Raskausajan liikunta

Onneks on koirat ja niiden lenkit/aktiviteetit mun heiniä. Muuten tulis liikuttua aika huonosti... no arkityö on kyllä tosi aktiivista, joten laiskistumaan en pääse. Pitäis sitä toki muutakin kuntoilua keksiä :shy:
 
Mitä mieltä olette mammajoogasta/-pilateksesta? Esikoisesta en käynyt mutta nyt mietin josko uskaltautuisi kokeilemaan :) Myös vinkit hyvistä paikoista pk-seudulla otetaan ilolla vastaan!
 
^ muakin kiinnostaisi kuulla. haluaisin ehkä kokeilla, mutta lähipiirissä ei oo kokemuksia. aika hintavia ainakin pari paikkaa tosin, jotka bongasin...mutta mitäpä sitä ei hyvinvointiin laittais :)
 
Mulla on niin paha olo ulkona että en pysty edes lenkille menee koirien kanssa.. Onneksi pääsen täältä kuumuudesta kohta pois. Jos olo alkaisi vähän helpottaa ja pääsisi edes kävelyille.. :meh:
 
Lenkkeilen reippaasti kävellen mahdollisimman usein ja syksyllä ajattelin mennä mammajumppaan kansalaisopiston kurssille :) Myös raskausjoogaa ajattelin alkaa tekemään, itsellä on Epassilla kustannettu Yogaian sovellus josta noita tunteja voi katsella.

Mä oon suoraan sanottuna aika laiska liikkuja aina ollut. Pakko kuitenkin jotain nyt yrittää jottei ihan lösähdä lopullisesti kasaan.
 
Täällä tällä hetkellä liikkuminen niin vähäistä kun oksettaa koko ajan. Mutta kun pahat olot helpottaa niin alkaa kunnolla liikkuminen. Kävelyä, lihaskuntoa ja spinning. Saa nähdä kuin kauan pystyy tekemään liikkumaan ja miten.
 
neuvolassa tänään sanottiin, että juosta vois ihan niin kauan kun se tuntuu hyvältä. saa nyt sitten nähdä miten homma etenee.
 
Aktiivijuoksija täällä hei :) . Edellinen raskaus mulla sujui liikunnallisesti (ja muutenkin) hyvin ja tunsin olevani öbaut elämäni kunnossa. Alkuraskaudessa juoksin puolimaratonin alle kahteen tuntiin ja jatkoin jonkinlaista hölkkää rv 34 asti :) . Siinä vaiheessa maha alkoi vasta painamaan niin ettei tuntunut enää hyvältä ja vaihdoin reippaaseen sauvakävelyyn jota sit jatkoinki rv 41 asti yrittäen epätoivosesti saada synnytystä käynnistymään :D . Tuloksetta, käynnistykseen sitä sit lopulta mentiin.

Nyt oon jatkanut juoksemista 4-5 krt viikossa ja hyvin sujuu. Hiukan huomaan eroa et maha ei oo täysin entisensä, tuntuu vähän erilaiselta ja keskivartalossa ei oo tukea niin hyvin. Mutta hyvältä tuntuu kuitenkin ja kilometriajat pysyneet suht samoina kuin ennen raskautta.
Maratonille ilmottauduin jo maaliskuussa ja h-hetki lähenee, enää kolme viikkoa. Tällä hetkellä huolettaa lähinnä sää et jos sattuiskin kauhee helle tulee niin sit ois pakko jättää väliin. Muuten aika turvallisin mielin oon hölkkäämään sinne lähdössä vaikka matka onkin pitkä :) .
 
Ääääh mä niin odotan että liikunnan into löytyis taas, en oo tehnyt pariin kk käytännössä mitään kun olo on niin huono ja flegmaattinen!! Mistähän sitä kantsis alottaa....
 
Aktiivijuoksija täällä hei :) . Edellinen raskaus mulla sujui liikunnallisesti (ja muutenkin) hyvin ja tunsin olevani öbaut elämäni kunnossa. Alkuraskaudessa juoksin puolimaratonin alle kahteen tuntiin ja jatkoin jonkinlaista hölkkää rv 34 asti :) . Siinä vaiheessa maha alkoi vasta painamaan niin ettei tuntunut enää hyvältä ja vaihdoin reippaaseen sauvakävelyyn jota sit jatkoinki rv 41 asti yrittäen epätoivosesti saada synnytystä käynnistymään :D . Tuloksetta, käynnistykseen sitä sit lopulta mentiin.

Nyt oon jatkanut juoksemista 4-5 krt viikossa ja hyvin sujuu. Hiukan huomaan eroa et maha ei oo täysin entisensä, tuntuu vähän erilaiselta ja keskivartalossa ei oo tukea niin hyvin. Mutta hyvältä tuntuu kuitenkin ja kilometriajat pysyneet suht samoina kuin ennen raskautta.
Maratonille ilmottauduin jo maaliskuussa ja h-hetki lähenee, enää kolme viikkoa. Tällä hetkellä huolettaa lähinnä sää et jos sattuiskin kauhee helle tulee niin sit ois pakko jättää väliin. Muuten aika turvallisin mielin oon hölkkäämään sinne lähdössä vaikka matka onkin pitkä :) .

