Raskausajan liikunta

problemsolved

Sanavalmis juttuseppä
Heinäkuiset 2025
Helmikuiset 2027
Millaisia liikkujia helmikuisessa on? Miten aiotte (toiveissa) jatkaa liikuntaa raskausaikana?

Itse kävelen päivittän 5-10km vaunujen ja koiran kans. Ratsastan 3-4krt viikossa, aloitin talvella kerran viikossa crossfitin, jota jatka nyt 2-3krt viikossa. Haluaisin myös vähän hölkätä, mutta ei taida tunnit enää riittää siihen, joten ehkä se jää taas seuraavaan raskauden jälkeiseen aikaan.

Ratsastusta toivon pystyväni jatkaa puoliväliin asti, viimeksi suunilleen niillä main alkoi ratsastaessa liitoskivut. Salilla ajattelin käydä vähintään nyt seuraavat 4kk, sen jälkeen katson mikä olo, jos ei pahempia liitoskipuja, niin jatkan niin pitkälle kuin voin. Käyn siis crossfitissä, että voi olla rttä 4kk jälkeen siirryn omatoimiseen punttailuun. Kävelyä jatkan lapsivesien menon jälkeenkin varmaan. Edellisen kerran kävin vielä lenkillä sen jälkeen ku vedet meni. Toki nämä on haaveita ja tilanteet voi olla muuttua radikaalistikin. Riippuen ihan siitä onko yksi vai kaksi alkiota kyydissä

Mä kävelen päivittäin 5-10km. Harrastin itse kans crosfittiä taannoin hyvä laji👍🏻, mutta piti lopettaa terveyssyistä. Ite oon harrastanu ny joogaa, pilatesta ja si treeni painoilla. Mulla jäi vähän ennen raskautumista jo hetken pauselle, kun oli rauta-arvot alhaalla ja nyt on si ollu hirveä väsymys. Mutta ajattelin jatkaa samaan malliin, toki pitää liikkeet katsoa, mitä voi tehä jne. Ja omaa jaksamista seurailla ja varmaa painoja keventää. Hirveenä painetta en ota, koska aiempien pohjalta tiedän, että loppuraskaudesta voi olla ettei hirveenä liikuta, mu synnytyksen jälkeen pääsee taas pian liikkeelle.

En tiedä teistä, mutta mulla nousee sykkeet jotenkin ihan olemattomasta, niin oon vähän himmailut liikuntaa kävelyä ja kevyttä pyöräilyä lukuunottamatta. Olen tykännyt käydä säännöllisesti salilla ja esim. joogassa aiemmin. Jälkimmäistä en varmaan jatka, jos kaikki menee hyvin ja salitreeninkin otan ylläpitävänä. Huomaan, että näen riskejä nyt tietyissä liikuntamuodoissa ja liikkeissä niin aika kevyesti mennään. Yleisesti liikunta kyllä tekee hyvää, niin hyvä sitä ois varmasti harrastaa mahdollisuuksien mukaan.

Itse treenaan tavoitteellisesti kuntosalilla muutaman kerran viikossa. Tai siis treenasin ennen raskautta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Ajattelin aluksi, että toki jatkan entiseen malliin ja järkytys olikin suuri huomatessani että joko painoja tai toistojen määrää piti keventää :loudlycrying: Huomaan myös hengästyväni nopeasti aerobisessa harjoittelussa. Sykkeet myös nousee aika nopeasti. Olen nyt olon salliessa pyrkinyt kuitenkin käymään kolme kertaa viikossa ja tuntemusten mukaan suosiolla keventämään treeniä reilustikin. Lisähaastetta liikuntaan tuo se, että en saa kunnolla syötyä pahoinvoinnin vuoksi. Mun go to -proteiinipitoiset ateriat, joita olen salin jälkeen nauttinut, ei mene alas sitten millään. Tosi hankala muutenkin saada tarpeeksi proteiinia, puhumattakaan siitä, että lihaksia varten tarvitsisi vähän vielä ekstraakin.

Mie en treenatessa kerkeä niin ajatella mitä sykkeet (en käytä mitää mittauslaitteita)on ja hengästyn aina, niin en osaa kyllä sanoa onko enemmän tai ei😅 mutta tietenkin jos tuntuu enemmän hengästyneeltä, sitä varmaan automaattisesti vähän höllää 🤔 ekan kolmanneksen saa minusta aika huoletta jatkaa kaikkea urheilua mitä tähän astikin on tehny. Alkio on tosi hyvin suojassa kohdussa ja lapsivedessä. Olen sen kuitenkin huomannu itellä, että kun puskee sen väsymyksen läpi liikkumaan, niin tulee energisempi olo. 😊

Mulla on tavoitteena liikkua mahdollisimman normaalisti koko raskauden. Viime raskaudessa en käynyt salilla, niin en tiedä mihin asti siellä käyn, ku teen vapailla painoilla, miten vatsa on edessä ja mitkä liikkeet aiheuttaa liitoskipuja. Ite pystyin käveleen aika normaalisti koko viime raskauden. Kävin vielä 5km kävelylenkkejä 8kk asti, sitten jouduin aika nopeasti pudotetaan 3x1km päivässä, vatsa painoi niin paljon että selkä väsyy pidemmillä lenkeillä.

Käyn salilla 2-3 kertaa viikossa ja pyöräilen salimatkat (7 km suunta). 😊 En sen kummempaa liikuntaa harrasta, koska en ehdi.

