Raskausajan liikunta

Kaikki vaan keskustelemaan [emoji4] En minäkään liikunnan ammattilainen ole,vain aktiiviliikkuja.

Ja tuo on niin totta,että neuvola yms antaa liian vähän vinkkejä raskausajan liikuntaan ja vatsalihasten erkauma on sellainen,että väärin kun treenaa synnytyksen jälkeen niin mahaan jää pömppä ja sitä on vaikea treenata kuntoon. Iso erkauma taas tekee selkäkipuja ja voi haitata toiminnallisesti.

Hyviä vinkkejä tänne vaan ja keskustelua [emoji1]
 
Nimen omaan keskustelua. Se että laittaa jonkun liikkeen minkä aatelee hyväks mut joku aikasemmin raskaana ollut tai muuten enemmän urheilua harrastava tietää et kannattaa tehä toisin niin korjaa. Eihän tässä muuten opi. Täytyis kyllä ottaa ittee niskasta kiinni. Ainoo vaan kun nyt ottaa jo ton 10kg lapsen kantelu mahaan. Mut pakko touhuta jotta pääsis lähes loppuun ennen kun ei taas voi nostaa mitään.
 
Mä niin kadehdin teitä jotka pystyy liikuntaa jatkamaan raskausaikana. Oma vointi sallii just leikkipuistoon lyllertämisen ja satunnaisen pyöräilyn, mut jumpat oon jo aikalailla joutunu jättämään ettei laatta lennä.

Niin samaa mieltä! Nyt välillä riittää kun esikoista nostelee paikasta toiseen, kanniskelee sylissä ja kyykistelee lattialla niin välillä siitäkin laatta lentää. :yuck: Tällä kertaa yritän silti olla aktiivisempi liikunnan kanssa, koska viime kerralla tuli loppuvaiheessa liikuntakielto ja ei saanut nostaa mitään maitopurkkia painavampaa. :sad001 Se kävi aika paljon pään päälle kun mitään ei saanut tehdä, joten nyt yritän edes tehdä jotain kun saa.
 
No hei enemmän liikkuvat kanssaodottajat. Ennen esikoisraskautta liikuin aika paljonkin, juoksin ja kävin satunnaisen säännöllisesti salillakin. Sen raskauden, vauva- ja pikkulapsiajan jälkeen liikkuminen on vähentynyt rutkasti, ja huomaan olevani nykyisin ketterä kuin kirjahylly...

Osaisiko joku vinkata jonkun hyvän mammajooga tmv. jutskan, mikä löytyis esim. Youtubesta tmv? Tarviisin etenkin liikkuvuutta nyt treenata, mun selkä oikuttelee ja tosiaan tunnen olevani tosi jäykkis. Help! :hello2
 
PikkuR, eieiei, en mä mitenkään itteeni ottanu tms! :) Totesin vaan tuota edellistä kirjottaessa, että jos mun tiedot perustuu telkkariohjelmiin eikä mihinkään omakohtaseen, niin lienee paras olla hiljaa... :D

Mun pitäs pyytää mun serkulta, joka on fyssari, jos sillä ois linkkiä semmoseen raskauden jälkeiseen jumppaan, kun hän mulle joskus kertoi jostain opinnäytetyöstä tms, jonka jotkut asiaan perehtyneet fyssarit oli tehny Kättäriä varten, mutta sitä ei ruvettu siellä jakaa, vaikka se vissiin oli alkuperänen ajatus koko hommassa :/ Siinä on just nimenomaan vinkkejä lantionpohjan (joka on AINA se eka mikä pitäs saada kuntoon) ja syvien lihasten treenaamiseen huomioiden sen mahdollisen erkauman. Kaikillehan ei kummosta erkaumaa tuu tai se menee kiinni ihan ittekseenkin, mutta toisille jää tosi pahasti erilleen. Minusta siinä ois ISO muutoksen kohde suomalaisessa neuvolassa, että ees opetettais tunnustelee erkaumaa ja sais ees perusliikkeisiin ohjeet. Mutta ikävä kyllä vauvan tultua ulos äiti jää aika pitkälti yksikseen ja ainoo mitä tehdään on jälkitarkastus, joka sekin voi olla tosi suppee alakerran vilkasu. Missähän maassa se oli, kun joku tuolta edellisen lasketun ajan ryhmästä sano, että kuuluu äitien jälkihuoltoon fyssarikäynti..? Semmosta todella tarvittais meillekin!
 
Ite oon kans fyssari ja ne ohjeet on ollu välillä ihan naurettavia! Kiinnostaa nimenomaan oman ammatinpuolestakin, mitä ohjeita siellä jaetaan. Auttaisi ihan hirveästi, jos ois vaikka edes ryhmäkäynti fyssarille synnytyksen jälkeen. Monella paikkakunnalla onneks järjestetään raskauden aikaista ja jälkeistä ryhmäohjausta. Tietenkin ne on omakustanteisia.
 
