Raskausajan liikunta

Mulla oli tarkotus juosta ens syksynä eka puolimaraton. Taitaa nyt sitten jäädä väliin. Juoksua siis harrastelen ja ajattelin kyllä jatkaa niin pitkälle kun kroppa antaa myöten. Plussan jälkeen olen aika herkästi kyllä kesken lenkin vaihtanu kävelyyn tai pysähtyny välillä, jos on tullu jotain tavallisesta poikkeavia tuntemuksia.

Salillaki kuljen säännöllisen epäsäännöllisesti ja ajattelin kyllä sitäkin harrastella tuntemusten mukaan.
 
Mä alotin mammajoogan uutena harrastuksena. Pesäpallotreeneissä käyn kun kerkiä ja teen ihan sen päivän fiiliksen mukaan nähtäväksi jää kuinka kauan pystyn käymään. Uskaltauduin laskettelusuksillekkin vielä vähän kyllä jännitti kun viikkoja on kuitenkin jo 11.
 
Mä käyn salilla 2-4x viikossa ja koirien kanssa lenkillä päivittäin. Toivottavasti pääsen salilla käymään niin pitkälle kuin suinkin, mutta voinnin mukaan mennään. Tähän mennessä (10+5) on voinut käydä ihan normaalisti onneksi. :)
 
Mä oon ollu työpäivien jälkeen nyt niin väsyny, että ei vois kuvitellakaan menevänsä töitten jälkee muualle ku sänkyy tai sohvalle. Oonki sit yrittäny panostaa vapaapäiviin, jolloin käyn salilla, niin tulee ees kaks kertaa lihaskuntoa tehtyä. Toki päivittäin koiran kanssa tulee lenkkeiltyä :)
 
Mua kiinnostais kovasti mammajooga, onko jollain kokemusta?
 
Mua ärsyttää, että ei oikein oo enää muuta raskaana oleville suunnattua liikuntaa tarjolla kuin joogaa. Itse en periaatteesta halua joogaa harrastaa, niin siinäpä sitä sit venyttelen yksin omassa olohuoneessa.

Synntyksen jälkeen kiinnostaisi ns pömppispilates, jossa kuntoutetaan lantionpohjaa ja erkaumaa.
 
Olisi tosiaan kiva jos olisi jotain raskauden huomioivaa muutakin kun jooga. Joutuu vaan itse soveltamaan olemassaolevasta. Spinningissä onneksi saa tangon nostettua kunnon mammapyöräksi saakka :wink
 
Liikunta on tuottanut itselle päänvaivaa, ettei olisi toisaalta liian varovainen ja toisaalta ei aiheuttaisi mitään vahinkoa. Oon ollut aina aktiivinen kuntoliikkuja. Nyt oon käynyt body balancessa, zumbassa, kuntosalilla ja pyöräillyt mahdollisimman paljon. Sovellan tarpeen mukaan, en esim. zumbassa hypi voimakkaasti. Haluaisin pitää peruskunnon kohtuullisena niin pitkään kuin voi. Kuitenkin jos jonkinlaisia tuntemuksia tulee helposti kohdun seutuville eikä aina tiedä mikä on hyväksi..
 
Itse kävin ekassa raskaudessa viimeiselle kolmannekselle saakka kuntosalilla ja uskalsin sekä tuntui hyvältä tehdä normaalisti, toki vähemmillä painoilla. Nyt vuodenaika on eri ja sali jäi jo taakse, koska kesä tuli ja halu liikkua ulkona lisääntyi. Pyöräilyä tulee harrastettua eniten. Haluaisin liikkua edelleen enemmänkin, mutta jotenkin en ole sille löytänyt nyt aikaa. Pyöräily siitä helppoa, että esikoisen saa myös kyytiin. Ja hyötyliikuntaa tukee toki myös jonkun verran.
 
