Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
minäkään en oikeestaan liikkunut viime raskauden aikana, kuin vasta äitiyslomalla kävelin joka päivä noin tunnin lenkkejä, synnytys nopea ja helppo sekä palasin lajini pariin jo hiukan ennen jälkitarkastusta. Ei siis tosiaan kannata ottaa ressiä :)

Täällä vähän samansuuntaisia kokemuksia, vauvan ollessa siinä viiden viikon on jo kyennyt pikkuhiljaa aloittaa juoksemista (silloin kun se on kuulunut repertuaariin), enkä raskausaikana ole todellakaan juossut, ei vaan tuntunut hyvälle.
ekassa raskaudessa menin läpi kaikki jumpat, pilatekset ja raskausjumpat- kun vointi oli mainio ja aikaa oli- en silti huomannut eroa palautumisen suhteen, kyllä se taitaa enempi olla mielen juttuja sekin- jos halua on niin voi tehdä vaikka mitä! (no, joo ymmärrän jos vaikka iso leikkaushaava niin saattaa hiukka rajoittaa :wink)

Käyn pari kertaa viikossa salilla ja kävelylenkillä noin kerran viikossa. Silloin tällöin uimaan tms. En siis ole mikään himourheilija. (Olen aina ollut hoikka eikä ole "tarvinnut" urheilla väkisin.) Pahoinvoinnin takia tuli noin puolentoista kuukauden tauko urheiluun ja kun nyt vuoden vaihteessa aloitin uudelleen, niin kunto on kyllä huonontunut. :/ Aijon kyllä sinne salille raahautua edelleenkin, koska tiedän selän muuten ottavan sopimuksen irti kun vatsa kasvaa lisää.. Painoa on tullut pari-kolme kiloa nyt toisella kolmanneksella, ekalla ei yhtään. Luin jostain, että mitä enemmän on lähtöpainoa, sitä vähemmän saisi tulla kiloja ja vastaavasti jos on alunperin hoikka, saa painoa tulla enemmän.

Mulla ei ole mitään kipuja ollut (vain pahoinvointia), mutta viikon aikana on öisin ollut kipeähkö vatsa. Tuntuu lievien menkkakipujen ja mahakipujen sekoitukselta. Pieni venyttely auttaa ja pystyn kyllä jatkamaan unia.. Oon vielä ajoittain huomannut nukkuvani vatsalla ja huomasin vatsakivun tulleen etenkin sen jälkeen. Täytyy siis lopettaa vatsallaan nukkuminen... Onko muilla ollut vastaavia tuntemuksia?

Kiva kun on tullut näin paljon vastauksia tähän urheilukeskusteluun! :)

Mulla on Mirjam ajoittain menkkamaisia kipuja alavatsalla ja sitten ilmeisesti suolistoperäisiä kipuja ylävatsalla. Nykyään jää aika herkästi kaasuja "jumiin" tuonne suolenmutkiin, ja se aiheuttaa välillä tosi kovaakin mahakipua ja vatsan turpoamista. Välillä helpottaa venyttelemällä ja vääntelemällä itseään eri asentoihin, mutta välillä taas on niin tiukassa, ettei mikään asento tunnu hyvältä (paitsi kylkiasento sängyssä, mutta enhän mä kesken työpäivän sänkyyn pääse).

Varmaan jo aikaisemminkin kirjoitin, mutta nyt on alkanut tuleen jo jonkin verran noita alamahakipuja, mutta niitä on niin erilaisia, välillä on sellaisia muljahteluja ja välillä nopeeta viiltävää ja välillä pitempään kestävää jomotusta, mut tuntuu vaan, että aina kun liikahtaa ni jostain ottaa. Kannatan kans tuota kylkiasentoa sängyssä, mutta mulla vain tuumaa lonkat tykätä siitä huonoa.

Mä suosittelen nuihin ilmavaivoihin cuplatonia, sitä on aikuisille semmosina pieninä palleroina :)

Onko muilla ollut vielä mitään liitoskipuja? Mulla on jo pidemmän aikaa ollut häpyluun kohdalla välillä tosi koviakin kipuja. Saattaa tuntua ihan paikoillaan ollessakin, mut erityisesti jos yrittää esim. Laittaa sukkaa jalkaan seisoessa.

Toukokuisten puolelta kommentoin että mulla on ollu useemman vkon ihan samanlaisia mahavaivoja kun Pihlalla, Nyt rv 20+6.
Toi on kamala tunne kun se ilma ei liiku mihinkään ja maha on tosi kipeö ja turvonnu, kylkiasento on ainoa siedettävä sillloin.
Niin ja cuplatonin mä oon kokeillu ja se ei auttanu yhtään, pikemminki teki vatsanväänteet pahemmiksi!
Pitäs yrittää keksiä jotain muuta....
Missä kohtaa Pihla sulla muuten tuntuu ne kivut kun sanoit et ylävatsalla? Mulla on tossa suunnilleen navasta vähän ylöspäin ja sit myös oikealla kyljessä.

mä en tiä mitä kipuja nää on mut jos heitän vaikka kävelylenkin niin kipeytyy kummastakin nivusesta tosi alhaalta,vähän niinkun istuinkyhmyjen kohdalta jopa :confused: melko epämiellyttävää.

