Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mää oon niiiiiiin väsyny. Oon jo viikon ollut flunssassa ja etenkin yskä vaivaa kovasti. Mahaan sattuu yskiessä ja aivastaessa. Kurkku on täynnä limaa ja sitä olenkin sitten oksentanut toistakymmentä kertaa ja tyhjentänyt samalla koko mahan. Yöt menee rykiessä ja valvoessa. Väsyttää niin hirveesti, mutta en voi mennä maate ku heti meinaa tukehtua.

Itkupotkuraivarit......:sad001

Hemmari pikaista paranemista, ei kuulosta kivalta!
Itellä vissii pahin väsymys väistymässä kun aamusin jos herää esim. puol kymmeneltä nii ei saakkaan enää unta ku aiemmin tuntu että yheltätoistaki ois vielä voinu jatkaa unia. Ja vielä jos poika lopettaa yöheräilyt yösyöttöjen loputtua niin luulis tämän mamman vähän piristyvän. :)

Hemmari: Mulla on aivan sama tauti. Viime yönä mentiin aika myöhään nukkumaan ja puol viisi päätin että ei siitä nukkumisesta tule mitään kun koko yön vaan on yskinyt ja tekee tukehtumista aina kun käy maaten. Heti kun käy vaakatasoon niin tuntuu olo kauheen hengästyneeltä vaikka mitään ei ole tehnyt ja sitten tuntuu ettei saa henkeä. Niin hirmusta rykimistä että ihme ettei mies herää siihen. Nyt on ollu sitten koko päivän niin väsynyt ja itku lähellä vähän koko ajan. Niin ja nyt tuli jo neljäs viikko täyteen tätä tautia. Antibiootit alotin pari päivää sitten kun epätoivo iskee jo, mutta ei ainakaan vielä mitään vaikutusta.

Tsemppiä teille, jotka sairastatte! Mulla tuntuu tauti jo helpottaneen, ei tosin ihan noin paha tainnu olla. Ääni oli ihan käheä ja kurkku kipeä sekä nenä tukossa. Yskittää kyllä edelleen jonkin verran, mut ei niin pahasti ku vielä alkuviikolla. On muuten inhottavaa, jos epähuomiossa yskäsee selällään tai toisinaan ihan vaan suorassa seisten repäsee tosi ilkeesti!

Edelleen ainoa varsinainen harmituksenaihe on se, ettei oireita oikein ole :(

Kaikki sympatia ja tsemppi niille, joilla on pahoinvointia yms, mutta oireettomuuskin onnistuu stressaamaan... Otettiin tänään pitkästä aikaa kuva mahasta. Edellinen on jostain vkon 12 tienoilta, eli noin kuukausi sitten otettu, mutta mitään muutosta ei ollut näkyvissä. Itse asiassa jos oikein tarkkaan tiirasi, maha näytti jopa pienemmältä.

En ole np-ultran jälkeen käynyt lääkärissä tai neuvolassa, eli en ole kuullut sydänääniä tms. Vatsan kasvu on oikeastaan ainoa mahdollisuus tietää, että jotain elämää vielä on. Nyt sitäkään ei siis näemmä tapahdu.

No, tammikuun puolivälin jälkeen rakenneultra, siellähän se sitten viimeistään nähdään. Pakko sanoa, että vähän ahdistaa jouluna nähdä miehen sukua, joka jo tietää raskaudesta. En jaksaisi millään näissä fiiliksissä jutella asiasta, mutten haluaisi vaikuttaa töykeältäkään.

Kyfi täällä vähän sama. Ei paljon oireita, vessassa saa rampata ja maha kipuilee millon mistäkin. Selkäkin välillä vaivaa. Ja tietynlainen unettomuus, aamulla puol ysin aikaan kuulu joku rymähdys johon miehen kans herättiin, normaalisti sitä ois kääntäny kylkee umpisyneenä vaa nyt ei tullu uni enää..
Maha ei oo myöskään juuri kasvanu ei liikkeet tunnu, eikä hoisut purista (viime raskaudessa näillä viikoills puristi, tosin kollarit ei, joita nyt pidän). Jouln jälkeen pitäs anopille ja muutamalle ystävälle kertoa, jospa ne potkut alkas kohta tuntuun tai maha pomppais näkyville. Viikkoja 14+1 ja en oo itekkää nt-ultran jälkee käyny neuvolassa. 7.1 on neuvola.

