Raskausajan liikunta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ele84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ele84

Näppärä viestien naputtelija
mitenkäs kukakin aikoo liikkua raskaana? Kuinka liikuntatottumukset muuttuu raskauden edetessä? Mitä uusia kivoja lajeja löysit ja missä vaiheessa aiempia lemppareita tippui pois?

Itse hyötyliikunnan ja taaperon kanssa leikkimisen ja riekkumisen lisäksi tykkään käydä salilla ja jumpissa. Tänään kävin bodypumpissa ja ainakin vielä meni ihan normaalisti! Missäköhän vaiheessa vatsalihasten tekeminen pitäisi lopettaa?

Uusina lajeina ajattelin kokeilla bodyviveä ja bodybalancea, kun ainakin viime raskaudessa rajummat ja sykettä enemmän nostavat tunnit (esim. Zumba ja combat) saivat aikaan huippausta ja tukalaa oloa.

Mä en ole ikinä uskaltanut mennä mihinkään ryhmäliikuntoihin, mutta olisi kiva päästä johonkin jumppaan tai joogaan tai sellaiseen. Pitäisi vaan mennä luultavasti ainakin Turkuun asti täältä tuppukylästä ja en edes tiedä mitä sellaiset maksavat. :rolleyes: Rahaa ei ihan hirveästi olisi ylimääräistä. :sorry:

Mutta tälleen muuten koitan ainakin kävellä jonkin verran joka päivä. :)

Mä en oo kauheen aktiivinen liikkuja mut nyt haluisin tehdä lenkkejä voinnin mukaan. Pyöräilly oon kouluun ja miehen kans käydään satunnaisen säännöllisesti lenkillä jalan tai pyörällä. Mäkin oon miettiny mammajogaa sit ku sinne pääsee vois olla ihan kiva ni pysyis keho kunnossa ja jospa siitä apua vaikka ihan synnytykseenkin olis rentoutumismielessä.. nyt on vaan riesana issiaskivut ni ei oo pystyny käymään lenkeillä

Olen aina ollut aktiiviliikkuja, mutta äsken huomasin, että juokseminen ei enää onnistu (rintoihin sattyuu ja hengästyttää liikaa). Onneksi voin edelleen käydä salilla ja keksiä talveksi lisäksi vielä jotakin extraa, jos siltä tuntuu :)

Mrs. Peek-a-boo, mä oon kans huomannu ton et hengästyy liikaa! Mää ite lenkkeilen päivittäin, en juokse, kun jalka ei kestä, mut pelkkä normaali ylämäen kävely saa puuskuttaa aivan tajuttomasti. :dead: Mieskin nauroi eilen, että ei se ennen ihan noin vaikeaa ole ollut. :joyful: Lenkkeilyä ajattelin (ja oikeastaan pakko) jatkaa läpi raskauden ja heti sen jälkeen. Kotona aktiivinen koira ja vielä kaveriksi tulossa aussie pentu neljän viikon päästä. Tää mamma ainakin pysyy liikkeessä. :grin

Zumbaa oon kolme vuotta kotona harrastanut, mutta veikkaan että se nyt vähän jää. Ei viitsi turhia hyppimisiä ja riehumisia ottaa tähän nyt. :happy:

Täällä kanssa hengästyttää normaali reipas kävely tavallista enemmän. Lohdullista kuulla etten ole ainoa, kun en ollut varma ihan että kuuluuko ns. asiaan.
Oon ollu suhteellisen aktiiviliikkuja, tosin nyt ollut hieman taukoa.. Mietinkin että mitä uskaltaa lähteä tekemään, ettei vaan mitään sattuisi. Odotan siis esikoista ja olen hieman hysteerinen :P. Lenkkeilyhän on onneksi turvallista,harmi vaan se on tylsää ku mikä!

TyyppiMasussa, lenkkeily on joo vähän tylsää, mut toisaalta, kun siihen tottuu niin se on ihanaa liikuntaa. :) Mäkää en ollut varma tosta hengästymisestä, mut epäilin et tää vaikuttaa asiaa.
Mitenkä ois uiminen? Aika turvallinen harrastus raskauden ajaks. Tosin tylsäähän sekin on, sahata allasta päästä päähän. :shifty:

Uimista mä harrastin 1-2 krt viikkoon edellisessä raskaudessa. Viimeisellä kolmanneksella rintauinnit sammakkopotkut tuntui aina seuraavana yönä niin rajuina lonkkakipuina, että vaihdoin (vielä tylsempään) vesijuoksuun. Se oli oikein sopiva laji raskauden loppuun asti! Ja löysin verkkokauppa.comista mp3 soittimen, jota voi käyttää vedessä, niin aikakin kului paremmin...

