Raskausajan liikunta

Mä kuvittelin olevani reipas ja aktiivinen raskaana. Toisin kävi. Kun pahoinvointi loppui, alkoi liitoskivut ja supistukset. Tein raskasta työtä, jota jaksoin särkylääkkeiden voimalla. Vapaa-ajalla en ees voinu kävellä normaalia tahtia.

Sitä niin toivois, että tää toinen kierros vois olla vaivattomampi ja eheyttävä kokemus. Mut tuskinpa, kun ikää ja painoa on enemmän ja peruskunto huonompi.
 
Nyt ainakin tiedän hakeutua osteopaatille, kun lantio alkaa taas tehdä kuolemaa. Viimeks en hakenu mitään apua.
 
Mä käyn salilla ja toivon että pystyn sitä jatkamaan mahdollisimman pitkään. :) mulla on tällä hetkellä menossa FitFarmin valmennus ja niillä ohjeilla aattelin mennä eteenpäin. Tosin treenejä pitää ehkä jossain vaiheessa keventää. Eilen ei pystyny tekemään sarjoja loppuun kun tuli huono olo, mut toivon että se on vielä vaan päivästä kiinni! :D
 
Käyn salilla/jumpissa mutta olen nyt ollut työpäivien jälkeen niin väsynyt etten ole saanut aikaiseksi juurikaan liikuttua. Pitäisi nyt saada taas rytmistä kiinni. Kolme kertaa viikossa on minun tavoite.
 
Siis täh, nyt tapahtuu outoja. Olin tänään pumpissa ja tein kaiken normaalisti mut ei tullut yhtään hiki?! Sit yritin vielä kovemmin ja sain yhden hikipisaran tieristettyä, mutta se siitä. Voimat on kyllä ihan yhtä loppu nyt niinku aina ennenkin, mut missä se hiki oli?! :D ohjaajakin huusi puolessa välissä tuntia et nyt on varmasti kaikilla hiki ni meikäläinen kohotteli vain harteita et eipä näy.
 
Siis täh, nyt tapahtuu outoja. Olin tänään pumpissa ja tein kaiken normaalisti mut ei tullut yhtään hiki?! Sit yritin vielä kovemmin ja sain yhden hikipisaran tieristettyä, mutta se siitä. Voimat on kyllä ihan yhtä loppu nyt niinku aina ennenkin, mut missä se hiki oli?! :D ohjaajakin huusi puolessa välissä tuntia et nyt on varmasti kaikilla hiki ni meikäläinen kohotteli vain harteita et eipä näy.

Se hiki tuli varmaan tänne, nyt kahdesti herännyt pää ja kroppa ihan märkänä ja nukuin ilman peittoa kuitenkin :D Muistelisin kyllä ettei itelläkään aiemmin hikoiluttanut raskausaikana vaikka kuuma oli talvellakin, imetyksen aikana hiki sitten virtasi senkin edestä :)
 
Joo, alkuimetys oli kyl ihan hirveetä. Hikosin kans ekat 3kk kun imetin, mut onneks en sentään nykyään enää.
 
Joo! Ja musta oli imetysaikana niin noloa haista jumpassa vanhalle maidolle... Oon nyt ollu puoli vuotta imettämättä ja todella nauttinut, kun on ns. saanut oman kroppansa takaisin. Tai eihän se sama ole kuin ennen lasta, mutta you know. Nyt sit taas saakin jakaa kroppansa toisen ihmisen kanssa ja venyä ja paukkua taas. En oo siitä innoissani. Mut yritän ajatella, että sen jälkeen ei sit enää tartte. Mun lapsiluku saa jäädä siihen kahteen.
 
Voi mä taas rakastan sitä raskaana oloa ja imettämistä :Heartred toisaalta vähän pelottaa tandemimetys, mutta katsotaan mitä tulee. :) tuskin ainakaan lopetan imetystä raskauden aikana, ellei sitten aiheuta supistuksia tmv.
 
Täytyy yrittää aktivoitua enemmän liikuntaan. Töissä kuormittavuus hiukan kun olen henkilökohtainen avustaja ja täytyy jonkin verran nostaa ja kannatella. Mutta lenkkeilyä pitäisi taas aloittaa.
 
