herkät. Yöllä vihlo mahaa ja tais supistellakki vähä, jos tajusin puoliunesa oikeen. Sekään ei kyllä oo nyt kipiä. Mutta mitä ihmettä mää voin tehä nuille lonkille/nivusille? :(

Mulla on kans välillä nivusia / häpyluun seutua vihlonut tai ollut paineen tunnetta, varsinkin kävellessä. Ihan silleen et on ollut oikeesti vaikee kävellä eikä meno oo tuntunut lainkaan hyvältä. Sit on myös alavatsa tullut kipeäksi. Vaikka olen hyväkuntoinen, niin ei noilta vaivoilta näköjään voi välttyä. :/

mullakin napa nyt jo pullahtanut, uskon kyllä et palautuu niinku viimeksikin :) viikko ois ultraan enkä jostain syystä ees osaa odottaa sitä :O hassua...jatkuvia oireita ei pahemmin enää ole, satunnaisesti harkkasupistuksia ja selkä vaivaa...oksentanut en ole aikoihin :) mut sen huomasin et päätä särkee lähes jatkuvasti ja sääret raavin vereslihalle kun kutiaa...mut tätä tais olla viimeksikin. Onneks lähes jatkuvasti tulee monoa niin tietää et joku siel on ja koputtelee <3

Hmph, mulla tuntuu masu kasvavan nyt vauhdilla. Koko viikonlopun ajan oli ahdistava olla eikä missään asennossa ollut hyvä olla, tuntu että maha ahdistaa ja painaa. Ja tämä on mun mittapuulla jo valtava (verrattuna ekaan raskauteen) joten alkaa pelottaa mikä jättiläinen täältä on tulossa.

Ja pissat meinaa tulla housuun koko ajan, kun tämän ärsyttävän yskän/flunssan takia saa koko ajan yskiä! :mad:

Mulla myös vatsa kasvanut ihan hirmuisesti. Edelliseen raskauteen verrattuna on jo valtava tässä vaiheessa...mulla kanssa ollut jo hieman tuskaista ja ahdistavaa mahan kanssa ja puolet olisi vielä jäljellä. Ei auta, ei auta pakko kestää ;)

Täällä on kans ollu flunssa viikon verran ja kunnon limayskä pari päivää.. ei uskalla yskiä, jos viime vessasta käynnistä on hetkisen pidempään.. lirahtaa ihan varmasti ja oon huomannu muutenki et on taas lantionpohjat löystyny ku ihan ihme asiat saa tunteen et pissat tulee huosuun. Mulla jäi eka synnytyksestä se ponnistus virtsankarkailu jo muutenki, niin ei tarttis pahentua.
Peräpukamiakin jäi ekasta... ne vaivaa edelleen ja suonikohjut! Ne on olleet eka kerran kipeet. :sad001 Inhottava tunne aamusin ku nousee sängystä niin pakottaa vasenta polvitaivetta.
Napa on mullaki tullut ulos, mut kyllä se palautuu sitte takasi synnytyksen jälkeen. :)

Tuntuu muutenki et saa ravata vessassa koko ajan....

Ehkä hieman outo kysymys, mutta miltähän se sitten todellisuudessa näyttää jos se napa pullahtaa ulos? itselläni jo valmiiksi ei niin normaalinmallinen napa.. o_O

Hmm siltä kun navan tilalla olis nahkainen marmorikuula tai pieni pallo :D mulla tosiaan säily napa ihan monttuna loppuun asti viimeks :)

Heh, mulla napa on viime kommentista pullistunut edelleen, mutta on toistaiseksi vasta puolipallo. Tai oikeastaan se muistuttaa eniten porsaan kärsää :grin

Jos tahti jatkuu, varmaankin lähiaikoina sen on pakko alkaa pyöristyäkin tosta töpselimallista - tai en ainakaan tiedä, miten muuten se voi jatkaa pullistumistaan... Tai ehkä toi kärsä vaan kasvaa :)

Mulla on eilisestä asti ollut vasen käsi hiukan puutunut ja semmosta hermosärkyä varsinkin levossa? Onko muilla ollut vastaavaa, mietin pitääkö huolestua.. Kärsin kyllä huonoista niskoista muutenkin ja teen paljon päätteellä töitä, alkoi eilen vaan yllättäen eikä loppua näy.