heh, mä aloitin viikoa ennen positiivisen testin tekemistä uinnin 4vuoden tuon jälkeen ja siinä aijon nyt pysyä loppuun asti! Tarkoitus oli hiljalleen lisätä treenejä 4xviikossa mutta nyt taidan ottaa maksimiksi 3xviikossa, eli kahdesti uimassa ja kerran jos alkaisi käymään salilla.
Mahdolisiman pitkälle aijon tehdä samoja treenejä kuin muut masters-ryhmässä olevat, mutta ennenpitkään maha käy varmasti tielle ja sitten siirryn vesijuoksuun ja -jumpiin. Toki jo nyt saanut alkaa rajoittaa menoa! Muut kun nousevat altaan päästä ylös, mie kipitän portaita ettei ota maha-alusta altaan reunaan.
Tietenkin nyt vältän sitä ettei verenmaku suussa ihan uisi, mutta kuitenkin omia rajoja yritäisi rikkoa ja parantaa kuntotasoa ennen pienen syntymää. Saa toki nähdä mitä uimaseura tykkää ilmoituksestani. Piti ensivuodeksi ostaa kilpailulisensi koska seura sitä vaatii mut nyt en kyllä aijo ostaa!

Toki nyt tullut raskauden myötä ihan ihme hormoonitoimintaa ja tuntuu et syke nousee tosi nopiaan ja helposti 160 asti! Eli hengästyn ihan perusjutustakin turhan helpon tuntuisesti! Peiton nyppiminen selän altakin sa ajo hengästymään :D

Tsemppasin heti plussan jälkeen ja oon lenkkeilly joka päivä. Vatsoja pitäis alkaa tehdä, että jaksaa sitten pusertaa kaverin ulos :D

Kahvakuulatunti on harkinnassa, että jatkanko käymistä. Eiköhän se ihan turvallista oo.

Kävin äsken salilla ja onnistuin hengästymään sielläkin. Olen jatkanut normaalilla ohjelmalla, mutta jättänyt suurimman osan vatsalihasliikkeistä väliin. Menen vähän fiiliksen mukaan.

Spinningiä ja kahvakuulaa. Sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Ja 5v kanssa käydään uimassa.

Yhdyn tohon hengästymiseen, ihan järkyttävää miten pienestä hengästyy nykyään! Kuvittelin, että loppuraskauden juttu on se hengästyminen, mut ei ilmeisesti! :D Täällä kans aktiiviliikkuja, ilman liikuntaa tulis kyllä hulluksi. Jännityksellä odotan talvea, rakastan hiihtämistä yli kaiken ja kovaa menoa ladulla, mutta nyt taitaa hiihtämiset jäädä rennoksi lykkimikseksi.. No sittenpähän näkee, jos ja kun lumet tulevat! Hengästymisen huomaa hyvin, kun polkee fillarilla ainakin sen 5 päivää viikossa kouluun, että ylämäet on tosi raskaita mennä.. Nyt väsymyksen takia kaikki liikunta jääny melkin siihen fillarointiin.. Käykö kukaan teistä ratsastamassa? Ite olen käynyt pidemmän aikaa tutun hevosella kerran viikossa ratsimassa ja ajattelin jatkaa niin kauan, kun maha sen sallii ja tuntuu mukavalta olla hevosen selässä. Erilailla sitä nyt jännittää, jos sattuukin lentämään hevosen selästä.. Jos ei olisi maha-asukkia,eipä paljoa harmittais/pelottais se lentäminen sieltä selästä, mut nyt joutuukin olemaan valppaampi enemmän, kun ei ole vaan itsestä kiinni koko touhu ja ymmärrän kyllä riskit. Siinä vaan sielu lepää, kun saa hevosen kanssa olla ihan kahdestaan! <3

Ansaki, minulla taas hengästyminen oli ensimmäinen raskausoire. Juoksin normaalin 20 km lenkin ja se tuntui ihan hirveältä. Mietin silloin, että olen joko raskaana tai tulossa tosi kipeäksi :joyful:

Kävin äsken 1h kävelylenkillä ja teki kyllä hyvää mielelle ja ruumiille.

Mä olen ollut hieman järkyttynyt tästä miten liikkuminen ottaakin voimille! Kävelykin tuntuu hengästyttävän jos yhtään reippaammin koittaa mennä. :shifty:

Mä en ole enää uskaltanut ratsastaakaan. Aina olen ajatellut, että jos raskaudun niin ratsastan normaalisti niin kauan kun pystyn.
No nyt sit aluks toi huonovointisuus esti ratsastamisen ja nyt kun se on ohitse, niin en vaan jotenkin uskalla. Pelkään että jos alan jännittämään tippumista, niin tipun varmasti. :confused: Ja mulla on siis omia hevosia ja ratsastushistoriaa toistakymmentä vuotta. :wideyed: Ihmismieli on hassu.

Itsellä alkoi juuri uusi kuntosalisopimus viikkoa ennen plussausta, joten mennään oman voinnin mukaan. Olen nyt varannut pilatesta ja fitballia, ja muita enimmäkseen sisäisten lihasten jumppia :).. Hengästyminen tapahtuu ihmeen nopeasti

Eilen tajusin (vaikka joka päivä toistan saman kuvion lähinnä koirien takia) , että metsässä samoilu on vaan niin parasta! :happy: Siellä lepää mieli ja kroppa saa sopivaa vaihtelevaa liikuntaa ja eilen mukaan lähti muutama suppilovahverokin! Niin parasta! :grin

Takaisin