Mulla ois ollu mahdollisuus esikoista oottaessa käydä jollain fyssarin ryhmäkäynnillä, mutta se oli semmoseen aikaan, etten päässy töistä sinne. Ja muutenkin se ois ollu ihan alkuraskaudessa, hyödyllisempää lienee myöhemmin etenkin sitä synnytyksen jälkeistä aikaa ajatellen, kun eihän sitä enää sit vuoden päästä mitään muistakaan! Kakkosen kohdalla sitä ei sit enää ees tarjottu, tuskinpa siis nyt kolmosenkaan. Kaikki synnytysvalmennuskin on tarkotettu vain ensisynnyttäjille.
 
Mä olin neuvolan puolesta viime kerralla jossain ryhmäfyssarikäynnillä, enkä muista siitä enää mitään...
 
Meillä oli neuvolan kautta viimeksi fyssarikäynti. Mielestäni se oli melko turha, sillä osaan pomppia omin ohjeinkin jumppapallon päällä jne. Oikeesti meillä se oli juurikin tuota ja annettiinkin siitä sitten palautetta. :) toivottavasti seuraavilla hieman hyödyllisempi käynti. Raskausajan liikuntaa varten itsekin kyllä ottaisin mielellään vinkkejä vastaan.
 
Joo eihän se auta, jos siellä ei ole asiaan erikoistunut ammattilainen antamassa ohjeita.
 
Kannattaa kans tarkastella oman paikkakunnan salit, niillä saattaa olla tarjolla jonkun sortin mammajumppa. Syksyllä/talvella ehkä alkamassa omalla salilla sellanen ku mama workout ja se just tarkotettu raskaana oleville ja synnyttäneille.
 
Mie en oikein saa aikaiseks sinne salille raahauduttua, niin siksi kotijooga ohjeita huhuilin... Ruuhkavuodet... :)
 
Niin samaa mieltä! Nyt välillä riittää kun esikoista nostelee paikasta toiseen, kanniskelee sylissä ja kyykistelee lattialla niin välillä siitäkin laatta lentää. :yuck: Tällä kertaa yritän silti olla aktiivisempi liikunnan kanssa, koska viime kerralla tuli loppuvaiheessa liikuntakielto ja ei saanut nostaa mitään maitopurkkia painavampaa. :sad001 Se kävi aika paljon pään päälle kun mitään ei saanut tehdä, joten nyt yritän edes tehdä jotain kun saa.


Yhdyn teidän olotilaan. Itsellä täysi työ, että selviää koiran välttämättömistä lenkityksistä. Toivon todella, että pahoinvointi helpottaa ja pääsee taas liikkumaan. Olen tottunut aktiiviseen liikuntaan, mutta nyt tietenkin täytyy tutustua vähän miten jatkossa liikuntaa jatkaa. Varmasti kaikki nyrkkeilyt ym saa nyt hetkeksi jäädä, mutta muuten :)
 
Tsempit pahoinvoinnin kanssa kärsiville! Mulla liikunta ja etenkin liikkuminen ulkona parantaa oloa :)

Voisin kai pitää itseäni aktiiviliikkujana. Päivittäin teen koiran kanssa yhteensä 2-3h lenkkejä, pyöräilen 10km ja teen Youtubesta jumppa/joogavideoita. Lisäksi viikonloppuisin käydään päivävaelluksilla :) Talvella sit enemmän sisäliikuntaa kuntosalilla.
 
Ainiin ja valmennan telinevoimistelijoita ja oon käyny itsekin aikuisten tunneilla. Enää ei varmaan kannata rv 12+ eteenpäin mennä telineille?
 
Mä liikun kans päivisin aika paljon tytön kans ja se todella helpottaa tuota pahoinvointia. Hikiliikuntaa ei pysty, sitte lentää laatta. Mutta semmosta perus kävelyä ja ulkopuuhailua ym lapsen kans niin se on mukavaa ja auttaa :)
 
juoksemisesta tykkään, mutta aika paljon on pitänyt hellittää vaikka viikkoja vasta 8. välillä tulee ikäviä tuntemuksia vatsaan ja muutenkin tuntuu tosi voimattomalta. hitaalla hölkällä oon kuitenkin tehnyt lenkkejä ja joskus kävellyt välillä. saliharjoittelu tuntuu sujuvan vielä ihan jees. zumbaakin olen harrastanut, mutta nyt en pääse yli kuukauteen tunneille, joten saa nähdä miltä sitten siinä vaiheessa tuntuu. :)
 
Mulla on jääny liikkuminen ihan nollaan. Just tän olon takia. Mut kohta ku helpottaa niin sit aion käydä lenkillä koiran kanssa. :)
 
Takaisin
Top