Raskausajan liikunta

No minäpäs aloitan, kauanko uskaltaa käydä jumpassa? :blob9 tällä hetkellä suorastaan himottaa bodycombat ja pump, mutta onkohan noi liian rajuja tai voiko käydä niin kauan ku hyvältä tuntuu?
 
Toivon kans, että tässä raskaudessa vois liikkua. Viimeksi pahoinvointi oli alussa niin kovaa, ettei toivoakaan esim salilla olla. Kokoajan ois saanu rampata ja sit puolivälin tienoilta jalat alko meneen alta + supistelut. Nyt ainakin meinaan reenata kroppaa kuunnellen niin pitkään, kun pystyy. Pitää myös keskittyä paljo syviin lihaksiin.
 
Jumpassa voi käydä niin kauan kun hyvälle tuntuu. Vatsalihas liikeisiin tulee rajoituksia ja jossain kohtaa joutuu kyllä varmaan keventään suorittamista.
 
Oliko se suositussykeraja nyt sit 150 heti alusta vai vasta joskus myöhemmin?
 
Mä aion jatkaa salilla käyntiä niin pitkälle kuin hyvältä tuntuu koska tekemättömyys tuntuu mun kropassa huomattavasti pahemmalta! Viimeks taisin vikat treenit tehdä viikolla 37. Mahan kasvaessa sit jäi joitain juttuja pois enkä yrittänytkään kasvattaa painoja vaan treeni oli ylläpitävää. Näin alussa voi kuitenkin aika vapaasti tehdä kaikkee :) boulderointi tosin jää nyt pois kun en halua mätkähtää alas!
 
Mä niin kadehdin teitä jotka pystyy liikuntaa jatkamaan raskausaikana. Oma vointi sallii just leikkipuistoon lyllertämisen ja satunnaisen pyöräilyn, mut jumpat oon jo aikalailla joutunu jättämään ettei laatta lennä.
 
Esikon aikaan (2015) ei ollu mitään rajaa sykkeellä tai ei ainakaan meidän neuvolassa. V
viimeks menin kyllä aivan järkyn huonoon kuntoon ja supisteli ku vähä käveli, nyt yritän päästä liikkuu mahollisimman pitkälle
 
Nyt ainakin liikunta jäänyt, oksennan aamusta iltaan nimittäin. Jaksan kyllä uskoa ja toivoa että tää olo tasottuu ja pääsen liikkumaan.
Tää liikkumattomuus tekee mun päälle aina tosi huonoa ja makaamisesta tulee selkä kipeäks:mad:
Mutta itse ajattelin tosiaan kun pääsis liikkumaan, liikkua kroppaa kuunnellen mahdollisimman pitkälle!
 
Mulla liikunta helpottaa pahoinvointia (tai eilen lenkillä jouduin vähän yökkimään). Juoksen niin pitkään kuin hyvältä tuntuu,polkujuoksun jätän kun maha alkaa kasvamaan etten kompastele sitä mihinkään. Salilla yritän käydä loppuun asti,jos vain vointi sallii. Golfia pystyn toivottavasti pelaamaan tämän kauden loppuun. Edellisessä raskaudessa lopetin rv27 golfin.

Näin siis suunnitelmat,jos raskaus etenee ilman komplikaatioita ja olo pysyy hyvänä [emoji4]

Hieman mietin että pitkään juoksulenkkiä taidan lyhentää ja varmaan 1,5 tuntia maksimi ja siitä sitten lyhyemmäksi kun maha kasvaa. Vatsaliikkeiden kanssa olen tarkkana,että suoria en tee sen jälkeen kun lihakset alkavat erkanemaan.
 
kata_, onko sulla jotain vinkkejä noihin vatsalihasasioihin? Mä en oo aiempien raskauksien aikana ollut kauhean liikkuva mutta viimeisen vuoden aikana enempi vähempi kuntosalilla käynyt. Mulla ei siis mitään käsitystä milloin ne alkaa erkaantua tms.