Olen käynyt normaalisti kuntosalilla 4-5krt/vko + mukana treenejä tukeva ruokavalio. Salilla aion käydä ensimmäisen kolmanneksen normaalisti ja lisään aerobista enemmän mukaan. Mutta menen tämänkin ekan pätkän täysin voinnin mukaan. Ruokavalioon lisätty jo ruokaa raskauden ajaksi ja suurinosa lisäravinteista jätetty pois, vitamiinit ja heraproteiinit pois lukien. Jossain vaiheessa jää pois suurinosa vatsalihasliikkeistä sekä maastavedot, kyykyt, prässit jne. Jännä nähdä miten pitkään ja miten voi liikkua. Uimassa ajattelin myös alkaa käymään säännöllisemmin perheen kanssa.
 
Oon nyt muutaman kuukauden käynyt ryhmäliikunnoissa mm. Body attack, body pumpissa jne. Aina harrastanut liikuntaa, välillä ollut taukoa kuntosali treenaamisesta. Nyt alku raskaudessa huomannut, että kaikki liikunta on paljon raskaamman tuntuista. :D Muutaman kerran ollut raskaamman liikunnan jälkeen pari kertaa tuntuvaa repivää kipua nivusten/alavatsan alueella. Menee hetkessä ohi, kun istahtaa ja levähtää. Ilmeisesti tälläinen kipuilu on normaalia, mutta pitää kysyä vielä viikon päästä varhaisultrassa mitä ne siellä sanoo. :dontknow
 
Koiran kanssa lenkkeilen, muuten on kaikki jäänyt, tuntuu ettei ehdi. Tarkoitus olisi salilla taas alkaa käymään, se sopii parhaiten kun sinne voi mennä silloin kun itselle parhaiten sopii.
 
Ahdistaa, kun nyt pahoinvoinnin takia en ole jaksanut tehdä mitään. Onneksi koirat pakottaa käymään kävelyllä, mutta muuten urheilu on kyllä jäänyt parin viikon ajalta pois... Toivottavasti helpottaisi pian.
 
Mä oon ollu niin väsyny töiden jälkeen ettei puhettakaan että oisin jaksanu jossain lenkillä käydä :D Täytyy koittaa skarpata nyt kuitenki kevättä kohti ettei tuu kiloja kauheesti..
 
Mä aloin skarppaamaan kovasti, kun plussasin. Olin esikoisen aikaan hyvässä ja vahvassa kunnossa, ja haluaisin nyt päästä edes murto-osaan siitä. Viimeisen kolmanneksen aikaan en saanut enää urheilla niin yrittäisin nytkin tehdä mahdollisimman paljon heti alkuun, jotta kunto pysyisi yllä synnytyksen yli.

Onko muita mammoja, joilta on urheilu kielletty odotusaikana?
 
Mua jotenkin pelottaa liikkua nyt ensimmäisillä viikoilla. Ehkä johtuu siitä, että viimeksi kun raskaus meni kesken, kävin aika kovasykkeisillä jumppatunneilla. Nyt olen kävelylenkeillä käynyt pari kertaa viikossa, siinä se. Parin viikon päästä on eka ultra, jos siinä on kaikki hyvin niin ehkä uskallan lähteä vielä rauhallisille jumppatunneille, joogaan, pilatekseen ja bodybalanceen esim.
 
Mä löysin jostain taas kipinän liikuntaan. Olen aamun selannut vakiopaikkani viikko-ohjelmaa ja taidan hankkia kuukausikortin. Pakko aloittaa liikkuminen, tällä hetkellä vain hyötyliikun.:sad001
Kai bodypumpin voisi vielä aloittaa ja myöhemmin noihin mama-ryhmiin...
 
Tällä hetkellä en oikeastaan liiku muuten kuin satunnaisesti kävelylenkeillä ja valmentaessani olen sen 3 krt / viikko sellaisen 2,5-3 tuntia jaloillani ja käytännössä koko ajan liikkeellä. Kohta alkaa suunnistuskausikin mutta nyt ei tule varmasti juostua sielläkään..pilateskin jäi jo kk sitten kun ei uskalla. Vähän varovaisesti suhtaudun tähänkin asiaan :hilarious:
 
Takaisin
Top