Ei oireita tääläkään. Jos en ois doppleria hommannu, nii en ois uskaltanu varmaan ees mennä viime torstaina nt-ultraan. oisin pitäny iha turhana mennä sinne. Tosiaan eilen tuntu ekat tökkäykset. muuten ei mittää. Mullakaan ei oo maha kasvanu muuta ku iha vähä läskimakkaran alla :D selällään kun makaa, nii ei tunnu ees sen vertaa kohdun kasvua mitä seistessä tuntuu. Uusia liikkeitä ja mahan kasvua ootellessa. Toisaalta myös tuntuu pahalta muiden puolesta, kellä on enemmän ku tarpeeksi millon mitäki oireita. Ite päässy nii helpolla vielä.

Tää on nii kivaa! Not. Ihana aika herätä ja olla vaan nyt hereillä et huomenna väsyttää varmasti. Mies lähtee kohta töihin ja poika on räkänokka ja yskii.. Tää unettomuus ei oo mun lemppari. Just ko poika nukkus täysiä öitä edellisen 5kertaa syömisen sijan nii tää äiti valvoo muutenvaan. -.-

Ja toinen maailman inhottavin vaiva on ilmavaivat, joita ennen on järkyttävä kipu jossaki puolella mahaa.. Kiva sitteku tietää millä se mahakipu lähtee muttaku eipä se ilma sieltä aina just sillon halua tulla :/ Ehkä tässä kolmen tunnin? Vai sitteki kahen? Jälkee vois kohta nukahtaa. Ehkä mä saan huomenna nukuttuu päikkärit.

Kellään muulla matalaa verenpainetta ja korkeaa leposykettä ollu? Mulla on tällä viikolla nyt ollu pari kertaa sellanen "kohtaus" et makuulla on olo ihan kuin olisin juossut (hengästyttää ja tunnen et syke on korkee) ja tulee huono olo.. Miehellä on verenpainemittari niin mittäsin parikertaa äsken. Keskiarvona yläpaine 98 ja alapaine 58. syke oli siinä 90 hujakoilla.. mikä on paljo, koska normaalisti kun pääsin urheilemaan niin mun lepo(/uni) syke huitelee 45-50 paikkeilla.
Multa ei viime lääkärissä mitattu verenpainetta... :sad001 Nyt ajattelin et kun käytän ens maanantaina poikaa influenssarokotuksen tehosteessa et mittaisivat samalla mun verenpaineen... ku tuon kohtaukset ja niiden aikaiset olot on ihan kauheet.. Ei ekassa raskaudessa ollu tuollasta.

Suonikohjut pahentuneet, jopa siinä määrin et mieskin niistä sano. Vasempaan jalkaan mulle tuli jalkaleikkauksen ja eka raskauden aikana kauheet tuonne polvitaipeeseen.. saa nähä miten käy nyt oikeen jalan kanssa...

Karjakat: Mulla ihan sama noiden verenpaineiden kanssa. Tulee aina välillä todella höntti olo niin tietää paineiden olevan matalat. Ne on sitä kyllä melkein aina että jollain tavalla on kai jo tottunut. Ne on luokkaa 90/50. Ja sitten taas toisinaan tuntuu että sydän hakkaa vaakatasoon käydessä niin että tulee kurkusta ulos. Syke sillon aika korkee eli 80-90. Sillon olettais että verenpaineetkin on korkeet kun tulee tosi kamala olo, mutta matalat ne on. Olen ajatellut että tuo on ihan normia tähän raskauteen kuuluvaa ja tota on nyt oikeestaan ollu vaan kun on muutenkin tää flunssa ja vie kuntoa vielä pahemmaks. Onneks toi korkee syke ei ole kokoajan päällänsä. Kyllä se siitä sitten kun hetken on makoillut.

Eikös toi sydämmen jumputus kuulu ihan "oireisiin" kun sydän joutuu pumpoaamaan enemmän verta kun aijemmin? Jtn ton tyylistä muistaisin lukeneeni kun samaa vaivaa oli jossainkohtia :( täällä ilmaantunu ikävt harjoitus supistuksia, yhh en tykkää yhtää! Täytys varmaa osata ottaa rauhalisemmin :0

Mulla oli alkuraskaudessa ikävän tuntisia rytmihäiriöitä mielestäni paljonkin, ja mangnesium lisäravinteena auttoi niihin vaikka annostus ei ollut kova, 200mg päivässä. Auttaiskohan muihinkin sydänvaivoihin? Mulla ei ole paljonkaan mitään vaivoja nyt. Harjotussuppareita sillon tällöin, ja ehkä edelleen vähän väsymystä.

ää...olo on jotenkin melko kaamee.edelleen matala verenpaine ei anna myöten lenkkeillä eikä saunoo,harjotussupistuksia ihan riittämiin,enenevässä määrin iltasin, ja ihan sama mitä syö niin maha on turvonnu pallo iltaa kohden.puhkeen kohta varmaan.yhyy.

t:joulupallo.