Uskon että pystyy pitämään aika hyvän peruskunnon yllä raskaudenkin aikana jos vaan liikkuu säännöllisesti. Toki kaikkea pientä kolotusta raskaus usein tuo tullessaan, mutta siihen täytyy vaan jotenkin yrittää suhtautua. Itse hiihdin viime raskaudessa vielä 10 km lenkin 4 päivää ennen synnytystä ja uskon että hyvä kunto myös helpotti synnytystä.
 
Kävin tänään kävelemässä n. 5 km ja aika pian rupesi tuntumaan ikävältä sekä kohdun seudulla että lanneselässä. Sitkeästi jatkoin kuitenkin loppuun asti, yks pieni istumatauko pidettiin. On vaan niin hankala tietää, voiko noista tuntemuksista olla haittaa. Kävely on tehnyt samaa aiemminkin. Kohtua alkaa sillä tavalla jännästi kramppaamaan tai puristamaan, kipu ei oo kova mutta epämiellyttävä, ja se menee kyllä levossa ohi. En oo varma, onko kyseessä varsinaisesti (harkka)supistus.

Onko kellään muulla kokemusta ja ootteko saaneet asiaan jotain ohjetta? En haluais typistää liikuntaa pelkkään kuntosaliharjoitteluun :sad001

Nuo lanneselän kivut lienee jotain paikkojen löystymiseen liittyviä. Nekin kyllä ikäviä, ja usein sitten toinen jalkakin menee jotenkin juntturaan.
 
Mulla viime raskaudessa tuli noita kyllä etenkin kovempaa hiihtäessä. Välillä vatsa saattoi olla kova koko lenkin, en kyllä alkuun tajunnutkaan harkkasupistukseksi. Välillä tuntuu aika epämiellyttävältä, mutta ei koskaan ollut kipeitä. Lapsi syntyi 40+1 eli ei mun kohdalla ainakaan ollut haittaa.
 
Olen ollut jo vuosia kohtuullisen aktiivinen uinnin harrastaja. Ensimmäiset viikot pystyi treenaamaan normaalisti, mutta kyllä se nopeasti alkoi tuntumaan todella raskaalta. Vesi on tietysti elementtinä nyt todella mukava ja olo on siellä kevyt, mutta kyllä ne pidemmät intervallitreenit joutui vaihtamaan lyhyempiin aika pian ja kokonaismatkatkin ovat pudonneet reippaasti. Jännä nähdä meneekö ihan kellumiseksi loppua kohden. Uskon itsekin hyvin vahvasti siihen, että nyt jos koskaan pitäisi jaksaa pitää siitä omasta kunnosta huolta, jotta synnytys ja synnytyksestä palautuminen sujuisi hyvin
 
Tämän hetken urheilu on lähinnä järvellä uintia. Paljon muuta ei jaksa näillä helteillä. Edellisen viikon norovirus aiheutti kunnon huomattavan alenemisen. Alkuun matka postilaatikolle vei voimat.
 
Ensimmäinen kävely lenkki tuntui todella hyvältä kun monta päivää lähinnä maanut sängyssä.
 
Joo, helle verottaa jaksamista tehokkaasti, tuntuu, ettei jaksa mitään hikiliikuntaa!
 
Kävelyä ja pyöräilyä, olisi niin kiva käyä joogassa mutta täällä ei oo mitään mammajoogaa. Joten Youtubesta kattelen ja kotona joogailen :D
 
Nyt on aika laiskasti tullu kesällä liikuttua, pieniä kävelylenkkejä lähinnä. Eilen tuli pitkästä aikaa käytyä salilla, mutta sekään ei enää kovin mukavalta tuntunut, täytyisi irtisanoa salijäsenyys. Syyskuun alussa alkaisi täällä raskausajan jooga ja kuntoliikunta, joihin Aattelin mennä, kävin näissä myös viime raskaudessa ja tykkäsin kyllä :)
 
Takaisin
Top