Tässä raskaudessa on tavoitteena liikkua niin kauan ja paljon kuin hyvältä tuntuu. Haluan pitää huolta syvistä lihaksista ja lantionpohjasta. Olen 3 lasta synnyttänyt alakautta ja koulutuksen kautta tietoinen gyn.riskeistä jos toivottavasti tämä neljäskin tulee alakautta.

Viime viikko oli todella kova väsymys ja tällä viikolla hankalaa pahoinvointia. Nyt elämä nostaa päätään ja odotan jo ensi viikkoa kun palataan reissusta, olen lomalla ja voin kuntoilla. :)
 
Sireeninkukka,siinä vaiheessa kun vatsa alkaa kasvamaan niin suorat vatsalihakset väistyy vatsan tieltä ja erkanevat sivulle. Selällään kun makaa ja laittaa sormet vatsalihasten "väliin" ja nostaa takaraivon maasta niin tuntee onko ne yhdessä vai erillään. Rakoa sai muistaakseni olla max.2 sormenpään leveys. Mulla oli isokokoisen kuopuksen jälkeen aika paljon erillään ne vielä pitkään ja sain sitten jumpalla hyväksi ne. Siksi vähä tota asiaa tarkemmin katson.
 
Mutta staattista harjotusta voi tehdä varovasti myös suorille vatsoille niin kauan kuin tuntuu hyvältä, ne on ne rutistavat liikkeet kielletty. Toki kantsii olla tekemättä ollenkaan, jollei oo varma miten sitä staattista tekis, mut ainakin lankuttaminen lienee turvallista, kunhan ei lösähdä vatsalleen :D
 
Olisin lankun kanssa aika varovainen koska moni tekee sen niin,että se rasittaa enemmänkin selkää kuin aktivoi syviä lihaksia. Se on synnyttäneelle huono liike,jos vatsalihakset ovat jääneet erilleen.Siinä tulee suuri paine vatsaonteloon. Sivulankkua voi tehdä kyllä pitkään. Toki jokainen treenaa niinkuin hyvältä tuntuu [emoji4]
 
kata, okei, hyvä tietää ettei se ookaan niin hyvä. Mä aattelin vaan tota staattisen pidon puolta siinä enkä aatellu muutoin :D
 
Lankku on todella huono liike aloittaa synnytyksen jälkeen. Ensin syvät ja lantionpohja kuntoon. Vinoja sen jälkeen ja kun erkauma on kunnolla pois vasta suorat. Sen kans ei kannata leikkiä!
 
Tarkotinkin raskauden aikana, ja jonkun kevennetyn version lankusta (polvet maassa) muistan nähneeni telkkarissa ohjelmassa, jossa käsiteltiin raskausajan liikuntaa ja erityisesti lihaskuntoa.

Mutta taidan hiljentyä tässä ketjussa, kun en mikään liikuntaihminen oo muutenkaan :)
 
Tarkotinkin raskauden aikana, ja jonkun kevennetyn version lankusta (polvet maassa) muistan nähneeni telkkarissa ohjelmassa, jossa käsiteltiin raskausajan liikuntaa ja erityisesti lihaskuntoa.

Mutta taidan hiljentyä tässä ketjussa, kun en mikään liikuntaihminen oo muutenkaan :)

Älä hiljenny! Mulla vaan ärsyttää, kun juuri raskauden aikaiseen ja jälkeiseen liikuntaan ei anneta esim neuvolasta kunnon ohjeita. Raskauden aikana se kevennetty lankku on tosi hyvä. Kädet esimerkiksi, jossain korokkeella loppuaikana ja polvet maassa (: en tarkoittanut kyllä pahoittaa kenenkään mieltä. Anteeksi
 
Just hyvä kun tulee oikeaa keskustelua ja vinkkejä. Ei hiljennytä :) mä oon kahdes viime odotukses saanu neuvolasta sellasen esitteen missä ne kuvat muistuttaa mummo-jumppaa. Ei oikein inspiroi :rolleyes:
 
Takaisin
Top