Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jokainen kuunnelkoon omaa kroppaansa liikunnan suhteen myös raskausaikana. Se mikä sopii toisille ei sovi toisille ja niin hyvää kuin liikunta tekeekin, kyllä lepo myös on lääke moniin vaivoihin raskausaikana kun kroppa on tolkuttoman kovilla. Hyvällä lihaskunnolla, sen ylläpidolla ja hyvällä kehonhuollolla voi säästyä todella monilta raskausajan vaivoilta, mut ei sekään mikään pelastava enkeli oo silloin kun muutokset on hormonaalisia! Toisilla vaan keho toimii erilailla ja vaikka tekis kaikkensa niin kivut ja säryt tulee seuraksi ja toiset säästyy sohvalla makaamalla kaikelta.. Nallekarkit ei aina mee ihan tasan.. Nim. liikunnan parissa elantonsa ansaitseva

Nimenomaan näin! Ja raskaudet todellakin ovat erilaisia. Viime raskaudessa oli tosi rankkaa, kun vaivat (verenvuodot, kunnon supparit, kivut) alkoi tosi aikaisin. Alkuun niitä yritettiin hoitaa liikunnalla, mutta sitten lääkäri laittoi täyden liikuntakiellon, jotta vaivat helpottaisi. Oli muuten henkisesti rankkaa, kun lähes puoli raskautta meni liikkumatta.

Tämä raskaus onkin todella erilainne, ja liikunta parantaa ne pienet krempat, mitä muuten ei ole oikeastaan ollut juurikaan. :) Joten juurikin se oman kropan kuuntelu on tärkeintä, raskaudet kun voivat olla samallakin ihmisellä niin erilaisia.

mä en kohta kestä tätä alhasta verenpainetta...ihan syvältä,kun reipas kävelylenkkikin saa aikaan semmosen matkapahoinvointia vastaavan kaameen olon joka ei mee ihan heti ohi :sad001 ei enää kauheesti huvita liikkua.samoin saunominen on enemmän tuskaa kun nautintoa;vaikkei ees löylyä heittäis kauheesti niin silti pitää kohta pesuhuoneessa keräillä itteensä pää polvien välissä.en siis kauheesti enää myöskään sauno :sad001 ja nää lenkit ja saunominen on aina ollu mulle paras tapa tuulettaa päätä ja hoitaa ja hemmotella itteeni.en ala mitään.:mad:

Yövuoroja oli mun joululistaan laitettu yksi ja totesin et se ei tässä tilanteessa ole hyväksi. No onneksi se yksi yö on nyt tehty ja siitä on toivuttu ja nyt voidaan huolehtia päivävuoroista :) Oikeesti monien kokemuksia lukiessa omat kerran viikossa tyhjennykset tuntuu niin pieniltä. Silti sitä vaan pyörii oman napansa ympärillä. Eli pieni valituksen sana tuosta ulkona vallitsevasta ilmasta. Selkä ja lonkat huutaa kävelylenkkejä. Meidän pienessä kunnassamme ulkoilu/liikuntamahdollisuuksia on vain se mitä ulko-ovelta näkyy. Ja ristus notta on liukasta. kävelin äidiltä ja isältä puolen kilometrin matkan ja meinasin kuolla sata kertaa. Isä kysykin et viekö hän mut autolla. Halusin kuitenkin kävellä, mutta eipä tuo sätkyily ainakaan paremmaksi selkää tee. Mä haluan selvästi lunta ja pakkasta!!!!!!!!!!!

Nyt kauhulla odotellaan huomista ja sitä seuraavaa yötä. Tuli vähän käytyä ostoksilla. Mm. Iso kärkkäinen et käveltyä tuli. Mitäs tykkää liitoskivut? :confused:Toivottavasti ei kovin pahaa.. :eek:

Olin flunssan takia saikulla noin viikon tuossa reilu viikko takaperin ja tietty pahoinvointi tuli takas kun oli kipee. Olin hetken tuossa melkein terve nenän tukkkoisuutta ja pientä yskää lukuunottamatta... Nyt kuitenkin pari päivää sitten alkoi yllättäen uudestaan kurkkukipu, eilen oli iltavuorossa jo todella tuskainen olo ja nyt sitten odottelen TAAS että pitäisi mennä lääkärille valittelemaan vaivojaan. Eli flunssa nro 2 alkoi. Hieman suututtaa ja enimmäkseen vaan siksi, kun luulen ettei kukaan usko että olen oikeasti kipeä. Tuskin edes se lääkäri. Kauhulla sinne sitten tänään odottamaan tuomiota. Luultavasti se flunssa tuli takasin nyt kun ei ollu viimeks aikaa parannella tarpeeksi kauan.

Täälläkin oli eilen niin liukasta, etten ihan oikeasti uskaltanut kävellä postilaatikolle (ei tosin ollut kunnon kenkiä jalassa...)!!