Lähetetty minun GT-I9305 laitteesta Tapatalkilla

Tänään on viikkoja 21+6, vielä siis aikaa odotella... apua tätä oloa. Vatsa tuntuu jo hurjan suurelta ja nythän se vastaa alkaakin kasvaa. Liikunta ei kiinnosta ja ruoka maistuu. Alkaa jo hirvittää ensi viikon neuvola punnitus. Kertaakaan en ole uskaltanut vaakaan astua edellisen käynnin jälkeen. Mulle on tullut jopa pari suonikohjua, jes. Toinen lähtee ihan tuolta alapäästä, on se vaan huikeeta. Toivottavasti hävii sitten joskus :) Huoh...onneksi tämä on vain hetkellinen olotila. Olen kyllä äärimmäisen onnellinen tästä raskaudesta kaikesta huolimatta :)

Kummasti kehon olotilat muuttuu päivittäin. Vielä eilen kummastelin kauppareissua kävellessä, että kylläpä onkin pitkästä aikaa ripeä askel ja jalka nousee, ihan kuin ennen raskautta. Taisi olla parikin päivää, kun kävely sujui kevyesti. No, eilen illalla kävin body pumpissa ja tänään sitten hissuteltiinkin se sama kauppareissu. Ei puhettakaan mistään ripeistä kävelyaskelista, kun koko ajan oli kauhea paineentunne alavatsalla ja alapäässä, ihan kuin kohtu olisi yrittänyt luiskahtaa ulos. :P Tänään sitten kai otetaankin rauhallisemmin, oli sen verran ikävän tuntuista...

Hip hei, tänne rantautui joku keskiraskauden pahoinvointi... Eilen ja tänään oksentanu x2. Heti herättyä ja eilen aamupalan jälkeen, tänään lounaan jälkeen. Not kiva. Kunpa tää olis vaan joku tosi nopeesti ohimenevä. Väsymystä myös havaittavissa enemmän... plaah.

Täällä päästiin sitten vähän jännäilyn makuun... Nimittäin pe-la yönä n klo 3:30 alkoi todella kipät ja säännölliset supistukset. Niitä kestikin sitten 1H verran, niin tuskasia olivat että ei yhdestä kerennyt selvitä kun toinen jo tuli. Siinä tunnin kärvisteltyäni kovissa tuskissa ymmärsin ottaa paratapsia 1g joka helpotti oloa siinä määrin että sain reilu tunnin nukuttua/levättyä nojatuolissa puoli-istuvassa asennossa. Siinä sitten heräilin aika tarkkaan klo 8:00, ja kuinka ollakkaan kivut tuli takasin. Ei niin pahana ku yöllä mutta YHTÄÄN liikummista ei antanut kroppa myöten niin kipeetä kumminkin teki :/ siinä sitten soittelin itseäni rauhotellakseni mein paikkakunnan päivystykseen, josta käskettiin soittaa tayssin synnytysvastaanottoon/ päivystykseen. Sieltä ne sanoivat et ilmanmuuta tänne kontrolli käynnille. Sitä sitte lähdettii siinä uskossa että "käydään" vaan. No mutta sinne päästyäni het laitettii täydelliseen liikunta kieltoon ja supistustenesto piikki sekä kortisoni piikkiä kankkuun vauvan keuhkoja vahvistamaan. Päivystävä lääkäri otti 2 kpl jtn testejä toisella ainakin testattii oliko vuotoni lapsivettä vai ei. Negatiivisia molemmat. Valkovuoto oli kuulemma vetistä. Osastolle siis sitte jäätiin seurantaan. Täällä ollaan vie huomiseen ainakin. Nyt on supistukset ja muut kivut lähes täysin poissa, kipeitä supistuksia ei ole tullut eilisen illan jälkeen ollenkaan :) jee!

Olipahan kokemus tämäkin, vähän raffia ensimakua tulevasta. Toivottavasti seuraavan kerran vasta sitten keväällä aikasintaan :) mitää syytä tapahtuneelle ei löydetty kaikki arvot, kokeet ja testit hyviä. Kohdunsuu ja kaula hyvällä mallilla kaulaa 4cm jäljellä, kohdunkaula (ilmeisesti) kotenkin käyrä/vinossa mut ilmeisesti ei tuu vaikuttaa synnytykseen tai mihinkään. Vaavelin painoarvio oli 720grammaa eli viikkoja vastas! Niin ja kohtu ja vaaveli tosi alhaalla et sekin kai jotakin kipuja selittää mut ei supistuksia.

Kyllä sai vauveli kunnolla säikytettyä mamman,isukin, mummot ja muut läheiset.

<3 Tänään 25+0 <3

Muokattu viimeksi:
No Hui ja Hyi mikä pelästys!! Onneksi nyt asiat paremmin ja toivottavasti todellakin seuraavan kerran tapahtuu vasta lähempänä kesää! Ja onneksi kipeätkään supistukset eivät olleet saaneet muutosta aikaan kohdunsuulle..

Takaisin