Kiitos obecca tosta cuplaton-vinkistä. Jonka jo aiemmin mulle annoit. T. Helpottunut.. Ilmavaivat helpottaa kunhan muistaa ottaa cuplatonia. Enää mun illat ei oo pelkkää mahakipua.. :)

Olihan ne sopivan pieniä ettei jääny kurkkuun?
Mulla oli esikoisesta todella pahat liitoskivut, jotka vei kävelykyvyn kokonaan. Sillon sain naistenklinikalta tukivyön lainaan ja se oli pelastus, nyt ostin oman Si-tukivyön kun tuli uusi vastaan halvalla ja se on aivan korvaamaton <3

Mimi2013, mulla on just samassa kohtaa kuin sulla, navan yläpuolella ja välillä kylkien puolella sitä kipua. On hyviä, litteämahaisempia päiviä ja sitten taas niitä kun maha on kauhee kipeä pallo. En kans usko et mitkään lääkkeet auttaa, kun ei mulla muuten ole varsinaisesti ummetusta tai ongelmia, muuta kuin noi kivut välillä. Liittyy varmaan kohdun kasvuun ja siihen kun vauva tekee tilaa itselleen. :) Ei ole mahassa enää niin väljää suolistolle ym. kuin ennen raskautta, mikä sitten aiheuttaa ruuansulatus- ja ilmavaivoja.

Huomenta päivää, uutta oiretta pukkaa, käsi puutuu kyljellä nukkuessa- sama kumminpäin, niin alempi käsi puutuu tosi epämiellyttävästi.
Kokemuksia:anyone?? Tää on mulle ainakin ihan uutta, pelottaa jos liittyy taas raskausmyrkytykseen..(tyhmää tää jatkuva myrkytyksen pelko, mutta ei auta mieltä ojentaa..:BangHead) - muita oireita ei kyllä ole..
pitää hommata oma mittari lainaan pian..

Sainkin jo huhtikuisista vastauksen, nesteenkertymisestä ja siitä johtuvasta hermon ahtaudesta johtuisi puutumiset! Ah, ihanaa kun löytyy tietoa!
Eli juon enempi vettä, jotta turvotus helpottaisi (ei sitä mitenkään huomattavasti ole) ja jumppaan hartioita:smiley-bounce012

Mulla on ollu jo ennen raskautta tuo käden puutuminen ongelmana. Tai oikiastaan sormet puutuu öisin. Mutta sen tiedostan, että mulla on nii jumisa hartiat. Hierojalla ku kävis, nii seki hoituis jo sillä.
Nyt on tullu uutena, että mulla saattaa toisen jalan varpaat puutua. Siis ihan vaan siitä, että makoilee/nukkuu selällään, nii herää siihe että varpaat on tunnottomat. Tosi inhan tuntosta! :/
Tuossa viikonloppuna käytiin ensin keilaamassa kaks tuntia, sitte käveltiin hirviällä kiireellä pakkasesa Oulun keskustassa, ku etittiin ruokapaikkaa. Nii sillon alko pistämään ilikiästi mahaan ja molemmille puolille nivusista. Jotenki tosi alhaalta kipeyty. Meni kyllä sitte ohi, ku pääsi istumaan paitsi tuo maha oli semmonen kipeäkö vähä aikaa. Onkohan nuo sitte just niitä liitoskipuja vai mistäköhä tuo johtuu.. :/
Sitte toinen epämiellyttävä kipu lonkissa ja nivusissa tulee seksin aikana. Jos siis mies on päällä, nii musta tuntuu että mun lonkat jumittuu ihan totaalisesti ja käy ihan oikiasti kipiää suoristaa jalat. :oops:

Ehdin jo ajatella että vähällä oo tästä raskaudesta selvinnyt, mutta sitten huomasin muutaman mukavan oireen:

1. Tissit kutisee. Erityisesti nännit!
2. Pitkään seisoessa tai kävellessä tulee huono olo. Alkaa huimata ja pyörryttää.
3. Alun väsymys on tullut takaisin. En todella jaksa valvoa klo 22 pidempään, usein menisin sänkyyn jo klo 20. 8h yöunet ei tahdo riittää. Toisaalta, saatan hereillä yöllä ja olla jopa virkeä hetken aikaa aamuyöstä?
4. Kipeät supparit. Niitä on nyt alkanut tulla jopa päivittäin 1-5 kertaa ja kestävät puolisen minuuttia. Toisaalta mietin että tulee kipu vauvan kääntymisestä...?

Onko muilla vastaavia oireita??

Takaisin