Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jo vain, esikoisen kakkavaipat aiheuttaa yökkäilyn ja yks päivä mun lempihajuvesi aiheutti oksennuksen vaikka on kyse tuoksusta josta pidän paljon, eli täällä yrjöttää niin hyvät kuin pahatkin hajut.

Onko teillä muilla raskaus vaikuttanu hajuaistiin jotenkin? Ja olisko sellaisia ihania kokemuksia että se olisi vähentynyt vähitellen?????

Mulla oli ekalla kolmanneksella (olisko ollut rv 8-13) tosi herkistynyt ja vääristynyt hajuaisti! Tuntui että missään ei ollut hyvä olla, kun joka paikassa haisi pahalle. Ja kaikki nimenomaan haisi pahalle, sellasetkin paikat ja asiat mihin ei aikaisemmin ollut kiinnittänyt mitään huomiota. Tuollaista hajuherkkyyttä en kyllä ole kokenut koskaan ennen (ja toivottavasti ei tule takas). Tuntui että järki menee ja olin varma että mulla on joku vakavakin sairaus kun en voinut kuvitellakaan että johtuis pelkästä raskaudesta.. Ilmeisesti kuitenkin johtui kun ohi meni.. :) Nyt on taas ihan normaali hajuaisti!

Täällä kans ongelmia hajuaistin kanssa. En ole ikinä välittänyt mistään hajuista mut nyt tuntuu hirveen vahvana monet ja esim. Eilen jääkaapin oven avaaminen aiheutti yökkirefleksin. Töissä meinaa vähän olla hankalaa kun hoitotyötä teen. Pahinta on soseutetut ruuat.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mulla on ongelmia hajuaistin kanssa töissä. Oon kokki ja kaikki uunin avaamiset ja kylmiöissä käymiset on täyttä tuskaa. Eikä muutenkaan oikeen mitään tee mieli :(

Toivottavasti tää menis ohitte ku on pakko kuitenkin maistaa kaikkenlaasta.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meillä mies kävi ostamassa leffateatterista liput ja itse odotin autossa. Leffateatterilta tullessaan mies kuitenkin käveli pari sataa metriä raikkaassa ulkoilmassa ennen autoon tuloa. Välittömästi miehen istuttua autoon haistoin voimakkaan voin makuisten popcornien tuoksun! :grin Ja mies vaan käväisi leffateatterissa, jossa niitä myydään...

Normaalisti mulla ei ole erityisen hyvä hajuaisti, joten laitetaan raskauden piikkiin. Ällötykset on onneksi loppuneet jo ajat sitten.

19+0

Täällä on nyt jo parin viikon ajan sillointällöin pakarassa tuntunut (ilmeisesti iskiastyyppistä) hermosärkyä.. Pahimmillaan töissä ja liikkeessä, ei silti vielä kovaa kipua. Välillä säteilee alaselkään. Aika tylsää, että nyt jo alkaa tällaiset vaivat :( oon koittanu nyt ahkerasti venytellä, mut eipä tunnu auttavan. Onko kellään ollut vastaavaa?

haluan ny valittaa näistä harjotussupistuksista.siis aivan melko ärsyttäviä vaikka eihän ne satu,mut se kun ihan sama kohta mitä tekee niin sitten maha on kova kiristävä pallo....siivous,seksi...ei tarvi parhaimmillaan kun kynä nostaa lattialta ja taas mennään :confused::p ihan plaah.ja mun ulkoiluhousutkaan ei enää mahtunu mahan kohdalta kiinni.milläs mä ny si ulkoilen,collegehousuilla vai?äitiysulkoiluhousujen hankinta vaan tuntuu aivan täysin turhalta (onko sellasia edes?).äh.

Heidi79 Mulla oli viime talvena henkselitoppikset nii nostin henkselit olalle nii eipähän housut puonnu :P Mulla oli la huhtikuun alussa et maha oli talvella iso :)

Mä oon mennyt aina miehen ulko-/toppahousuilla raskausaikana- kun on tommoinen iso mies, niin pitää kayttää hyödyx.. Mihen pitkätkalsarit on kans mennyt (väärinpäin, niin että pehvaosa onkin mahassa..:think005) vaikka ulkotöissä - oikeat erotiikantappajat!!:p

Lambi: täälläkin miehen verkkarit käytössä, kun omista vapaa-ajanhousuistakin alkaa jo vyötärönympärys painaa... :P Tosin ihan vain kotosalla oltaessa, ulos oon laittanut sitten mammafarkut / jättänyt ulkoiluhousuista nappia ja vetoketjua auki... Kyllä saa luovuutta käyttää tässä pukeutumishommassa. :D

Joo, sitä keksii yllättävän paljon kaikenlaista kun ympärilleen katselee- vaikka saa nähdä tarviiko tässä raskaudessa käyttää mitään kikkakolmosia- sen verran hitaasti tuo kumpu kasvaa. Kyllä mäkin yritän ihmistenilmoilla käyttää vähän sallitumpaa vaatetusta..mutta just kotona tai lasten/eläinten kanssa pihalla huhkiessa saa olla luova.
viime raskaudessa taisin joskus pitää taljaa vatsaosaa peittämässä jonkun takin kanssa joka ei mennyt kiinni (kun oli la helmikuussa) - eräs nainen kommentoi luistinradanreunalla miten kaunis takki mulla on! annoin sen elää siinä uskossa :wink..