Millaisia ohjeita esim. sykkeiden osalta olet saanut? Itsekin hyvin aktiivinen kestävyyslajien harrastaja ja kun olen kysellyt lääkäreiltä ja terveydenhoitajilta ohjeita, niin kaikki ovat sanoneet, että tässä vaiheessa saa jatkaa normaaliin tapaan. Osa sitten on kehottanut välttämään maksimisykkeitä, osa taas pidempikestoista korkean sykkeen tekemistä, osa kehottanut vain kuuntelemaan oloa. En oikein ole saanut mitään kovin selkeää kuvaa, onko sykkeiden osalta jotain "sääntöä" vai uskallanko tehdä myös tehotreenejä.. Pari pitkää pyöräilykisaa on kuukauden päästä tulossa, jolloin noin 12 vkoa täynnä.
 
Joo tuntuu että noissa on aika paljon mutu-tuntumaa ja eri mielipiteitä. Mulle neuvolassa th puhui sykerajasta 150 et sen yli ei ainakaan pitkäkestoisesti sais sykkeet nousta. Ite en tosin oo sykkeitä mittaillut vaan meen ihan oman tuntemuksen mukaan. Tälleen alkuvaiheessa oon kyllä uskaltanut vielä tehdä vähän kovempiakin vetoja ja testimielessä oon kympinkin pari kertaa juossut omaa kovaa (alle 50 min).
Maratonpäivänä mulla on rv 14+1 ja tosiaan ihan hölkkäämään sinne lähden, "nautiskelemaan".

Tsemppiä sinulle myös pyöräilykisoihin! Kuinka pitkät matkat sulla on?
 
Puolimaratoni raskaana? Eihän täällä kehtaa edes kysyä, mutta kysytään nyt kuitenkin. Minkälainen olisi hyvää mielenkiintoista perusliikuntaa perusterveelle normaalipainoiselle sohvaperunalle helpottamaan raskauden vaiheita ja synnytystä? Toimiiko esimerkiksi pilates tai vaikkapa ihan juoksulenkki muutaman kerran viikossa? Vai onko esimerkiksi pilateksessa venytyksiä, jotka voivat olla haitallisia raskaudelle?
 
Raskausjoogat ja muut lienee hyviä, samoin peruslenkit. Nyrkkisääntönä kuitenkin, ettei raskausaikana kannata alottaa kokonaan uutta lajia ja ratsastusta ja kontaktilajeja ei suositella ollenkaan, ettei tuu mitään ikäviä havereita.

Mä oon ite ihan totaalinen pottu, lasten perässä juokseminen ja kaupassa käynti on mun urheilut... :D
 
Karhunkainen, uinti ja vesijuoksu voisi olla hyvää ja kevyttä. Vesijuoksuvyönkin saa loppuraskaudesta mahan yläpuolelle :)
 
Juu tuo uinti on hyvä niin kauan kunhan kohdunsuu on kiinni. Kuntosalilla voi käydä ihan loppuun asti, toki joitakin liikkeitä pitää varioida. Ite oon käynyt ryhmäliikuntatunneilla, myös pilateksessa raskausaikana. Ohjaajalta voi kysyä vaihtoehtoisia liikkeitä mahallaan ja myöhemmin kun kohtu alkaa painaa, niin selällään tehtäville liikkeille. Juoksua ei varmaan suositella raskaana aloitettavaksi jos ei oo aiemmin juossut. Mutta sauvakävelyllä saa kyllä myös tehtyä ihan tehokkaita treenejä. Talvella hiihto, kunhan ei mistään isoista mäistä laske.
 
Ja tottakai kehtaa kysyä mitä vaan. Sitä vartenhan tää on että voi vaihtaa ajatuksia kaikesta raskausajan liikunnasta.
Jokainen liikkuu oman kuntonsa ja olotilan mukaan :)
 
Täällä neuvola ohjeisti oman tuntemuksen mukaan jatkat urheilua. Kyllä kroppa kertoo mikä ei hyväksi. Itse meinaan jatkaa juoksua ja ryhmäliikunta tuntien pitoa niin kauan kun vaan jaksan. Juoksu vaihtuu kyllä marraskuun paikkeilla hiihtoon.
 
Täällä myös juostaan niin pitkään kuin hyvältä tuntuu. Haluaisin myös hiihtää alkutalvella. En usko,että siinä riskiä vanhana kilpahiihtäjänä kaatumisesta on,jos nyt ei vaikeimmille laduille mene. Golfia pelaan aktiivisesti ja sitä pystyy pelaamaan koko kauden niinkuin aiemmissakin raskauksissa,jos ei yllätyksiä tule [emoji4]
 
Takaisin
Top