Mutta muuten tsemppiä vaan kaikille, täällä mennään vailla mitään oireita! :)

tänään taas halailin pönttöä pitkästä aikaa, mahahapot tuli ylös hyi hemmetti. Korventaa vieläkin sisuskaluja :(

Ainakaan vielä ei kipuja, pidetään peukkuja et shoppailu ei ookkaa nii rankkaa :) Täällä kivasti alamäki postilaatikolle että liekkö pitäs nakata liukuri pyllyn alle. Ainut vaa et hiekottaja kävi, mutta liukasta sielon silti, eikä kovin jouluset näkymät :/ Flunssa alkaa onneks olla tältä perheeltä sairasteltu, jospa oltas joulun aika terveenä :))

Tajuaakohan mun blondi kroppa vasta nyt kolmannella kerralla että raskaana ollaan. Edellisiltä ei juuri lainkaan oireita ja molemmat piti käynnistää yliaikaisina. Nyt tämän yli kymmenen viikon oksentamisen ja järkyttävän väsymyksen lisäksi tänään tuli närästys kuvioihin. Kävin aivan lääkärissä kun ylävatsakivut säikäytti, ennen ei ole ikinä tätä vaivaa ollut.

Miltä närästys tuntuu? Mulla on ollut tässä jo jonkin aikaa jonkunnäköisiä ruuansulatusvaivoja. Maha tulee pallean kohdalta kipeäksi syömisen jälkeen (aluksi luulin, että johtuu rasvaisesta ruuasta, mutta näköjään tällä hetkellä kaurapuurokin tekee mahan kipeäksi). Tätä ylävatsan kipua varsinkin on ollut nyt useamman päivän ja tuntuu aika v-mäiseltä. Lisäksi on pala kurkussa vähän väliä ja röyhtäyttää. Ei kuitenkaan korvenna kurkkua, kuten joku mulle närästystä kuvaili.

mulla oli ainakin viime raskauden aikana juuri tuollaisia oireita mitä pihla kuvasit. Selkeästi sellainen olo että joku haluaa tulla ylö sieltä kurkusta ja usein sieltä sitten tulikin röyhtäsy. Kuvittelin ainakin että tuo sitten olisi nimenomaan sitä närästystä ja Rennie auttoi muistaakseni hyvin ja helpotti oloa

Ylävatsalla mulla kova kipu jo toista päivää, mikään ei oo sisällä pysynyt ja röyhtäyttää. Kurkku tuntuu täydeltä mutta ei mullakaan polta/korvenna niinkun joillakin. Rennietä pitäis lähteä hakemaan mutta ensin käyn kävelyllä, makuuasento ei tunnu hyvältä.

Se on kyllä jännää että joskus "alkuraskaudessa" voi jo tulla närästystä - mulla oli yhdessä raskaudessa muistaakseni ensimmäiset 2kk hirvee närästys päällä, ei mennyt kahvi tai oikeen ruokakaan, mannapuuro sopi.. mutta se loppui sitten alkaakseen uudelleen vasta ihan loppuraskaudessa. ei näistä kehoista ota selvää erkkikään..

Siis mun on pitäny kysyä että onko tuo tosiaan närästystä kun ihan sama mitä syön ni heti ensimmäisen suupalan jälkeen tulee järetön kipu tuohon ylämahaan ja ruokatorveen sekä kurkkuun. Röyhtäyksiä ei hirveästi tule eikä muita syömiseen liittyviä oireita. Mitä nyt tietysti silloin tällöin oksentamista. Mutta siis tuo on ihan hirveetä kun tulee tuo kipu.

Niin mun lääkäri ainakin sanoi että jo ne ylävatsakivut on närästystä. Lenkki ja rennie tuntuvat nyt vähän auttavan, saas nähdä miten kauan :)

Pitäisi kokeilla lenkkeilyä, se on jäänyt kokonaan kun kelit on vähän ikävät. No enää ei ainakaan oo liukasta. Mutta ei paljon kiinnosta lähteä salille rutistelemaan tän mahan kanssa.

raskaushormoonit kuulemma löysentää ruokatorvea tms. joten tavaraa pääsee helposti takasin päin ja siksi etenkin makuulla ruuan jälkeen voi olla hyvin paha olo.

tää ei nyt varsinaisesti ole mikään oire, kai, mutta eilen kun jouduin juoksemaan lyhyen matkan että ehtisin bussiin niin alkoi tuntumaan ihan siltä kun alapää olisi putoamassa :) En oikein osaa selittää tuota tunnetta paremmin, mutta tuntui että se jotenkin liukui paikoiltaan alaspäin... Laitetaan nyt tämäkin sitten raskauden piikkiin!

Hengästyminen on tullu niin paljo helpommaksi ja en meinaa lenkillä pysyä miehen perässä, vaikka se työnsi rattaita ja 13 kg poikaa. :)
Mulle on tullu se et heti jos syön liikaa niin maha turpoo ja on kipee ja menee maha sekasi.. Ei kiva. Varsinki ku yleensä tulee syötyä liikaa just töissä lounasravintolassa.
Ummetusta ja löysää maha vuorotellen.
Pahaolo on vähentyny, mut illan väsymys.. kun se tulee niin se tulee. Toivon niin et saisin joulun aikaan käännettyä tuota rytmiä vähän toisenlaiseksi.. Ei oo kiva kun nukahtaa 21-21.30 ja sitte oon virkee jo 05-05.30... ja siihen päälle omasta huoneesti kipittelevä pikku poika jota pitäis jaksaa kulettaa aina takasi omaan huoneeseen, niin.. huokaus.
Onneksi enää tää päivä ja maanantai ja sitte saa jäädä lomalle!!

Täällä on palannut viime raskaudesta tutuksi tullut vaiva, suonenvedot, etenkin iltaisin, auts!

Takaisin