Mullakin on tuota iskias vaivaa ja olen käynyt siitä oikee fysioterapeutilla, joka hieroi ja antoi jumppa ohjeita. Se neuvoi että pitää kehittää reisi-, pakara- ja syviä vatsalihaksia(itsellä siis ei ole ne kovinkaan kunnossa). Ja se on myös neuvonut myös venytys liikkeitä. On ne auttaneet pikkuhiljaa. :)

Moni on sanonut että jos muutenkin on ollut ongelmia iskiashermon kanssa niin ei se ainakaan raskausaikana helpota :D

Tsemppia mukavuuskissa!!

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

En tiedä liittyykö raskauteen, mutta mä onnistuin jokunen päivä sitten reväyttämään vasemman pakarani ekaa kertaa koskaan. Se on aina ollut oireilevampi pakara iskiasvaivojen kanssa (joita tulee vain kun istuu liikaa) ja nyt onnistuin kunnolla kipeyttämään sen, kun tein jalkaprässiä oikein syvälle. Joku lihas tuolla syvällä pakarassa on tosi kipeänä, varsinkin kun yritän kumarrella, niin vihlaisee ja pitää melkein ontua.

Ostoskeskus reissu meni muuten ihan kivasti, mutta kierroksen alkupuolella tuli yllättäen ihan tajuttoman huono/heikko olo. Päässä humisi ja pyörrytti, tuskanhiki päällä. Olinkin kuulemma ihan valkonen. Hetken kuluttua onneks helpotti. Loppupäivän sit olikin issia vai mikä lieneekään vaivana. Reippaammin jos yritti mennä niin persuksissa tunnahti.

Kellään muulla matalaa verenpainetta ja korkeaa leposykettä ollu? Mulla on tällä viikolla nyt ollu pari kertaa sellanen "kohtaus" et makuulla on olo ihan kuin olisin juossut (hengästyttää ja tunnen et syke on korkee) ja tulee huono olo.. Miehellä on verenpainemittari niin mittäsin parikertaa äsken. Keskiarvona yläpaine 98 ja alapaine 58. syke oli siinä 90 hujakoilla.. mikä on paljo, koska normaalisti kun pääsin urheilemaan niin mun lepo(/uni) syke huitelee 45-50 paikkeilla.

Mulla on ihan samanlaiset paineet kun sulla, eli matalat. En olis huolissani. Mulla kyllä korkein pulssi on ollut n. 83 eli ei 90 asti yltänyt.

Ei ole ollut pahoinvointia koko alkuraskaudessa, iltaisin vaan närästystä.. Tuota issiashomma on ollut ajoittain, varsinkin työpäivinä (hoitoalalla). Verenpaineiden ja sykkeen kanssa on ollut ongelmia. Välillä leposyke ollut jopa 120 ja sainkin siihen beetasalpaajaa, jota tarvittaessa on turvallista ottaa.. Välillä oon kyllä tosi väsynyt ja pohdin, että miten jaksaa töissä käydä enää kovin pitkään.. Vaikka ei oo ihan vielä ees puoliväli käsillä.. :)

En tiedä tuleeko oikeaan ketjuun, mutta ihan mielenkiinnosta kyselisin paljonko muilla on paino noussut.. :) mulla tällä hetkellä 17+3 painoa tullut lisää noin 500g

3kg!! Ja tää kaikki neuvoloiden välissä -> sokerirasitus kutsuu :o olo on ihan hirvee vaik painoa ei ookkaan yhtään liikaa...

Painoa tullut nyt yht +3kg (nyt rv 18+0), tästä rinnoissa varmaan kilo :). Eipä näistä painoasioista hirveesti kannata ottaa pulttia..tulee mitä tulee, alkutilanne tietysti vaikuttaa paljon kans! eräällä tutulla tuli 40kg...se oli jo aikalailla liikaa.. omat n 13-18kg nousut/raskaus on aina hävinneet ihan itsekseen/pienin ponnisteluin viim vuoden kuluessa. Yleensä mulla ne viimeiset kilot on tulleet ihan loppuviikoilla kun turvotus on noussut, eikä niihin enää reagoida neuvolassakaan. Mutta voihan nopea nousu tosiaan kieliä jostain ongelmasta.
luulen että riippuu paljon omasta genetiikasta tämäkin asia (niinkun varmasti moni pieni ihminen saattaa pysyä tosi pienenä läpi raskauden, ja ihan kutistua imetyksen aikana) - tietysti ihan överisyömisellä (joulu...) voi varmasti pahentaa tilannetta jos taipumusta on..
OLLAAN OMANLAISIA TÄSSÄKIN:grin

Takaisin