Ajattelin pyöräillä niin pitkälle syksyyn kuin hyvältä tuntuu ja sen jälkeen kulkea autolla. Tavoitteena käydä salilla mahdollisimman pitkään.

Sitten kun ei salilla enää voi tehdä mitään isompaa treeniä niin varmaan irtisanon mun jäsenyyden tuonne paremmalle salille ja alan käydä alle kilometrin päässä koulun yhteydessä olevalla minisalilla, jossa sit teen mitä pystyn.

Veikkaan etten pysty loppuun asti käymään, koska oon 158 cm pitkä ja maha on aina ollut iso. Loppuajasta kun kävelee niin on olo, että on keilapallo haarovälissä ja on pakko pysähdellä koko ajan.

@problemsolved tuo on kyllä totta, että kun lähtee liikkumaan, tulee energisempi olo. Pitäisi saada itselle rutiiniksi ihan vaan käydä kävelyllä, jos ei muuta jaksa. Asutaan maalla ja täällä on aivan ihania kävelyreittejä, mutta silti helposti jää sitä huonoa oloa potemaan sisälle vaakatasoon. Raikas ilma kyllä auttaa lievään pahoinvointiinkin. Salilta taas olen pari kertaa joutunut lähtemään kesken treenin, kun on pahoinvointi iskenyt.

Joo se on myös totta, että kun lähtee liikkeelle se voi auttaa etovaan oloon. Oon muutaman kerran edellisessä raskaudessa oksentanut kävelylenkillä 🤣 mutta sitten jatkoin matkaa. Molempina kertoina sen aiheutti takki joka oli ylös asti kiinni, sitten kun tulee se etova olo, en kestä mitään kaulalla 😅

Mua oikeesti harmittaa tää olotila, en ollut varautunut että näin alussa olisi jo haasteita liikkumisen kanssa. Itse tykkään uida ja olin pitkästä aikaa saanut aika hyvän rytmin halilla käymiseen. Nyt tuntuu vaan siltä että hengästyy välittömästi, ei pysty sukeltamaan käännöksiä ja keskivartalon hallinta on hukassa. Vaatii varmaan vaan hetken aikaa hyväksyä asia ja jaktaa käymistä kaikesta huolmatta. 🫠

Itselläni varainaiset urheilulajit ovat talvilajeja. Aikaisemmin olen pelannut jääkiekkoa maalivahtina mutta taidan tulevalla kaudella jäädä sinne "vilttiketjuun", ja samoten olen tykännyt lasketella mutta ei taida olla rinteisiinkään asiaa, lähinnä pelkään että jotain sattuu vaikka varovasti menisikin😅 tuumailin yksi päivä puolisolle että jospa ensi talvena rupeaisin hiihtoharrastusta elvyttämään...

Kesällä sitten tulee muuten aika paljolti ulkoiltua kun olen sellainen metsänkävijä. Lisäksi auttaa työ vilkkaalla kesäterassilla missä tulee helposti kellonympärys touhuttua ja varmasti useamman kilometrin matkan aina päivän aikana kävelee ihan sen työn puolesta. Toki on harmi se että kun olen astmaatikko niin tuntuu että nyt vielä helpommin pistää hengästyttämään, se ei oikein meinaa motivoida🙈

Mua oikeesti harmittaa tää olotila, en ollut varautunut että näin alussa olisi jo haasteita liikkumisen kanssa. Itse tykkään uida ja olin pitkästä aikaa saanut aika hyvän rytmin halilla käymiseen. Nyt tuntuu vaan siltä että hengästyy välittömästi, ei pysty sukeltamaan käännöksiä ja keskivartalon hallinta on hukassa. Vaatii varmaan vaan hetken aikaa hyväksyä asia ja jaktaa käymistä kaikesta huolmatta. 🫠
Tämäpä! Vaikka olenkin tosi kiitollinen raskaudesta, niin pistää välillä kiukuttamaan jaksamattomuus. Kun liikunta on itselleni ollut tosi tärkeää myös mielenterveyden kannalta. Mutta rauhassa vaan ja vähän rennommalla otteella liikutaan sitten. Eilen käytiin vähän pidemmällä reippaalla kävelylenkillä ja sen jälkeen oli pakko käydä päikkäreille, kun väsytti niin 🙈

Mä oon käynyt bodypumpissa ennen raskautta, mutta aattelin sen lopettaa vaikka lupa olisikin jatkaa. Vaihdan pilatekseen kunhan tästä tervehdyn.

Mä oon joogaa ja pilatesta lähinnä harrastanut ja aijon niitä jatkaa voinnin mukaan. Jooga auttoi edellisessä raskaudessa tosi paljon kun tuli kaikenlaisia vaivoja, ja raskausjooga on myös hyvä synnytykseen valmistautumisessa 😊

Itse ajattelin liikkua samoin kun aiemmin. Kävelyä, ulkoilua, kuntosalia, uintia jne tilanne huomioiden. Väsyneempänä päivänä pitkää kävelylenkkiä ja reippaampana ulkopunttia. Ja jos jokin laji ei juuri sinä päivänä kiinnosta niin sitten jotain muuta. Itse ajattelen kaiken liikunnan olevan hyväksi🙌🏻

Harmitukseen varmasti auttaa myös, kun raskaudesta alkaa olla jotain näkyviä merkkejä. 😊 Ei tätä asiaa oikein vielä käsitä, kun ulkoisesti ei vielä mitään ole havaittavissa. (paitsi kun olen niin järkyttävän turvoksissa ja en uskalla edes käydä vaa'alla 🫠)

Takaisin