Mullakin on tuota verenpaineongelmaa ja se vaivaa lähinnä aamupäivisin. Tylsää ku ei voi olla kunnossa ja eleillä normaalisti. Yöunet on kans kaukana normaalista. Mutta ihana ku on alkanut tuntua kuinka siellä joku touhuilee välillä :). Kohta 16 viikkoa täynnä ja kevät menee toivottavasti nopeaa niinku yleensä.

Nyt on vaihteeksi parempi meininki :)

Jouduin käymään päivystyksessä oksentelun, päänsäryn ja nivuskivun seurauksena. Tai siis ensin soitin ja lähinnä kysyin kannattaako tällaisesta nyt sen kummemmin huolestua, ja yllätyin, kun päivystävä hoitaja oli sitä mieltä, että kannattaa, tänne vaan saman tien. (Ilmeisesti tähän vaikutti mm. se, etten ole missään vaiheessa raskautta voinut pahoin ennen tätä.)

Kävin perusistuskelut terveyskeskuksessa ja odotin koko ajan, että joku käskisi "ottaa pari buranaa ja mennä kotiin", mutta ilmeisesti raskaana oleville on joku eri kaista, koska koko ajan vaan tuupittiin eteenpäin testeihin ja seuraavaan huoneeseen. Lopulta lääkäri, ihan omasta aloitteestaan, vielä kuunteli sikiön sydänäänetkin, jotka olivat voimakkaat ja hyvät.

Kaiken kaikkiaan oli niin hyvä kokemus, mitä nyt vähän istumista ja odottamista, että ei voi olla kuin tyytyväinen. Mitään vakavaa ei löytynyt, vaikka joudun tosin vielä yhden näytteen käydä antamassa maanantaina. Muttei ainakaan mitään akuuttia. Ja kaupanpäälle sain kuulla sydänäänet, joita olen vähän kaipaillutkin (viimeksi sain elonmerkkejä nt-ultrassa, eli yli kuukausi sitten).

Oksentelukin näyttää loppuneen tai ainakin tauonneen, joten helppo hymyillä :)

Suviit: Itsellä harjoitussupistuksia tuli ensimmäistä kertaa toissapäivänä. Olen ensikertalainen, joten en ensin edes tajunnut, mistä on kyse. Mutta kohtu siis "kovettui" hetkeksi, vetäytyi ikään kuin sisäänpäin. Ja sitten se olikin jo ohi. Tuntemuksia tuli kahdesti, sen jälkeen ei mitään. Tänään lääkäri totesi, että hyvinkin näillä viikoilla (16+/17+) voi alkaa tuntua.

Mulla on matalat paineet ja korkee syke aina, syke on koko ajan lähes sadassa ja ite huomaan vasta sit kun syke on siellä 120-130 et taitaa taas naputella aika kovaa, alle sen en enää ees huomaa ollu vuosia noin ja mul on tohon propral käytössä, et tosin raskaana oo syöny kun ei tuo mua niin häiritse, aikasta tottunu siihen, välil jää välistäkin lyöntejä ja joskus nuljuu sillai keljusti en oikein osaa selittää. Onneks noi tykyttelyt menee ohi kun huilailee. Esikoista kun odotin niin sillon lekuri sano et toi syke nousee raskaana kun kropassa on enemmän verta jota pumpata, sillon pohdin vaan et kuin korkeeks sit oikeesti nousee kun muutenkin syke on ihan hiton korkee koko ajan.

Mä en nyt kyl hiffaa tota en ole samaa mieltä kommenttia kun mulla nyt vaan sattuu näin olemaan, ja noin mulle viimeksi heitettiin..... mut ehkä sä sit tiiät paremmin mitä mun kropassa tapahtuu...

Muokattu viimeksi:
Harjotussupistukset on kyllä aika hankala selittää- ei niitä varmasti oikein aina tunnistakaan. itse en tuntenut ekassa raskaudessa ainuttakaan supistusta ennen ihan kunnon synnytyssupistuksia. joillakin ennakoivia tulee tosiaan paljonkin ja varsin ajoissa - ihan normaalia siis on, niin kauan kun ei ole kipeitä!
Nyt oon joskus kyljellä nukkuessa tuntenut kohdun kovettumista, joka helpottaa asentoa vaihtamalla.

Suonikohjut on kyllä inhottavia - ei tee mieli jalkojaan juuri tutkia..:scared001ne tuntee kyllä näkemättäkin.. ei onneksi miestä haittaa (ainakaan ääneen:rolleyes:, ja paras kyllä pitää suunsa tässä aiheessa..)

Takaisin